Gå til innhold

Habituell abort - mister, mister og mister igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger å lufte frustrasjonen litt, og vil gjerne høre fra andre i samme situasjon.

Problemet vårt er ikke negative tester. Får som regel positive tester ved IKM, digital slår ut 1-2 uker. Så går det 2-3 uker og blødningen kommer hver gang. Kvalmen kommer før IKM og pleier å vare en uke eller to.Når kvalmen forsvinner blir testene raskt negative.

Har fått diagnosen habituell abort uten at det er funnet noe feil hos noen av oss. 

Har vært hos forskjellige gynekologen og fått litt forskjellige råd. Alt fra at «det må være noe feil med deg for mannen må jo være svært fertil» (veldig forståelsesfull og hjelpsom mannlig gynekolog). Til at vi bør forsøke ivf, at jeg bør bruke progrsteron, til at det må være noe alvorlig genetisk slik at vi kanskje ikke bør prøve mer.

Jeg er selv redd for at det kan være noe alvorlig genetisk slik at vi risikerer et alvorlig sykt barn dersom vi lukkes til slutt. 

Er det noen andre med samme diagnose som vil fortelle litt om deres prosess? 

Anonymkode: 233c3...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trenger å lufte frustrasjonen litt, og vil gjerne høre fra andre i samme situasjon.

Problemet vårt er ikke negative tester. Får som regel positive tester ved IKM, digital slår ut 1-2 uker. Så går det 2-3 uker og blødningen kommer hver gang. Kvalmen kommer før IKM og pleier å vare en uke eller to.Når kvalmen forsvinner blir testene raskt negative.

Har fått diagnosen habituell abort uten at det er funnet noe feil hos noen av oss. 

Har vært hos forskjellige gynekologen og fått litt forskjellige råd. Alt fra at «det må være noe feil med deg for mannen må jo være svært fertil» (veldig forståelsesfull og hjelpsom mannlig gynekolog). Til at vi bør forsøke ivf, at jeg bør bruke progrsteron, til at det må være noe alvorlig genetisk slik at vi kanskje ikke bør prøve mer.

Jeg er selv redd for at det kan være noe alvorlig genetisk slik at vi risikerer et alvorlig sykt barn dersom vi lukkes til slutt. 

Er det noen andre med samme diagnose som vil fortelle litt om deres prosess? 

Hei

Jeg har ikke opplevd det samme, men føler virkelig med dere. Blir trist bare ved tanken. Det må være helt jævlig å gå gjennom.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om dere har forsøkt å bli gentestet for kompatibilitet. Dette er noe man kan velge ved sæddonasjon fra enkelte sædbanker, så det bør jo være mulig å få gjort for et par også. Jeg har ikke satt meg godt inn i det, men forstår det som at de tester for alvorlige, arvelige sykdommer. Hvis begge har det samme, gir det kraftig økt sannsylighet for at fosteret får sykdommen. Kanskje det er noe slikt som gir fosteranlegg som ikke kan leve?

Se f.eks. https://www.europeanspermbank.com/en/product-prices/genetic-match.html

Jeg har ingen kompetanse på dette feltet og vet ikke om dette (eller noe liknende) egner seg for det problemet dere har, men det kan være verdt å sjekke ut i hvert fall. Jeg kjenner ikke til noen steder som utfører slike tester for par heller, men det finnes helt sikkert.

Håper det løser seg. *trøstende klem*

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, ididi skrev:

Hei

Jeg har ikke opplevd det samme, men føler virkelig med dere. Blir trist bare ved tanken. Det må være helt jævlig å gå gjennom.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg lurer på om dere har forsøkt å bli gentestet for kompatibilitet. Dette er noe man kan velge ved sæddonasjon fra enkelte sædbanker, så det bør jo være mulig å få gjort for et par også. Jeg har ikke satt meg godt inn i det, men forstår det som at de tester for alvorlige, arvelige sykdommer. Hvis begge har det samme, gir det kraftig økt sannsylighet for at fosteret får sykdommen. Kanskje det er noe slikt som gir fosteranlegg som ikke kan leve?

Se f.eks. https://www.europeanspermbank.com/en/product-prices/genetic-match.html

Jeg har ingen kompetanse på dette feltet og vet ikke om dette (eller noe liknende) egner seg for det problemet dere har, men det kan være verdt å sjekke ut i hvert fall. Jeg kjenner ikke til noen steder som utfører slike tester for par heller, men det finnes helt sikkert.

Håper det løser seg. *trøstende klem*

Tusen takk for tips og link. Skal sjekke med gyn hva det faktisk testes for alt dette i den norske utredningen. Eller om en må utenlands for å få alle svar. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei

jeg har vært gjennom det samme. Flere ganger, hatt mange missed abortions og mange sa. Har også hatt ivf. Ved en ma fikk jeg/vi testet embeyoet for genetiske avvik uten at de fant noe

Til slutt ble jeg gravid, gikk på blodfortynnende sprøyter og progesteron til uke 12. Hyppige kontroller hos gynekolog. Ble også gravid en gang til etter to aborter etter det første svangerskapet. 

Har nå to barn og fikk beskjed om at de ti abortene var uflaks (altså at man ikke kunne finne en kjent årsak, men noe var det jo som ikke stemte). 

Nå må jeg si at det var de mest slitsomme 7 årene av livet så langt, håper inderlig jeg slipper å oppleve noe så jævlig noen gang igjen. 

Anonymkode: 21a3c...d9c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke samme diagnose, men jeg har hatt utfordringer med å unnfange grunnet lutealfasedefekt. Med 7-8 dager lutealfase og egg som fester seg i snitt på dag 9 så gir det utfordringer. Jeg har lest ekstremt mye om emnet, både faglitteratur og amerikanske forumer. Der er terskelen noe lavere for å benytte medikamenter og det er mange med en form for progesteronmangel. Jeg var nær ved å prøve det, men ble til slutt gravid rett før legetimen. 

For meg høres det ut som det er to kandidater til problemet, og det ene er rett og slett for lite progesteron. Det trengs både for at egget skal kunne feste seg og for at det skal kunne bli der. Jeg ville prøvd å komme til en spesialist og måle hormonnivåer på forskjellige stadier av syklus og ev tidlig i en graviditet. Ev. benytte progesterontilskudd fra eggløsning til 12 uker ut i svangerskap er et forholdsvis lite inngrep. 

En annen mulighet er jo som brukeren over nevner, at det er dårlig kompabilitet. Om det er noe som kan testes så ville jeg testet det. 

Ang. frykten for at det er noe galt med et eventuelt foster som blir værende, så vil jeg på det sterkeste anbefale en NIPT-test i utlandet. I København tilbys en som er mer omfattende og tester for mer enn trisomier, jeg tror den heter Harmony. 

Sender deg en klem og håper dere lykkes snart ❤️

Anonymkode: 96be1...bb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode innspill. Og så kjekt å høre at andre får det til 😊

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du produserer for lite progesteron. 

Lykke til🍀

Anonymkode: 09efe...343

AnonymBruker
Skrevet

Vi har forsøkt i 6 år. Hatt 7 positive graviditetstester som alle endte med abort i uke 5 og 6. 

Prøvd flere IVF forsøk på offentlige og private klinikker. Vært i gjennom mange utredninger uten at de heller helt fant ut hva.

De gode nyhetene er at nå venter vi barn om 2 måneder, og alt ser bra ut på scan.

Anonymkode: 36b31...420

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...