AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Heisann. Jeg vurderer å begynne å studere til høsten med revmatisk sykdom. Er usikker på om jeg vil klare å gjennomføre studiet, men jeg er villig til å flytte langt for prøve. Det er studier innen helse jeg interesserer meg for, men klarer ikke fysisk tungt arbeid eller mye stress, da dette forverrer sykdommen og jeg trenger mer restitusjon. Derfor lurer jeg på om noen som studerer med sykdom vil dele sine erfaringer. Hva slags sykdom har du? Hvordan er hverdagen som student, og studerer du fulltid/deltid? Hvilket studie? Tusen takk for svar 🙂 Anonymkode: 729ba...2bb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Jeg skjønner ikke helt logikken din mtp å studere helserelaterte studier uten fysisk tungt arbeid eller stress? Tenker du da på omsorgsteknologi? Da ville jeg heller vurdert økonomifag eller ingeniørutdanning som i det minste reduserer den fysiske delen. Selv har jeg tatt en bachelorgrad innen elkraftteknikk, sitter på kontor og styrer dagene mye selv. Anonymkode: 77a99...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Jeg studerer med en studiebelastning på 50-75%. Har ingen mulighet til å stå i jobb, men studier går bra, ettersom man kan studere i eget tempo, studere etter dagsform, ta pauser når man vil osv. Jeg har fibromyalgi, og sliter mye med utmattelse. Må derfor balansere studiene slik at dette ikke går negativt på helsa, men heller tilføyer meg noe. Studiene er innenfor nettstudier i økonomi og administrasjon. Nettstudier gjør studier for meg mulige. Ikke hvis jeg skulle vært hver dag innom en studieinstitusjon. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke studert innenfor helsefag, ettersom du ikke klarer fysisk tungt arbeid eller mye stress. Å få seg jobb innenfor helsevesenet er nettopp tungt og stressende. Prøv å finne et studie som gir deg en jobb som du vet du kan mestre med din tilstand i framtiden. Men det er ditt valg. Lykke til. Anonymkode: 3c0ae...acf
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg studerer med en studiebelastning på 50-75%. Har ingen mulighet til å stå i jobb, men studier går bra, ettersom man kan studere i eget tempo, studere etter dagsform, ta pauser når man vil osv. Jeg har fibromyalgi, og sliter mye med utmattelse. Må derfor balansere studiene slik at dette ikke går negativt på helsa, men heller tilføyer meg noe. Studiene er innenfor nettstudier i økonomi og administrasjon. Nettstudier gjør studier for meg mulige. Ikke hvis jeg skulle vært hver dag innom en studieinstitusjon. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke studert innenfor helsefag, ettersom du ikke klarer fysisk tungt arbeid eller mye stress. Å få seg jobb innenfor helsevesenet er nettopp tungt og stressende. Prøv å finne et studie som gir deg en jobb som du vet du kan mestre med din tilstand i framtiden. Men det er ditt valg. Lykke til. Anonymkode: 3c0ae...acf jeg lurer på hvilket studie/skole dette er? tenker å ta noe sånt i tillegg til det jeg tar nå. jeg er også syk student; har hatt studiebelastning på mellom 25 og 50 % i fjor. er tøft pga store smerter og utmattelse. men det som er mest slitsomt er alle helse-avtaler(i perioder hver dag). med reisetid så tar det tid og energi å følge opp alt Anonymkode: 91498...8da
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt logikken din mtp å studere helserelaterte studier uten fysisk tungt arbeid eller stress? Tenker du da på omsorgsteknologi? Da ville jeg heller vurdert økonomifag eller ingeniørutdanning som i det minste reduserer den fysiske delen. Selv har jeg tatt en bachelorgrad innen elkraftteknikk, sitter på kontor og styrer dagene mye selv. Anonymkode: 77a99...1d6 Jeg forstår at du ikke tenker at det er logisk, men jeg er en omsorgsperson som liker å hjelpe andre mennesker. Det finnes jo mange muligheter å hjelpe på, bare ikke med tungt stell, pleie, løft osv. Tenker kanskje mer på veiledning, rådgiving, kartlegging osv. Dette er meningsfylt for meg. Det viktigste er at jeg finner noe jeg kan mestre 🙂 Anonymkode: 729ba...2bb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 *mange måter å hjelpe på, mente jeg Anonymkode: 729ba...2bb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har vært psykisk syk gjennom hele studietiden. Det jeg angrer på, er at jeg nektet å be om hjelp de første 4 årene. Klarte å karre meg gjennom bachelor til normert tid, men da jeg begynte på masterstudiet sa det 'endelig' fullstendig stopp. Jeg er ganske sikker på at jeg kunne blitt ferdig med studiene maks 1 år etter normert tid hvis jeg bare hadde bedt om hjelp tidligere. Jeg visste faktisk ikke at universitetet og Lånekassen kunne hjelpe meg så mye som de har gjort. Så jeg anbefaler deg å sette deg inn i systemet, og finne ut hva du har krav på og hvordan universitetet kan hjelpe deg med å få en så grei studiehverdag som mulig. Ikke gjør samme feil som meg. Send søknader så tidlig som mulig. Det jeg har fått er: - Ekstra stipend for funksjonsnefsettelse (rundt 3000 kr ekstra i mnd). Dette stipendet gis til studenter som ikke kan jobbe ved siden av studiet. - Fått slettet lån fra et par semestre, pga. jeg vat så syk at jeg ikke klarte å studere. Dette søkte jeg og fastlegen min om i ettertid. - Fått innvilget hjemmeeksamen og 1 time ekstra tid på eksamen. - Fått slettet forsøk på eksamen, og fått innvilget fjerdegangseksamen. Uten disse tiltakene er jeg rimelig sikker på at jeg ville droppet ut. Jeg har en utrolig hjelpsom fastlege som har hjulpet meg med søknader, gitt meg råd osv. Jeg fant ut for litt siden at man også kan søke om å få en egen studieveileder, som f.eks kan motivere meg og som jeg kan sitte og studere sammen med. Ellers har jeg for det meste studert hjemmefra da det har vært alt for slitsomt for meg å dra på forelesninger. Uheldigvis har ikke studiet mitt innført å filme forelesninger som professor legger ut på nett etterpå, men de har lagt ut greie forelesningsnotater så jeg har klart å henge med på pensum. Jeg tror det blir mer og mer vanlig at det kommer film eller evt. lydklipp etter forelesninger, så dette kan du sjekke opp i. Nettstudier kan kanskje være en god idé. Alt i alt anbefaler jeg som sagt at du kontakter fastlege og universitetet/høyskolen så tidlig som mulig, for å finne ut hvilke ordninger som kan hjelpe deg. Anonymkode: 33464...cdc
The Kitten Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke helt logikken din mtp å studere helserelaterte studier uten fysisk tungt arbeid eller stress? Tenker du da på omsorgsteknologi? Da ville jeg heller vurdert økonomifag eller ingeniørutdanning som i det minste reduserer den fysiske delen. Selv har jeg tatt en bachelorgrad innen elkraftteknikk, sitter på kontor og styrer dagene mye selv. Anonymkode: 77a99...1d6 Ergoterapi er et yrke som helt fint kan utføres uten fysisk tungt arbeid og mye stress.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå