Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lignende tråder har vært oppe flere ganger tidligere, men er så trist og oppgitt at nå må jeg uansett skrive for å få ut frustrasjonen😬

Vi er da innflyttere til en bygd, og har bodd her i ca 8 år. Vi har ett barn, en gutt på 7 år. 

Folk er hyggelige nok når vi hilser på de tilfeldig, som f.eks på butikken. Men ingen vil ha noe med oss å gjøre utenom de vanlige høflighetsfrasene.Og INGEN, bortsett fra en klassekamerat, inviterer gutten vår hjem til seg. 

Jeg vil påstå vi er helt vanlige folk, begge i jobb, normal hygiene, normalt hyggelige osv, og vi har åpent hus for de som vil komme på besøk. Vi forsøker å inviterere minst en klassekamerat hjem til oss i uken, og det virker alltid som de koser seg. Men gutten min blir aldri invitert tilbake. Aldri.

Vi har snakket med lærer, barnevakt og andre voksne for å høre hvordan gutten vår oppfører seg hos andre uten oss, og alle sier han er høflig og grei. Samme som han oppfører seg hjemme. Han har alltid mange å leke med på skolen, så hvorfor blir han ikke invitert med hjem til noen av de innimellom? Det er sårt for han å se at andre blir invitert hjem til unger som han ikke får besøke, da innbefattet også nabogutten som går i samme klasse.

Er det oss foreldre det er noe galt med, er det gutten vår, eller er det de andre voksne i bygda?

Jeg kan leve med at de voksne i bygda ikke vil ha noe med oss voksne å gjøre, men ikke at sønnen min skal ha det sånn. Blir snart sprø av å ikke skjønne hva vi har gjort galt, og å prøve å ordne dette uten å få det til.

Noen som har innspill eller erfaringer?

Anonymkode: de09d...ff8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vokst opp på og flyttet tilbake til bygda og har det på samme viset. Folk blir så tydelige når man ser så få og så ofte, at jeg selv skyr de fleste. Men tror ikke dere har gjort noe galt altså, virkelig, dere får bare ikke plass i sfæren til de allerede overfylte livene til dem som bor der.

Anonymkode: 0989c...787

Skrevet

Slik er det dessverre ofte på bygdene... Har du ikke bodd i bygda i minst fem generasjoner er du ikke "en av dem". Merkelig mentalitet, men man hører om det hele tiden. Er dere aktive innenfor noe frivillig? Kanskje dette vil kunne åpne litt dører? Går sønnen din f.eks på fotball? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det på samme måtte selv, innflytter bod her i 15 år, bare overfladisk hilsing og prat. 

Anonymkode: bb026...98b

AnonymBruker
Skrevet

Derfor kunne jeg aldri flyttet til ei bygd. Du blir "ikke en av oss" før dere har bodd der i minst to generasjoner.

Anonymkode: c213d...8b0

AnonymBruker
Skrevet

Har helt motsatt erfaring som innflytter til bygd. Ja, måtte jobbe endel for å bygge nettverk, så klart. Men har blitt tatt godt imot! 

Anonymkode: bc866...5ac

AnonymBruker
Skrevet

Begynner å føle det helt håpløst. Vi flyttet jo hit for å skape gode rammer for barnet vårt,og så blir det helt motsatt. 

Ja, han går på ulike aktiviteter 2 ganger i uken. Ofte henter og bringer vi andre barn som også skal på treningen.

Vi deltar på dugnader, jeg er med i FAU, vi er selvfølgelig med på alt som skjer på skolen, samt at vi innimellom er med på ting i bygdehuset. 

Begynner å bli motløs og lei av ignoreringen. Har snakket med foreldre til den gutten barnet vårt har som venn, og de opplever mye av det samme. Innflyttere de også. Vet virkelig ikke hva mer vi skal gjøre. Flytte, bare menge oss med de andre innflytterne, eller bare se om tiden jobber for oss.

TS.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynner å bli motløs og lei av ignoreringen. Har snakket med foreldre til den gutten barnet vårt har som venn, og de opplever mye av det samme. Innflyttere de også. Vet virkelig ikke hva mer vi skal gjøre. Flytte, bare menge oss med de andre innflytterne, eller bare se om tiden jobber for oss.

TS.

Disse foreldrene, hva med slå dere litt sammen med dem da? Dere opplever jo tydeligvis det samme. Hvorfor ikke menge dere med andre innflyttere? Er det noe galt med de, eller må dere være de ‘lokale’? 

Anonymkode: 64c91...5e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Disse foreldrene, hva med slå dere litt sammen med dem da? Dere opplever jo tydeligvis det samme. Hvorfor ikke menge dere med andre innflyttere? Er det noe galt med de, eller må dere være de ‘lokale’? 

Anonymkode: 64c91...5e0

Jo, prøver på det, men de lever så travle liv. De har x antall barn, dyr osv. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har lært at det gjelder om å ikkevære beskjeden på barnets vegner. Har selv hatt nesten alle jentene i klassen på besøk flere ganger, gutter også. Noen er flinke å invitere tilbake, som regel ikke. Har begynt å sende mld  spørre om xxxxx har lyst på besøk en dag, selv om jeg er imot å invitere barnet bort til folk 😅 tror folk rett og slett ikke tenker over å invitere i en travel hverdag. 

Anonymkode: 984a4...760

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...