Gå til innhold

hvor mange av dere tåler renteoppgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjent sak at mange økonomer spår at rentene vil være opp i 3% om 2 år. Min bank satt opp boliglånsrenten i november og Nordea satt nettopp opp boliglånsrenten enda mer. Flere banker følger vel etter. Om renten i ytterste konsekvens skulle gå opp til 5% iløpet av noen år, hvor mange av dere ville taklet dette greit? 

Anonymkode: 2f4e0...51d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint! Renta har jo vært unormalt lav lenge nå, veldig lenge, så jeg har ventet på at den skal normaliseres opp mot 5%, så 3% er ikke noe problem :)  Jeg var med da renta var på 8,49 i 2001! ... og husker godt da renta var 14 / 16 % på slutten av 80 tallet / begynnelsen av 90 tallet. Så 3 % er ingenting! :) 

Anonymkode: a7330...9aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint. Håper egentlig at den stiger. Mye. 

Eier mitt eget hus, har 4 bra biler... Og en fin sum i banken og tilsvarende i fond. 

Null i lån. 

Men jeg har jobbet knallhardt for det. 

Anonymkode: 5b05f...aee

• Liker 1
Skrevet

Hvis renten går opp, så er det et sunnhetstegn da norsk økonomi går bra. Når økonomien går bra, så vil også lønningene stige. 

Men hvis renten går opp uten at lønnen gjør det, så har samboeren min og jeg ca 6MNOK i lån, hvilket er ca 120 000 i renter i året. Dersom renten hadde økt til 5 prosent, ville rentene utgjøre ca 300 000 i året, altså 15000 kr i økning i måneden. Vi hadde klart det fint, men da måtte vi ha prioritert å betale lånet og renter, fremfor å bruke (masse) penger på reiser og andre morsomme ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Det går kjempedårlig. Banken ville sette opp til 2,8. Jeg ringte de og kjeftet. Fikk da 2,6. Jeg må selge huset om den går over 3%. Har sluttet å handle. Kjøper nun mat og betaler faste regninger. Butikker vil gå konkurs fremover pga dette. Maten er så dyr også, så derfor er det slutt på kjøpe klær, nips, sko, pynteputer ect. Ikke råd til slikt lengre. Tror nille, kremmerhuset, klesbutikker ect merker dette. 

Anonymkode: 0b120...e9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tålt det, og jeg er alene med helt gjennomsnittlig inntekt. Men jeg hadde måttet kutte ned på forbruk (som allerede er ganske lavt), og også droppe den årlige ferieturen - i tillegg til de fleste gøye ting i løpet av året.

Anonymkode: 74f9d...7e5

Skrevet

Ja, det skal gå veldig fint. Skal mye til før det ikke skal gå.

Skrevet

Tåler fint 7%, som banken la til grunn da jeg fikk innvilget siste lånet. 

Er nok mange som har boliger og lån de  ÅPENBART ikke burde hatt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går helt fint. Håper egentlig at den stiger. Mye. 

Eier mitt eget hus, har 4 bra biler... Og en fin sum i banken og tilsvarende i fond. 

Null i lån. 

Men jeg har jobbet knallhardt for det. 

Ja det er vel fint hvis renta stiger mye,så lenge det ikke angår deg. Egoismen rår.

Anonymkode: e17db...0bd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er vel fint hvis renta stiger mye,så lenge det ikke angår deg. Egoismen rår.

Nå var jo spørsmålet rettet til hver enkelt, om de tåler det. 

Hun har dessuten jobbet hardt for det. Hva med å unne folk litt igjen for arbeidet.

Anonymkode: c2998...045

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det går veldig fint. Har nedbetalt lånet mens renten var lav med harde prioriteringer, så nå er det min tur til å kose meg😊

Sitter vel på restaurant eller ferie mens de som lånte over pipa tvangselger boligen sin😄

Anonymkode: c2998...045

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke egoisme å oppgi at en ikke har lån. Er vel mer misunnelse fra din side.

Anonymkode: aaec6...2d9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, misunnelsen rår, ser jeg.... 

Faktum er at renta nå har vært unormalt, kunstig lav i mange år, og det er mange som har tatt opp unormalt store lån. I tillegg er forbruksnivået kunstig høyt.

Folk har rett og slett ingen sikkerhetsmargin mot det alle har sagt, og alle med en viss økonomisk forståelse har skjønt, at renta kommer til å stige. 

Jeg skjønte i alle fall det for lenge siden, og har jobbet knallhardt for å kvitte meg med lån og pusse opp hus, slik at jeg skal stå godt i det når den uunngåelige renteoppgangen kommer. 

Nå er allt nedbetalt, og jeg skal kose meg i mange år framover, vel vitende om at de årene med knallhard jobbing nå skal betale seg i form av økt levestandard. 

Så, jeg skjønner ikke at dette er egoisme, snarere er det å være vel forberedt, høre på de råd som gies, og ikke låne seg inn i uføret. Alt for mange lever på lånte penger i samfunnet. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går kjempedårlig. Banken ville sette opp til 2,8. Jeg ringte de og kjeftet. Fikk da 2,6. Jeg må selge huset om den går over 3%. Har sluttet å handle. Kjøper nun mat og betaler faste regninger. Butikker vil gå konkurs fremover pga dette. Maten er så dyr også, så derfor er det slutt på kjøpe klær, nips, sko, pynteputer ect. Ikke råd til slikt lengre. Tror nille, kremmerhuset, klesbutikker ect merker dette. 

Man må kunne tåle rente på 5% om man har lån. Det er jo helt urealistisk å tro at rentene vil holde seg under 3 i all evighet.  3 er veldig lavt. 

Nå har jeg levd litt så husker renta var oppe i 18. Når jeg kjøpte første gang var den 8. Andre gang var renta lavere og fikk fastrente på 3,8 og tjente på det ettersom renta de neste årene var på 4 og 5. 

Flaks for deg så er vi akkurat i den merkelige situasjon at fastrente er billigere enn  flytende. Tåler du ikke renteoppgang så bind renta med en gang for den vil gå opp, det har vi visst lenge at kom til å skje. 

Anonymkode: 7c68f...df4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For alle lån som har blitt innvilget de siste årene, skal faktisk bankene ha testet at du tåler en renteoppgang på 5 %. Så har man fått innvilget lån de siste årene, skal man i teorien tåle opp mot 7 %.

Har inntekten endret seg er det noe annet. Og kanskje man må endre noen vaner eller på livsstilen - f eks slutte med dyre hobbyer, ferier, bytte fra dyr bil til billig bil osv

Anonymkode: 9b5f5...180

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, misunnelsen rår, ser jeg.... 

Faktum er at renta nå har vært unormalt, kunstig lav i mange år, og det er mange som har tatt opp unormalt store lån. I tillegg er forbruksnivået kunstig høyt.

Folk har rett og slett ingen sikkerhetsmargin mot det alle har sagt, og alle med en viss økonomisk forståelse har skjønt, at renta kommer til å stige. 

Jeg skjønte i alle fall det for lenge siden, og har jobbet knallhardt for å kvitte meg med lån og pusse opp hus, slik at jeg skal stå godt i det når den uunngåelige renteoppgangen kommer. 

Nå er allt nedbetalt, og jeg skal kose meg i mange år framover, vel vitende om at de årene med knallhard jobbing nå skal betale seg i form av økt levestandard. 

Så, jeg skjønner ikke at dette er egoisme, snarere er det å være vel forberedt, høre på de råd som gies, og ikke låne seg inn i uføret. Alt for mange lever på lånte penger i samfunnet. 

Alle med litt vett i hodet bør forstå at renten kommer til å gå oppover. Men tydeligvis mange som har fått det for seg at den kommer til å være så unormalt lav som den er nå flere år fremover. Mange nordmenn har levd på en kjøpefest i mange år, og tatt opp altfor høye lån. Tar ikke folk høyde for renteoppgang når de tar opp lån?? Jeg skjønner at noen kan ha byttet jobb og fått mindre inntekt eller blitt arbeidsledige. Men hvorfor har man ikke spart opp en buffer eller sparekonto mens man hadde ok inntekt for sikkerhetens skyld? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Butikker går neppe konkurs om renten går opp til 5% altså. Mine foreldre er f.eks helt gjeldsfrie og det er mange andre i den generasjonen. Kjøpte du før reglene om 5% tålegrense ble innført? 

Skrevet

Ja. Fordelen ved å være gjeldfri det.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Butikker går neppe konkurs om renten går opp til 5% altså. Mine foreldre er f.eks helt gjeldsfrie og det er mange andre i den generasjonen. Kjøpte du før reglene om 5% tålegrense ble innført? 

Kjøpte for mange år siden, men ble dessverre alene og jobben gikk konkurs. Får knapt endene til å møtes nå med 2,6% rente. Mistet lønnen min og eksens inntekt. Har sluttet å kjøpe noe. Kun mat og regniger. Alt blir slukt av lån, strøm, bompenger, bensin, tv lisens, vann/kloakk avgifter og eiendomsskatt. Ikke råd til gaver eller utskeielser.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte for mange år siden, men ble dessverre alene og jobben gikk konkurs. Får knapt endene til å møtes nå med 2,6% rente. Mistet lønnen min og eksens inntekt. Har sluttet å kjøpe noe. Kun mat og regniger. Alt blir slukt av lån, strøm, bompenger, bensin, tv lisens, vann/kloakk avgifter og eiendomsskatt. Ikke råd til gaver eller utskeielser.

Stress. Jeg har vært i en lignende situasjon, bare uten skilsmisse. Så jeg har mange gode spareråd om du trenger. Jeg sparte f.eks mye på å kutte rødt kjøtt et par mnd. Kanskje du kan få en ny verdivurdering så du kan få bedre betingelser på lånet ditt? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...