Gå til innhold

Besøke barnehage før oppstart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er interessert i å høre litt om hvordan andre har gjort det med barnehagebesøk før oppstart. Hvor lang tid i forveien begynte dere å besøke, hvor hyppig, hvor lang tid av gangen? Hvis det er noen barnehageansatte her - hva er vanlig hos dere, hvor mye er "greit" uten at det tar for mye fokus fra de som allerede går der? Settes det opp felles dager/tidspunkter for alle nye, eller opp til hver enkelt familie å avtale med de ansatte? 

Vi har fått plass i en barnehage som ikke har noe fast opplegg, men de sa vi kunne avtale besøk når vi ønsker. Usikker på hvor mye jeg kan "be om"... Kjenner til et par barnehager hvor de har allerede nå har begynt å ha én time i uka åpent for alle som skal begynne til høsten, skulle så gjerne hatt det slik, regner med at det blir for mye å be om når de ikke selv har lagt opp til det. Men håper vi får forberedt oss litt i alle fall. 

Er ikke interessert i svar som går ut på at det er teit eller unødvendig eller lignende, hvis noen skulle mene det. 🙂 Jeg har et barn som er litt skeptisk til fremmede, og har lest nok om trygg tilknytning og barnehagetilvenning til å være sikker på at jeg vil gjøre alle de forberedelsene jeg kan gjøre for å gjøre overgangen lettest mulig. 

Anonymkode: 2d360...59e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke svar på spørsmålet ditt, da vi ikke engang har fått plass... 

Men vi tar ham med i åpen barnehage to-tre dager i uken, for å venne ham til andre unger og folk. Vi har en gutt som er veldig skeptisk til fremmede, i tillegg til at han ikke liker hyling og masse lyd og ståhei. Det er vel en drøy måned siden vi begynte å gå der, og vi ser forbedringer allerede. Første gangen satt han på fanget og klamret seg fast og skalv. Nå klamrer han seg fast de første minuttene, men virker ikke direkte redd lenger, og jumser opp og ned og er tydelig giret på å få leke. Og etter noen minutter er han varm i trøyen og herjer omkring - men blir engstelig om vi er mer enn et par meter unna. 

Lederen der jobber også deltid i en "ordentlig" barnehage, og hun sier de merker enorm forskjell på de som har fått i åpen barnehage før barnehagestart, og de som kommer rett hjemmefra. 

Så jeg kan anbefale det, om dere har tilgang til åpen barnehage (et annet alternativ er jo å øve seg på lekeplasser eller andre steder det er flere andre barn og en del ståhei). 

Anonymkode: f6b99...826

Skrevet

Om barnet har fått plass til høsten ville jeg ikke begynt med besøk før 2-3 uker før. Avtal med barnehagen om dere kan være der en time hver dag feks. Vi gjorde det med minsten, fordi hun også er skeptisk. Problemet med å starte for tidlig er jo at barnet tror det er normalt at du skal være der. Fungerte fint for både oss og barnehagen

AnonymBruker
Skrevet

Når skal barnet begynne i barnehagen? I midten av august eller nå i vår? Hvor gammelt er barnet?

Hvis det er oppstart til høsten så ville jeg ventet litt. Utover våren og sommeren vil de være mye utendørs, og det å bli kjent med lokalene inne nå vil være glemt om et halvt år.

Har dere gåavstand til barnehagen? Kanskje avtale å komme en dag de har tid og ikke har så mange planer en dag etter påske? Så får dere vite litt om rutinene, slik at dere kan spasere forbi og se om dere kan hilse på når de er ute og leker utover våren og sommeren?

Vi hadde ingen slik tilvenning for eldstemann, men jeg så jo at andremann var ekstra trygg og kjent der når han startet, han hadde vært med og hentet storesøster hver dag hele livet sitt når han startet :-). Han kjente både lydene, luktene, menneskene og lokalene. jeg ser at det kan ha en verdi.

Men jeg ville ikke ønsket at de voksne i barnehagen brukte _mye_ tid på barn og foreldre som ikke har startet ennå, det vil jo gå på bekostning av annet.

Anonymkode: 7987d...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...