Gå til innhold

Er det lov å oute mulig pedofil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig denne hører hjemme under lover og regler, men...

I dag fikk jeg høre at en jeg gikk på ungdomsskolen med har blitt funnet naken i senga til en kamerats datter på to år. Dette har kverna i hodet mitt i hele dag, og jeg lurer på om det er sånn at man blir straffeforfulgt hvis man gjør nærmiljøet hans oppmerksom på at han har en slik tilbøyelighet? Synes det er skummelt å tenke på alle barna han kan ha tilgang til via venner...

Anonymkode: 51c75...17f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor og hvem har du hørt dette av!? Hvem fant mannen med barnet? Er han dømt for noe? Her var det ikke mye å gå etter..

Anonymkode: fa3ae...6e7

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor og hvem har du hørt dette av!? Hvem fant mannen med barnet? Er han dømt for noe? Her var det ikke mye å gå etter..

Anonymkode: fa3ae...6e7

Jeg har hørt dette av noen som kjenner mor til barnet, men om hun har hørt det av mor er jeg ikke sikker på. Det kan nok betegnes som sladder. Det var stefar til barnet som fant han, og han er ikke dømt for noe. De fleste pedofile er ikke det... 

• Liker 2
Skrevet

Er du helt idiot? Ved mistanke får du til politiet 

Mange rare folk. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Er du helt idiot? Ved mistanke får du til politiet 

Mange rare folk. 

Basert på et rykte? Tviler på at politiet gidder å sjekke opp det...

Skrevet

Vet du hva ? Du bør gkemme meg ! 

Tenk over hva du skriver. Uten meg i hodet. Ta Ansvar. Dette handler ikke om meg. Skjerp deg. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt dette av noen som kjenner mor til barnet, men om hun har hørt det av mor er jeg ikke sikker på. Det kan nok betegnes som sladder. Det var stefar til barnet som fant han, og han er ikke dømt for noe. De fleste pedofile er ikke det... 

Altså om dette er sant har jo garantert de det gjelder (mor og stefar) anmeldt det. Da synes jeg du skal la det ligge. 

En venninne av meg ble voldtatt og alle spredte rykte. Hun måtte til slutt flytte ikke på grunn av overgriperen men på grunn av ryktespredning og folk som ikke hadde noe bedre å snakke om. 

Anonymkode: 70844...465

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du skal spre ryktet, basert på et rykte da? Hvordan vet du med sikkerhet at dette stemmer, og ikke bare er et rykte satt ut av noen som ikke ønsker han godt? 

Prat heller med mor eller far, å spør om de har tenkt til å anmelde forholdet.

Anonymkode: 95a18...340

• Liker 11
Skrevet

Nei du skal ikke si noe. De som faktisk vet dette, stefar til barnet mm skal anmelde forholdet. 

• Liker 7
Skrevet

Nei du kan IKKE sette ut et sånt rykte basert på litt sladder! Er du helt vill? Om denne fyren er uskyldig så kommer du til å ødelegge livet hans!

Det du skal gjøre er å gå til mor og stefar og forhøre deg om hele historien. Om det virker så ille som du tror så anmelder du det etterpå. Om det viser seg at det finnes en forklaring så går du videre med livet ditt.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal gå til barnets mor med det du har hørt.

Anonymkode: 438ea...201

• Liker 7
Skrevet

Ærlig talt. Ti stille, Ts. Sånn generelt.....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså om dette er sant har jo garantert de det gjelder (mor og stefar) anmeldt det. Da synes jeg du skal la det ligge. 

En venninne av meg ble voldtatt og alle spredte rykte. Hun måtte til slutt flytte ikke på grunn av overgriperen men på grunn av ryktespredning og folk som ikke hadde noe bedre å snakke om. 

Ja, jeg regner med at de har anmeldt. Veldig greit å lufte dette her egentlig. Jeg har barn i samme alder selv, så kjente dette gjorde meg helt usaklig i hodet. Jeg vet han som ryktet dreier seg om har vært tiltalt for voldtekt, men det ble henlagt pga bevis. Så helt uskyldig er han ikke, men dette tar kaka. Men selvsagt har foreldrene anmeldt. Det er klart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så du har hørt det av noen som kjenner mor, men du er ikke sikker på at hun har hørt det fra mor? Rykter. Det er sladder.

Anonymkode: 31e9d...abb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke gjøre noe som helst, annet enn å snakke med moren barnet i såfall. 

Du skriver at man fant han naken i sengen til en to åring. Var 2 åringen i sengen? For du skriver ikke sammen med 2 åringen. Eller var han drita på en fest, og sovnet i en seng.

Anonymkode: 5a8f9...08d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg regner med at de har anmeldt. Veldig greit å lufte dette her egentlig. Jeg har barn i samme alder selv, så kjente dette gjorde meg helt usaklig i hodet. Jeg vet han som ryktet dreier seg om har vært tiltalt for voldtekt, men det ble henlagt pga bevis. Så helt uskyldig er han ikke, men dette tar kaka. Men selvsagt har foreldrene anmeldt. Det er klart.

Bruk situasjonen til å tenke på hvor viktig det er å lære og snakke med barna om kropp og grenser når de er gamle nok til å forstå det. Og husk å også ta opp dette i form av grenser i digitale medier. 

Snu situasjonen til noe du kan bruke. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

1. Snakk med moren, eventuelt konfronter personen

2. Si ifra om hendelsen på det lokale lensmannskontoret

3. Tips barnevernet

Det som kan se ut som et engangstilfelle trenger ikke å være et engangstilfelle, og det som kan høres ganske ille ut når det er gjenfortalt av en tredjeperson gjenspeiler nødvendigvis ikke realiteten. 

Lynsjestemning og ryktespredning gagner ingen. Hva hvis det neste ryktet oppstår om deg, og du selv vet at du er uskyldig? Vi lever i et sivilisert samfunn, ta dine valg deretter. 

Anonymkode: f2084...ce0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Meld heller til politiet. Vi har ingen rett til å ta loven i egne hender. Uansett.

Anonymkode: 1d9d8...02b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva betyr «oute»? Hvorfor ikke bare skrive det norske uttrykket istedet for å høres ut som en tulling? 

Anonymkode: 0a239...ae1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uskyldig??når de finner en mann naken i sengen til en 2åring?? Ikke fanen!

Anonymkode: 0b032...ca3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...