Gå til innhold

Når media kommer med påstand om at "dette er et tegn på høyere intelligens", og folk sier "slik er jeg!"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke på dette media skriver. Det er mye jeg irriterer meg over som ikke blir skrevet om. Jeg legger merke til slike ting som at folk for eksempel legger om på dialekt, på tull. Altså, plutselig lirer de av seg en setning på en helt annen dialekt enn den de har, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hva skjer i hjernen deres da? 

Men media påstod at dersom du irriterer deg over smattelyder, så er det tegn på høyere intelligens. Noen i min krets, begynte å snakke om dette hele tiden. Hun sa at hun er sånn som irriterer seg veldig over smattelyder, og nå hadde visst media bekreftet at hun har høyere intelligens. Jeg synes ikke det er tegn på høy intelligens at en går rundt og sier slik om seg selv. Jeg hører nesten aldri folk smatte, så nei, jeg irriterer meg ikke. 

Anonymkode: 5751b...836

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

:klo:

Anonymkode: e1a5a...3e7

• Liker 2
Skrevet

Et liknende eksempel er de som deler en viss type oppgaver/bilder på Facebook: «Bare de smarteste ser 9-tallet innen et minutt (et bilde med f.eks 300 8-tall og noen få 9-tall). Del hvis du er en av dem.» Jadda! :hoho: Ikke akkurat irriterende, men de som deler sier jo litt om seg selv gjennom det de gjør.  

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tror det heller viser lav intelligens hos de som MÅ si at de er smarte... på bakgrunn av en slik test liksom 😂

Anonymkode: 1548e...d3d

• Liker 3
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

De testene er vel for at de mindre smarte skal føle seg smarte 😂

Men uansett så er slike tester bare tull og må tas med en klype salt.

AnonymBruker
Skrevet

Typsik fjas fra media. Og så elsker folk å poste på fb at forskning visstnok viser at de er høyt intelligente fordi de har en spesiell dårlig egenskap. 

Anonymkode: 876d4...51f

Skrevet

Vil tro de mange av de som tror en eventuell statistisk tendens i en større gruppe gjør akkurat dem smartere er de samme som blir sinte og føler seg angrepet når en peker på forskjeller mellom grupper på andre områder. Noen har rett og slett problemer med å forstå forskjellen. 

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes ikke det er tegn på høy intelligens at en går rundt og sier slik om seg selv. 

Det er kanskje ikke tegn på høy intelligens, men det er ikke tegn på lav intelligens heller. Man kan være usikker på seg selv og føle behov for å vise hvor smart man er, selv om man faktisk er veldig intelligent. Kombinert med en tendens til å bli opphengt i ting, så kan en intelligent person gå rundt og snakke om dette. I slike tilfeller er det gjerne en grunn til at vedkommende blir opphengt. Men oppheng eller usikkerhet betyr ikke at man er lite eller høyt intelligent, det betyr bare at man enten har medfødte tendenser til det eller har problemer der man begynner med denne adferden

Anonymkode: 9106c...dee

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke på dette media skriver. Det er mye jeg irriterer meg over som ikke blir skrevet om. Jeg legger merke til slike ting som at folk for eksempel legger om på dialekt, på tull. Altså, plutselig lirer de av seg en setning på en helt annen dialekt enn den de har, og jeg skjønner ikke hvorfor. Hva skjer i hjernen deres da? 

Men media påstod at dersom du irriterer deg over smattelyder, så er det tegn på høyere intelligens. Noen i min krets, begynte å snakke om dette hele tiden. Hun sa at hun er sånn som irriterer seg veldig over smattelyder, og nå hadde visst media bekreftet at hun har høyere intelligens. Jeg synes ikke det er tegn på høy intelligens at en går rundt og sier slik om seg selv. Jeg hører nesten aldri folk smatte, så nei, jeg irriterer meg ikke. 

Dette er nok heller et tegn på god hørsel, noe som kan bidra til skoleflinkhet, men akkurat intelligens handler det ikke om.

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er nok en spuriøs sammenheng mellom sånn forskning, ganske useriøst. Og så rister jeg litt på hodet av de som tar sånn seriøst.

Har noen i omgangskretsen som tror de har en IQ på 140 fordi det sa en facebooktest. :vetikke:

Anonymkode: bc11a...93b

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, I Grosny said:

Dette er nok heller et tegn på god hørsel, noe som kan bidra til skoleflinkhet, men akkurat intelligens handler det ikke om.

Intelligente hjerner prosesserer (hj)gjerne mer information og har flere koblinger og mer aktivitet i hjernen, så det er nok ikke helt umulig er korrelert med mer sensitive sanser som tar inn mer informasjon også. Det betyr ikke at alle intelligente har følsom hørsel, men at kanskje forekommer sensitiv hørsel oftere hos intelligente enn normalt intelligente. Eller at måten man er annerledes på i hjernen når man er overfølsom for lyder indirekte eller direkte påvirker hjernen på en slik måte at man finner oftere intelligente mennesker i den gruppen

Uansett, så tror jeg det ts sikter til, er når det snakkes om dette https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/hater-du-smattelyder-sa-bare-var-fornoyd-det-er-tegn-pa-intelligens

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Intelligente hjerner prosesserer (hj)gjerne mer information og har flere koblinger og mer aktivitet i hjernen, så det er nok ikke helt umulig er korrelert med mer sensitive sanser som tar inn mer informasjon også. Det betyr ikke at alle intelligente har følsom hørsel, men at kanskje forekommer sensitiv hørsel oftere hos intelligente enn normalt intelligente. Eller at måten man er annerledes på i hjernen når man er overfølsom for lyder indirekte eller direkte påvirker hjernen på en slik måte at man finner oftere intelligente mennesker i den gruppen

Uansett, så tror jeg det ts sikter til, er når det snakkes om dette https://illvit.no/mennesket/hjernen/intelligens/hater-du-smattelyder-sa-bare-var-fornoyd-det-er-tegn-pa-intelligens

Den mest intelligente i klassen min på VGS brukte høreapparat.   Jeg testet 135 forrige gang jeg prøvde , men  hørselen (og intelligensen) min er verre enn den var da jeg var 15. Den gangen hatet jeg lyden av teskje mot en spesiell type brunt steintøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...