Gå til innhold

Får barna karakterer for om de dusjer på skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Stemmer dette?

Anonymkode: a58d4...70d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gymkarakteren består av oppnåelse av kompetansemål samt aktiv deltagelse i selve faget. Men å skippe dusj etter gym er en uting! Jeg har 15 elever på 17-18 år og hadde krepert av svettelukt om jeg skulle delt klasserom med de resten av dagen om de ikke dusja etter gym.

Anonymkode: bcd70...c6d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri hørt om. Det kan jo ikke stemme da dusjing er høyst frivillig, man kan ikke tvinge noen til å dusje. 

Hvor har du hørt dette, ts?

Anonymkode: 3355b...c3f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dusjing er ett yndet sted for mobbing. Hvis du feks har litt mindre penis. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Dusjing er ett yndet sted for mobbing. Hvis du feks har litt mindre penis. 

Dett er en selvforsterkende løkke. Barn skammer seg over kroppen sin og vil skjule den. Dermed blir det enda mer skamfullt å vise den frem. For femti år siden var det også noen som ble mobbet i dusjen men veldig mye mindre enn i dag. Da var ikke naturlige kroppsvariasjoner noe å mobbe for. I dag er avvik fra modellkroppen mobbegrunn. 

De eneste nakne kroppene barn og ungdom ser et idealkroppene i media. Foreldre bør ta de med på offentlige bad og tørre å være nakne selv . Da kan barn lære av foreldrenes forbilde at vanlige kropper er greit.

Undersøkelser viser mobbing i dusj skjer mest når lærere ikke er til stede. Lærerne tilbake i garderoben! Det er bedre med en lærer av motsatt kjønn som av og til sjekker forholdene i garderoben enn at mobberne kan få utfolde seg fritt. Og det gjør de når lærerne ikke er der uansett om man har fellesdusj eller kabinetter.

Ja til fellesgarderober og fellesdusjer slik at lærene kan passe på begge kjønn!

Å ikke vaske seg eller å dusje bør ikke gå på gymkarakter men på orden og oppførsel.

Anonymkode: 356f4...fd6

• Liker 6
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Nei. Det har ingen innvirkning på karakteren, heldigvis. Ingen lærer kan tvinge barna/ungdommene til å dusje. 

Det er et overgrep.

Endret av Kjærlighetsbarn98
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette?

Hvor har du egentlig hørt dette?                                 

Karakteren skal vel gjelde for det som skjer i løpet av selve gym-timen. Eller svømmingen.dersom elevene har det. 

Anonymkode: 3fef4...4b9

AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt ikke! På VGS var det ingen av jentene som dusjet etter gymtimen å det gikk selvsagt ikke utover karakteren!

Anonymkode: 56522...d87

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dett er en selvforsterkende løkke. Barn skammer seg over kroppen sin og vil skjule den. Dermed blir det enda mer skamfullt å vise den frem. For femti år siden var det også noen som ble mobbet i dusjen men veldig mye mindre enn i dag. Da var ikke naturlige kroppsvariasjoner noe å mobbe for. I dag er avvik fra modellkroppen mobbegrunn. 

De eneste nakne kroppene barn og ungdom ser et idealkroppene i media. Foreldre bør ta de med på offentlige bad og tørre å være nakne selv . Da kan barn lære av foreldrenes forbilde at vanlige kropper er greit.

Undersøkelser viser mobbing i dusj skjer mest når lærere ikke er til stede. Lærerne tilbake i garderoben! Det er bedre med en lærer av motsatt kjønn som av og til sjekker forholdene i garderoben enn at mobberne kan få utfolde seg fritt. Og det gjør de når lærerne ikke er der uansett om man har fellesdusj eller kabinetter.

Ja til fellesgarderober og fellesdusjer slik at lærene kan passe på begge kjønn!

Å ikke vaske seg eller å dusje bør ikke gå på gymkarakter men på orden og oppførsel.

Du gikk kanskje ikke på en skole der mannlig lærer benyttet garderobenøkkelen sin til dusjen til 15-16-årige jenter for en kikk i ny og ne?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Biloba said:

Du gikk kanskje ikke på en skole der mannlig lærer benyttet garderobenøkkelen sin til dusjen til 15-16-årige jenter for en kikk i ny og ne?

Jeg tror at svært mange av disse historiene er betydelig overdrevet og at det i langt større grad er snakk om paranoide jenter i en usikker alder enn at det er snakk om lærere med småpedofile kikkertendenser.

Anonymkode: 5833c...0ac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre at en lærer får stoppet mobbing enn at barn ikke skal bli sett av en voksen med motsatt kjønn?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For femti år siden var det ingen som gadd/turde å dra med seg kameraet til far (!) og fotografere i fellesdusjen.

Jeg er litt over førti, og selv i min tid. På åttitallet, var det hvisking og tisking og kommentarer over andre jenters normale kropper i dusj/garderobe. Fint at ikke mobilkameraene fantes da. 

Anonymkode: 28342...e89

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktiske prestasjoner, deltakelse og innsats i gymtimen som teller når karakteren skal settes. Noe annet ville jo vært direkte latterlig. Hva gjelder dusjing i etterkant, er det ingen plikt til dette. Man skal ha mulighet, men det er ingen regel. For øvrig forstår jeg godt at elever kan kvie seg for dette, selv om de har lyst til å ta en dusj, da det faktisk foregår mye mobbing knyttet opp mot kropp og andre forhold.

Anonymkode: a2e0d...3a1

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at svært mange av disse historiene er betydelig overdrevet og at det i langt større grad er snakk om paranoide jenter i en usikker alder enn at det er snakk om lærere med småpedofile kikkertendenser.

Det er ikke pedofile som tenner på 15-16-årige jenter, og aktuelle lærer foretok seg mer enn å frekventere jentedusjer.

Jeg hadde glatt støttet en datter i null dusj om mannlige lærere skulle komme i garderoben.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I klassen til datteren vår så er det ingen av jentene som dusjer etter gymtimene, pga det har vært noen tidligere episoder der noen har smugtatt bilder i garderoben og sendt ut bilder på snap. Riktignok ikke på hennes trinn, men for to år siden. Et enkelt tiltak ville vært mobilforbud, men på skolen hennes er det ingen restriksjoner på mobilbruk. 

Ble såklart storstyr på skolen, men ingen tiltak ble gjort for at det ikke skal skje, ergo støtter jeg henne i å ikke dusje i fellesgarderoben. Hva de andre gjør vet jeg ikke, men den ene dagen de har gym midt på dagen så stikker hun på do og vasker seg under armene og tar på deo etter gymtimen, den andre dagen har de gym de to siste timene, så da dusjer hun når hun kommer hjem. 

Anonymkode: f7190...dd0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ordenskarakteren som kan bli satt ned, ikke gymkarakteren. Den kan også bli satt ned dersom man ofte glemmer å ta med seg gymtøy. 

Anonymkode: 8c481...b8a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg underviser i kroppsøving på ungdomsskole og dusjing er ikke med i beregning av karakter, nei. 

Mobiler samles forøvrig inn i en balje som låses inn før de går i garderoben.

Anonymkode: 52ab0...737

Skrevet
On 3/26/2019 at 7:58 PM, Kjærlighetsbarn98 said:

Nei. Det har ingen innvirkning på karakteren, heldigvis. Ingen lærer kan tvinge barna/ungdommene til å dusje. 

Det er et overgrep.

Overgrep å ha et minimum av hygiene? Nå må du gi deg. 

• Liker 3
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
4 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Overgrep å ha et minimum av hygiene? Nå må du gi deg. 

Å tvinge noen til å kle av seg er overgrep 

Skrevet
2 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Å tvinge noen til å kle av seg er overgrep 

Joa, men jeg er bare oppgitt over at alt problematiseres. Å ikke dusje etter gym er litt sånn... Hæ?! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...