Gå til innhold

5 mnd gammel baby død av omskjæring

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, Gliffy skrev:

menneskesmugling

Akkurat mennesker skulle fått lov til å reise fritt, - slik at vi ikke behøvde å drive med menneskesmugling.

Når vil folk flest på jordkloden få de samme rettighetene som nordmenn til å reise hvorhen en vil i verden?

- mest sannsynlig aldri.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Jellybean skrev:

Jeg mener at du må tilegne deg mer kunnskap. Man fjerner ikke bare klitorisfolden nei. 

WHO beskriver fire typer kjønnslemlestelse av jenter:

• Type 1
    Klitorishodet er fullstendig eller delvis fjernet(klitoridektomi). Kan være vanskelig å oppdage.

Type 2

Fjerning av klitoris og hele eller deler av indre kjønnslepper.

Type 3
    Innsnevring av skjedeinngangen. Deler av kjønnsleppene (ytre og indre) skjæres bort og sys eller føyes sammen slik at det dannes et hudsegl som dekker skjedeinngangen.

Ofte fjernes også deler av klitorishodet (infibulasjon).

Type 4
    Alle andre skadelige inngrep i kvinners kjønnsorgan av ikke-medisinske årsaker, f.eks. prikking, gjennomhulling, skjæring, skraping eller brenning.

Er disse inngrepene forbudt for voksne kvinner - var det sånn å forstå? En kvinne har lov til å operere seg inn silikon, men det er forbudt å operere kjønnsorganet sitt, -var det sånn man skal skjønne dette her?

La oss si at det blir forbudt for kvinner å operere inn silikonpupper, - vil det etter din mening gjøre inngrepet tryggere eller farligere - hva tenker du?

Er du for eller er du imot at du selv skal bestemme over kjønnsorganet ditt? Behøver du lover som passer litt på deg? Du som er voksen? Er det sånn at voksne kvinner må ha beskyttelse og vern mot sitt eget kjønnsorgan,  men bittesmå guttebarn ikke skal ha det samme vernet, - er det slik det hele henger sammen?

Gjest CrimsonPetal
Skrevet

En barbarisk middelaldersk handling som burde forbys og straffes.

Skrevet

Det er egentlig to svar på problemstillingen, bedre at det blir gjort på en steril godkjent klinikk en på en uhygenisk bakgårdssjappe og det er uansett et overgrep så lenge det ikke er en medisinsk grunn til det 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, sonush skrev:

Jeg er ikke norsk, men vi har ikke omskjæring i vår religion eller kultur.  Jeg velger likevel å delta i diskusjonen. 

Nå er det slik at omskjæring av guttebarn er vanlig og eksistert i alle år, i både islam og jødedommen. Det er et lite snitt, også er man ferdig. Hva jeg mener vi bør lære av dette er å tillate det under det offentlige. Det er bedre at når det først skal skje at det skjer under trygge forhold, og ikke i stua til foreldrene eller bakrommet til en kvakksalver, med null hygiene og null muligheter til å ta komplikasjoner, om de skulle oppstå. 

Omskjæring av jentebarn bør ALDRI godtas og slåes ned det hardeste man kan. 

Jeg syns nå vi ikke vi skal godta omskjæring av gutter heller jeg. 

• Liker 5
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
21 minutter siden, Jellybean skrev:

Jeg mener at du må tilegne deg mer kunnskap. Man fjerner ikke bare klitorisfolden nei. 

WHO beskriver fire typer kjønnslemlestelse av jenter:

• Type 1
    Klitorishodet er fullstendig eller delvis fjernet(klitoridektomi). Kan være vanskelig å oppdage.

Type 2

Fjerning av klitoris og hele eller deler av indre kjønnslepper.

Type 3
    Innsnevring av skjedeinngangen. Deler av kjønnsleppene (ytre og indre) skjæres bort og sys eller føyes sammen slik at det dannes et hudsegl som dekker skjedeinngangen.

Ofte fjernes også deler av klitorishodet (infibulasjon).

Type 4
    Alle andre skadelige inngrep i kvinners kjønnsorgan av ikke-medisinske årsaker, f.eks. prikking, gjennomhulling, skjæring, skraping eller brenning.

Det er groteskt. Hva skjer med menstruasjonsblodet om skjeden er sydd igjen? 

Skrevet
4 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 said:

Det kan klumpe seg, kanskje ikke komme ut, bli infeksjon og kvinnen kan dø. 

Gjest NotYou
Skrevet

Syns dommen burde vært overlagt drap. 

Helt sinnsykt at foreldre faktisk omskjærer barna sine uten medisinske årsaker. Må foreldre råtne opp av sorg.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
16 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Det kan klumpe seg, kanskje ikke komme ut, bli infeksjon og kvinnen kan dø. 

Det er inhumant. Alvorlig mishandling. 😢

Skrevet
1 time siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

De rissikerer at det samler seg innvendig og ikke kommer ut i noen tilfeller, da må de snittes opp for å redde livet deres.. flere jenter har dødd av det. På bryllupsnatten skal ektemannen snitte opp jenta, på denne måten er de sikre på at hun er jomfru. Det er så groteskt at det ikke finnes ord 

• Liker 1
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
Akkurat nå, Jellybean skrev:

De rissikerer at det samler seg innvendig og ikke kommer ut i noen tilfeller, da må de snittes opp for å redde livet deres.. flere jenter har dødd av det. På bryllupsnatten skal ektemannen snitte opp jenta, på denne måten er de sikre på at hun er jomfru. Det er så groteskt at det ikke finnes ord 

Grusomt😢

Skrevet
1 time siden, waco skrev:

Er disse inngrepene forbudt for voksne kvinner - var det sånn å forstå? En kvinne har lov til å operere seg inn silikon, men det er forbudt å operere kjønnsorganet sitt, -var det sånn man skal skjønne dette her?

La oss si at det blir forbudt for kvinner å operere inn silikonpupper, - vil det etter din mening gjøre inngrepet tryggere eller farligere - hva tenker du?

Er du for eller er du imot at du selv skal bestemme over kjønnsorganet ditt? Behøver du lover som passer litt på deg? Du som er voksen? Er det sånn at voksne kvinner må ha beskyttelse og vern mot sitt eget kjønnsorgan,  men bittesmå guttebarn ikke skal ha det samme vernet, - er det slik det hele henger sammen?

Jeg er imot at slike ting ska gjennomføres på barn generelt. Hva voksne velger å gjøre med seg selv gir jeg en blaffen i, men hi handler om omskjæring av barn. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Grusomt😢

Ja det finnes egentlig ikke ord. Fatter ikke jeg altså.... 

Skrevet

Dette er et veldig opplysende foredrag om omskjæring på gutter, her var det mye jeg ikke visste om hvor problematisk det er.

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
13 minutter siden, Jellybean skrev:

Ja det finnes egentlig ikke ord. Fatter ikke jeg altså.... 

Nei. Kjente de fyrte meg skikkelig. Håper de foreldrene blir dømt for overlagt drap. 

Det de utsatte babyen for er både mishandling, misbruk og tortur. Å kutte av kroppsdeler uten bedøvelse eller under oppsyn av medisinsk helsepersonell kan ikke forsvares på noe som helst måte. 

Skrevet
10 minutter siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Nei. Kjente de fyrte meg skikkelig. Håper de foreldrene blir dømt for overlagt drap. 

Det de utsatte babyen for er både mishandling, misbruk og tortur. Å kutte av kroppsdeler uten bedøvelse eller under oppsyn av medisinsk helsepersonell kan ikke forsvares på noe som helst måte. 

Fullstendig enig. Å det er så vondt å tenke på at dette er dagligdags i mange land fremdeles.... 

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
9 minutter siden, Jellybean skrev:

Fullstendig enig. Å det er så vondt å tenke på at dette er dagligdags i mange land fremdeles.... 

Ja. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på hva disse babyene gjennomgår. 😢

Jeg er ikke imot omskjæring i seg selv, men det MÅ utføres på sykehus av kvalifiserte mennesker som kan gi barnet bedøvelse. Det må være trygt slik at barnet ikke forgår av smerter, dør av infeksjoner eller blir traumatiserte. 

Skrevet
1 minutt siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ja. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på hva disse babyene gjennomgår. 😢

Jeg er ikke imot omskjæring i seg selv, men det MÅ utføres på sykehus av kvalifiserte mennesker som kan gi barnet bedøvelse. Det må være trygt slik at barnet ikke forgår av smerter, dør av infeksjoner eller blir traumatiserte. 

Er imot omskjæring på barn fult og helt med mindre det gjøres av medisinske grunner jeg. feks at et barn har trang forhud blandt annet. Tukle med kroppen til et barn syns jeg egentlig ikke noe om når det ikke er nødvendig. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
10 timer siden, sonush skrev:

Jeg er ikke norsk, men vi har ikke omskjæring i vår religion eller kultur.  Jeg velger likevel å delta i diskusjonen. 

Nå er det slik at omskjæring av guttebarn er vanlig og eksistert i alle år, i både islam og jødedommen. Det er et lite snitt, også er man ferdig. Hva jeg mener vi bør lære av dette er å tillate det under det offentlige. Det er bedre at når det først skal skje at det skjer under trygge forhold, og ikke i stua til foreldrene eller bakrommet til en kvakksalver, med null hygiene og null muligheter til å ta komplikasjoner, om de skulle oppstå. 

Omskjæring av jentebarn bør ALDRI godtas og slåes ned det hardeste man kan. 

Omskjæring av gutter og jenter er like ille når det ikke er utført frivillig. Det finnes ingen grunner å skade et barn for livet. Når barnet er blitt 18 og kan gi selvstendig samtykke for denne skaden, ja. Men før det - aldri. Omskjæring er 100% meningsløst og unødvendig og gir varige skader. Derfor bør det være frivillig.

Jeg skammer meg veldig på Norges vegne at omskjæring av gutter er tillatt i Norge.

Endret av Drizzt
  • Liker 3
Skrevet
2 hours ago, waco said:

Akkurat mennesker skulle fått lov til å reise fritt, - slik at vi ikke behøvde å drive med menneskesmugling.

Når vil folk flest på jordkloden få de samme rettighetene som nordmenn til å reise hvorhen en vil i verden?

- mest sannsynlig aldri.

Det finnes mange gode argumenter for fritt leide, jeg er enig med deg i det. Men argumentet «hvis ikke vil det gjøres ulovlig uansett» syns jeg ikke er et av de.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...