Gå til innhold

Hvordan kan 5 åring bli mer trygg på seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et barn på snart 5 år, som er litt usikker på seg selv.

Hun er opptatt av at andre skal like henne. Hun forteller at noen vinket henne, og hun føler seg glad. Hvordan gir henne trygghet hun trenger, ikke bry seg så mye om andre? 

Vi har prøvd å snakke med henne, og gitt oppgaver som hun mestrer. Hun er så snill, rolig  og god, elsker å hjelpe lillesøster.  Liker å følge regler det hun har lært, og holde til det 😂 men hvordan ruste henne opp og gi mer blaffen , og være mer seg selv? Tusen takk 

Anonymkode: 50627...185

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Grunnlaget for barnets personlighet legges mellom 0-3 år. Hva foregikk da? Mange er bare sjenerte/innadvendte/følsomme av natur også.

Anonymkode: 3e96b...a09

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er viktig å sette den i nye situasjoner de kan mestre. Og ha en positiv dialog med dem hele tiden. Da vokser selvtilliten 😊

Anonymkode: a0d00...4eb

AnonymBruker
Skrevet

Få barnet til å lære deg noe det kan. Gir masse mestringsfølelse. 

Anonymkode: 534fc...470

Skrevet

Jeg tenkte på noe av det samme da min 7-åring var på samme alder. Noen barn er naturlig mer sensitive og selvkritiske enn andre i utgangspunktet, tror jeg. Men viktig for foreldre å være bevisst på og gi mye positiv oppmerksomhet. Og selvsagt, viktig at de føler de mestrer ting (husker det å lære seg å sykle ble en veldig boost for min gutt), men minst like viktig å gi positiv oppmerksomhet på ting som ikke handler om prestasjoner. Masse kos, legge opp til fine stunder og gi barnet følelsen av at de er verdifulle for foreldrene, noe som gir trygghet som kan forplante seg videre. Men også eksplisitt ros som handler om hvordan barnet er, hvor morsomme de er å være sammen med osv. Ikke bare si "så flink du er" hele tiden, da det både er veldig lite spesifikt og kan bygge opp under at det å være flink til alt mulig er det viktigste med hvordan de er. 

Jeg syns for øvrig det skjedde mye det siste året i bhg for mitt barn, ble mye tryggere på seg selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...