Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig vært i møte med bistandsadvokat fordi jeg vurderer å anmelde voldtekt, og fikk egentlig mistankene mine bekreftet: saken kommer mer eller mindre garantert til å bli henlagt, grunnet manglende fysiske bevis og manglende vitner. Dette var jeg egentlig forberedt på, siden jeg vet at de aller, aller fleste voldtektsanmeldelsene går den veien (jeg tror advokaten nevnte 80%). Likevel klarer jeg ikke å legge fra meg tanken om å anmelde. En del av meg vil stå opp for meg selv, fordi jeg syns ikke at det er greit at så mange voldtektsmenn slipper unna, jeg vil i det minste gi han et støkk og la ham vite at det han gjorde mot meg og volden han utførte ikke var akseptabel. Samtidig syns jeg generelt at han er et skummelt menneske basert på ting han har delt om seg selv, og jeg er redd for at han kan gjøre noe lignende igjen. Derfor føler jeg og et slags ansvar overfor andre jenter, for om han voldtar noen igjen og denne personen da anmelder, er det sikkert større sjanse for at hun blir tatt på alvor om han har blitt anmeldt tidligere. Det føles rett og slett som om jeg har et samfunnsansvar, særlig med tanke på mørketall rundt voldtekt og hvor få som faktisk blir dømt. 

Samtidig skremmer det meg. Hver gang jeg forteller om voldtekten er jeg livredd for å ikke bli trodd, og selv om alle som har fått hørt detaljene er enig i at det var en voldtekt, er jeg like redd hver gang jeg forteller historien. Prosessen er også lang, og jeg er litt usikker på om jeg er sterk nok til å stå i den. Bare en anmeldelse vil gjerne ta minst et halvt år, hvis jeg skal søke om erstatning etter en eventuell henleggelse vil den søknadsprosessen ta minst to år oppå det igjen, og det er fortsatt sjanse for å ikke få det innvilget (jeg fikk beskjed om at slike søknader ofte blir avvist). Derfor tenker jeg egentlig at hvis jeg anmelder, så kommer jeg mest sannsynlig ikke til å søke om erstatning, fordi jeg orker ikke å ha voldtekten så langt oppe i bevisstheten i flere år. Den vil nok alltid være med meg, men jeg håper jo at den om så ikke alt for lang tid kan ligge litt lengre bak i hodet mitt i det minste. Nå om dagen tenker jeg på voldtekten daglig, har ofte flashbacks, blir lett trigget hvis jeg leser om voldtekt i bøker eller avisen, hvis det blir nevnt i det daglige liv, eller hvis jeg ser voldtektsforsøk på tv, osv. Spørsmålet er jo om det å anmelde vil hjelpe meg å gå videre, eller om det vil fange meg i denne onde sirkelen i et halvår til. 

Jeg sliter også med tanken om å lese hans side av saken. Mistenkte har jo faktisk lov å til lyve i avhør, og jeg kommer til å slite med å se ham unnskylde voldtekten med at det var frivillig sex og si at jeg stønnet og var med på det, når han i realiteten brutalt holdt meg fast mens jeg lå og gråt og forsøkte å dytte ham vekk. Jeg har riktignok noen bevis på min side, samt samtaler med enkelte personer lenge før jeg kjente trangen til å anmelde, men det er alltid vanskelig når det ikke er vitner til stede i slike saker, fordi det blir jo tross alt ord mot ord, så fremt de ikke finner ut at han har skrytt av voldtekten eller lignende til noen. 

Så det jeg egentlig lurer på er om det er vits i å anmelde når jeg vet at dette ikke kommer til å gå min vei? Er det verdt det bare for å føle at jeg har gjort alt jeg kunne, eller for å føle at jeg i det minste har stått opp for meg selv? Jeg har gått veldig fram og tilbake på om jeg skal gjøre det eller ikke, og jeg tror jeg trenger litt innspill fra andre, gjerne andre som har vært i lignende situasjoner. 

(Og vær så snill, ikke klikk deg inn eller kommenter for å krangle om at det ikke er en voldtekt, anklag meg for å ha vært full eller for å angre, det er ikke det jeg trenger akkurat nå. Jeg vet akkurat hva som skjedde, jeg husker klart og tydelig hele hendelsesforløpet, og jeg har slitt ekstremt mye med traumene. Dette er ekte, men det betyr ikke at det er en enkel sak å dømme fra et rettslig standpunkt.)

Anonymkode: 2f1c4...e33

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anmeldelse! Hvis han har flere på seg styrer det saken din, eller neste gang noen anmelder. Selv så gikk min sak til retten og han ble dømt.

Anonymkode: c4904...f9c

• Liker 6
Skrevet

Jeg anmeldte og han ble dømt i tingretten. Det er veldig tøft å gå gjennom, men jeg angrer ikke på det. 

• Liker 2
Skrevet

JA. Alltid. 

Om saken blir henlagt, vil likevel historien din være viktig hvis en ny jente anmelder han. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld dersom du ønsker det. Om ikke annet, kan det følge han senere, samt det kommer med i statistikken over hvor stor andel av slike saker som evt henlegges (dersom det skjer) eller frifinnelse/straff.

Anonymkode: 3ceef...675

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld for loggfæringen sin skyld. Det kan hende flere kvinner har anmeldt han for det samme. Og er det mange nok kan det hende politiet ser et mønster og starter etterforskning.

Anmeldelde vil også hjelpe deg å mentalt bearbeide hendelsen ved at den klart legger ansvaret på han.

Når det gjelder den strafferettslige siden er som du har blitt fortalt, forsvinnende liten sjans for at han blir dømt. Og det kan hende du må gjennom et avhør hos politiet. Men klarer du det, er du mest sannsynlig ferdig med saken, fordi den med stor sikkerhet blir henlagt rett etterpå.

Anonymkode: 0349b...220

• Liker 4
Skrevet

Først og fremst sender jeg mange, varme klemmer til deg. Det er fult forståelig at dette er tøft for deg. Men du må anmelde! Om saken blir henlagt blir den det på bevisets stilling, ikke fordi de ikke tror deg. Om noen har anmeldt han før deg eller gjør det etter deg er sjansen også mye større for at han blir tatt. Han fortjener ikke å slippe unna med dette, og det vet du. Dette vil også hjelpe deg med å bearbeide hendelsen istedet for å alltid tenke "hva hvis?.." etterpå. Masse lykke til. Du er sterk!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS må ingenting. H*n har ikke noe ansvar for å stoppe denne mannen fra å voldta igjen, få dette loggført eller støtte opp under andres eventuelle fremtidige anmeldelser. Ingen andre enn voldtektsmannen selv har noe ansvar for eventuelle fremtidige voldtekter. 

Å bli voldtatt er en så stor belastning i seg selv at hver enkelt må få lov til å takle det på den måten som er best for seg selv. En anmeldelse, avhør og en eventuell rettssak kan være en like stor, eller en enda større belastning, og ingen har noen plikt til å utsette seg for det og alt som potensielt kan følge med det å gjøre det. 

Jeg skjønner at kategoriske svar som «må anmelde», «støtt opp under andres anmeldelser» og «stopp denne mannen» er godt ment, men de er også ganske slemme. Det er å stille store og av og til totalt urimelige krav til noen som kanskje ikke er i stand til å takle det og attpåtil å legge et svært tungt ansvar på skuldrene til noen som ikke hverken har eller fortjener å bli tillagt ansvaret for det som skjedde og hva gjerningsmannen kan finne på å gjøre igjen.

Ansvaret er rett og slett ikke TS sitt. H*n bør kun anmelde dersom det føles riktig for seg, h*n trenger det og/eller h*n tror h*n kan takle det, uansett motivasjon. 

Anonymkode: b318c...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis tre jenter blir voldtatt av samme mannen, men ingen anmelder, sier ikke ifra.  Hvordan skal han stoppes da? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Statistisk? Nei. For ei avslutning? Ja. 

I forhold til varige mén og erstatning? Ja. 

Føler du deg dritt når rettssaka er rett rundt hjørnet? Ja. 

Er du letta når den er ferdig? Ja

Anonymkode: ddb30...bdf

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis tre jenter blir voldtatt av samme mannen, men ingen anmelder, sier ikke ifra.  Hvordan skal han stoppes da? 

Godt spørsmål, men det er faktisk ikke offeret sitt ansvar. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld. Selv om kanskje din sak blir henlagt så vil den dukke opp hvis han gjør noe lignende igjen. Å anmelde gjør også at du kan søke om voldsoffererstatning. Beviskravet for å få voldsoffererstatning er mindre enn en dom i en rettsak. Så selv om han slipper unna i retten så kan du få erstatning. 

Jeg tror at ved å anmelde så kan du få en avsluttning på det hele. 

Anonymkode: aefe9...d07

• Liker 3
Skrevet

Du har et samfunnsansvar. Du er inne på det selv. Du reflekterer. Det er ikke lett

Jeg kan si det fordi han ble dømt. Så lett for meg å si. Hm

Jeg har ikke vært i dine sko. Eller jo. Ble mishandlet og voldtatt. Frihetsberøvelse også. Men her var det bevis. Men vi må stoppe dem. Vi er sjelden eneste offer 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, SoWhat? skrev:

Du har et samfunnsansvar. Du er inne på det selv. Du reflekterer. Det er ikke lett

Jeg kan si det fordi han ble dømt. Så lett for meg å si. Hm

Jeg har ikke vært i dine sko. Eller jo. Ble mishandlet og voldtatt. Frihetsberøvelse også. Men her var det bevis. Men vi må stoppe dem. Vi er sjelden eneste offer 

Det er virkelig ikke et samfunnsansvar TS har. 

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen ❤️

Jeg har fortsatt ikke klart å bestemme meg, selv om jeg burde ha gjort det sist uke. Dette er det vanskeligste valget jeg noen gang har stått ovenfor, og jeg har vært et fullstendig vrak den siste tiden. Jeg er livredd for at det vil bli nedverdigende å anmelde, og jeg sliter skikkelig med å tenke på muligheten for at ikke bli trodd. Å ha voldtekten langt oppe i tankene de siste ukene har vært så vanskelig at jeg ikke vet om jeg klarer å stå i det i flere måneder, men samtidig er jeg redd for at jeg kommer til å angre hvis jeg ikke gjør noe også. Det hjelper ikke at jeg sliter med depresjon fra før, voldtekten har gjort livet mitt så ufattelig mye vanskeligere å leve, og det var ikke akkurat lett før heller. Jeg er så redd, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 2f1c4...e33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS, har ikke så mye å komme med, men håper du finner utav det. Tenker på deg.

Er en viktig grunn til at alle burde melde, og det er at hvis ingen orker å melde, så vil det kanskje sende et signal til omverdenen at det ikke er så farlig likevel... 

Anonymkode: 0d6b2...730

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette må du nesten kjenne på selv. Det blir 95 % sikkert henlagt, som de aller fleste voldtekter i Norge.

Men likevel kan det hende du kjenner på en avslutning etter anmeldelse, i tillegg ligger jo din historie der i tilfelle andre kvinner anmelder senere som nevnt i denne tråden. Vær dog forberedt på at det kan være tungt å anmelde, og det er slett ikke alle politifolk som er hverken hensynsfulle eller respektfulle når det gjelder voldtekt (snakker av erfaring). Ha med deg bistandsadvokaten din alltid i møte med politiet - han/hun vil hjelpe deg om ting blir tungt og vanskelig eller spørsmålene ekle og ufine. 

Anonymkode: a8ead...c8c

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Går du til psykolog TS? 

Jeg er helt for at du må ta denne avgjørelsen selv, du må kjenne på hva du orker og hva du føler for. Du er tøff og sterk uansett. 

Tenker at hvis du går til psykolog så kan han/hun hjelpe deg å vurdere hva du bør gjøre. De kan ta stilling til hva som er best for deg. 

En god klem ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...