AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Synes de tradisjonelle brudemarsjene som Mendelssohns, Wagner og Bach blir for pompøst og er på jakt etter en mer tradisjonell norsk brudemarsj. Har hørt igjennom alle som ligger på YouTube og den eneste norske jeg liker er brudemarsj fra Seljord. Så kom jeg over noen av de svenske brudemarsjene,som jeg synes er kjempefine. Men blir det rart å ha svensk brudemarsj i et norsk bryllup? Jeg aner ikke om dette er vanlig i Norge. Noen her som har valgt svensk? Anonymkode: efc78...2fa
Vampyrina Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Vi hadde svensk brudemarsj da jeg giftet meg første gang. «Birkalåten» av Gunnar Idenstam. Ikke noe «rart» med det. Min far er organist, og man kan velge nærmest hva som helst som brudemarsj. 2
Mrs.Under Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Du kan velge akkurat det du vil som preludium og postludium, men du må huske at det er en organist som skal spille i bryllupet ditt, og det er jo en forutsetning at han/hun kan akkurat det musikkstykket du vil ha. Om du har booka dato, så vet kirkekontoret hvilken organist som jobber denne dagen, så mitt forslag er å snakke med vedkommende. Kan jo hende at han/hun har et godt forslag som du ikke har tenkt på. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #4 Skrevet 27. mars 2019 Du kan velge hva som helst og trøste deg med at absolutt ingen kommer til å reagere eller huske hvilken brudemarsj du valgte fem minutter senere engang Anonymkode: 9f61c...2ad 5
Ullvott Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan velge hva som helst og trøste deg med at absolutt ingen kommer til å reagere eller huske hvilken brudemarsj du valgte fem minutter senere engang Anonymkode: 9f61c...2ad Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg legger i alle fall merke til brudemarsjene som blir brukt og husker fremdeles, 20 år etter, hva noen av mine venner valgte, enten fordi jeg synes musikken var spesielt fin eller fordi jeg synes det var litt FOR mainstream. (Fant de ikke på noe annet enn Mendelssohn, liksom?). Jeg husker brudemarsjen atskillig lenger enn enkelte av ekteskapene varte Jeg er nok over middels opptatt av musikk, men å påstå at folk ikke legger merke til eller husker musikken er å undervurdere andre med utgangspunkt i egne interesser og egen hukommelse. Mine personlige favoritter er bruremarsj fra Øre og bruremarsj fra Lødingen. 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #6 Skrevet 27. mars 2019 21 timer siden, Mrs.Under skrev: Du kan velge akkurat det du vil som preludium og postludium, men du må huske at det er en organist som skal spille i bryllupet ditt, og det er jo en forutsetning at han/hun kan akkurat det musikkstykket du vil ha. Om du har booka dato, så vet kirkekontoret hvilken organist som jobber denne dagen, så mitt forslag er å snakke med vedkommende. Kan jo hende at han/hun har et godt forslag som du ikke har tenkt på. Takk for tips! Er det mulig å leie inn noen egne musikere til å spille sammen med kirkens organist tror du? Synes ofte at lyden av kun kirkeorgelet blir litt flat. Og så er det jo ikke alle organister som er like flinke heller. ts Anonymkode: efc78...2fa
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan velge hva som helst og trøste deg med at absolutt ingen kommer til å reagere eller huske hvilken brudemarsj du valgte fem minutter senere engang Anonymkode: 9f61c...2ad Ikke enig :) Jeg glemmer aldri denne introen til Prinsesse Madeleines bryllup, med barna som synger. Synes det var heeeelt nydelig: https://www.youtube.com/watch?v=EUpRV6h-Uw8 Anonymkode: efc78...2fa
Mrs.Under Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Er det mulig å leie inn noen egne musikere til å spille sammen med kirkens organist tror du? Synes ofte at lyden av kun kirkeorgelet blir litt flat. Og så er det jo ikke alle organister som er like flinke heller. ts Anonymkode: efc78...2fa Ja, du kan leie inn de musikere du ønsker, gjerne en solist til å synge også. Husk at organist gjerne vil/må øve sammen med den musikeren du leier inn. Men hør med organisten, de alle fleste kirker har enkelte musikere de bruker å leie inn til spesielle gudstjenester, så her vil du kunne få tips og forslag til hvem du kan spørre. Husk at det fort koster en del penger å leie inn musikere, og at du mulig må betale for ekstra arbeidet til organisten i forhold til øving på forhånd. 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 Du kan bruke akkurat hva du vil! Vi hadde Trumpet voluntary av Jeramiah Clarke som preludium, med solist på pikkolotrompet. Som postludium hadde vi Bruremarsj fra Lødingen som var arrangert av en kompis, med orgel, slåttetrommet og blåseinstrumenter. Den siste er det mange som husker. Anonymkode: 70fb5...627
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke enig Jeg glemmer aldri denne introen til Prinsesse Madeleines bryllup, med barna som synger. Synes det var heeeelt nydelig: https://www.youtube.com/watch?v=EUpRV6h-Uw8 Anonymkode: efc78...2fa Heilt einig. Den einaste brudemarsjen eg huskar. Anonymkode: 505db...b44 1
sofie777 Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har vært i bryllup der de har hatt musikk over anlegg, altså ikke orgelmusikk i det hele tatt, gjerne via Spotify eller lignende. Utgangsmarsjen er jo friere og der har flere av mine venner valgt "vanlig" popmusikk enten spilt live eller fra Spotify. Den beste jeg husker er også et svensk bryllup, Sophia og Carl-Philip. De valgte den gamle gospel-låten Joyful Joyful og da spratt tårene skikkelig (og nå også, faktisk). Hørte sangeren for et par uker siden synge sangen live, det var like bra!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 Denne er utrolig fin. Anonymkode: b7d41...34f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 Har du hørt brudemarsj fra lødningen? Anonymkode: 209bb...6a8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #14 Skrevet 27. mars 2019 I alle dager, har du virkelig hørt igjennom alle bruremarsjene? Bruremarsj fra Lødingen er jo fantastisk! https://www.youtube.com/watch?v=MvCa-IZu1IU https://www.youtube.com/watch?v=il56Ac7XPK8 Anonymkode: ea279...452
T2000 Skrevet 27. mars 2019 #15 Skrevet 27. mars 2019 Skriver under på Bruremarsj fra Lødingen! Husker et bryllup jeg var med i: Bruremarsj fra Lødingen ble spilt, med brasskvintett (mener jeg at det var) og gjestene fikk tekst og sang med. Helt nydelig.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne er utrolig fin. Anonymkode: b7d41...34f Takk for tips:) Anonymkode: efc78...2fa
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: I alle dager, har du virkelig hørt igjennom alle bruremarsjene? Bruremarsj fra Lødingen er jo fantastisk! https://www.youtube.com/watch?v=MvCa-IZu1IU https://www.youtube.com/watch?v=il56Ac7XPK8 Anonymkode: ea279...452 Ja har hørt igjennom de aller fleste. Er den fra Telemark jeg liker best. Den fra Lødingen er grei nok,men ikke helt det jeg ser etter. Liker heller ikke korpsmusikk. Anonymkode: efc78...2fa 1
sofie777 Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja har hørt igjennom de aller fleste. Er den fra Telemark jeg liker best. Den fra Lødingen er grei nok,men ikke helt det jeg ser etter. Liker heller ikke korpsmusikk. Anonymkode: efc78...2fa Det var jo ingen korpsmusikk der. Litt trommer i garde-versjonen, men det trenger man jo ikke? Den første var med band, så det var langt fra korps, der var det også trommer, med mer.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #19 Skrevet 28. mars 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja har hørt igjennom de aller fleste. Er den fra Telemark jeg liker best. Den fra Lødingen er grei nok,men ikke helt det jeg ser etter. Liker heller ikke korpsmusikk. Anonymkode: efc78...2fa Du kan umulig ha hørt eller sett gjennom filmen(-e)! Det var ingen korpsmusikk der. Anonymkode: a60b6...08f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #20 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, sofie777 skrev: Det var jo ingen korpsmusikk der. Litt trommer i garde-versjonen, men det trenger man jo ikke? Den første var med band, så det var langt fra korps, der var det også trommer, med mer. 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan umulig ha hørt eller sett gjennom filmen(-e)! Det var ingen korpsmusikk der. Anonymkode: a60b6...08f Beklager korpsmusikk var feil av meg å si, men jeg liker ikke trompet og trommer PG sånt militant opplegg. Men fant en annen YouTube video der den ble spilt med fiolin og det var mye finere. Uansett blir den ikke helt mitt førstevalg,men skjønner at den er populær. ts Anonymkode: efc78...2fa 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå