Gå til innhold

Studere interaksjonsdesign ungen forkunnskaper om programmering

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Det er på tide å søke seg til høyere studier nå, og jeg har fått øynene opp for interaksjonsdesign, og vurderer å ta en bachelor/master innen dette. Men, jeg har null erfaring med programmering fra før! På skolen har jeg hatt R1, kjemi (1+2) og biologi (1+2) av realfag, så dette vil kanskje være litt til hjelp? Tror dere det blir for ambisiøst å skulle starte på IT-studier uten noe erfaring? Evt noen som har gjort dette og kan fortelle om hvordan de synes det var å henge med?

Anonymkode: b76ac...759

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke å kunne programmere :)

Anonymkode: adadf...d52

Skrevet

Jeg er interaksjonsdesigner, og man trenger ikke å kunne programmere. Jeg hadde bare P-matte da jeg startet, var ikke noe problem. Hvis du studerer på UiO er det mye mer fokus på programmering enn andre skoler, men du trenger ikke å kunne noe fra før.

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke kunne noe som helst ut over det som er opptakskravet. Altså hvis det kreves R1 matematikk bør du være kjent med det som ligger i pensum fra vgs. Ellers starter alt fra scratch. 

MEN (stort men), det vil være medstudenter som har mer erfaring enn deg, og de vil ha et fortrinn i starten. Det vil da føre til at du antakeligvis vil føle at du henger etter, kanskje ut hele første semester. 

Anonymkode: 0ac40...459

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å kunne programmere :) Jeg går på NTNU, og samarbeider endel med interaksjonsdesign i noen fag. Det er lagt opp for at de fleste er ganske blanke, du vil lære utrolig mye. 

Forresten så er interaksjonsdesign visstnok ganske trygt i tillegg, bransjen skriker etter gode interaksjonsdesignere (i hele verden!), du er nesten garantert jobb.

Skal ta master i det selv når jeg er ferdig med bacheloren.

Anonymkode: 10f48...3b2

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å kunne programmere :) Jeg går på NTNU, og samarbeider endel med interaksjonsdesign i noen fag. Det er lagt opp for at de fleste er ganske blanke, du vil lære utrolig mye. 

Forresten så er interaksjonsdesign visstnok ganske trygt i tillegg, bransjen skriker etter gode interaksjonsdesignere (i hele verden!), du er nesten garantert jobb.

Skal ta master i det selv når jeg er ferdig med bacheloren.

3 timer siden, Mich skrev:

Jeg er interaksjonsdesigner, og man trenger ikke å kunne programmere. Jeg hadde bare P-matte da jeg startet, var ikke noe problem. Hvis du studerer på UiO er det mye mer fokus på programmering enn andre skoler, men du trenger ikke å kunne noe fra før.

Kan du sende meg link til det studie? Finner ikke studie om interaksjonsdesign når jeg googler!

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du sende meg link til det studie? Finner ikke studie om interaksjonsdesign når jeg googler!

https://www.ntnu.no/studier/bixd

Her er det på NTNU hvertfall

AnonymBruker
Skrevet

Er det noe forskjell på studiet på UiO, medie og interaksjonsdesign på UiB og interaksjonsdesign på NTNU Gjøvik? Er det noen steder det er mer attraktivt å ha utdannelse fra enn andre?:)

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe forskjell på studiet på UiO, medie og interaksjonsdesign på UiB og interaksjonsdesign på NTNU Gjøvik? Er det noen steder det er mer attraktivt å ha utdannelse fra enn andre?:)

Jeg vet ikke hva forskjellen er, men jeg vet at Gjøvik har godt rykte fra før de ble NTNU. Vet ikke noe om de andre. 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ca 4 år siden jeg fullførte bacheloren min på UiO (jeg tok også en master etter bacheloren), men jeg kan si deg min erfaring. 

UiO har veldig IT fokus, nærmest ikke noe fokus på praktisk design. Det er mye programmering, veldig fokus på metoder og det faglige. Veldig mye tjenestedesign. Det er veldig annerledes sammenlignet med mer kreative designskoler som Westerdals og AHO, som også har interaksjonsdesign. Der er det mye mer fokus på design, merkevarebygging osv. Dette går ofte igjen når du kommer til arbeidslivet. De fleste på UiO starter i større selskap med egen digital avdeling eller i konsulentselskap, mens de som studerer på designskolene går ofte til byråbransjen.

Personlig synes jeg det var altfor mye fokus på programmering, har ikke programmert noe de to årene jeg har jobbet etter studiene. Men jeg merker at jeg er veldig sterk faglig, når det kommer til metodikk og slikt. Det er veldig ettertraktet blant arbeidsgivere. Jeg er derfor sterk på tjenestedesign delen av UX. Mange av de som studerte på designskolene er ofte sterkere på det visuelle, som også får konkurranse fra grafisk designere som ønsker å gå over til å jobbe med digitale tjenester. Nå er jeg også sterk på design siden jeg drev med dette selv ved siden av studiene, men jeg merker at det som er mye mer attraktivt blant arbeidgiverne på intervjuer er min kompetanse på det faglige og metodikk.

Anonymkode: 733b4...6cc

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det ca 4 år siden jeg fullførte bacheloren min på UiO (jeg tok også en master etter bacheloren), men jeg kan si deg min erfaring. 

UiO har veldig IT fokus, nærmest ikke noe fokus på praktisk design. Det er mye programmering, veldig fokus på metoder og det faglige. Veldig mye tjenestedesign. Det er veldig annerledes sammenlignet med mer kreative designskoler som Westerdals og AHO, som også har interaksjonsdesign. Der er det mye mer fokus på design, merkevarebygging osv. Dette går ofte igjen når du kommer til arbeidslivet. De fleste på UiO starter i større selskap med egen digital avdeling eller i konsulentselskap, mens de som studerer på designskolene går ofte til byråbransjen.

Personlig synes jeg det var altfor mye fokus på programmering, har ikke programmert noe de to årene jeg har jobbet etter studiene. Men jeg merker at jeg er veldig sterk faglig, når det kommer til metodikk og slikt. Det er veldig ettertraktet blant arbeidsgivere. Jeg er derfor sterk på tjenestedesign delen av UX. Mange av de som studerte på designskolene er ofte sterkere på det visuelle, som også får konkurranse fra grafisk designere som ønsker å gå over til å jobbe med digitale tjenester. Nå er jeg også sterk på design siden jeg drev med dette selv ved siden av studiene, men jeg merker at det som er mye mer attraktivt blant arbeidgiverne på intervjuer er min kompetanse på det faglige og metodikk.

Anonymkode: 733b4...6cc

Oja, ok🤔 Da er jeg redd det kanskje blir for mye programmering for meg, siden jeg aldri har vært borte i det, men jeg vet ikke helt. Takk for at du delte din erfaring!

Noen fra Bergen eller NTNU som kan dele sin erfaring? Når man ser på studieoppbygningen i Bergen feks får jeg inntrykk av at det ikke er såååå mye programmering, men kan hende jeg tar feil. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oja, ok🤔 Da er jeg redd det kanskje blir for mye programmering for meg, siden jeg aldri har vært borte i det, men jeg vet ikke helt. Takk for at du delte din erfaring!

Noen fra Bergen eller NTNU som kan dele sin erfaring? Når man ser på studieoppbygningen i Bergen feks får jeg inntrykk av at det ikke er såååå mye programmering, men kan hende jeg tar feil. 

Send en mail til skolene og spør 😊 men du vil lære alt fra bunnen av, så du kan slappe av altså. 

Skrevet

Jeg går på et annet informatikkstudium på UiO og kjenner en del som går design. De fleste som begynner på design har lite erfaring med programmering fra før, så du burde ikke bekymre deg. Det er uansett ikke veldig mange informatikkstudenter som faktisk har nyttig erfaring fra før - etter førstesemesteret merket jeg nesten ingen forskjell lenger mellom de som hadde erfaring fra før, og de som ikke hadde det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på UiO, designlinjen. Kunne ikke programmere fra før, og strøk i programmering første året. Noen venner gjorde det samme og gav opp. Tok opp igjen faget året etter og sto, men er mildt sagt ikke noe fan av programmering. Har heller ingen planer om å jobbe med programmering, men greit å forstå tankegangen og hvordan det fungerer om man en gang ender opp med å jobbe sammen med programmerere

Anonymkode: a5b88...cca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mastergrad i interaksjonsdesign (UiO), men jobber i dag som programmerer. Hadde aldri programmert før jeg startet på studiene, men synes programmering var det mest gøyale ved hele utdanningen.

Anonymkode: 9dafa...c26

AnonymBruker
Skrevet

Beklager at jeg sporer av, men hva er interaksjonsdesign? Hvor kan man jobbe med en slik utdannelse? Hva er arbeidsoppgavene?

Anonymkode: de25f...7ce

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i interaksjonsdesign (UiO), men jobber i dag som programmerer. Hadde aldri programmert før jeg startet på studiene, men synes programmering var det mest gøyale ved hele utdanningen.

Anonymkode: 9dafa...c26

Men synes du programmering var vanskelig  siden du ikke hadde det før? Og hvilke andre fag enn programmering har man egentlig i studie?

AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk på UiO, designlinjen. Kunne ikke programmere fra før, og strøk i programmering første året. Noen venner gjorde det samme og gav opp. Tok opp igjen faget året etter og sto, men er mildt sagt ikke noe fan av programmering. Har heller ingen planer om å jobbe med programmering, men greit å forstå tankegangen og hvordan det fungerer om man en gang ender opp med å jobbe sammen med programmerere

Anonymkode: a5b88...cca

Dette er et viktig poeng. Det er ekstremt tungt å jobbe sammen med designere med null teknisk innsikt, så vi bruker ikke det lengre der jeg jobber. Det man designer skal faktisk programmeres også, så det blir mye ekstraarbeid og omveier dersom den som skisserer løsningen ikke skjønner noe av teknologien. 

Når det er sagt så er det jo meningen man skal lære det på studiet, ikke at man skal kunne det fra før så det tror jeg skal gå helt fint. Virker jo som du er glad i realfag og de første programmeringsfagene er i stor grad basic logikk så det blir nok ikke noe problem for deg :)

Anonymkode: 5c024...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan forresten legge til at jeg har bachelor i informatikk og jeg hadde kun R1 da jeg starta. Kunne ingenting programmering fra før, det gikk helt fint :)

Anonymkode: 5c024...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...