AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 - Institutt for rytmisk musikk har aldri hatt en kvinnelig gitarist som student. Vi kan ikke lenger bare snakke om dette problemet, vi må gjøre noe, sier universitetslektor Hilde Norbakken ved Universitetet i Agder. Situasjonen er like begredelig for de fleste musikkutdanningene innen rytmisk musikk. Det finnes omtrent ikke kvinner som tar høyere utdanning innenfor de mannsdominerte instrumenttypene gitar, bass eller trommer. De få søkerne blir igjen enda færre faktiske studenter etter å ha vært gjennom opptaksprøver og konkurrert med et overveldende antall mannlige søkere. - Spesielt de kvinnene som vil spille komp-instrument må føle seg likestilte. - Men når vi sitter på prøvespillinga og det kommer 18 menn på gitar og ingen damer, da er det vanskelig å gjøre noe med det der og da. Duch utelukker ikke at kvotering kan være en måte å få en jevnere kjønnsbalanse på. https://forskning.no/musikk/musikkutdanning-tar-grep-for-a-endre-den-totale-mannsdominansen/1316613 Kan grunnen være at langt færre jenter enn gutter i utgangspunktet er interessert i å spille gitar, bass og trommer? Er dette et problem? Eventuelt, er dette en 1. april sak som ble publisert en uke for tidlig. Man kan virkelig lure. Anonymkode: 1cfec...fdc 2
Akhenaton Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Det er til å le seg ihjel av. Som musiker selv har jeg opp gjennom årene riktignok kjent jenter som har spilt både trommer, bass og gitar, men disse har selvfølgelig utgjort en bitte liten brøkdel av det totale antall utøvere på de instrumentene. Å skulle begynne å kvotere inn jenter betyr derfor bare at skolen - og altså samfunnet - får dårligere musikere, og at mange av de flinkeste utøverne som fortjener en skoleplass for å kunne drive med noe de brenner for ikke får den. Når så få jenter faktisk har interesse av å ikke bare spille - men øve - på disse instrumentene i 5 timer om dagen eller mer - eller i det hele tatt - så sier det seg selv at vi ikke får så veldig mange som er gode nok til å ta høyere utdanning med mål om å bli utøvende musiker. Kvotering blir derfor ikke bare tullete som faen, men direkte ødeleggende for vårt fremtidige kulturliv. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Etter mange år i musikklivet ser jeg en stor forandring, og det er at "alle" vil være stjerner/frontfigurer, og det er et problem for mangfoldet. Men dette gjelder begge kjønn. Kvotering synes jeg ikke har en hensikt, det vil ikke få flere jenter (Eller gutter) til å velge et kompinstrument, det vil bare føre til dårligere kvalitet. Anonymkode: e7abb...d35
Aragorn ll Elessar Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Kvotering er idiotisk De som er best kvalifisert skal ha jobben eller studieplassen hva slags kjønn de er driter jeg i. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå