AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Hei! Jeg studerer ikke i hjembyen og tenkte det var naturlig at jeg drar hjem i feriene, blant annet i i sommerferien. Sjefen ønsker dermed at jeg skal søke om permisjon hele sommerferien mens jeg er borte. Jeg synes det var litt rart, ettersom jeg også er ansatt i hjembyen og der har de ingen problem med at jeg er bort i et par måneder, men kommer tilbake for å jobbe i feriene. Jeg jobber blant annet i samme butikkjede, den ene er franchise så det kan ha noe å si. Jeg er fast ansatt og jobber anne hver helg + ekstra vakter om nødvendig. Er det en spesiell grunn at jeg må søke permisjon tror dere? Det høres kanskje naturlig ut å ta permisjon hvis man er bort i flere uker, men jeg har hatt andre jobber hvor jeg har reist i flere måneder uten å måtte ha sagt opp eller søkt om permisjon, og flere av mine nåværende venner har ikke blitt bedt om å søke permisjon selvom de skal hjem i ferien. Jeg bare lurer på om dette vil påvirke meg negativt i fremtiden hvis jeg søker jobb, eller om det vil påvirke pensjonen min osv..? Takk for at dere tar tid til å svare! Anonymkode: 47832...413
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Det er naturlig å søke om permisjon om du er borte fra jobben på dager du i utgangspunktet skulle jobbet.. Anonymkode: 15d0d...270 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Det er mindre arbeidsgiveravgifter å betale hvis du har permisjon enn om du bare ikke jobber. Anonymkode: fc593...e16
Alvario Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Klart du må søke permisjon om du har fast stilling. Du er jo egentlig heldig som får fri fra jobb for å reise hjem i ferien. 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er mindre arbeidsgiveravgifter å betale hvis du har permisjon enn om du bare ikke jobber. Anonymkode: fc593...e16 Ja, det var det mamma også sa. Greit å vite Anonymkode: 47832...413
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Du er fast ansatt, det vil si en gjensidig avtale om hvor mange timer du skal jobbe. Om man skal ta mer fri enn hva man har opptjent ferie, er det ikke uvanlig at man må ta ut ulønnet permisjon. Om det har noe å si for pensjonssparingen kommer an på avtalen bedriften har, det er mulig det blir ett opphold både i pensjonssparing og at du ikke dekkes av forsikringsavtalene i perioden. Du vil også kunne miste retten til sykepenger, og må spare den opp igjen etter endt permisjon, siden permisjon regnes som avbrutt arbeidsforhold dersom permisjonen varer mer enn 2 uker. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Anonymkode: 2479d...db3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du er fast ansatt, det vil si en gjensidig avtale om hvor mange timer du skal jobbe. Om man skal ta mer fri enn hva man har opptjent ferie, er det ikke uvanlig at man må ta ut ulønnet permisjon. Om det har noe å si for pensjonssparingen kommer an på avtalen bedriften har, det er mulig det blir ett opphold både i pensjonssparing og at du ikke dekkes av forsikringsavtalene i perioden. Du vil også kunne miste retten til sykepenger, og må spare den opp igjen etter endt permisjon, siden permisjon regnes som avbrutt arbeidsforhold dersom permisjonen varer mer enn 2 uker. https://www.juristforbundet.no/lonnarbeidsvilkar/artikler/tap-av-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/ Anonymkode: 2479d...db3 Takk for et informativt svar. Anonymkode: 47832...413
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå