Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Naboen døde for noen uker siden, jeg har vært bortreist og fikk vite det av en annen nabo. Men hva gjør jeg når jeg treffer på enken til den døde? skal jeg kondolere eller være helt vanlig, som før. Det er jo tross alt noen uker siden..Hva ville dere gjort?

Anonymkode: bf153...c42

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig skal du kondolere.

Anonymkode: 1c0c0...0bf

• Liker 16
Skrevet

Jeg ville kondolert eller på annen måte uttrykt medfølelse når jeg møtte henne første gang etter at nyheten ble kjent for meg. 

• Liker 1
Gjest #Rasshøl
Skrevet

Kondoler. Hvis du til vanlig er på hils med naboen kan du kanskje gi blomster eller spørre om du kan hjelpe med noe... 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ser den men føler det blir litt rart og etter flere uker...kanskje bare jeg som tenker feil..

Skrevet

Jeg hadde nok både kondolert og kjøpt en blomst, f.eks en orkidé, hadde det vært min nabo 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, ser den men føler det blir litt rart og etter flere uker...kanskje bare jeg som tenker feil..

Blir rarere å late som ingenting når du møter naboen 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hun vil ikke ha blomster, det stod i dødsannonsen.

Skrevet

Du kondolerer som vanlig, jeg hadde gitt henne en blomst siden det er noen uker siden det skjedde. 

Å late som ingenting er IKKE ok.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du kondolere. Å late som ingenting er bare frekt

Anonymkode: 850d9...2c7

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville vel sagt som sant var; "Hei, jeg har vært bortreist og hørte ikke om xxxx før nå, så forferdelig trist. Hvordan går det med deg (nå)?". Jeg er ikke så glad i ordet kondolerer så det bruker jeg sjelden uansett.

• Liker 15
Skrevet

Hva du bør si og gjøre kommer også an på hvilket naboforhold man har hatt. 
Det er litt forskjell på om man har snakket mye sammen eller bare sagt hei i forbifarten, og om man har vært nabo ett halvt år eller ti år. 
Jeg har to nabo-par. Det ene hilser jeg bare på i forbifarten, der ville det i grunn ikke vært naturlig for meg å si noe som helst. Mens det andre paret er noen jeg gjerne står en halvtime å snakker med i innkjørselen, og vi jobber mye sammen på dugnader med mye prating og latter, der ville det vært naturlig for meg å kondolert og kanskje sagt at det bare var å si i fra om det var noe den trengte hjelp til eller invitert på en kaffe.  

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Leeloo skrev:

Jeg ville vel sagt som sant var; "Hei, jeg har vært bortreist og hørte ikke om xxxx før nå, så forferdelig trist. Hvordan går det med deg (nå)?". Jeg er ikke så glad i ordet kondolerer så det bruker jeg sjelden uansett.

Fint forslag! (Og ja, man kan kondolere på mange måter uten å bruke ordet kondolerer , på samme måte som man kan gratulere uten å bruke ordet gratulerer). 

Anonymkode: 7d9e4...46b

Skrevet

"Kondolerer" er et kaldt og upersonlig uttrykk.

Du bør si "jeg føler med deg i sorgen".

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Leeloo skrev:

Tusen takk, denne hadde jeg ikke tenkt på :)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jerry Lee skrev:

"Kondolerer" er et kaldt og upersonlig uttrykk.

Du bør si "jeg føler med deg i sorgen".

Det betyr jo det samme. 

Anonymkode: ec39c...777

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo det samme. 

Anonymkode: ec39c...777

Men du ser ikke forskjellen i innlevelsen? Ok!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...