AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Hei. Jeg har jobbet som Daglig leder hos Espresso house og lurer på om det er flere med erfaring herfra? Jeg sluttet da jeg aldri har vært borti et mer useriøst firma i hele mitt liv. Jeg jobbet ALDRI mindre enn 210 timer i måneden. Vi får ikke overtid (det er bakt inn i fastlønn) og dersom man jobber under 100% så trekker de lønnen din. Alle ansatte hadde ekstremt lave timelønner og fikk heller ingen tillegg eller overtid. I løpet av en arbeidsdag har vi en "to-do" liste som er lenger enn et vondt år. Jeg har ikke vært på jobb en eneste dag uten å løpe fra jeg starter til jeg er ferdig og svetten renner nedover ryggen hele dagen. Jeg orker ikke noe familie, venner, sosialt liv eller noe annet enn jobb. Og årslønnen til en leder er 380.000. Anonymkode: 13c20...8e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Har jobbet i EH som barista. Likte jobben utrolig godt! Men helsa mi klarte ikke en så hektisk og fysisk krevende jobb. Er nok derfor det er endel yngre mennesker (18-22) som jobber der. Slike jobber er dessverre ikke for alle, og som manager har man enormt mye mer press for å holde shopen strøken til enhver tid. Nå har du blitt en erfaring rikere, og burde ta en utdanning i noe som du vet du vil trives i! Anonymkode: f9cfe...a79
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i EH som barista. Likte jobben utrolig godt! Men helsa mi klarte ikke en så hektisk og fysisk krevende jobb. Er nok derfor det er endel yngre mennesker (18-22) som jobber der. Slike jobber er dessverre ikke for alle, og som manager har man enormt mye mer press for å holde shopen strøken til enhver tid. Nå har du blitt en erfaring rikere, og burde ta en utdanning i noe som du vet du vil trives i! Anonymkode: f9cfe...a79 Jeg har en Bachelor i HR og ledelse og har i dag jobb innen akkurat det. Jeg tjener dobbelt så mye som jeg gjorde i Espresso House, og jeg elsker jobben min. Men det skremmer meg at de fremstår så utrolig proffe og seriøse, men samtidig er det så mye skit bak kulissene. Kan jeg spørre hvor lenge du jobbet der? Anonymkode: 13c20...8e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Har ikke jobbet for Espresso House, men har hatt en arbeidsgiver som var helt useriøs. Han trodde seriøst jeg kom til å A) Bruke flere timer av min fritid på å ta et kurs i ting vi skulle ha opplæring i. Ubetalt selvfølgelig. Litt måtte jo vi være villig til å ofre B) Godta at han ga færre vakter enn stillingsprosenten tilsa. Ble rasende da jeg påpekte at jeg skulle ha lønn i henhold til stillingsprosenten. I tillegg var det over hans fatteevne at jeg ikke var interessert i å komme og jobbe for ham fra kl 20.00 til 23.00. Anonymkode: 1aced...31e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke jobbet for Espresso House, men har hatt en arbeidsgiver som var helt useriøs. Han trodde seriøst jeg kom til å A) Bruke flere timer av min fritid på å ta et kurs i ting vi skulle ha opplæring i. Ubetalt selvfølgelig. Litt måtte jo vi være villig til å ofre B) Godta at han ga færre vakter enn stillingsprosenten tilsa. Ble rasende da jeg påpekte at jeg skulle ha lønn i henhold til stillingsprosenten. I tillegg var det over hans fatteevne at jeg ikke var interessert i å komme og jobbe for ham fra kl 20.00 til 23.00. Anonymkode: 1aced...31e Haha! Ja, det kan minne litt om min gamle jobb asså! Her var det også mye som var forventet at man bare gjorde gratis fordi man måtte jo sette pris på å bidra til fellesen. Hvis vi dro på jobbturer eller kurs så booket dem de aller billigste flyene til oss, så enkelte ganger så kunne man sitte på flyplassen i 6 timer uten lønn! (etter kurs på 8 timer) Og vi fikk hele tiden beskjed om å prøve å sende folk hjem før vakten deres var over for å spare penger. Da tapte jo baristaene sin lønn men vi sparte inn penger for helheten. skjønner ikke at det er mulig jeg Anonymkode: 13c20...8e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Ei venninne av meg på 27 søkte på en stilling på et nyoppstartet Espresso House i byen. Hun kom på et gruppeintervju sammen med en haug av yngre jenter som svarte skikkelig dårlig for seg, ikke hadde peiling på hva de søkte på og som aldri før hadde vært i jobb. Veninna mi svarte bra for seg, har mye erfaring og er veldig flink. Fikk ikke jobben gitt. Og når jeg går forbi eller er på det stedet nå så forstår jeg hvorfor. Virker som de kun hyret inn unge jenter som ikke har noe erfaring med arbeidslivet eller vet hva de har krav på. Mye useriøse bedrifter som utnytter unge folk! Anonymkode: 2d72e...f54 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Fikk høre av en kompis i går at timelønna i Espresso House kan være ned mot 145 kr. Ble helt sjokkert over at det går an å sette så lite pris på de ansattes innsats. Anonymkode: b9659...805
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 For å advare har jeg jobbet på TGR eller nips butikken Flying Tiger Copenhagen og der var lønnen hele 130kr og jeg var 29år med 10års erfaring i butikk. Flyttet til ny by så måtte ha jobb, men jobbet ikke der lenge for å si det sånn. Nesten bare pur unge ansatte i de butikkene. Anonymkode: 7af3b...80a
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha! Ja, det kan minne litt om min gamle jobb asså! Her var det også mye som var forventet at man bare gjorde gratis fordi man måtte jo sette pris på å bidra til fellesen. Hvis vi dro på jobbturer eller kurs så booket dem de aller billigste flyene til oss, så enkelte ganger så kunne man sitte på flyplassen i 6 timer uten lønn! (etter kurs på 8 timer) Og vi fikk hele tiden beskjed om å prøve å sende folk hjem før vakten deres var over for å spare penger. Da tapte jo baristaene sin lønn men vi sparte inn penger for helheten. skjønner ikke at det er mulig jeg Anonymkode: 13c20...8e4 Har aldri jobbet i Espresso House, men det med å forsøke å sende folk hjem er vanlig kotyme i bransjen. Det er lite denne bransjen bruker mer penger på enn bemanning, og i tillegg er bemanningsbehovet tidvis helt umulig å forutse. Det er ingenting urimelig med å spørre en ansatt om de vil gå tidligere. Det er først hvis de blir tvunget hjem (sier nei) og deretter trukket i lønn at problemet oppstår. Det er forøvrig viden kjent i bransjen at Espresso House er uprofesjonelle og har dårlig personalpolitikk. Jeg jobber med HR, personalledelse og bedriftspsykologi innenfor bransjen og har masse erfaring på gulvet fra tidligere. De blir ofte sett på som en av verstingene innenfor mitt felt. Anonymkode: 3dc62...dcb
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Har ikke jobbet på espressohouse, men på fire forskjellige cafér innenfor en annen «kjent» kaffekjede, av og på i fire år. Har aldri jobbet 100% og takk Gud for det, for noe mer useriøst og dårlig jeg jeg aldri sett makan til på mine andre jobber. Sjefene trenger ingen erfaring innen kaffe eller matlaging for å kjøpe seg inn i kjeden, og resultatet er dårlig opplæring, kritikkverdige forholdt på hygiene og matlaging og ansatte som slutter i hytt og pine når de innser hva slags sted de har begynt å jobbe på. Når folk kommer innom med C.V er det like før jeg sier de bør gå og aldri se seg tilbake fordi jeg synes synd på optimistiske folk som er genuint interessert i kaffe som tror de kommer til å få en gøy og spennende jobb. Jeg har ingen respekt for mitt arbeidssted, og kjøper aldri kaffe eller mat fra egen eller lignende kjeder. Anonymkode: fb8a6...aeb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå