AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Overskriften sier vel alt. Anonymkode: e1cb5...74e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Ja. Du kan feks få dekket strømutgifter hvis aap ikke strekker til. Anonymkode: 87f68...0ca
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Hvis du ligger under norm, kan du få supplerende. Merk at kun husleie/renter på lån, strøm og forsikring går under godkjente utgifter. Nav dekker ikke gjeld. Anonymkode: 20af4...688
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. Du kan feks få dekket strømutgifter hvis aap ikke strekker til. Anonymkode: 87f68...0ca Jeg sliter litt med å finne ut hvordan jeg gjør det, er det mulig å gjøre dette gjennom saksbehandleren sin? Anonymkode: e1cb5...74e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Ja. Dette er noe som faktisk skjer flere steder, spesielt utsatte er de som har minstestønad på AAP. Stønadsnivået er nå så lavt, at det flere steder kan være under det som er satt som minstetakst sosialstønad for å klare seg. Istedet for å øke takstene på AAP, satser staten på at brukere som sliter økonomisk må søke egen kommune for tilleggs sosialstønad. Dette har det vært skrevet om i aviser, ,et par år tilbake. Anonymkode: c5c70...b95
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Ja, gjør det. Saksbeh kan hjelpe deg👍🏻 Anonymkode: 87f68...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Dette er noe som faktisk skjer flere steder, spesielt utsatte er de som har minstestønad på AAP. Stønadsnivået er nå så lavt, at det flere steder kan være under det som er satt som minstetakst sosialstønad for å klare seg. Istedet for å øke takstene på AAP, satser staten på at brukere som sliter økonomisk må søke egen kommune for tilleggs sosialstønad. Dette har det vært skrevet om i aviser, ,et par år tilbake. Anonymkode: c5c70...b95 Jeg er på minstesats selv, skulle ønske det var mindre vanskelig å finne fram i dette systemet, er rimelig lei. Anonymkode: e1cb5...74e
tussi84 Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Det spørs helt på hva du sitter igjen med av aap din når husleia er betalt. Du vil kun få supplerende sosial stønad evt. Hvor mye sosialen regner ut at du skal sitte igjen med avhenger av om du har barn eller ikke. All inntekt blir regnet som inntekt, barnebidrag og barnetrygd også. Sparepenger kan du heller ikke ha. For en enslig ligger livsoppholdet på ca 6000 kr i mnd hos sosialen. Sitter du igjen med denne summen når husleia er betalt, så får du ingenting fra sosialen. Sitter du igjen med feks 3000, Så får du 3000ca fra sosialen. Osv osv..
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, tussi84 skrev: Det spørs helt på hva du sitter igjen med av aap din når husleia er betalt. Du vil kun få supplerende sosial stønad evt. Hvor mye sosialen regner ut at du skal sitte igjen med avhenger av om du har barn eller ikke. All inntekt blir regnet som inntekt, barnebidrag og barnetrygd også. Sparepenger kan du heller ikke ha. For en enslig ligger livsoppholdet på ca 6000 kr i mnd hos sosialen. Sitter du igjen med denne summen når husleia er betalt, så får du ingenting fra sosialen. Sitter du igjen med feks 3000, Så får du 3000ca fra sosialen. Osv osv.. Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e Ja, hvorfor skal skattebetalerene putte penger på deg når du sitter med penger på bok? Hva forventer du egentlig? Anonymkode: 805a3...f08 5
Leo Skrevet 26. mars 2019 #11 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e Svaret på det er ja. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #12 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e Ikke meg du siterer, men for å få sosialstønad så må sparepenger osv være brukt opp ja. Sosialstønad er siste utvei når ingenting annet er mulig. Du kan vell muligens få innvilget stønad 1 gang uten å måtte bruke opp bsu for å få. Men vanlig oppsparte midler må være tomme ja. Anonymkode: 7e98d...2bc
Leo Skrevet 26. mars 2019 #13 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvorfor skal skattebetalerene putte penger på deg når du sitter med penger på bok? Hva forventer du egentlig? Anonymkode: 805a3...f08 Det er ingen grunn til å være spydig. Hvem som helst kan havne i det uføret i løpet av temmelig kort tid og det er ikke sikkert du er like kjepphøy hvis det rammer deg selv. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #14 Skrevet 26. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvorfor skal skattebetalerene putte penger på deg når du sitter med penger på bok? Hva forventer du egentlig? Anonymkode: 805a3...f08 Så du synes at alle som allerede er vanskeligstilte skal måtte bruke enda lenger tid på å komme seg ut av situasjonen sin? Tenk. Da når jeg er ferdig på AAP og ikke har et eneste middel til å klare meg selv? Da må jeg vel heller på nav igjen for å få hjelp med husleia? Du kan passe på deg sjæl. Anonymkode: e1cb5...74e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #15 Skrevet 26. mars 2019 Alternativet er nødhjelp. 50-100 for en dag. 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e Ja. Du er ikke i nød med penger på bok. Sosialstønad er aller aller siste utvei. Har man ikke råd til mat på bordet, har man heller ikke råd å spare. Anonymkode: 20af4...688
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Alternativet er nødhjelp. 50-100 for en dag. Ja. Du er ikke i nød med penger på bok. Sosialstønad er aller aller siste utvei. Har man ikke råd til mat på bordet, har man heller ikke råd å spare. Anonymkode: 20af4...688 Da må jeg stille spørsmålet om det er noe man skal synes er greit å leve med i flere år? En situasjon som man ikke har satt seg selv i, som skylles sykdom? Blir for dumt tenker jeg. Jeg synes det er en ekkel tankegang om at man skal måtte ha det kjipt bare fordi man allerede har det kjipt mens andre tenker at det er helt fortjent. Anonymkode: e1cb5...74e
tussi84 Skrevet 26. mars 2019 #17 Skrevet 26. mars 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så jeg må fysisk bruke opp alle sparepengene mine før jeg har rett på normal norsk levestandard? Anonymkode: e1cb5...74e Ja alt må brykes opp. Har du noe av verdier feks bil så må den også selges med mindre du bor et sted hvor det ikke går buss, og det ikke er gåavstand til butikk, lege eller andre kontorer.
tussi84 Skrevet 26. mars 2019 #18 Skrevet 26. mars 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må jeg stille spørsmålet om det er noe man skal synes er greit å leve med i flere år? En situasjon som man ikke har satt seg selv i, som skylles sykdom? Blir for dumt tenker jeg. Jeg synes det er en ekkel tankegang om at man skal måtte ha det kjipt bare fordi man allerede har det kjipt mens andre tenker at det er helt fortjent. Anonymkode: e1cb5...74e Dette er noe du ikke får gjort noe med. Det beste er da å akseptere at du har dårlig råd nå, og at du dessverre må bruke av sparepengene dine for å få det til å gå rundt. Jeg vet selv hvordan det er å ha dårlig råd. Jeg har 9300 kr utbetalt i mnd. Alt omtrent går med til husleie, mat, og andre regninger. Hadde jeg ha vært enslig måtte jeg ha søkt om supplerende livsopphold jeg også, men siden mannen min jobber så klarer vi oss greit. Vi har ikke oppsparte midler, vi har heller ikke råd til å spise ute ofte, vi har ikke vært på ferie på 5 år osv. Her om dagen var vi ute på date og det er flere mnd siden sist. Mange av dagene blir enten å gjøre gratis aktiviteter som å gå turer, besøke venner eller holde på med interesser i hjemmet. Du eller jeg, eller andre kan ikke noe for at vi er syke. Samtidig må vi godta at reglene er sånn de er. Vi får ikke gjort noe med det, og da får vi heller omstille oss å leve på det vi har. Kutt ut alt som kan kuttes. Feks.. Si opp tv. Si opp streaming tjenester du ikke bruker, velg et rimelige mobil abonnement, si opp trenings abonnementet, avslutt abonnementet hos feks bok klubben. Planlegg middagene dine, og handle kun engang i uka. Se etter tilbud, og se på priser. Ellers må du se på forbruk. Bruker du mye penger feks på brus, og godteri? Det må da reduseres eller kuttes helt. Hva med røyk, snus eller alkohol? Dette må også kuttes eller evt reduseres. Det handler mye om prioriteringer alltid når det kommer til økonomi. De som tjener godt har ikke noen særlige problemer med at en 200 kr går til tull. For en med dårlig råd kan den 200 lappen være årsaken til at de ikke har mat på bordet de dagene før lønn. Derfor må du planlegge i detalj hva pengene skal gå til. Sett opp et budsjett og følg videre alle tipsene ovenfor.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #19 Skrevet 26. mars 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må jeg stille spørsmålet om det er noe man skal synes er greit å leve med i flere år? En situasjon som man ikke har satt seg selv i, som skylles sykdom? Blir for dumt tenker jeg. Jeg synes det er en ekkel tankegang om at man skal måtte ha det kjipt bare fordi man allerede har det kjipt mens andre tenker at det er helt fortjent. Anonymkode: e1cb5...74e Sosialhjelp er ikke ment å leve på i flere år. Sosialhjelp skal være en mulighet når man i en liten periode ikke selv kan eller har mulighet å forsørge seg selv. Anonymkode: 20af4...688 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #20 Skrevet 26. mars 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må jeg stille spørsmålet om det er noe man skal synes er greit å leve med i flere år? En situasjon som man ikke har satt seg selv i, som skylles sykdom? Blir for dumt tenker jeg. Jeg synes det er en ekkel tankegang om at man skal måtte ha det kjipt bare fordi man allerede har det kjipt mens andre tenker at det er helt fortjent. Anonymkode: e1cb5...74e Og siden du siterer meg; min tankegang er ikke at du eller noen andre fortjener å ha det kjipt. Men sånn er systemet og det er mange av oss som lever på et minimum. Og under det. Uten oppsparte midler eller noen mulighet om det skulle skje noe uforutsett. Anonymkode: 20af4...688
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå