AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Hallo! Har et par venninner..etter de har fått kjæreste, har de plutselig lagt om dialekten sin på sosiale medier. De skriver på dialekt. Før skrev de bokmål, over natten byttet de til trønder og diverse.. Jeg skjønner det med å lære partnerens språk, men man slutter vel ikke med sitt eget morsmål eller..? Er det her normalt? Anonymkode: 7cad8...582
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hallo! Har et par venninner..etter de har fått kjæreste, har de plutselig lagt om dialekten sin på sosiale medier. De skriver på dialekt. Før skrev de bokmål, over natten byttet de til trønder og diverse.. Jeg skjønner det med å lære partnerens språk, men man slutter vel ikke med sitt eget morsmål eller..? Er det her normalt? Anonymkode: 7cad8...582 Så du sier at de byttet morsmål? Hvilket språk snakker de nå: P Jeg selv bytter veldig på dialekt, både når jeg snakker og når jeg skriver. Før snakket jeg rent bokmål da min mor er fra Oslo, jeg er født i Trøndelag. Jeg vokste opp i en liten bygd ca 1,5 time fra Trondheim. Etter noen år der la jeg over til deres dialekt, før jeg flyttet til nabobygda etter 10år, her var dialekten ganske lik, men byttet fort over på de som var mulig å bytte over på uten å tenke over det. Nå som jeg etter 20 år har flyttet tilbake til Trondheim så så snakker jeg bare mer og mer trøndersk. Jeg bytter automatisk imellom dialekt ettersom hvem jeg snakker med, utenom bokmål. Det skriver jeg bare. Så er nok noe dine venninner ikke tenker over. Anonymkode: 2a847...013 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Du blander dialekter med språk og morsmål. Anonymkode: 17ae5...d62 6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 Kanskje det er en form for humor? Og noen påvirkes veldig fort av dialekter, men jeg tviler på at en begynner å snakke de over natten. Det tar nok litt lenger tid. Jeg ville tenkt at det var humor. Anonymkode: 8a425...5e4 1
Thyra Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Jeg snakker selv dialekt, men synes det er en uting å skrive på dialekt. 2
smilo Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 Jeg merker selv at jeg legger om når jeg prater med folk med andre dialekter enn min. Ikke for å være frekk, men jeg tenker ikke over det og blir bare dratt med.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 Å skulle skrive på en dialekt som ikke er ens egen, synes jeg blir veldig merkelig. Unntaket er hvis det er snakk om spesielle uttrykk man har plukket opp, og bruker som interngreie, en slags slang mellom kjentfolk. Datteren min og jeg skriver kav dialekt på SMS og lignende, til hverandre og andre med samme dialekt. Bortsett fra det blir det bokmål. Hvis man skal skrive mer generelt i offentligheten, må man bruke et språk som folk forstår. Anonymkode: 89552...e51
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 Høres merkelig ut! Men noen er veldig lettpåvirkelige. Jeg kjente en fyr fra Voss, han hadde veldig sterk dialekt. Han begynte på BI i Oslo, og etter ett år hadde han lagt om dialekten sin totalt og snakket østlandsk. Men han var alltid desperat etter å passe inn, så det har nok litt med saken å gjøre. Anonymkode: f166b...19d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 På 26.3.2019 den 13.49, AnonymBruker skrev: Så du sier at de byttet morsmål? Hvilket språk snakker de nå: P Jeg selv bytter veldig på dialekt, både når jeg snakker og når jeg skriver. Før snakket jeg rent bokmål da min mor er fra Oslo, jeg er født i Trøndelag. Jeg vokste opp i en liten bygd ca 1,5 time fra Trondheim. Etter noen år der la jeg over til deres dialekt, før jeg flyttet til nabobygda etter 10år, her var dialekten ganske lik, men byttet fort over på de som var mulig å bytte over på uten å tenke over det. Nå som jeg etter 20 år har flyttet tilbake til Trondheim så så snakker jeg bare mer og mer trøndersk. Jeg bytter automatisk imellom dialekt ettersom hvem jeg snakker med, utenom bokmål. Det skriver jeg bare. Så er nok noe dine venninner ikke tenker over. Anonymkode: 2a847...013 Oslo-dialekt er IKKE rent bokmål, det er en dialekt som alle andre. Hvis det er en dialekt som er ganske lik bokmål, om det er mulig, må det være pen bergensk-dialekt. Anonymkode: 89233...2c9 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 Jeg er en sånn som ikke klarer å holde på dialekten min.. 4 dager i Oslo feks. Og Kopierer når jeg prater med andre med annen dialekt. Fullstendig ubevisst og litt flaut av og til. Men skriver lite dialekt ord. Holder meg til bokmål. Anonymkode: a47b4...d69
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Tror ikke det er bevisst alltid. Jeg bor i bygden som mannen min er fra, og selvom jeg ikke merker det selv kommenterer ofte venner og familie at jeg har lagt om dialekten. Men etter et par dager hjemme i Bergen merker jeg selv at jeg snakker mye bredere bergensk enn hva jeg gjør her jeg bor. «Problemet» er nok at dialekten er for lik bergensk, hadde jeg bodd i Oslo hadde jeg sikkert merket det bedre når jeg slo om. Anonymkode: c6ac2...fd4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 Jeg flyttet for fem år siden, og fikk meg etterhvert samboer her. Har lagt om språket mer og mer. Det er bare det at jeg er lettpåvirkelig når det kommer til språk, det er ikke sånn at jeg er «desperat etter å passe inn». Får endel kommentarer på at jeg sier ditt og datt på dialekten her, og synes helt ærlig det er litt slitsomt. Anonymkode: bd06a...8f8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 Takk for svar alle sammen:) glemte helt at jeg lagde denne tråden! Jeg tror selvfølgelig på at man kan være lett påvirkelige ift til språk. Sånn skjer jo. Vi utvikler, endrer og adopterer ord fra andre språk inn i vårt eget. Også når det kommer til dialekter. Før snakket jeg litt bredere, med /ær/ endinger, men nå gjør jeg ikke det. Sånn skjer når man flytter, og jeg la ikke engang merke til det selv. Disse to det gjelder, begynte med en gang etter forholdet startet å skrive på denne dialekten på sosiale medier. Fra 100% bokmål (som man skriver i dette fylket, tror ikke det går å skrive på den dialekten) til 100% trøndersk og en annen vestlandsdialekt.. De snakker helt vanlig østlandsdialekt i virkeligheten. Jeg synes det ble skikkelig rart. 😂 Anonymkode: 7cad8...582
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 På 28.3.2019 den 23.06, AnonymBruker skrev: Oslo-dialekt er IKKE rent bokmål, det er en dialekt som alle andre. Hvis det er en dialekt som er ganske lik bokmål, om det er mulig, må det være pen bergensk-dialekt. Anonymkode: 89233...2c9 Finnmarkingene snakker mest korrekt bokmål i Norge sies det😊 Anonymkode: 3485b...4b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå