Gå til innhold

Valg av brudemarsj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes de tradisjonelle brudemarsjene som Mendelssohns, Wagner og Bach blir for pompøst og er på jakt etter en mer tradisjonell norsk brudemarsj. Har hørt igjennom alle som ligger på YouTube og den eneste norske jeg liker er brudemarsj fra Seljord. Så kom jeg over noen av de svenske brudemarsjene,som jeg synes er kjempefine. Men blir det rart å ha svensk brudemarsj i et norsk bryllup? Jeg aner ikke om dette er vanlig i Norge. Noen her som har valgt svensk?

Anonymkode: efc78...2fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde svensk brudemarsj da jeg giftet meg første gang. «Birkalåten» av Gunnar Idenstam. Ikke noe «rart» med det. Min far er organist, og man kan velge nærmest hva som helst som brudemarsj. 

• Liker 2
Skrevet

Du kan velge akkurat det du vil som preludium og postludium, men du må huske at det er en organist som skal spille i bryllupet ditt, og det er jo en forutsetning at han/hun kan akkurat det musikkstykket du vil ha. Om du har booka dato, så vet kirkekontoret hvilken organist som jobber denne dagen, så mitt forslag er å snakke med vedkommende. Kan jo hende at han/hun har et godt forslag som du ikke har tenkt på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge hva som helst og trøste deg med at absolutt ingen kommer til å reagere eller huske hvilken brudemarsj du valgte fem minutter senere engang

Anonymkode: 9f61c...2ad

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge hva som helst og trøste deg med at absolutt ingen kommer til å reagere eller huske hvilken brudemarsj du valgte fem minutter senere engang

Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg legger i alle fall merke til brudemarsjene som blir brukt og husker fremdeles, 20 år etter, hva noen av mine venner valgte, enten fordi jeg synes musikken var spesielt fin eller fordi jeg synes det var litt FOR mainstream. (Fant de ikke på noe annet enn Mendelssohn, liksom?). Jeg husker brudemarsjen atskillig lenger enn enkelte av ekteskapene varte :fnise:  Jeg er nok over middels opptatt av musikk, men å påstå at folk ikke legger merke til eller husker musikken er å undervurdere andre med utgangspunkt i egne interesser og egen hukommelse.

Mine personlige favoritter er bruremarsj fra Øre og bruremarsj fra Lødingen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, Mrs.Under skrev:

Du kan velge akkurat det du vil som preludium og postludium, men du må huske at det er en organist som skal spille i bryllupet ditt, og det er jo en forutsetning at han/hun kan akkurat det musikkstykket du vil ha. Om du har booka dato, så vet kirkekontoret hvilken organist som jobber denne dagen, så mitt forslag er å snakke med vedkommende. Kan jo hende at han/hun har et godt forslag som du ikke har tenkt på.

Takk for tips!

Er det mulig å leie inn noen egne musikere til å spille sammen med kirkens organist tror du? Synes ofte at lyden av kun kirkeorgelet blir litt flat. Og så er det jo ikke alle organister som er like flinke heller.

ts

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig :)

Jeg glemmer aldri denne introen til Prinsesse Madeleines bryllup, med barna som synger. Synes det var heeeelt nydelig:

https://www.youtube.com/watch?v=EUpRV6h-Uw8

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips!

Er det mulig å leie inn noen egne musikere til å spille sammen med kirkens organist tror du? Synes ofte at lyden av kun kirkeorgelet blir litt flat. Og så er det jo ikke alle organister som er like flinke heller.

ts

Ja, du kan leie inn de musikere du ønsker, gjerne en solist til å synge også. Husk at organist gjerne vil/må øve sammen med den musikeren du leier inn. Men hør med organisten, de alle fleste kirker har enkelte musikere de bruker å leie inn til spesielle gudstjenester, så her vil du kunne få tips og forslag til hvem du kan spørre. Husk at det fort koster en del penger å leie inn musikere, og at du mulig må betale for ekstra arbeidet til organisten i forhold til øving på forhånd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke akkurat hva du vil!

Vi hadde Trumpet voluntary av Jeramiah Clarke som preludium, med solist på pikkolotrompet. 

Som postludium hadde vi Bruremarsj fra Lødingen som var arrangert av en kompis, med orgel, slåttetrommet og blåseinstrumenter. Den siste er det mange som husker. :) 

Anonymkode: 70fb5...627

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke enig :)

Jeg glemmer aldri denne introen til Prinsesse Madeleines bryllup, med barna som synger. Synes det var heeeelt nydelig:

https://www.youtube.com/watch?v=EUpRV6h-Uw8

Heilt einig. Den einaste brudemarsjen eg huskar. 

Anonymkode: 505db...b44

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i bryllup der de har hatt musikk over anlegg, altså ikke orgelmusikk i det hele tatt, gjerne via Spotify eller lignende. Utgangsmarsjen er jo friere og der har flere av mine venner valgt "vanlig" popmusikk enten spilt live eller fra Spotify. Den beste jeg husker er også et svensk bryllup, Sophia og Carl-Philip. De valgte den gamle gospel-låten Joyful Joyful og da spratt tårene skikkelig (og nå også, faktisk). Hørte sangeren for et par uker siden synge sangen live, det var like bra!

AnonymBruker
Skrevet

Denne er utrolig fin. 

Anonymkode: b7d41...34f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt brudemarsj fra lødningen?

Anonymkode: 209bb...6a8

Skrevet

Skriver under på Bruremarsj fra Lødingen!

Husker et bryllup jeg var med i: Bruremarsj fra Lødingen ble spilt, med brasskvintett (mener jeg at det var) og gjestene fikk tekst og sang med. Helt nydelig. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne er utrolig fin. 

Anonymkode: b7d41...34f

Takk for tips:)

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

I alle dager, har du virkelig hørt igjennom alle bruremarsjene? 

Bruremarsj fra Lødingen er jo fantastisk!

https://www.youtube.com/watch?v=MvCa-IZu1IU

https://www.youtube.com/watch?v=il56Ac7XPK8

Anonymkode: ea279...452

Ja har hørt igjennom de aller fleste. Er den fra Telemark jeg liker best. Den fra Lødingen er grei nok,men ikke helt det jeg ser etter. Liker heller ikke korpsmusikk.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja har hørt igjennom de aller fleste. Er den fra Telemark jeg liker best. Den fra Lødingen er grei nok,men ikke helt det jeg ser etter. Liker heller ikke korpsmusikk.

Det var jo ingen korpsmusikk der. Litt trommer i garde-versjonen, men det trenger man jo ikke? Den første var med band, så det var langt fra korps, der var det også trommer, med mer.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha hørt eller sett gjennom filmen(-e)! Det var ingen korpsmusikk der. 

Anonymkode: a60b6...08f

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, sofie777 skrev:

Det var jo ingen korpsmusikk der. Litt trommer i garde-versjonen, men det trenger man jo ikke? Den første var med band, så det var langt fra korps, der var det også trommer, med mer.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan umulig ha hørt eller sett gjennom filmen(-e)! Det var ingen korpsmusikk der. 

Anonymkode: a60b6...08f

Beklager korpsmusikk var feil av meg å si, men jeg liker ikke trompet og trommer PG sånt militant opplegg. Men fant en annen YouTube video der den ble spilt med fiolin og det var mye finere. Uansett blir den ikke helt mitt førstevalg,men skjønner at den er populær.

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...