AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Del Skrevet 26. mars 2019 Jeg har leid en leilighet i et år, og sa denne opp nå fra 1.mars. jeg har flyttet på nytt sted, og har gått med på å betale dobbelt husleie frem til mai - grunnet 3 måneders oppsigelsestid. Leiligheten var i teorien vasket ut av og sto klar til nye innflyttere. Men så fikk jeg en melding av huseierne, og de hadde funnet fuktskader på benkeplaten på kjøkkenet. Jeg dro dit i dag for å se på det sammen med de. Fuktskaden er i enden av kjøkkenbenken, på skjøten fra oversiden og på sidene. Der har det på en måte kommet en liten "glipe". De må da skifte ut hele benkeplaten og tilpasse den til vask og mer. Dette blir tydeligvis en dyr affære for meg. Men så ser jeg at platen er fra IKEA og er i laminat. Det skal i teorien gå på garantien, for den var ny for 2 år siden. Jeg googlet litt rundt, og ser at det er mange som har slitt med det samme med de fra IKEA. Avtalen var nå at de skulle sjekke opp med Ikea hvor dyrt det ble og hvor fort de kunne fikse det. De trodde ikke det gikk på garantien. Og i og med de må jobbe med dette, så kan ikke noen flytte inn. De mente på at det kunne ta godt over en måned. Så da må jeg mest sannsynlig betale enda mer husleie. Hva kan jeg gjøre? Jeg tror dette er en garantisak og er redd for at de "lurer" meg litt. Kan jo også tilføye at de ikke er etnisk norske, snakker noe norsk - men ikke godt. Så jeg er litt fortvila. Hva hadde dere gjort? Har jeg som leietaker noen rettigheter her? Anonymkode: b6c4f...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Del Skrevet 26. mars 2019 Si på forhånd at du vil se kvittering for benkeplate om de kjøper ny Anonymkode: d436b...1bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Del Skrevet 26. mars 2019 Dette er selvfølgelig ikke noe du skal betale! Anonymkode: e00e5...8b1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Del Skrevet 26. mars 2019 Ts her. Jeg ser at det kan misforstås litt det med "lureri" og ikke-etnisk norsk. Skulle i grunn frem til at det at de ikke snakker så godt norsk, så er det vanskelig å få frem at det kan være en garantisak. Anonymkode: b6c4f...0e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Del Skrevet 26. mars 2019 Blir veldig tullete med slike benkeplater som en del har i dag. Det skal være egnet til normalt bruk, er det ikke det så skal de si i fra at det må spesialbehandles. Så lenge du ikke har vært uaktsom så må du ikke la deg lure. Anonymkode: 5d59a...eb7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Del Skrevet 26. mars 2019 Du har selvfølgelig ikke noe ansvar for å betale husleie utover avtalt leieperiode pga en liten skade på en kjøkkenbenk hvor du har leid. Reparasjon, om de ønsker å få det fikset, går på dem selv. Bytte av en benkeplate er raskt utført av noen som kan og noe de fint kan informere nye leietagere om at vil bli gjort etter de flytter inn, etter avtale. I og med at ikke skriver noe om hvorvidt du faktisk mener dette er noe du har forårsaket, men mer heller mot dårlige benkeplater fra IKEA og at reklamasjon er mer riktig antar jeg du er av den oppfatning at dette ikke er en skade du kan skyldes for. Huseier må faktisk regne med normal slitasje i en utleiebolig. Om benkeplaten er av dårlig kvalitet kan ikke du lastes for det. Og skal derfor heller ikke Om dette er noe du selv føler kunne vært unngått og skyldes slurv og dårlig ivaretagelse av andres ting still deg villig til å betale for benkenplaten du har ødelagt om det ikke dekkes av reklamasjon. Sjekk med IKEA selv. Anonymkode: ebc37...d8d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ny Bruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Del Skrevet 26. mars 2019 Det kan hende du skal dekke utgifter til bytting av kjøkkenbenken, men ikke refundere tapt inntekt/betale leie i en ekstra mnd. på grunn av at utbedringer tar tid. Slik må utleieren ta høyde for. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Del Skrevet 26. mars 2019 Er det snakk om bare enden av benkeplaten? Er det virkelig nødvendig å bytte den? Aner du hvordan skaden har oppstått? Anonymkode: 27ad1...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Del Skrevet 26. mars 2019 En ikea benkeplate er ikke spesielt dyr i utgangspunktet. En skjøte/ende som ikke har vært beskyttet mot fukt er ikke ditt ansvar! Anonymkode: df0df...fed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Del Skrevet 26. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har leid en leilighet i et år, og sa denne opp nå fra 1.mars. jeg har flyttet på nytt sted, og har gått med på å betale dobbelt husleie frem til mai - grunnet 3 måneders oppsigelsestid. Leiligheten var i teorien vasket ut av og sto klar til nye innflyttere. Men så fikk jeg en melding av huseierne, og de hadde funnet fuktskader på benkeplaten på kjøkkenet. Jeg dro dit i dag for å se på det sammen med de. Fuktskaden er i enden av kjøkkenbenken, på skjøten fra oversiden og på sidene. Der har det på en måte kommet en liten "glipe". De må da skifte ut hele benkeplaten og tilpasse den til vask og mer. Dette blir tydeligvis en dyr affære for meg. Men så ser jeg at platen er fra IKEA og er i laminat. Det skal i teorien gå på garantien, for den var ny for 2 år siden. Jeg googlet litt rundt, og ser at det er mange som har slitt med det samme med de fra IKEA. Avtalen var nå at de skulle sjekke opp med Ikea hvor dyrt det ble og hvor fort de kunne fikse det. De trodde ikke det gikk på garantien. Og i og med de må jobbe med dette, så kan ikke noen flytte inn. De mente på at det kunne ta godt over en måned. Så da må jeg mest sannsynlig betale enda mer husleie. Hva kan jeg gjøre? Jeg tror dette er en garantisak og er redd for at de "lurer" meg litt. Kan jo også tilføye at de ikke er etnisk norske, snakker noe norsk - men ikke godt. Så jeg er litt fortvila. Hva hadde dere gjort? Har jeg som leietaker noen rettigheter her? Anonymkode: b6c4f...0e1 Fuktskader kommer av for mye fukt og vannsøl. Det er noe som ikke er noen garantisak at du har aølt med og ikke vært nøye med å tørke skikkelig opp er ditt ansvar, ikke noe Ikea elelr andre kan klandres for. Hvor lang tid det tar å fikse en benkeplate er helt avhengig av hvilken velvilje folk legger til grunn. Vil tro at Ikea på lik linje med Coop obs bygg har både benkeplater og folk til å montere rimelig raskt. Her kan du bare ta lærdom av dine feil og innse at dette ikke ville skjedd om du hadde vært mer forsiktig med vannsøl. Anonymkode: 20b42...9eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 27. mars 2019 #11 Del Skrevet 27. mars 2019 Om du mener du ikke har vært uaktsom og ikke kan klandres for skaden ville jeg stått på det. Er det en garantisak er det ikke din feil. Selv om de får ekstra joobb med å bytte er ikke dette noe du kan klandres for. At den ikke kan leies ut er og merkelig - den skal jo i teorien uansett ikke leies ut i perioden du leier den (om jeg skjønner rett betaler du dobbel leie for mars og april). Er skaden så skjemmende at ikke noen nye kan flytte inn? Om en slik benkeplate må byttes bør det helt greit kunne gjøres med noen boende der, det er ikke en jobb som bør ta mer enn en ettermiddag. Om du erkjenner skyld, men den kan fint leies ut ville jeg foreslått en kompensasjon, feks 1 000 kr for skaden. Det vil være enkle penger inn for dem for noe de kanskje ikke hadde tatt tak i uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Del Skrevet 27. mars 2019 En korrekt montert benkeplate får ikke fuktskader på endene eller skjøtene, at de har gjort en dårlig jobb er ikke ditt problem. Anonymkode: a6db3...5f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Del Skrevet 27. mars 2019 Så lenge du betaler husleie der kan ingen flytte inn. Viss noen flytter inn trenger du ikke lenger betale husleie. Ved normal renslighet og tørk av plate burde ikke bordplaten få skader. Da må kvaliteten /arbeidet være dårlig. Alt av kvittetinger skal du be delvise om de skal trekke penger fra deg. De må uansett skjønne at litt slitasje av bostedet vil det allltid bli om noen nei er ut. Anonymkode: 44980...475 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #14 Del Skrevet 27. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge du betaler husleie der kan ingen flytte inn. Viss noen flytter inn trenger du ikke lenger betale husleie. Ved normal renslighet og tørk av plate burde ikke bordplaten få skader. Da må kvaliteten /arbeidet være dårlig. Alt av kvittetinger skal du be delvise om de skal trekke penger fra deg. De må uansett skjønne at litt slitasje av bostedet vil det allltid bli om noen nei er ut. Anonymkode: 44980...475 *om noen leier ut. Anonymkode: 44980...475 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå