AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har nettopp meldt meg inn i Røde kors og skal bli med på mitt første møte neste uke. Det er i hjelpekorpset. Jeg lurer derfor på hvilke erfaringer folk har med å være frivillig? Hvordan er det å være med på søk etter savnede? Bruker man kart og kompass? Hva går de forskjellige kursene ut på? Anonymkode: 31bee...d99
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Ellers noe annet man burde være klar over eller kunne? Anonymkode: 31bee...d99
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Du lærer alt du skal kunne. Kjenner en som er med i røde kors og han blir ringt opp når det er behov for han (når man skal lete etter en som er forsvunnet, foreksempel) Anonymkode: 71277...a6e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Har ingen personlig erfaring med det, men samboeren min og flere venner var det tidligere. De ble ringt opp ved behov og var ute på forskjellige oppdrag. Det kunne være alt fra å være helsepersonell på et idrettsarrangement til å leite etter antatte døde mennesker i skogen. Å søke etter savnede mennesker er tøft og samboeren min sier det ikke er for alle. Mange som ikke taklet det og da fikk disse heller andre oppgaver. Det er derimot en viktig jobb og har man mulighet så bør man absolutt stille opp Du får grundig opplæring så ikke bekymre deg for det De sender ikke hvem som helst ut på fjellet på jakt etter en antatt død person. Samboeren min kunne godt tenkt seg å bli aktiv i røde kors igjen. Anonymkode: 26c1a...a32 2
Gjest padawan Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har vært i hjelpekorpset et års tid og liker det veldig godt. Det er en del kurs du må igjennom men en lærer alt en skal der. Noen av de kan være litt krevende men det er litt opp til hva du gjør ut av det. Det brukes både kart / kompasss og GPS og du vil få opplæring i hva ditt lokallag bruker. Du kan være med både på sanitetsvakter på diverse arrangementer (her er det veldig stort spenn) eller søk etter savnede og det er litt opp til deg hva du prioriterer.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Vært med i over 30år, mye på vakt på fjellet, heldige som får mye praksis når vi har vakter i tilknytning til alpinbakke, men også ellers når vi har sanitetsbakter på diverse arrangementer. Du må gjennom et 32 timers kurs, som også innebærer hjertestarter. For å være godkjent i søk og redning må du gjennom kurs på barmark og/eller vinter, og man kan ende opp på A-kurs om vinteren på Finse. Er jo også eget kurs for bruk av nødnett terminalene. Anonymkode: 66086...754
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 Takk for svar! Fint å se at så mange har gode erfaringer. Anonymkode: 31bee...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå