Gå til innhold

Mexico krever unnskyldning for overgrep i kolonitiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mexicos president ber Spania og Vatikanet si unnskyld for overgrep begått mot urbefolkningen i kolonitiden. Spania sier det er uaktuelt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/03/26/195564452/mexico-krever-unnskyldning-for-overgrep-i-kolonitiden

Er dere enige med Mexicos president, burde Spania og Vatikanet be om unnskyldning for overgrep begått mot urbefolkingen i kolonitiden?

Eller er det tullete å kreve at de ber om unnskydlning nå med tanke på at ingen som lever i Spania eller Vatikanet hadde noe med disse overgrepene å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tullete, de får ikke noe ut av det annet en litt mer surere allianse.

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Spania og Vatikanet har ingenting å be om unnskyldning for. 

Skrevet

Selvfølgelig enig. Det koster Spania ingenting å si unnskyld for den menneskelige nedslaktingen, landovertakelsen, slaveriet og alt annet koloniimperialismen førte med seg. At noe skjedde for lenge siden betyr ikke at det ikke har ettereffekter den dag i dag.

• Liker 5
Skrevet

Det synes jeg er et helt rimelig krav. At det ikke er blitt gjort allerede, på eget initiativ, sier mye om hvor mye begge «instanser» fortsatt trenger å ansvarliggjøres. 

• Liker 4
Skrevet

Er vel også på tide at Erna Solberg sier unnskyld til britene for vikingenes herjinger på de britiske øyer i vikingtiden :)

Skrevet
3 timer siden, Nicathv skrev:

Selvfølgelig enig. Det koster Spania ingenting å si unnskyld for den menneskelige nedslaktingen, landovertakelsen, slaveriet og alt annet koloniimperialismen førte med seg. At noe skjedde for lenge siden betyr ikke at det ikke har ettereffekter den dag i dag.

Om din tip oldefar hadde drept 10 personer burde du da be de etterlate til disse 10 personene om unnskydling ?

Prinsipet er det samme men i mye mindre skala.

Skrevet
5 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Om din tip oldefar hadde drept 10 personer burde du da be de etterlate til disse 10 personene om unnskydling ?

Prinsipet er det samme men i mye mindre skala.

Ja, hvis jeg hadde møtt sønnesønnen til noen min oldefar hadde drept og ranet for hele formuen deres ville jeg nok ha uttrykt at jeg var lei for det som skjedde, og kanskje finne en måte å gi tilbake noe av formuen som ble stjelt.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo mulig for et land å akseptere at noe i fortiden ikke var rett å gjøre, sett med dagens perspektiv. For så erklære dette offentlig. 

Vikingenes herjinger er jo ikke oppførsel vi ville akseptert i dag. Selv om vi ikke personlig har noe ansvar for det som skjedde, har vi et ansvar for hvordan vi forholder oss til det som skjedde. 

Fremstiller vi vikingtidens overgrep som heltedåder, eller ugjerninger. 

• Liker 2
Skrevet

Ett problem med å erkjenne skyld av denne typen, er at det gjerne følger et økonomisk krav litt senere.

Det er opplagt at oppførselen til tidligere tiders kolonimakter står noe tilbake for det vi forventer av land i dag, så jeg synes det blir litt tåpelig med slike unnskyldninger.

Skrevet
På ‎26‎.‎03‎.‎2019 den 10.58, Aragorn ll Elessar skrev:

Mexicos president ber Spania og Vatikanet si unnskyld for overgrep begått mot urbefolkningen i kolonitiden. Spania sier det er uaktuelt.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/03/26/195564452/mexico-krever-unnskyldning-for-overgrep-i-kolonitiden

Er dere enige med Mexicos president, burde Spania og Vatikanet be om unnskyldning for overgrep begått mot urbefolkingen i kolonitiden?

Eller er det tullete å kreve at de ber om unnskydlning nå med tanke på at ingen som lever i Spania eller Vatikanet hadde noe med disse overgrepene å gjøre?

Ingen av kolonistene lever nå, så rimelig idiotisk og urettferdig at etterkommerne skal be om unnskyldning.

For øvrig er det heller ikke rettferdig at slike krav om unnskyldning for "forfedrenes synder" alltid rettes mot vestlige land, når muslimske lands "synder" langt overgår vestlige lands synder i brutalitet, rasisme og skadevirkninger.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er ikke meksikanerne etterkommerne av menneskene som begikk disse handlingene? Hvor mange meksikanere er det som er ren urbefolkning? 

Jeg vil aldri støttet slike brutale handlinger, men vi snakker om ting som skjedde for mange hundre år siden. Ingen som levere idag har gjort disse tingene, og ingen som lever i dag er ofre for disse handlingene. Hvorfor skal alle plutselig si unnskyld for ting de aldri har vært med på? Skal vi nordmenn gi en offentlig unnskyldning for handlingene til vikingene? 

Slike offentlige unnskyldninger bør handle om ting som har skjedd i nyere historie. Et eksempel: I Storbritannia fikk alle menn som ble dømt for homofili en "pardon", det vil si de ble benådet. Det gjorde at mange overlevende ble sinte, fordi de ville ikke bli benådet, de ville ha en offentlig unnskyldning. Benådelse er ikke en unnskyldning. Tusenvis av menn ble dømt for frivillige seksuelle handlinger før 1967 i England, 1980 i Skottland og 1982 i Nord-Irland. Mange av dem ble tvunget til kjemisk kastrering, og fikk livene sine ødelagt (mange tok selvmord). Dette mener jeg er et godt eksempel på hva en kan kreve en unnskyldning for! Når staten har begått et overgrep mot mennesker hvor flere av ofrene fortsatt er i livet. Om det bare så er en person igjen av de som ble utsatt for slike overgrep, så fortjener de en skikkelig unnskyldning før de dør. 

Men hvorfor skal Spania i 2019 si unnskyld? Det er snakk om handlinger som ble begått for hundrevis av år siden. Verden er ikke den samme. Ingen offre lever, og ingen som deltok i erobringen lever. 

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Chiyo skrev:

Er ikke meksikanerne etterkommerne av menneskene som begikk disse handlingene? Hvor mange meksikanere er det som er ren urbefolkning? 

Mellom 20% og 25%

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...