Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Studere interaksjonsdesign ungen forkunnskaper om programmering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men synes du programmering var vanskelig  siden du ikke hadde det før? Og hvilke andre fag enn programmering har man egentlig i studie?

Anonymkode: b76ac...759

Jeg synes det var vanskelig den første måneden eller noe sånt, men så gikk det liksom opp et lys for meg og jeg begynte å skjønne og like det veldig godt. Fikk A i begge programmeringsfagene det første året, til tross for at jeg hadde null forkunnskaper, og jeg gikk videre til å være gruppelærer i nettopp programmering. Og jeg har alltid vært ekstremt dårlig i matte (fikk 2 fra vgs), men programmering er ikke matte, eller kjemi eller biologi. Programmering er mer relatert til språk (syntaks og semantikk) og logikk.

Hvis du ser på så https://www.uio.no/studier/program/inf-design/oppbygging/ så er det kun to obligatoriske programmeringsfag: IN1000 og IN1010. Jeg var gruppelærer i forgjengerne til begge (INF1000 og INF1010). De fleste gruppelærerne er villige til å gi ekstraundervisning til folk som sliter, og de arrangerer i tillegg programmeringsdager før eksamen hvor man kan få hjelp og veiledning. Det er også ukentlige gruppetimer satt opp hvor du kan få hjelp til programmeringsoppgaver.

Resten av fagene er enten designrelatert eller gir teoretisk kunnskap rundt IT. Designfagene bestod som regel av praktiske gruppeoppgaver man jobber sammen på gjennom semesteret og får karakter ut i fra prosjektet, de teoretiske fagene er mer typiske "puggefag" hvor du bør lese pensum før eksamen, og så får du i tillegg velge en 40-gruppe (40 studiepoeng innenfor en annen emnegruppe, jeg valgte psykologi). I tillegg er det noen valgfrie emner (jeg valgte programmeringsemner for disse, men du kan faktisk velge hva du vil. Mange jeg studerte med valgte emner urelatert til IT).

Jeg ville ikke latt meg skremme bort av programmeringsbiten. Veldig mange på designlinjen er i samme posisjon som deg: de har ingen forkunnskaper. Det er ingen krav om forkunnskaper for studiet og emnene er derfor lagt opp for folk uten forkunnskaper.

Og du er mer eller mindre sikret jobb for uoverskuelig framtid med en IT-utdannelse.

Anonymkode: 9dafa...c26

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det var vanskelig den første måneden eller noe sånt, men så gikk det liksom opp et lys for meg og jeg begynte å skjønne og like det veldig godt. Fikk A i begge programmeringsfagene det første året, til tross for at jeg hadde null forkunnskaper, og jeg gikk videre til å være gruppelærer i nettopp programmering.

Hvis du ser på så https://www.uio.no/studier/program/inf-design/oppbygging/ så er det kun to obligatoriske programmeringsfag: IN1000 og IN1010. 

Jeg ville ikke latt meg skremme bort av programmeringsbiten.

Men man skal ikke ta lett på det heller. Jeg vil si (etter egen erfaring med fagene du nevner) at det er svært vanskelig for en fersking å få A, særlig i INF1010. Kanskje du var heldig året du tok eksamen, for snittet de siste årene har vært på ca 10% A. Og en god del av de 10%'ene er nok folk som kunne mye før studiet. 

Anonymkode: 0ac40...459

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men man skal ikke ta lett på det heller. Jeg vil si (etter egen erfaring med fagene du nevner) at det er svært vanskelig for en fersking å få A, særlig i INF1010. Kanskje du var heldig året du tok eksamen, for snittet de siste årene har vært på ca 10% A. Og en god del av de 10%'ene er nok folk som kunne mye før studiet. 

I INF1010 fikk vi en helt ekstrem oppgave, hvor hele oppgaven dreide seg om stoffet vi hadde hatt om i én forelesning midtveis i semesteret som ingen trodde ville bli relevant til eksamen. Jeg greide kun å besvare 2/4 oppgaver i løpet av de seks timene eksamenen varte. Og levde de neste par ukene inneforstått med at jeg sannsynligvis måtte ta opp emnet neste år. Men det fine på UiO er at de er ganske opptatt av å følge en viss grad av normalfordeling, så det er mulig å få en A hvis flertallet av de andre har svart blankt eller feil. Klart de som har erfaring fra før av har en fordel, men det skal være fint mulig for en fersking å i det minste oppnå en stå-karakter i programmering. Flere av vennene mine sleit med programmering, og fikk ikke A på verken 1000 eller 1010, men de fikk bedre enn F. Man klarer også fint å få seg jobb som interaksjonsdesigner dersom man gjorde det svakt i programmering men sterkt i de øvrige fagene (de fleste vennene mine jobber i dag innenfor design og gikk ikke ut med toppkarakterer i INF1000 og INF1010).

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I INF1010 fikk vi en helt ekstrem oppgave, hvor hele oppgaven dreide seg om stoffet vi hadde hatt om i én forelesning midtveis i semesteret som ingen trodde ville bli relevant til eksamen. Jeg greide kun å besvare 2/4 oppgaver i løpet av de seks timene eksamenen varte. Og levde de neste par ukene inneforstått med at jeg sannsynligvis måtte ta opp emnet neste år. Men det fine på UiO er at de er ganske opptatt av å følge en viss grad av normalfordeling, så det er mulig å få en A hvis flertallet av de andre har svart blankt eller feil. Klart de som har erfaring fra før av har en fordel, men det skal være fint mulig for en fersking å i det minste oppnå en stå-karakter i programmering. Flere av vennene mine sleit med programmering, og fikk ikke A på verken 1000 eller 1010, men de fikk bedre enn F. Man klarer også fint å få seg jobb som interaksjonsdesigner dersom man gjorde det svakt i programmering men sterkt i de øvrige fagene (de fleste vennene mine jobber i dag innenfor design og gikk ikke ut med toppkarakterer i INF1000 og INF1010).

Ja, det er absolutt mulig å få gjøre det bra om man jobber bra. Det er nettopp det som må til mener jeg, fordi læringskurven er bratt. Programmering er typisk jobbefag, man er NØDT til å sette seg ned og leke seg, nytter ikke å forsøke å surfe gjennom.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Etter å ha sett litt på studieoppbygningen til UiB, UiO og NTNU så har jeg egentlig virkelig fått sansen for UiB. Her virker det som at det ikke er sååå mye programmering, og at det er få skriftlige eksamener, men heller innleveringer/gruppeoppgaver som graderes med bokstavkarakter (rett på meg om jeg tar feil/har misforstått!!). Så fikk veldig lyst til å studere her! Hadde blitt kjempeglad om noen som har gått dette studie på UiB kan dele erfaringer!

AnonymBruker
Skrevet

Altså... Jeg vil virkelig anbefale å ta å mye programmering som mulig under studiet, det er det man lærer av.

Anonymkode: adadf...d52

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker på hva som er attraktivt etter skolen, hadde jeg gått for AHO eller en master fra UiO. UiO på grunn av du blir sett på som faglig og metodisk sterk, mens AHO for design og merkevarebygging. Westerdals og NTNU er forsåvidt ok også.

Har helt ærlig aldri møtt en interaksjonsdesigner med utdannelse fra UiB.

Anonymkode: 733b4...6cc

AnonymBruker
Skrevet

Uib utdannelsen var ny fra 2017 så er ikke rart folk ikke kjenner til så mye av den og at de første kullene er langt i fra ferdig utdannet..

Anonymkode: 46891...e30

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du så redd for? Du har jo hatt R1 og kjemi, for søren. Hvis du syns realfag er ålreit er sjansen stor for at du vil like programmering. Mange som begynner på IT-studier har ikke erfaring med programmering, men klarer seg likevel veldig bra. 

Jeg jobber selv som utvikler i IT-bransjen og jobber sammen med interraksjonsdesignere. Jeg er ikke misunnelig på deres jobb for det er ikke bare lett å designe helhetlige tjenester og lage intuitive grensesnitt. Arbeidet deres er hva som er synlig. Det er ingen brukere som klager på dårlig programmering, men det er mange som har meninger om design og brukervennlighet. Jeg ville heller vært redd for dette kontra et par programmeringssemner hvor du vet om svaret vil være feil eller rett. 

Anonymkode: 128c9...110

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange innvendinger. Programmeringen bør nok gå bra, jeg burde jo klare det, og regner med at de tar det fra scratch. Så jeg skjønner nå at jeg ikke har så mye å bekymre meg for😅 

Jeg skjønner at det da kanskje er UiO jeg burde gå for? Jeg synes bare at UiB virker «fristende» siden det nesten ikke er skriftlige eksamener men heller gruppearbeid/innlevering, men jeg skjønner jo at det ikke alt man skal vektlegge, hehe. 

AnonymBruker
Skrevet
On 3/29/2019 at 12:22 PM, AnonymBruker said:

Hva er du så redd for? Du har jo hatt R1 og kjemi, for søren. Hvis du syns realfag er ålreit er sjansen stor for at du vil like programmering. Mange som begynner på IT-studier har ikke erfaring med programmering, men klarer seg likevel veldig bra. 

Jeg jobber selv som utvikler i IT-bransjen og jobber sammen med interraksjonsdesignere. Jeg er ikke misunnelig på deres jobb for det er ikke bare lett å designe helhetlige tjenester og lage intuitive grensesnitt. Arbeidet deres er hva som er synlig. Det er ingen brukere som klager på dårlig programmering, men det er mange som har meninger om design og brukervennlighet. Jeg ville heller vært redd for dette kontra et par programmeringssemner hvor du vet om svaret vil være feil eller rett. 

Anonymkode: 128c9...110

Dette er grunnen til at jeg aldri ville ha jobba med design. Absolutt alle har en mening om det, ikke bare kunder, men markedsfolkene, hr-folkene, sjefer, innkjøpere.. folk elsker å synse om det de ser.  Det må du nesten være forberedt på, kan være sykt irriterende. 

Anonymkode: 5c024...ade

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er grunnen til at jeg aldri ville ha jobba med design. Absolutt alle har en mening om det, ikke bare kunder, men markedsfolkene, hr-folkene, sjefer, innkjøpere.. folk elsker å synse om det de ser.  Det må du nesten være forberedt på, kan være sykt irriterende. 

Anonymkode: 5c024...ade

Helt enig med deg. Synes det var frustrerende å jobbe med design, fordi det er basert på synsing, og uansett hva vil noen synes et alternativt design hadde vært bedre. Liker det veldig godt med programmering: enten funker det ellers så funker det ikke.

Men har mange venner fra studietiden som trives godt som interaksjonsdesignere og aldri ville foretrukket å jobbe med programmering. Så tror det avhenger av personlighet, men jeg er veldig takknelig for at programmering var en obligatorisk del av studiet for ellers hadde jeg aldri oppdaget det jeg egentlig liker å jobbe med :) så har du samtidig de som synes proggrammeringen var den verste delen av utdanningen, men de kom seg da igjennnom og fikk seg jobb på tross av middelmådige karakterer.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt enig med deg. Synes det var frustrerende å jobbe med design, fordi det er basert på synsing, og uansett hva vil noen synes et alternativt design hadde vært bedre. Liker det veldig godt med programmering: enten funker det ellers så funker det ikke.

Men har mange venner fra studietiden som trives godt som interaksjonsdesignere og aldri ville foretrukket å jobbe med programmering. Så tror det avhenger av personlighet, men jeg er veldig takknelig for at programmering var en obligatorisk del av studiet for ellers hadde jeg aldri oppdaget det jeg egentlig liker å jobbe med :) så har du samtidig de som synes proggrammeringen var den verste delen av utdanningen, men de kom seg da igjennnom og fikk seg jobb på tross av middelmådige karakterer.

Edit: middelmådige karakterer i akkurat de to programmeringsfagene. De gjorde det bra på studiene ellers. Men hvis du søker på jobb som interaksjonsdesigner er ikke snittet i programmering like interessant, og vice versa hvis du søker jobb som programmerer.

AnonymBruker
Skrevet
On 3/28/2019 at 9:39 PM, AnonymBruker said:

Jeg kunne ikke noe programmering før jeg begynte og fikk a i både inf1000 og in1010 uten å jobbe spesielt hardt for det. 

Anonymkode: 698e4...5ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...