Gå til innhold

Hvordan får jeg tak i prevensjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hvordan kan jeg få tak i prevensjon? Som p-piller?

hadde det før, men da fikk jeg resept av helsesøster og måtte gå til apoteket og hente det, men nå går jeg ikke på skolen og lurte på om jeg kunne skaffet p-piller uten resept?

er det noe p-piller jeg kan bare kjøpe? Elr må jeg få respet på det fra legen elr noen andre?

Takk for svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må til legen å få resept :) 

Anonymkode: b8178...792

• Liker 2
Skrevet

Du trenger resept, normalt får du det hos legen din

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må alltid ha resept på prevensjon (bortsett fra kondom så klart). Dette får du hos legen :) 

Anonymkode: 9663b...cc2

• Liker 1
Skrevet

Helsestasjonen eller lege. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Værsåsnillsvar skrev:

Hei

hadde det før, men da fikk jeg resept av helsesøster og måtte gå til apoteket og hente det, men nå går jeg ikke på skolen og lurte på om jeg kunne skaffet p-piller uten resept?

er det noe p-piller jeg kan bare kjøpe? Elr må jeg få respet på det fra legen elr noen andre?

Takk for svar 😊

Nei, du får ikke p-piller uten resept. Du må til lege, eventuelt til helsestasjon for ungdom, og så hente ut på apotek. 

På apotek eller nettapotek kan du få kjøpt pessar/sæddrepende krem. 

Du kan også bestille gratis kondomer på nettet.

På sex og samfunn kan du lese mer om ulike typer prevensjon og hva de virker mot.

Anonymkode: 983e2...f95

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Værsåsnillsvar skrev:

Hei

Takk for svar 😊

Fastlegen

Skrevet

Det er bivirkninger ved bruk av p-piller. Noen er ganske stygge så tenk godt før du bestemmer deg. Kondom er bedre å ha veldig få bivirkninger.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hr. Aktiv skrev:

Det er bivirkninger ved bruk av p-piller. Noen er ganske stygge så tenk godt før du bestemmer deg. Kondom er bedre å ha veldig få bivirkninger.

Man finner alltid noen ppiller eller andre prevensjonsmidler som passer hver enkelt, så tenker det skal gå fint.

Skrevet
16 timer siden, Hr. Aktiv skrev:

Men hva er bivirkningene ? Og hva er de stygge bivirkningene ?

Skrevet
3 minutter siden, Værsåsnillsvar said:

Noen p-piller har  bivirkninger for noen mennesker. Du kan lese om bivirkner f.eks her

Snakk med legen din, han/hun vil gi deg mer informasjon og finne noe som passer for deg.

Skrevet
42 minutter siden, Værsåsnillsvar skrev:

Nedsatt sexlyst f.eks, men den styggeste synes jeg da er slag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

P-pillene fører også til redusert kreftrisiko. Bedre hud. Vesentlig redusert PMS. Svakere blødninger. Og færre plager. 

Risikoen for slag er nærmest null med dagens p-piller. 

Hva med å fortelle begge sider av saken? 

Anonymkode: 564e3...ef8

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Blodpropp er en alvorlig bivirkning ja. Men mange av dagens p-piller inneholder så lite hormoner at sjansen for å få blodpropp er liten. Man har mye større risiko å få blodpropp som gravid, men ingen sier noe om det. 

Ellers så opplever noen nedsatt sexlyst, flatt humør eller nedsatt stemningsleie, kviser osv. Positive bivirkninger er mindre menssmerter og ofte mindre blødninger. 

Men langt i fra alle opplever plagsomme bivirkninger og gjør man det kan man bytte merke.

Anonymkode: b3031...cf3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en allergisk reaksjon på p-piller da jeg begynte på igjen etter 5 år. Men det er bare å prøve. Les pakningsvedlegget nøye. Du må til lege eller gynekolog for å få resept. 

Anonymkode: f2c37...974

Skrevet
På 27.3.2019 den 17.27, AnonymBruker skrev:

P-pillene fører også til redusert kreftrisiko. Bedre hud. Vesentlig redusert PMS. Svakere blødninger. Og færre plager. 

Risikoen for slag er nærmest null med dagens p-piller. 

Hva med å fortelle begge sider av saken? 

Anonymkode: 564e3...ef8

Men hæ hva er slag ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...