AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Del Skrevet 26. mars 2019 Etter å ha sett litt rundt på en del selvvanningspotter så har jeg nå lyst til å ordne et eget system for selvvanning av blant annet urtene mine. Jeg har undersøkt en del om de forskjellige metodene for dette, og enten så ser de ikke særlig fine ut eller så er løsningene svindyre. Jeg har ikke lyst til å bruke tusenvis av kroner på eva solo-potter til urter, men jeg kunne lagd en løsning selv som ligner. Er det noen her som har lagd en slik løsning? Jeg tenker da på blant annet hvilken type tråd som egner seg best som veke for vann. så hvis noen har lagd smarte løsninger her så setter jeg pris på det som dere vil dele Anonymkode: e3d20...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Del Skrevet 26. mars 2019 Kan parafinlampeveker være en løsning? Det ville jeg forsøkt. Anonymkode: 73a08...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #3 Del Skrevet 27. mars 2019 Klipp en remse av undervanningsmatte og bruk som "veke". Det er å få kjøpt på for eksempel Plantasjen i sesongen. Det er mulig at First Price kjøkkenkluter av filttypen kan funke; det tror jeg kanskje. Dette blir i så fall mye billigere (klutene koster vel en krone stykket, eller noe sånt). Anonymkode: f5a96...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Del Skrevet 28. mars 2019 En selvvanningskrukke et jo bare et eller to kar der planten med jord står i det øverste, og vannet i det nederste. Transport av vann til plante skjer ved to metoder: planten gror selv sine røtter ned i vannet (den desidert vanligste) eller en hjelper til med et fukt-transporterende stoff (feks et tøystykke). Denne hjelpen er sjelden nødvendig med mindre det er stor avstand mellom vannspeil og jord. Et klassisk og ekstremt enkelt eksempel som mine foreldre brukte da jeg var barn er å fylle et kar med vann og så sette denne nedi noe annet (pent noe). Feks sette en balje i bunnen av et sånt avlangt plante-bord som er så poppis for tiden. Oppå dette legger man en fjøl (eller hva som helst som tåler vann og bærer vekt). Og over denne henger man et stykke bomullstøy (feks en gammel oppbrukt oppvaskklut). Og så setter man en rad potteplanter oppå dette igjen. Så lenge kanten på bordet/krukken en har valgt er høyere enn kar+fjøl+plantepotte så er alle like vis. Og du har et helt supert selvvanningssystem. Kan selvsagt også gjøres inni en større rund pyntekrukke eller en kurv eller hva som helst. Hva enn du gjør, tenk på at vannet må kunne helles ut. For alt vann som står i et reservoar nær jord vil (før eller siden) mygle, rotne eller pådra seg insekt. Og da må du kunne tømme ut og vaske reservoaret. Eller så risikerer du mye styr. Anonymkode: 24821...322 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Del Skrevet 29. mars 2019 Søk opp Gardening with Leon på YouTube.. Han har en lur patent, kan sikkert skaleres ned 👍 Anonymkode: 97e18...b72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå