AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Del Skrevet 26. mars 2019 Muligens feil underforum, men det er jo mødre (og fedre) jeg ønsker svar fra, så... Jeg har kjøpt festdrakt til småjentene mine på 4 og 6 år. Fordi eldstemann ønsket seg desperat en sånn "17.maikjole" som de andre. Kosta meg 1.000,- per fulle antrekk inklusive sko og strømpebukse. Kommer til å bruke skjiten kanskje 2-4 ganger før alt er for smått. Har helt glemt søljene.. MÅ jeg kjøpe barnesølje hos gullsmeden eller kan vi bruke en annen "brosje"? Besudler jeg nasjonaldrakten hvis jeg bruker noe annet? Denne f.eks? Anonymkode: e45c2...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Del Skrevet 26. mars 2019 Snøfnuggbrosjen du linker til går helt fint den, synes jeg. Man MÅ jo heller ikke ha sølje om man ikke vil/har, festdrakta er fin nok i seg selv og er jo i bunn og grunn en fantasidrakt uten faste regler. Anonymkode: e4346...59c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Del Skrevet 26. mars 2019 Søljer koster 300-400 KE, og dem har de i mange år. Ikke sett billig brosjer på festdrakter, da er det bedre uten noen av delene Anonymkode: bb128...5f0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Del Skrevet 26. mars 2019 Selvsagt kan dere bruke annen brosje eller hva som helst eller ingen ting. Mine barn har hatt mansjettknapper laget av nettopp knapper alltid (det samme hadde jeg, og jeg hadde bunad). Og søljer, der tar vi det vi har, jeg har noen gamle fra jeg var liten og en brosje uten skåler. Best med noe som ikke er katastrofe hvis mistes. Anonymkode: 7bb3c...c1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Del Skrevet 26. mars 2019 Til festdrakt bruker en sølje. Basta. Anonymkode: ab84a...a9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 26. mars 2019 #6 Del Skrevet 26. mars 2019 Brosje du viser til fungerer helt fint. Man *må* ikke ha sølje. Om du alikevel kikker på sølje så mener jeg det skulle være noen tilgjengelig som er av "sølvplett". Jeg har en liten sølje fra da jeg var barn som definitivt ikke er av ekte sølv og dermed heller ikke skal koste skjorta. Et kjapt søk og jeg finner barnesøljer helt ned i 350 kr og de holder jo gjerne i mange år som man kan enten selge videre når barna har blitt for store eller de kan gi videre til sine egne barn når den tid kommer. Men siden du skal ha to kan jeg godt forstå at det blir litt i dyreste laget akkurat nå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Del Skrevet 26. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snøfnuggbrosjen du linker til går helt fint den, synes jeg. Man MÅ jo heller ikke ha sølje om man ikke vil/har, festdrakta er fin nok i seg selv og er jo i bunn og grunn en fantasidrakt uten faste regler. Anonymkode: e4346...59c Ah, heter det der? Snøfnuggbrosje var skikkelig fint navn! Følte det blei veldig norsk også, så da går jeg for det 😊🤩 Har også gjemt vekk noen perlespenner som kan matche. Får bare håpe pia mi blir nøgd. Så kan vi investere i sølje når det ikke er så himla mange andre utgifter ute og går. Tusen takk for fint svar ❤️ Anonymkode: e45c2...0c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Del Skrevet 26. mars 2019 Takk for svar alle sammen. Går for brosje i år, og så sølje når feriepengene kommer. Hvis denne fascinasjonen for festdrakter fortsetter da. Har aldri interessert meg for sånne ting, men jeg kommer fra litt "fattigsligere" kår enn jentene mine skal måtte, så tenkte jo ikke på søljer før det var for seint. Anonymkode: e45c2...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Del Skrevet 26. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ah, heter det der? Snøfnuggbrosje var skikkelig fint navn! Følte det blei veldig norsk også, så da går jeg for det 😊🤩 Har også gjemt vekk noen perlespenner som kan matche. Får bare håpe pia mi blir nøgd. Så kan vi investere i sølje når det ikke er så himla mange andre utgifter ute og går. Tusen takk for fint svar ❤️ Anonymkode: e45c2...0c7 Haha takketakk 😄 Snøfnuggbrosje er det navnet som falt meg inn da jeg så den, den kan liksom ikke hete noe annet tenkte jeg da jeg skrev innlegget. Den var så fin at den fortjente et fint navn. Jentene kommer til å bli storfornøyde Anonymkode: e4346...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Del Skrevet 26. mars 2019 Går bra med en brosje, så gjør som du nevner. Kjøp en sølje når du har råd. Men kjøp heller en litt større sølje enn de små barnesøljene, søljene varer jo hele livet. Anonymkode: b892b...f9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #11 Del Skrevet 26. mars 2019 Dette styret og snobberiet med bunader og festdrakter går over alle høyder. Man må da absolutt ikke ha sølje til en festdrakt, har du noe annet så bruk det. Den brosjen du viste bildet av er nydelig og passer perfekt! Jeg brukwr faktisk en arvesølje/brosje i min ekte bunad. Den tilhører ikke noen bunad, men var pynt når min bestemor konfirmerte seg for 70 år siden. Kunne ikke brydd meg mindre hva folk mener om det. Jeg er helt sikker på at jentene dine blir flotte, ts. Anonymkode: 5508f...a7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 26. mars 2019 #12 Del Skrevet 26. mars 2019 Man må ikke ha søljer. Men en sølje blir jo, i motsetning til festdraktene, ikke for liten og kan brukes i mange år, og er sånn sett en grei "investering". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella1 Skrevet 26. mars 2019 #13 Del Skrevet 26. mars 2019 Glitter selger rimelige "søljer". https://www.glitter.no/solje-med-metallutsmykninger?___store=no&refSrc=19875&nosto=nosto-productpage-2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #14 Del Skrevet 26. mars 2019 4 minutter siden, Ella1 skrev: Glitter selger rimelige "søljer". https://www.glitter.no/solje-med-metallutsmykninger?___store=no&refSrc=19875&nosto=nosto-productpage-2 De var flotte 😊 Var innom glitter på nett og kikka. Fant ingenting som ligna på drt når jeg søkte på sølje eller brosje. Vil du legge ved en link? Anonymkode: e45c2...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #15 Del Skrevet 26. mars 2019 8 minutter siden, Ella1 skrev: Glitter selger rimelige "søljer". https://www.glitter.no/solje-med-metallutsmykninger?___store=no&refSrc=19875&nosto=nosto-productpage-2 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De var flotte 😊 Var innom glitter på nett og kikka. Fant ingenting som ligna på drt når jeg søkte på sølje eller brosje. Vil du legge ved en link? Anonymkode: e45c2...0c7 Oi, det hadde du allerede gjort, tusen takk! Anonymkode: e45c2...0c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella1 Skrevet 26. mars 2019 #16 Del Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De var flotte 😊 Var innom glitter på nett og kikka. Fant ingenting som ligna på drt når jeg søkte på sølje eller brosje. Vil du legge ved en link? Anonymkode: e45c2...0c7 Bare trykk på linken jeg la over bildene 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ella1 Skrevet 26. mars 2019 #17 Del Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Oi, det hadde du allerede gjort, tusen takk! Anonymkode: e45c2...0c7 Bare hyggelig 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå