Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Havnet i en ubehagelig situasjon der jeg er usikker hva som er best å gjøre. Vil ikke utgi alt for mange detaljer for å ikke bli gjenkjent.

Både kjæresten min og venninnen min har vært i sosiale sammenhenger flere ganger tidligere, så de kjenner hverandre bittelitt. Saken er at venninnen min ble skuffet over kjæresten min for å avslå noe.. Som man som regel godtar av høflighet, men det er ikke noe man i utgangspunktet ikke henger seg over/bærer nag. Samt ikke noe man har krav på der man absolutt skal si ja.

Hun er kjekk dame å være med, men har merket nylig at hun har tendens å se litt mer svart og hvitt på mennesker enn litt mer nyansert. Så, hun ble snurt på kjæresten min for å avslå og skrev enorme lange meldinger til meg. Han avslo ikke for å være direkte ekkel, men mest fordi han var sliten og følte for å si nei akkurat den dagen. Venninnen min var veldig opptatt at jeg skal ta det opp med han, men synes det er noe hun må snakke med han om - og ikke putte ansvar over på meg (ville gjort det om det er noe alvorlig/urimelig, men dette er bagateller..).

Situasjonen var ikke noe skandaløst, og tenkte ikke stort over det når jeg inviterte venner, kjæresten og bekjente på en sosial sammenkomst for å ha en fin kveld. Viste seg at venninnen min ikke var klar over at han skulle komme, og når hun fikk vite det sa hun at hun drar bort hvis han kommer. Hele stemningen ble rar og føltes at det var som en form for valg situasjon mellom dem. Når typen min var tilstede ble det dårlig stemning der venninnen min var ignorerende, hilste ikke, så ikke og snakket ikke med typen min - silent treatment. Istedenfor å være ærlig og si at man ønsker ikke kontakt lenger eller omgås, evt snakke om hvorfor hun misliker vedkommende. Han skjønte absolutt ingenting, og det ble utrolig stressende og rar kveld der jeg forsøkte å holde god stemning og late som ingenting. Synes dette var utrolig barnslig av henne å oppføre seg for småtterier som folk flest blir ikke sint over, og alt dette gikk utover meg og andre hele kvelden. Ærlig kjentes det at oppførselen tilhører barne- og ungdomsskole og ikke folk som nærmer seg midten av tyveårene. Dette er snakk om at hun absolutt avskyr kjæresten min fordi han avslo å gjøre en gjerning, greit nok at man ikke ønsker kontakt, men si ifra selv og ikke ødelegg en kveld som jeg har invitert og planlagt. Fikk senere vide fra bekjent at hun drev og malte kjæresten min som en fæl person, oppførte seg som et offer - men sa aldri hvorfor hun synes han var det.. Når bekjente fikk vite hvorfor synes de selv det var utrolig (dårlig)spesielt oppførsel fra hennes side. 

Hvordan ville dere ha håndtert situasjonen? Er det verdt å ta dette opp med henne, eller er dette vennskap som man helst ikke burde spare på? 

Anonymkode: cc33c...afe

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dump henne

Anonymkode: cc33c...afe

• Liker 4
Skrevet

Hun ville du skulle ta opp en bagatell med typen din. Vel, situasjonen med venninnen din er ikke en bagatell. Hun er urimelig og oppfører seg ufint. Du må ta saken opp med henne, og fortelle henne at reaksjonen hennes på saken med kjæresten din ikke henger på greip. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Enig med personen over.

Om vennskapet er verdt å ta denne samtalen for vet bare du. Kommer vel litt ann på hvor lenge dere har vært venner,  hvor gode,  hvor mange andre gode sider hun har etc. Enten må du godta henne som hun er, si til henne at du syns hun reagerte urimelig og spør hvorfor hun reagerte så kraftig på dette, eller droppe vennskapet. 

Hva tror hun hun kommer til å oppnå med å behandle typen din sånn? Tror folk flest ville valgt å være normalt høflige selvom en person hadde fornærmet de litt en gang, særlig om det var typen til venninna, eller sagt noe på en voksen måte. Rart å gjøre en så stor sak av det om det er så bagatellmessig som du sier. Enten stakk dette mye dypere for henne eller så overreagerer hun kraftig. Høres ut som det siste. Er dette normalt for henne, den typen reaksjon og å bli lett fornærmet? 

Anonymkode: 83d97...120

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva var det hun tilbød?

Anonymkode: addff...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Dump han.

Anonymkode: 894de...cdc

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør venninna mi med min ektemann også. Hun bare: for en idiot altså. :sjokk: 

Anonymkode: c876c...11a

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du kjent henne? Høres ut som hun er sjalu fordi du har en mann og får "tantrums" på grunn av det. Umodent og manipulerende, jeg hadde ikke spart på henne.

Anonymkode: c872a...a3e

AnonymBruker
Skrevet

Hun fikk ikke viljen sin, og har den enorme reaksjonen! Det er så urettferdig ovenfor kjæresten din at det faktisk er sykt. Hun hadde jeg kuttet ut tvert.

Anonymkode: bf136...89a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er såpass gammel at jeg nå er i en tid i livet mitt der jeg syns at det å ha vennskap skal gi meg noe. Energi, vennskap, vennlighet og takknemlighet.

Om du ikke får det, så kan man avslutte vennskapet! (Og selvsagt går det begge veier, de skal få det samme tilbake). 

Det høres jo ikke ut som denne jenta gir deg noe som helst, annet en dritt. Er det verdt å ha det i livet sitt?

Anonymkode: a10cf...7a5

• Liker 2
Skrevet

Sett henne på plass og be henne om å ta opp det hun vil du skal ta opp med ham selv.  Hold deg ellers utenfor det latterlige imellom dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du meg?😂

Jeg kjenner meg igjen i denne problemstillingen. Min venninne kan ikke fordra kjæresten min, selv om han aldri har gjort noe mot henne. Helt meningsløst.

Dette 'hatet' kommer sannsynligvis av at hun ikke klarer å akseptere at jeg ikke er tilgjengelig like mye som før. Men jeg har brukt mye tid på henne etter jeg kom i dette forholdet, og snakket gjerne med henne flere timer hver dag. Hvis jeg prater med henne når jeg synes kjæresten har oppført seg urimelig mot meg, kan hun bruke denne frustrasjonen mot meg senere. Han har aldri gjort noe dumt eller slemt mot meg, men alle par har krangler i blant. Det virker som venninnen min ser sitt snitt til å mislike ham mer og mer for hver gang jeg lufter frustrasjonen min, så jeg har egentlig bare sluttet å nevne navnet hans når jeg er med henne.

Hun har også en tendens til å se svarthvitt. 

Jeg føler at hun setter meg i en skikkelig ubehagelig situasjon til tider, hvor det virker som hun vil at jeg skal ta hennes parti. Hun oppfører seg lignende mot kjærestene til andre venninner også. Hun har tankegangen om at alle menn er slemme. Det er ordentlig slitsomt å bli satt i denne situasjonen, og å måtte passe på hva jeg deler med henne.

Dette + en rekke andre ting har gjort at jeg knapt har kontakt med henne lenger. Jeg føler meg litt fæl som velger kjæresten fremfor henne, men jeg føler rett og slett at hun sakte men sikkert har presset meg mot å ta et valg.

Jeg ville valgt venninner foran kjærester som oppfører seg dritt, og jeg hører gjerne på velmente råd. Men hun er rett og slett så urimelig at jeg ikke takler det lenger. Tålmodigheten min ble mer og mer slitt. Jeg orker ikke dette dramaet!

Mitt råd? Ikke godt å si. Du må i alle fall ta en ordentlig prat, og si at hun må respektere kjæresten din. Si at du synes det er ubehagelig.

Anonymkode: 41143...5d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...