Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider for en stiftelse (vil ikke si hvilken) hvor jeg jeg blir lønnet av staten. Jeg har sjekket gjennomsnittslønn for mitt yrke og ansiennitet og ligger langt under. Jeg ønsker derfor å snakke med arbeidsgiver om lønnsøkning. Eneste er at dette er en stiftelse hvor det er mange frivillige som arbeider (uten lønn) og gir tilbud til en gruppe mennesker som har utfordringer. Jeg føler det på en måte er frekt å be om lønnsøkning da, fordi jeg på en måte "tar" fra andre. Er det andre som arbeider med noe lignende eller har tanker om hva jeg bør gjøre? 

Anonymkode: 17518...049

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg arbeider for en stiftelse (vil ikke si hvilken) hvor jeg jeg blir lønnet av staten. Jeg har sjekket gjennomsnittslønn for mitt yrke og ansiennitet og ligger langt under. Jeg ønsker derfor å snakke med arbeidsgiver om lønnsøkning. Eneste er at dette er en stiftelse hvor det er mange frivillige som arbeider (uten lønn) og gir tilbud til en gruppe mennesker som har utfordringer. Jeg føler det på en måte er frekt å be om lønnsøkning da, fordi jeg på en måte "tar" fra andre. Er det andre som arbeider med noe lignende eller har tanker om hva jeg bør gjøre? 

Anonymkode: 17518...049

Dette er i såkalt "frivillig" sektor? Som regel er lønna lav i diverse stiftelser og bistandsorganisasjoner. 

Kan du i det minste si hvor du "fikk sjekket lønna" og hvordan fant du ut at du ligger "langt" under? Eller rettere sagt, definer "langt under" ? 

Her er en oversikt fra 2015 iallfall:

https://bistandsaktuelt.no/nyheter/2015/statlige-bistandsansatte-best-betalt/

Ikke sikkert at din arb.plass er på den lista. Men den type stiftelser er generelt sett betalt under snittlønna i Norge. 

Det er klart at man tenker at det moralsk sett er feil å be om lønnsøkning med tanke på de som jobber uten lønn. Den type organisasjoner har som regel ikke mye penger å rutte med. 

Det er en vanskelig situasjon, for hvis du skulle fått lønnsøkning, så betyr det enda mindre på de andre som jobber uten lønn. Det kan gjøre at flere slutter pga dette. Men på den annen side forteller det også om hvor dårlig økonomisk situasjon arb.plassen din befinner seg i. I utgangspunktet kan du alltid be om lønnsøkning, men det betyr ikke at du kommer til å få den. Jeg vet ikke om arb.mijøet blir forsuret hvis du formelt sett ber om lønnsøkning - det er kanskje også noe å tenke på. 

Mitt inntrykk utifra det du forteller er at det hadde vært best å se seg etter en annen jobb. Er alltid lettere å få en annen jobb mens du allerede er i jobb sammenlignet med folk som er arb.ledige eller sliter på andre måter. 

Med tanke på lønnsøkning stiller du også sterkere hvis du kan henvise til et annet jobbtilbud fra noen andre som setter mer pris på deg. Så må du også ta en "vurdering av deg selv" og se det an om du er såpass "spesiell" at det er få andre som kan erstatte deg på arb.plassen. Men hvis noen av de som jobber gratis kan lett erstatte deg, så stiller du svakt med tanke på å be om høyere lønn. 

Anonymkode: 5c966...f8a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...