Gå til innhold

Litt irritert - ang. ubedne gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Me har i månadsvis planlagt bryllaupet vårt og tenkt mykje på kven me skal invitera.

Me ynskte å berre ha dei me "ville" ha der. Altså alle tanter, onklar, besteforeldre og nær familie. Men i tillegg har me hatt lyst til å ha nokre av syskenborna våre der, for dei er gode vener av oss.

I tillegg nokre vener utanom. Dei fleste av desse utan følgje, og mange av dei "berre" til kaffi.

Poenget med innlegget, det som eg irriterar meg over, er at gjestene vår ikkje godtek invitasjonane slik dei er. Det er litt frusterande å få ei svar som "Eg kjem, viss eg får ta med meg følgje." Eller liknande.

Kvifor er det så vanskeleg å forstå kven invitasjonen er til? Det er greit at ein kanskje ikkje kjenner så mange der, men det er då for den eine eller begge i brudeparet ein er der, er det ikkje? Ikkje for at ein skal "ha nokon å vera med"?

Jaja. Eg hadde sikkert vorte skuffa om eg hadde vorte invitert til ei veninne sitt bryllaup utan følgje, men eg hadde vel ikkje sagt noko likevel. Det er då dei som inviterer sitt val kven dei vil ha i sitt selskap?

Men no har det vorte slik at alle dei som ville ha med seg følgje sjølv om dei var invitert åleine, 5 i talet, får ta med seg følgje. (Eigentleg var det 6, men ei av dei måtte melda avbod.) Mest fordi den fyrste fekk lov, og det hadde vorte "teit" og "urettferdig" dersom nokon hadde fått lov og andre ikkje.

Men saka er, at i dag, nesten ein månad etter svarfristen, og berre ein månad får bryllaupet, kjem ein av festarmannen sine gjester på Messenger og spør om han kan ta med seg følgje. Då er det over ein månad sidan had takka "ja" i utgongspunktet. Me slit oss i det velse me har att av hår og lurer på kva me skal gjera. Har ikkje lyst til å ha enno eit menneske som me ikkje kjenner på vår fest.. Men akk, ein frå eller til.. Det spelar vel inga rolle. :veldigsur:

Ein annan ting me er irriterte på er at me ikkje har fått inn alle svara enno. Er det andre som opplever/har opplevd dette? Det er frustrerande med tanke på innkjøp av mat og alkohol, til dømes, og ikkje minst bordplasseringa som me gjerne vil ha i orden etterkvart.

Skal me ta eit "ikkje svart" som eit "ja" eller eit "nei"? Eg sende ei litt krass, men likegyldig sms til onkelen min som har drøydd lenge med å svara. Det vil seie at han har snakka med både pappa og farmor om at han har tenkt å koma, men lurer på om han kan ta med sonen på 1 år. (Det hadde sikkert vore greitt det... Om han hadde spurt oss!)

Då hadde han anteke at me hadde fått med oss at dei ville koma. Det same sa farmora mi då, sjølv om det vert litt meir naturleg å "anta" at farmora kjem enn at onkelen kjem. Mormora mi sa så treffande: "Eg veit ikkje om det er nødvendig å svara, eg..."

Det vart litt rotete dette, men eg følte det var viktig å få det ut. For det irriterar meg veldig at forlk ikkje klarar seg åleine ein kveld, når dei er bedne åleine. Og det irriterar meg at folk ikkje klarar å svara innan frsiten, når det står tydeleg i invitasjonen. Grrrrr.... :evil:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Skikkelig irriterende det der.

Skrevet

Jeg ville sagt nei til spørsmålene om følge. Og IHVERTFALL til han siste.

Skrevet

:Nikke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville ha sagt nei til de som vil ha med andre, det er jo direkte frekk!! Det blir jo ekstra utgifter det da! Fatter liksom ikke hva folk kan få seg til å spørre om.. Hadde følt meg innmari dom jeg om jeg skulle reise til et selskap der jeg på en måte hadde bedt meg selv,å ikke kjenne brudeparet!! Nei ærlig talt jeg syns du med god samvittighet kan si nei til sånne ting!

Gjest gjesta
Skrevet

Uff... at ikke folk kan forstå at det er DERES dag og dere hadde sagt de kunne ha med følge om dere ville det. Det koster penger... Men det virker ikke som de fatter det.. :ler: Tenker vel ikke så langt ;)

Skrevet

Det er så utrolig frekt å invitere med seg andre når man er invitert alene! Skjønner ikke hva som foregår i hodet på folk jeg!! Det er greit nok å gjøre sånn hvis man skal på en vanlig fest, men i et bryllup gjør man det bare ikke synes jeg!!

Håper inderlig vi slipper dette!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Vi har sagt nei til de som har spurt, for sier man ja til en må man nesten si ja til de andre også. Derfor bestemte vi oss tidlig for å si nei til alle. Har heldigvis bare fått to slike spørsmål.

hadde de sagt de ikke ville komme uten følge, så hadde jeg sagt at det var helt greit for meg. Å prøve å true seg til noe, har totalt motsatt effekt på meg.

Skrevet

Jepp! :Nikke:

Skrevet

Jeg skjønner nå at vi har vært heldige. Det eneste vi har opplevd er en tyrkisk gutt vi kjenner som har invitert seg selv i bryllupet. Jeg tror det bunner ut i kulturforskjeller. Er kanskje litt mer vanlig å inviterer hele landsbyen og alle man kjenner i Tyrkia.

Skrevet

Hei Linn3c!

Synes det er helt rimelig at du er frustrert. En bryllupsinnbydelse er noe for seg selv, folk bør faktisk skjønne at det er litt mer alvorlig enn en muntlig invitasjon til juleselskap, f.eks.

Vi har fått mange bryllupsinvitasjoner i det siste - ikke alle har husket å skrive at de ønsker svar. Likevel er det en selvfølge for oss å ring og svare i løpet av et par uker etter at vi har mottatt innbydelsen - SELVFØLGELIG må brudparet kunne planlegge med hvem som kommer!

Jeg er enig i at det er uhøflig av folk å be med seg noen. Jeg er kanskje full av fordommer nå, siden du skriver nynorsk (unnskyld:oops: ) men kanskje du bor i et bygdesamfunn som i større grad har vært vant til at alle blir bedt med? (Ikke helt som det tyrkiske eksempelet, da...)

Uansett - hvis du har sagt ja, så kan du ikke trekke tilbake det. Da må du tenke som så: Det blir kjempemoro med masse mennesker i bryllupet. Du kommer ikke til å rekke å snakke med alle, så da kan du konsenterer deg om de du kjenner og bryr deg om. Alle de du ikke kjenner, som bare er "påheng", kan kanskje være hyggelige mennesker som bidrar til at dine andre gjester får en enda mer hyggelig fest! Kanskje noen av dem er flinke til å danse, noen finner kanskje tonen med din sære slektning (hvis du også har en sånn...) Joda, det koster dere litt ekstra, men det viktigste er å ha en flott fest for alle som er der!

Onkelene din har ingen som helst grunn til å skulle ta med sin 1 år gamle sønn i bryllupet deres. En ettåring kan være med hvis begge foreldrene skal i bryllup og alle besteforeldre skal i samme bryllup. Hvis ikke, så skaffer man barnevakt til ungen. Så enkel er den saken!

Skrevet

Hei Twigi.

Takk for at du skjønar frustrasjonen min, det er fint å lesa at det er mange andre som ikkje hadde tolerert noko slikt.

Men du; ikkje for å vera frekk, men sidan eg bur midt i Noregs nest største by (jfr. "Sted:" i infoen om meg, til venstre), så eg skjønar ikkje heilt logikken i å dra ei linje mellom at eg skriv på nynorsk og at det kan ha noko med at folk brått inviterar med seg halve slekta i bryllaupet vårt.

Men for å svara deg, så er det ikkje folka frå "bondesamfunnet" dette gjeld, snarare tvert i mot, det er folk frå "bysamfunnet" som ikkje klarar seg utan følgje ein kveld.

Me har lært masse av denne hendinga, og kjem ikkje til å gå tilbake på det me har sagt. For sagt er sagt, og om me går tilbake på det, er det brått me som står att som "den store stygge ulven".

Og onkelen mi si kone er thai og skal også vera med i bryllaupet, og dei har vel eigentleg ikkje annan familie eller vener i Noreg enn dei som skal i bryllaupet... Så eg blir nok nøydd til å be med fetteren min på eitt år også..

Skrevet

Jeg syns ikke du skal gjøre det til ditt problem at folk ikke har barnevakt. De har valget om å komme de to, eller en av dem hvis en må passe ungen.

Skrevet

Så frekt.

Et voksent menneske bør være i stand til å gå i et bryllup alene.

Jeg ville altså også sagt nei.

Skrevet
Så frekt.

Et voksent menneske bør være i stand til å gå i et bryllup alene.

Jeg ville altså også sagt nei.

Enig!!!

Skrevet

Men du; ikkje for å vera frekk, men sidan eg bur midt i Noregs nest største by (jfr. "Sted:" i infoen om meg, til venstre), så eg skjønar ikkje heilt logikken i å dra ei linje mellom at eg skriv på nynorsk og at det kan ha noko med at folk brått inviterar med seg halve slekta i bryllaupet vårt.

Jeg så det etterpå. Sorry :oops: Har hørt om Bergen, ja, regnes visst for å være en by :wink: Beklager, jeg oppførte meg visst som en skikkelig østlending her :-(

Men hvis det kan være noen trøst. Jeg er altså ganske perifer i forhold til de bryllupene vi blir invitert i, så når det gjelder folkeskikken med "hvem kommer" og "svare man på invitasjonen" så er ikke jeg en brud som er midt oppe i det, men heller i kategorien "tante". Sånn sett så burdre jeg kunne være representativ for en alminnelig bryllupsgjest.

Skrevet

Men det høyres jo ganske bra ut då. At ein "gjest" også har uttalt seg, meinar eg. Så då er eg ikkje heilt på tur i mi fortviling, after all... ;)

Skrevet

Du er absolutt ikke på tur, nei!

Synes gjester som ikke svarer, eller ber om å ta med seg andre, har dårlig folkeskikk som ikke skjønner at dette er ganske alvorlig for dere.

En liten sak som kanskje kan forklare litt: For oss som giftet oss for "100" år siden, så ser det ut til at bryllup og bryllupsforberedelser har tatt av fullstendig nå. Dermed tror jeg nok at dere bruder også har mye høyere forventninger til alt som skal skje, og dere blir naturlig nok skuffet hvis ikka alle andre "skjønner alvoret".

Men selv om folk ikke er like opptatt av bryllupet som dere, så er det ingen unnskyldning for å ikke forholde seg skikkelig til invitasjonene. Men det er ikke lett å gjøre noe med det.

Uansett: Det er ikke lett å planlegge alt, og alt kommer ikke til å bli akkurat sånn du drømmer om. Finn ut hva som er aller viktigst for at dagen skal bli vellykket for dere to, og pass ekstra godt på at ikke noe kan gå galt med det. Så gir du litt blaffen i fjerne (på alle måter) gjester.

Lykke til, alle dere vårbruder!

Skrevet

Nå tråkker jeg kanskje litt i salaten her, men jeg hadde blitt skikkelig skuffa hvis jeg IKKE fikk ta med meg min kjære i et bryllup. Jeg trodde at en invitasjon gjaldt begge to når man er et par. Greit at det er brudeparets fest, men mener dere virkelig at gjestene skal kjede vettet av seg alene sammen med en haug med folk man kanskje ikke kjenner?

Det ER faktisk ikke alltid like moro å være gjest i et bryllup, selv om det er den største dagen i livet for brudeparet. Det blir mye og laaaange taler, det blir mye tørrpreik med slektninger og da er det veldig fint å ha en "alliert" som man kan kose seg sammen med. Selv om man er gode venner av brudeparet, så er de som regel litt utilgjengelig for å holde sine gjester med selskap den dagen, da "alle" vil ha en bit av dem.

Selvsagt skal man svare på invitasjoner og selvsagt skal man gi beskjed om at man har med følge. Heldigvis har jeg aldri blitt invitert alene i bryllup, det har alltid vært med følge, og alle jeg kjenner pleier å regne med kjæresten til dem de inviterer.

Skrevet

Men lange talar blir då enno meir keisame om ein ikkje kjenner dei det talast om?

Og når det står ekplisitt i invitasjonen berre eitt namn er det då uhøfleg å spørja om å ta med seg ein person til?

Og dersom det er eit problem at ein blir beden som gjest i bryllaup utan følgje, kan ein vel like gjerne takke "nei"? Og så vert det opp til brudeparet og be ein ekstra om det er så nødvendig å ha akkurat denne gjesten der?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...