AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Til deg som har jobbet igjennom bemanningsselskap, opplever du at du hadde en arbeidsgiver, eller var du egentlig bare en kasteball? jeg sitter igjen med en vemmelig følelse som ikke er rett, og stiller spørsmål om jeg har hatt en arbeidsgiver? og svaret jeg sitter igjen med er at bemanningsselskap ikke verdsetter deg som ansatt. Fikk du et vendepunkt og annen opplevelse til slutt? Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til deg som har jobbet igjennom bemanningsselskap, opplever du at du hadde en arbeidsgiver, eller var du egentlig bare en kasteball? jeg sitter igjen med en vemmelig følelse som ikke er rett, og stiller spørsmål om jeg har hatt en arbeidsgiver? og svaret jeg sitter igjen med er at bemanningsselskap ikke verdsetter deg som ansatt. Fikk du et vendepunkt og annen opplevelse til slutt? Anonymkode: b812d...162 Rent juridisk er det bemaningsbyrået ditt som er arbeidsgiver og som har arbeidsgiveransvar - med mindre kunden kjøper deg fri fra bemanningselskapet etter ett år. Men det virker ikke som det er det du lurer på her? Hva er det ønsker med innlegget? Anonymkode: d8c13...4e2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 det jeg ønsker med innlegget er forskjellen med å være ansatt i en ordinær bedrift vs bemanningsselskap. Nå har jeg jobbet igjennom bemanningsselskap å opplever meg ikke verdsatt i jobben jeg har gjort for dem i bedrifter som innleid. Det er egentlig tause birgitte du har med å gjøre. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Det kommer an på typen bemanningsselskap. Noen bemaningsselskaper har som oppgave å rekruttere nye ansatte til en kunde som da ansetter selv etter at bemaninningsselskapet har funnet rett kandidat. Det vil da være kunden (bedriften bemaningsselskapet finner ny ansatt for) som er arbeidsgiver. Men det er nok ikke det du lurer på her, for du har jobbet for bemanningsselskap som leier ut sine ansatte på oppdrag til en kunde. Disse omtales stort sett som vikarbyråer fremfor bemaninngsselskap for å skille de to typene fra hverandre. Jobber man for et vikarbyrå, der man leies ut til oppdrag for en eller flere kunder, så er det vikarbyrået som er arbeidsgiver rent juridisk. Men ja, jeg forstår deg veldig godt. Man får ofte ikke et veldig godt forhold til arbeidsgiver (vikarbyrået) når man jobber slik, siden man i det daglige jobber for kunde, med de følgende det får i det daglige. Som du påpeker, det er ofte lite ros å hente. Det som jeg syntes var verre da jeg jobbet for vikarbyrå (er egentlig ikke så opptatt av ros, jeg vet jeg gjør jobben min relativt godt) er at det ofte er en "oss" og "dem" mentalitet på arbeidsplasser som både har egne ansatte og innleide vikarer. Man inviteres ikke nødvendigvis på bedriftsinterne arrangementer og sosiale sammenkomster, og man har typisk ikke samme adgang til nødvendige kurs, fora for faglig oppdatering, utstyr man trenger osv. Det kan være problematisk siden man da forventes å gjøre en like god jobb som de faste ansatte, men med mindre ressurser til rådighet. Anonymkode: df2fe...a04 6
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Bemanningselskaper/vikarbyråer huff og huff Blir som i gamle dager, et løsarbeidersamfunn, da folk reiste fra sted til sted, Fagforbundet har gjennom mange år bygget opp rettigheter, vikarbyråer er med på å rive disse i stykker Anonymkode: ed5df...087 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kommer an på typen bemanningsselskap. Noen bemaningsselskaper har som oppgave å rekruttere nye ansatte til en kunde som da ansetter selv etter at bemaninningsselskapet har funnet rett kandidat. Det vil da være kunden (bedriften bemaningsselskapet finner ny ansatt for) som er arbeidsgiver. Men det er nok ikke det du lurer på her, for du har jobbet for bemanningsselskap som leier ut sine ansatte på oppdrag til en kunde. Disse omtales stort sett som vikarbyråer fremfor bemaninngsselskap for å skille de to typene fra hverandre. Jobber man for et vikarbyrå, der man leies ut til oppdrag for en eller flere kunder, så er det vikarbyrået som er arbeidsgiver rent juridisk. Men ja, jeg forstår deg veldig godt. Man får ofte ikke et veldig godt forhold til arbeidsgiver (vikarbyrået) når man jobber slik, siden man i det daglige jobber for kunde, med de følgende det får i det daglige. Som du påpeker, det er ofte lite ros å hente. Det som jeg syntes var verre da jeg jobbet for vikarbyrå (er egentlig ikke så opptatt av ros, jeg vet jeg gjør jobben min relativt godt) er at det ofte er en "oss" og "dem" mentalitet på arbeidsplasser som både har egne ansatte og innleide vikarer. Man inviteres ikke nødvendigvis på bedriftsinterne arrangementer og sosiale sammenkomster, og man har typisk ikke samme adgang til nødvendige kurs, fora for faglig oppdatering, utstyr man trenger osv. Det kan være problematisk siden man da forventes å gjøre en like god jobb som de faste ansatte, men med mindre ressurser til rådighet. Anonymkode: df2fe...a04 du er veldig smart, du klarer å lese deg frem til det jeg egentlig vil frem til. Det jeg har erfart nylig er at som norsk, så trenger du alliere med norske, fordi er du i sammenheng der utlendinger er i flertall da er du i et problem. Og ikke bare det, når jeg som norsk jobbet med noe, så forbannet utlendingene meg hele tiden, uten at jeg kan forsvare meg. Det er veldig vanskelig det å i det hele tatt vite hvordan det er å plassere seg i jobben da. Og det er bakgrunnen der jeg som "ansatt" har manglet en "arbeidsgiver". Og det siste når jeg som en norsk har jobbet der flere utlendinger ikke kan norsk, så har dem sagt til deres sjef jeg har snakket stygt om dem, og igjen får jeg et problem fordi jeg ikke har fått alliert meg med norske, og står totalt alene. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: du er veldig smart, du klarer å lese deg frem til det jeg egentlig vil frem til. Det jeg har erfart nylig er at som norsk, så trenger du alliere med norske, fordi er du i sammenheng der utlendinger er i flertall da er du i et problem. Og ikke bare det, når jeg som norsk jobbet med noe, så forbannet utlendingene meg hele tiden, uten at jeg kan forsvare meg. Det er veldig vanskelig det å i det hele tatt vite hvordan det er å plassere seg i jobben da. Og det er bakgrunnen der jeg som "ansatt" har manglet en "arbeidsgiver". Og det siste når jeg som en norsk har jobbet der flere utlendinger ikke kan norsk, så har dem sagt til deres sjef jeg har snakket stygt om dem, og igjen får jeg et problem fordi jeg ikke har fått alliert meg med norske, og står totalt alene. Anonymkode: b812d...162 Ja, det kan bli litt slitsomt hvis man ikke er en del av "gjengen". Det er fort gjort å bli gående alene som utleid vikar, noe som fører til en lite trivelige arbeidsdager. Det å måtte jobbe alene kan være drepen for det psykososiale arbeidsmiljøet, og dagene blir lange. Jeg ville prøvd å snakke med vikarbyrået og se om du fikk andre oppdrag. Hvis ikke, bytt vikarbyrå, og helst noen som leier ut til et litt større miljø med likesinnede. Det å gå å tråkke alene uten særlig kontakt med andre er veldig lite ålreit, og jeg snakker av erfaring der. Anonymkode: df2fe...a04 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan bli litt slitsomt hvis man ikke er en del av "gjengen". Det er fort gjort å bli gående alene som utleid vikar, noe som fører til en lite trivelige arbeidsdager. Det å måtte jobbe alene kan være drepen for det psykososiale arbeidsmiljøet, og dagene blir lange. Jeg ville prøvd å snakke med vikarbyrået og se om du fikk andre oppdrag. Hvis ikke, bytt vikarbyrå, og helst noen som leier ut til et litt større miljø med likesinnede. Det å gå å tråkke alene uten særlig kontakt med andre er veldig lite ålreit, og jeg snakker av erfaring der. Anonymkode: df2fe...a04 Kontrasten er når du forholder deg til fremmed kulturell bakgrunn så blir det for mye. Når jeg bor i Norge, så ønsker jeg helst å berøre norske fra lokal miljøet. Det blir mye lettere. Men uansett når "arbeidsgiver" er fraværende og dine interesser ikke blir bevart, det er da man må begynne å reagere. Regner med du utvikler deg når du jobber som fast kontra når du skal prestere "alene" iblant mange. Det er iallfall ingen verdiskapning. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kontrasten er når du forholder deg til fremmed kulturell bakgrunn så blir det for mye. Når jeg bor i Norge, så ønsker jeg helst å berøre norske fra lokal miljøet. Det blir mye lettere. Men uansett når "arbeidsgiver" er fraværende og dine interesser ikke blir bevart, det er da man må begynne å reagere. Regner med du utvikler deg når du jobber som fast kontra når du skal prestere "alene" iblant mange. Det er iallfall ingen verdiskapning. Anonymkode: b812d...162 Det kommer an på. Ofte har man et bedre forhold og et faktisk arbeidsmiljø som fast ansatt, men det er ingen garanti som fast ansatt heller. I min bransje jobber man ofte med "sine" ting, litt uavhengig av hva andre gjør på godt og vondt. Det er mange i min bransje som går og tråkker mer eller mindre alene på grunn av hvordan arbeidsoppgavene er, uansett om de er fast ansatte eller innleid. Men, det kommer helt an på bransje og ikke minst størrelsen på bedriften. Anonymkode: df2fe...a04
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 jeg forstår hva du prater om, og i den bransjen er det igrunn farlig å væra ansatt. Så det er som du sier helt avhengig hvilke bransje du er innen. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 Å forholde seg til utenlandske kollegaer må man nok regne med på mange arbeidsplasser, enkelte bransjer er nok mer "utsatte" enn andre. Selv har jeg vært "vikarbyråvikar" hos et firma der utenlandske arbeidstakere er i flertall siden i fjor sommer og konsulenten min i vikarbyrået advarte meg på forhånd om at det var et kjent "problem" at de fra forskjellige nasjoner holder sammen. Det er spesielt merkbart i pausene, da sitter f.eks. de fra Polen sammen (og de er mange). Det er forsåvidt uproblematisk for meg, sånn er det bare og det er ikke noe å gjøre med det. Jeg synes "oss" og "dem" mentaliteten på arbeidsplassen er mer slitsom å forholde seg til enn at det er mage utlendinger som jobber der. Det er åpenbart at de som er ansatt i bedriften ser ned på oss innleide "vikarbyråvikarer" og selv om jeg har jobbet nesten fulltid der i åtte måneder er jeg fortsatt en outsider. Vi som jobber via vikarbyrå får ikke være med på avdelingsmøter/personalmøter, vi blir ikke invitert til sosiale sammenkomster og vi får få tilbakemeldinger på jobben vi gjør. På avdelingen jeg jobber på er det tre arbeidslag. De fast ansatte jobber med et fast arbeidslag, under en fast arbeidsleder. Vi som jobber via vikarbyrå hopper mellom alle tre og dermed blir det også vanskelig å få en relasjon til de vi jobber sammen med eller lederne. Vi er og blir outsidere. Anonymkode: eafeb...68f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har jobbet i flere bemanningsbyråer, og kjenner meg absolutt ikke igjen. Men dette har nok litt med hva slags oppdrag en har også. Anonymkode: ef646...d69
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #14 Skrevet 27. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i flere bemanningsbyråer, og kjenner meg absolutt ikke igjen. Men dette har nok litt med hva slags oppdrag en har også. Anonymkode: ef646...d69 bransje? Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #15 Skrevet 27. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å forholde seg til utenlandske kollegaer må man nok regne med på mange arbeidsplasser, enkelte bransjer er nok mer "utsatte" enn andre. Selv har jeg vært "vikarbyråvikar" hos et firma der utenlandske arbeidstakere er i flertall siden i fjor sommer og konsulenten min i vikarbyrået advarte meg på forhånd om at det var et kjent "problem" at de fra forskjellige nasjoner holder sammen. Det er spesielt merkbart i pausene, da sitter f.eks. de fra Polen sammen (og de er mange). Det er forsåvidt uproblematisk for meg, sånn er det bare og det er ikke noe å gjøre med det. Jeg synes "oss" og "dem" mentaliteten på arbeidsplassen er mer slitsom å forholde seg til enn at det er mage utlendinger som jobber der. Det er åpenbart at de som er ansatt i bedriften ser ned på oss innleide "vikarbyråvikarer" og selv om jeg har jobbet nesten fulltid der i åtte måneder er jeg fortsatt en outsider. Vi som jobber via vikarbyrå får ikke være med på avdelingsmøter/personalmøter, vi blir ikke invitert til sosiale sammenkomster og vi får få tilbakemeldinger på jobben vi gjør. På avdelingen jeg jobber på er det tre arbeidslag. De fast ansatte jobber med et fast arbeidslag, under en fast arbeidsleder. Vi som jobber via vikarbyrå hopper mellom alle tre og dermed blir det også vanskelig å få en relasjon til de vi jobber sammen med eller lederne. Vi er og blir outsidere. Anonymkode: eafeb...68f på tide med forandring? hvem har sagt du som norsk skal oppleve deg overflødig? Men det er synd vikarbyråer ledere ikke viser mer vilje til å bry seg. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #16 Skrevet 27. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: på tide med forandring? hvem har sagt du som norsk skal oppleve deg overflødig? Men det er synd vikarbyråer ledere ikke viser mer vilje til å bry seg. Anonymkode: b812d...162 Har jeg sagt at jeg føler meg overflødig fordi jeg er norsk? Skjønner ikke helt hvor du vil med denne tråden jeg... Anonymkode: eafeb...68f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #17 Skrevet 27. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jeg sagt at jeg føler meg overflødig fordi jeg er norsk? Skjønner ikke helt hvor du vil med denne tråden jeg... Anonymkode: eafeb...68f nei, du har ikke sagt det, men det er jo sånn det blir når man er i undertall. Anonymkode: b812d...162
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #18 Skrevet 2. april 2019 Så godt å høre at det er flere som føler det på samme måte med det å være under bemanningsbyrå og ikke ha faste kollegaer. Godt å høre at jeg ikke er alene om å føle at de av samme nasjon holder sammen. Med det kan man vel også tenke at like mennesker leker best. Jeg er Renholder så i denne bransjen er det mange av utenlandsk opprinnelse. Og det er det forskjellige grunner til Anonymkode: 5ec8d...412
AnonymBruker Skrevet 2. april 2019 #19 Skrevet 2. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre at det er flere som føler det på samme måte med det å være under bemanningsbyrå og ikke ha faste kollegaer. Godt å høre at jeg ikke er alene om å føle at de av samme nasjon holder sammen. Med det kan man vel også tenke at like mennesker leker best. Jeg er Renholder så i denne bransjen er det mange av utenlandsk opprinnelse. Og det er det forskjellige grunner til Anonymkode: 5ec8d...412 det er ikke sånn at du skal bli en outsider eller blir skviset vekk når du er norsk. Min oppmuntring er å stå for ditt språk, din kultur, og ditt fag på ditt eget språk. Og bygg relasjoner med norske kolleger innen yrke på tvers av bedrifter vi jobber innen. Det er viktig norske står sammen. Jeg har sett nok hvordan utlendinger river ned norsk kultur og har ingen del til norsk kultur. Anonymkode: b812d...162 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2019 #20 Skrevet 3. april 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: det er ikke sånn at du skal bli en outsider eller blir skviset vekk når du er norsk. Min oppmuntring er å stå for ditt språk, din kultur, og ditt fag på ditt eget språk. Og bygg relasjoner med norske kolleger innen yrke på tvers av bedrifter vi jobber innen. Det er viktig norske står sammen. Jeg har sett nok hvordan utlendinger river ned norsk kultur og har ingen del til norsk kultur. Anonymkode: b812d...162 Jeg føler meg bare ensom som vikar sendt hit og dit og ikke være fast ansatt og vite når du har jobb eller ikke er slitsomt. Men aner ikke hva jeg vil holde på meg heller. Så det må jeg finne ut av. Savner å leve og det er kanskje det som jeg savner mest Anonymkode: 5ec8d...412
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå