AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Jeg jobber på privatskole uten tariff. I annonsen da jeg søkte sto det noe sånt som "konkurransedyktige lønninger". Hver gang vi skal snakke om lønn, legger sjefen frem en ferdig lønnskontrakt. Hun viser til minstelønnssatsene fra utdanningsforbundet, og sier at hun ikke har lov til å gi mer enn det som er fastsatt. Som privatskole har ingen ansatte lov til å tjene mer enn de gjør i offentlig, sier hun. Jeg får ikke dette helt til å stemme. Jeg har jobbet noen år på denne arbeidsplassen, og får kun positive tilbakemeldinger. Da syns jeg det er rart at jeg ikke skal kunne forhandle meg frem til 10 000 mer i lønn. Hvordan er dette på andre skoler? Anonymkode: 279b0...6ac
stan Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Som privat arbeidsgiver uten tariffavtale kan de gi deg akkurat den lønna de ønsker. Det er ingen begrensninger hverken oppover eller nedover, så lenge de finner noen som er villig til å ta jobben. Krev at skolen inngår en tariffavtale. Søk deg en jobb et sted som har tariffavtale, og sett et ultimatum, høyere lønn ellers så slutter du. Private skoler og barnehager er et område hvor lønna ofte er lavere enn i det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #3 Skrevet 27. mars 2019 Er det noen lærere her? Har alle minstelønn, eller har noen høyere/lavere? Anonymkode: 279b0...6ac
Aviale Skrevet 27. mars 2019 #4 Skrevet 27. mars 2019 En venninne av meg jobber på privatskole, og tjener minst 10 000 mer enn meg som er lærer i det offentlige. Så det rektor sier til deg, er feil. Privatskoler kan faktisk lokke med høyere lønn i mange tilfeller. til AB: De fleste lærere jobber i det offentlige, der tariffavtalen skal følges med minstelønn. Lærere får selvsagt ulik lønn etter utdanning og ansennitet, og mange kommuner setter også lønna litt høyere enn tariffavtalen tilsier. Man kan også få høyere lønn fra noen skoler/kommuner hvor de sliter med rekrutteringen. I tillegg spiller kontaktlærertillegget inn, det kan være på rundt 20-30 000 i året.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 Når du søker ny jobb i ny kommune vil de alltid tilby minstelønn, men for noen av oss er det langt lavere enn faktisk lønn, fordi man opp igjennom har fått tillegg gitt i %. Så da jeg byttet jobb til en annen kommune ba jeg om samme lønn som jeg hadde der jeg jobbet, og fikk det. Hvis ikke hadde jeg takket nei, fordi hadde jeg takket ja hadde jeg gått ned 23000. I offentlig skole kan man ikke tilby under tariff, og er man på intervju og tillitsvalgt er tilstede skal det opplyses om at det er mulig å forhandle lønn. Om du får det du ber om kommer an på økonomi og hvor attraktiv man er på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 93cbf...806
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Takk for svar! Da har jeg litt mer skyts til neste møte. Anonymkode: 279b0...6ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå