Gå til innhold

Hvorfor reiser ikke flere enn 15 % av studentene på utveksling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre vil venstresiden ha åpne grenser, noe som vil tynge velferdsstaten mer og mer til den ikke er mulig å opprettholde lengre. Da blir det heller ingenting igjen til studenter. Dessverre ødelegger både de blå og de røde Norge. 

Anonymkode: ca097...7a7

Du må redusere lesekvoten din på Resett / Document / HRS. 

USA og UK har hatt dominerende høyreorienterte regjeringer siden begynnelsen av 1980-tallet (Reagan / Thatcher / Bush Senior / John Mayor / Bush Junior / David Cameron / Theresa May / Trump) og begge land har systematisk bygd ned og ødelagt sine velferdsstater siden begynnelsen av 1980-tallet.

Tror du det er tilfeldig at Brexit og Trump skjedde i nettopp to høyreorienterte land der velferdsstatene har blitt nedbygd i en årrekke? Dette har veldig lite med innvandrere å gjøre - USA er ikke engang medlem av EU / EØS.

Hva er det Trump nå gjør? Ønsker å ødelegge helseforsikringen til Obama. Gir skattelettelser til de aller rikeste (1.500 milliarder USD). Denne politikken har ingenting med innvandrere. Dette har med en syk ideologi som er grådig og som kjenner ingen grenser. 

Vi snakker om en ideologi der "Greed is Good", for å sitere Michael Douglas. Dette er sånn type ideologi der det ikke er nok å ha 5 milliarder kroner eller dollar - nei disse rikingene vil ha 10 milliarder. Og får de 10 milliarder, så vil de ha 15 milliarder. Dette er en ideologi som er ustoppelig etter grådighet. En ideologi fra høyresiden der de rike skal motiveres enda mer ved å gi dem skattelettelser, mens de sårbare i samfunnet skal fratas sine rettigheter slik at de sliter enda mer. 

Det verste med disse milliardærene i Norge er at de ble alle rike i det sosialdemokratiske Norge som la grunnlaget for at de skulle lykkes på den måten, og nå har disse rikingene snudd mot sosialdemokratiet og ønsker å legge ned det systemet som faktisk ga dem like rettigheter og mulighetene som statsborgere av dette landet for flere tiår siden.

Det finnes grenser for hvor mange hus og biler man kan eie, og det finnes grenser for hvor mange biler man kan kjøre samtidig og ikke minst hvor mange hus man kan bo i på en og samme gang. 

I en ny eventuell rød-grønn regjering ser det ut til at Senterpartiet (og AP) er for en stram, men rettferdig innvandringspolitikk, så jeg ser ikke problemet her. SV er ett av partiene som er imot EØS (det samme er Senterpartiet) - hvis det er dette man er opptatt av. Jeg er rimelig sikker på at det ikke blir nevneverdig økning i innvandringen fordi de fleste er nå enige om at man må fokusere på nye nordmenn og statsborgere som allerede er her i landet. Så kampen mot løsarbeidersamfunnet, bemanningsbyråer og skattelettelseskåte politikere er det som kommer til å prioriteres. Norge er ikke bygd på at alle "skal være for seg selv". Vi er et kollektivt land og det er det som er "limet" i samfunnet vårt. 

Anonymkode: 2b7ea...7c5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må redusere lesekvoten din på Resett / Document / HRS. 

USA og UK har hatt dominerende høyreorienterte regjeringer siden begynnelsen av 1980-tallet (Reagan / Thatcher / Bush Senior / John Mayor / Bush Junior / David Cameron / Theresa May / Trump) og begge land har systematisk bygd ned og ødelagt sine velferdsstater siden begynnelsen av 1980-tallet.

Tror du det er tilfeldig at Brexit og Trump skjedde i nettopp to høyreorienterte land der velferdsstatene har blitt nedbygd i en årrekke? Dette har veldig lite med innvandrere å gjøre - USA er ikke engang medlem av EU / EØS.

Hva er det Trump nå gjør? Ønsker å ødelegge helseforsikringen til Obama. Gir skattelettelser til de aller rikeste (1.500 milliarder USD). Denne politikken har ingenting med innvandrere. Dette har med en syk ideologi som er grådig og som kjenner ingen grenser. 

Vi snakker om en ideologi der "Greed is Good", for å sitere Michael Douglas. Dette er sånn type ideologi der det ikke er nok å ha 5 milliarder kroner eller dollar - nei disse rikingene vil ha 10 milliarder. Og får de 10 milliarder, så vil de ha 15 milliarder. Dette er en ideologi som er ustoppelig etter grådighet. En ideologi fra høyresiden der de rike skal motiveres enda mer ved å gi dem skattelettelser, mens de sårbare i samfunnet skal fratas sine rettigheter slik at de sliter enda mer. 

Det verste med disse milliardærene i Norge er at de ble alle rike i det sosialdemokratiske Norge som la grunnlaget for at de skulle lykkes på den måten, og nå har disse rikingene snudd mot sosialdemokratiet og ønsker å legge ned det systemet som faktisk ga dem like rettigheter og mulighetene som statsborgere av dette landet for flere tiår siden.

Det finnes grenser for hvor mange hus og biler man kan eie, og det finnes grenser for hvor mange biler man kan kjøre samtidig og ikke minst hvor mange hus man kan bo i på en og samme gang. 

I en ny eventuell rød-grønn regjering ser det ut til at Senterpartiet (og AP) er for en stram, men rettferdig innvandringspolitikk, så jeg ser ikke problemet her. SV er ett av partiene som er imot EØS (det samme er Senterpartiet) - hvis det er dette man er opptatt av. Jeg er rimelig sikker på at det ikke blir nevneverdig økning i innvandringen fordi de fleste er nå enige om at man må fokusere på nye nordmenn og statsborgere som allerede er her i landet. Så kampen mot løsarbeidersamfunnet, bemanningsbyråer og skattelettelseskåte politikere er det som kommer til å prioriteres. Norge er ikke bygd på at alle "skal være for seg selv". Vi er et kollektivt land og det er det som er "limet" i samfunnet vårt. 

Men høyresiden ønsker jo også en «rettferdig» innvandringspolitikk. I Sverige bygger de ned velferden nå fordi det blir for mange som belaster diverse ordninger. Skole og helsesystemet er jo helt ødelagt. Dårligste Pisa-resultater noensinne. Innvandring gagner nettopp de aller rikeste som får billig arbeidskraft som alle andre må betale for. Blant annet søker flere hundre studenter om de samme deltidsjobbene men NAV betaler lønna til innvandrere for at de skal integreres isteden for at studenter får jobbene! Stordalen, Reitan etc har nærmest 0 i lønnskostnader! Selvom mange studenter kniver om jobbene. Og venstresiden vil ha enda flere innvandrere. Det hjelpere ingen å flytte fattige og forfulgte til Norge når man kan hjelpe 10-100 ganger så mange for de samme pengene i nærområdet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men høyresiden ønsker jo også en «rettferdig» innvandringspolitikk. I Sverige bygger de ned velferden nå fordi det blir for mange som belaster diverse ordninger. Skole og helsesystemet er jo helt ødelagt. Dårligste Pisa-resultater noensinne. Innvandring gagner nettopp de aller rikeste som får billig arbeidskraft som alle andre må betale for. Blant annet søker flere hundre studenter om de samme deltidsjobbene men NAV betaler lønna til innvandrere for at de skal integreres isteden for at studenter får jobbene! Stordalen, Reitan etc har nærmest 0 i lønnskostnader! Selvom mange studenter kniver om jobbene. Og venstresiden vil ha enda flere innvandrere. Det hjelpere ingen å flytte fattige og forfulgte til Norge når man kan hjelpe 10-100 ganger så mange for de samme pengene i nærområdet. 

Feil. Høyresiden har bygd ned velferdsstatene i USA og UK de siste 40 årene og du ser resultatet av det nå. Thatcher tok makta for 40 år siden - i mai 1979, mens Reagan tok makta i januar 1981. Fra og med dette øyeblikket (1979 - januar 1981) begynte de å angripe velferdsstaten i USA og UK med brutalitet som ikke er blitt sett siden. Dette hadde ingenting med innvandrere å gjøre. Dette har med deres ideologi å gjøre hvor de skulle krige mot det de kalte for "sosialismen". Det første de gjorde var å angripe fagforeninger og vanlige arbeidere. 

At høyresiden i Sverige bygger ned velferden er jeg ikke overrasket over, men dette trenger du ikke å lempe over på "venstresiden". Nedbygging av velferd står sentralt hos høyresiden sin ideologi. Slike som Ayn Rand er blant annet forbildene til høyresiden. 

Siv Jensen - som er finansminister med svært lav utdanning i utgangspunktet for denne stillingen, har den ekstreme Ayn Rand som sitt forbilde. 

https://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=106182&categoryID=19465

Ayn Rand argumenterte hele tiden for at alt av offentlig velferd og goder skulle fjernes. Hun drømte om Laissez-Faire kapitalisme, noe av det verste som finnes. 

Nå som vi er inne på dette med studenter, så er det mange som ikke vet at FrP helt inntil nå nylig har ønsket å fjerne Lånekassen og legge den ned og erstatte Lånekassen med noe tull som de kaller "bank garanti". Samfunnsøkonomisk er dette total idioti da det ville endt opp med at de private bankene sitter med profitten mens staten må ta seg av rentene og stipendet. Takk og lov for at Frp aldri fikk viljen sin her, men de angriper Lånekassen på andre måter ved å redusere flere viktige velferdsgoder. De fortsetter å angripe ellers andre velferdsgoder i samfunnet. 

I bunn og grunn - husk at hvis Høyre og Frp fikk bestemme helt alene, de to, så hadde disse to partiene mest sannsynlig fjernet og knust Lånekassen. 

Jeg er fullt klar over at rikingene slipper unna lønnskostnader og igjen, det kan du takke høyreorienterte partier for siden de setter de rike på sin "høye hest". 

Ifølge din svært mangelfulle argumentasjon, så betyr det at jo "færre innvandrere, jo bedre velferdsstat". Dette er helt feil. 

Sveits har over 25% innvandrere. Sveits er nærmest gratis universiteter og svært gode universiteter som blant annet Uni of Zurich og spesielt ETH Zurich, i tillegg til St.Gallen, Lousanne og flere andre. 

Sveits ble kåret for å være det beste landet for innvandrere sammen med Sverige og Canada - stater som har sterke velferdsstater og som skiller seg betydelig fra USA og UK på dette området.

https://www.usnews.com/info/blogs/press-room/articles/2017-07-10/sweden-is-the-best-country-to-be-an-immigrant-followed-by-no-2-canada-and-no-3-switzerland

Den norske befolkningen er svært lite fornøyd med høyresiden "din" nå om dagen.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201903

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns absolutt at de som kan bør reise på utveksling :) Det er utrolig lærerikt, ikke bare faglig men jeg syns det er veldig givende å bo i et annet land. Selv bodde jeg i Newcastle i UK, og selv om det er mange år siden (hadde graduation i 2005) så har det faktisk hjulpet meg i min karriere. For det første fordi det er et ganske random sted å bosette seg, og for det andre fordi jeg ble værende mange år etter studiene for å jobbe. Så arbeidsgivere har vært nysgjerrige på dette, og jeg har aldri opplevd at arbeidsgivere har sett på det som noe negativt. Nå var ikke jeg på utveksling, men tok bachelor + Master der. Husker dog det var mange norske på utveksling fra Norge. 

Da jeg bodde der var pundet ganske lavt, og jeg har aldri hatt så bra økonomi som på den tiden. Leide billig (betalte vel 190 GBP i mnd de første 2 årene i husleie inkl strøm). 

Ser det er mange som skylder på samboere for at de velger å ikke ta utveksling, Dette er veldig synd, siden de fleste forhold tar slutt. Veldig kjipt å si nei til utveksling også blir man dumpa rett etterpå. Vet om MANGE som har opplevd dette. Reis før det er for sent! Husker det var mange som hadde norsk kjæreste da jeg studerte i England, de hadde ofte besøk av kjærestene sine pga det var billig å reise dit. 

I dag ville jeg nok ikke valgt UK, og skjønner godt at flere er skeptiske pga både Brexit og økonomi generelt. Men det finnes så mange andre land og muligheter. 

Anonymkode: 1eafe...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Høyresiden har bygd ned velferdsstatene i USA og UK de siste 40 årene og du ser resultatet av det nå. Thatcher tok makta for 40 år siden - i mai 1979, mens Reagan tok makta i januar 1981. Fra og med dette øyeblikket (1979 - januar 1981) begynte de å angripe velferdsstaten i USA og UK med brutalitet som ikke er blitt sett siden. Dette hadde ingenting med innvandrere å gjøre. Dette har med deres ideologi å gjøre hvor de skulle krige mot det de kalte for "sosialismen". Det første de gjorde var å angripe fagforeninger og vanlige arbeidere. 

At høyresiden i Sverige bygger ned velferden er jeg ikke overrasket over, men dette trenger du ikke å lempe over på "venstresiden". Nedbygging av velferd står sentralt hos høyresiden sin ideologi. Slike som Ayn Rand er blant annet forbildene til høyresiden. 

Siv Jensen - som er finansminister med svært lav utdanning i utgangspunktet for denne stillingen, har den ekstreme Ayn Rand som sitt forbilde. 

https://lesesenteret.uis.no/article.php?articleID=106182&categoryID=19465

Ayn Rand argumenterte hele tiden for at alt av offentlig velferd og goder skulle fjernes. Hun drømte om Laissez-Faire kapitalisme, noe av det verste som finnes. 

Nå som vi er inne på dette med studenter, så er det mange som ikke vet at FrP helt inntil nå nylig har ønsket å fjerne Lånekassen og legge den ned og erstatte Lånekassen med noe tull som de kaller "bank garanti". Samfunnsøkonomisk er dette total idioti da det ville endt opp med at de private bankene sitter med profitten mens staten må ta seg av rentene og stipendet. Takk og lov for at Frp aldri fikk viljen sin her, men de angriper Lånekassen på andre måter ved å redusere flere viktige velferdsgoder. De fortsetter å angripe ellers andre velferdsgoder i samfunnet. 

I bunn og grunn - husk at hvis Høyre og Frp fikk bestemme helt alene, de to, så hadde disse to partiene mest sannsynlig fjernet og knust Lånekassen. 

Jeg er fullt klar over at rikingene slipper unna lønnskostnader og igjen, det kan du takke høyreorienterte partier for siden de setter de rike på sin "høye hest". 

Ifølge din svært mangelfulle argumentasjon, så betyr det at jo "færre innvandrere, jo bedre velferdsstat". Dette er helt feil. 

Sveits har over 25% innvandrere. Sveits er nærmest gratis universiteter og svært gode universiteter som blant annet Uni of Zurich og spesielt ETH Zurich, i tillegg til St.Gallen, Lousanne og flere andre. 

Sveits ble kåret for å være det beste landet for innvandrere sammen med Sverige og Canada - stater som har sterke velferdsstater og som skiller seg betydelig fra USA og UK på dette området.

https://www.usnews.com/info/blogs/press-room/articles/2017-07-10/sweden-is-the-best-country-to-be-an-immigrant-followed-by-no-2-canada-and-no-3-switzerland

Den norske befolkningen er svært lite fornøyd med høyresiden "din" nå om dagen.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=201903

Høyresiden ønsker så høy innvandring som mulig, nettopp for å knuse velferden og få gratis arbeidskraft. Hvordan mener du at velferdsstaten er bærekraftig når gjennomsnittlig pris for en flyktning er 10 mill i løpet av livet? Kommer omtrent 20 000 i året på familiegjenforening. Disse tapper staten totalt. Rødt ønsker 20 000 PLUSS familiegjenforening hvert år. 

Innvandrerne som kommer til Sveits er jo av en ganske annen art enn de som kommer til oss. Sveits er et attraktivt land for mange internasjonale karrieremennesker, det er ikke Norge. De som kommer til Sveits er velutdannede og kan bidra fra ankomstdagen. De som kommer til oss er voksne folk fra den tredje verden uten utdanning eller arbeidserfaring. Ikke helt det samme eller?

Gjest fluesmekker
Skrevet (endret)

Jeg vil ikke dra på utveksling fordi jeg kan se verden på andre måter. Et kort halvår er for liten tid til å komme inn i studiehverdagen, få nye venner, kjenne kulturen og reise rundt. Jeg har ikke lyst til å dra på utveksling bare for å bli kjent med andre nordmenn. Da kan jeg heller reise eller søke jobb i utlandet på egen hånd.. 

Selv har jeg allerede bodd i to andre land og føler derfor ikke på trangen til å flytte på meg under studietiden, spesielt ikke i en så kort periode. Jeg opplever studenter som svært eventyrlystne. Flere av de jeg studerer meg har bodd og studert i utlandet før, uten av det var med utveksling. Mange drar jo på backpacking eller interrail. Utveksling er sikkert veldig positivt for de som ikke har reist så mye eller for de som ønsker å få ting mer tilrettelagt for seg.

På mitt studie er det heller ikke så mange spennende muligheter for utveksling. Jeg gidder ikke dra til Sverige eller Danmark for "nye" kulturopplevelser. Skal jeg bo i utlandet må det dessuten være for mer enn ett år, og det har jeg ikke lyst til akkurat nå.. Kanskje senere. Jeg synes det er for mye press på utveksling. Vil man ikke så vil man ikke. 

Endret av fluesmekker
Gjest Linaria
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har heller ikke sagt noe imot din erfaring - jeg sa at det er veldig koselig at ting gikk fint for deg. Jeg påpekte at du ikke er representativ for det mange studenter opplever. Alle tall og fakta har jeg lagt frem og det blir for dumt å ikke advare folk hvor lite det lønner seg å studere i UK med tanke på det norske arb.markedet. Du bor i UK, så dette er noe helt annet. 

Det er først nå Brexit-kaoset begynner - de skulle krasjet uten deal (No Deal) igår kveld, men fristen er forlenget til 12.april. Uansett om det blir No Deal eller en dårlig deal så er fakta at sikkerheten man hadde tidligere med tanke på UK er borte. Det blir nye restriksjoner ganske kjapt med tanke på "fri flyt" av mennesker og hele bildet mange hadde av et UK som "welcoming place" er blitt knust. Ikke at det går så mye bedre i USA heller. 

2015 og 2019 er to helt forskjellige verdener med tanke på det som skjedde i UK og USA politisk sett.

Ja, London er ekstremt dyrt. Det holder ikke med 11 500 Pund der for 12 måneder - det er det bare å glemme. Det holder heller ikke i New York for den slags skyld eller i Zurich eller i Tokyo eller i Hong-Kong eller andre lignende storbyer. 

Det er helt greit at du mener at du kan leve av 11 500 Pund i Edinburgh for 12 måneder, så vi får være enige om å være uenig. Vi er altså ikke så uenige, bortsett fra dette punktet her.

Jeg mener at når man vurderer å blåse av 250.000 kroner på en 1-årig mastergrad (12 måneder), så er det ikke snakk om å leve luksuriøst, men å leve et liv med verdighet og i fred.

Fred og verdighet i mitt tilfelle innebærer:

1) Å IKKE dele toalettskåla der jeg gjør både nr 1 og 2 med en helt fremmed fra et helt annet land / kontinent.

2) Jeg skal definitivt ikke dele dusjen med et helt fremmed fra et annet land / kontinent. Det er snakk om personlig hygiene her - og ingen luksus. Jeg setter absolutt ingen krav til luksusbad - jeg har bare et "krav" at jeg må få lov til å ha toalettskåla og dusjen for meg selv. Så enkelt er det. Jeg vet ikke hva slags potensielle sykdommer en fremmed kan ha, og om man "matcher" med noen som room mate finner man ikke ut før det er eventuelt for sent. Det siste man trenger midt i en mastergrad er å bli nødt til å flytte og finne seg noe annet pga mismatch.

3) Jeg synes at det er mer enn nok utfordrende å måtte dele kjøleskapet med en rekke fremmede fra andre land / kontinenter og jeg har hørt mange rare historier der. At man legger fra seg maten sin man har handlet, så blir den stjelt. Eller at noen spytter i melka "di" rett og slett fordi de ikke "liker" en. Så sånt kan skje, og det er ikke snakk om luksus her, men å ha et lite rom på 16 - 18 kvadrat, inkludert et lite bad for seg selv - det trenger ikke være "luksus" noe sted. Bare jeg ikke har rotter og råte i veggene, så er jeg fornøyd. 

En ting er å bli kjent med nye mennesker, men mange vil slite med å invitere en fremmed "inn på badet sitt" og badet er den mest intime plassen på hybelen bortsett fra selveste senga. 

Alle som følger med vet at 12 mnd mastergrad er som regel ganske intensiv og man har ikke råd til tullball og problemer i forbindelse med bosituasjonen når man bruker ca 250.000 kr i skolepenger på mastergraden. Da må man ha en stabil bosituasjon. Man har ikke råd til å feile med mastergraden her og bli forsinket og miste delen av stipendet man får - det er dyrt nok som det allerede er. 

Når det gjelder det du linker til med tanke på estimerte kostnader, så stemmer det rett og slett ikke. Jeg har sett at mange universiteter legger seg på urealistisk lave tall, så "higher range" er mer realistisk her enn "lower range" beløpene. For disse "ranges" som du har linket til svinger fra 700 Pund og opp mot nesten det dobbelte (1.400 Pund) - og det er nok "upper range" som er mer realistisk. Jeg skjønner at vi kan være uenige her, men uansett bør vi være såpass enige at 700 Pund per måned holder ikke - og de tallene Edinburgh har lagt ut er veldig misvisende. 

Uansett, man tjener ingenting på det i forhold til Norge ved å studere i Edinburgh. Det er nyttig bare hvis man skal emigrere til UK - noe du altså har gjort. Men disse reglene kommer nå til å bli betydelig strengere. Så det er viktig å få med seg at situasjonen skifter ganske fort - og det til det verre. 

Det kan høres ut som jeg er "negativ" til det å studere ute, men det er jeg absolutt ikke - for jeg hadde samme plan som du - å emmigrere til UK (dette var før Brexit) og anså det som helt sentralt å måtte gå ved et veldig godt universitet. Men så skjedde Brexit avstemningen og hele bildet av UK som "welcoming place" gikk i grus. Men det er først nå de skal begynne å implementere Brexit. 

Det er såpass ille (dette gjelder Erasmus utveksling) at det har kommet offentlig advarsel mot dette nå nylig, men den advarselen mener jeg kunne også gjelde generelle fulltidsstudier for problemer man står ovenfor er de samme. Fulltidsstudier er selvsagt enda dyrere enn utveksling. 

https://www.nrk.no/norge/advarer-norske-studenter-mot-storbritannia-1.14412628

Hvorfor jeg er engasjert her i debatten er nettopp fordi dette har berørt meg personlig og jeg ønsker ikke at andre skal måtte lide økonomiske tap eller å ta avgjørelser på bakgrunn av "antagelser". Derfor var det viktig å fastslå med link at norske arb.givere bryr seg ikke om studier i utlandet, de setter ikke pris på studier i utlandet, ei heller bryr arb.givere seg en døyt om bedre språkferdigheter som følge av utenlandsopphold.

Derfor har jeg følt at et par stykker her i tråden har gitt skylda til studenter som ikke vil studere ute ved å hevde at "studenter syter for mye" og "studenter bør oppleve verden", og det blir veldig provoserende når "debattanter" kommer med slike uttalelser uten å ha peiling på hva som er fakta per mars / april 2019.

De eneste som har skylden for at ikke flere reiser ut er altså politikere, som regel høyreorienterte politikere som liker å flå studenter og trikse med tall angående "11 mnd studiestøtte". De har vel lært triksingen på Nydalen. Ta reisestipendet fra studenter i Norge; reduser stipendet til utlandet; reduser stipendet til de som ikke tar hel grad og øk renta, så flyttet de pengene fra disse områdene de tok penger fra studentene og opprettet en "pott" og kaller det for "11 mnd støtte". Dette er ikke annet enn ren svindel. 

For å illustrere litt når det gjelder realistiske estimater hva gjelder bokostnader i London.

Det estimeres at man trenger 20.000 Pund for 12 måneder - altså 235.000 kroner, (1 Pund = 11,5 kr) noe som er hele 106.000 kroner over beløpet man får fra Lånekassen. 

Med andre ord må man punge ut minst 106.000 kroner selv.

https://www.ucl.ac.uk/students/funding/manage-your-money/study-expenses

Edinburgh er selvsagt billigere, men "lower range" estimatet på 700 Pund som Edinburgh har lagt ut på sin side må nesten kalles for "fake news". 

Selv ved et hypotetisk scenario der man angivelig skal kunne leve akkurat av 11 500 Pund i Edinburgh i 12 måneder fjerner fortsatt ikke nettoutgiften skolepengene koster som nærmer seg 140 000 kr hvis man har tenkt å ta en 1-årig mastergrad. Disse 140.000 kr ekstra kan faktisk subsidiere levekostnader i 2 år i Oslo der man legger på 70.000 kroner per år av egen komme i tillegg til beløpet fra Lånekassen, så hvis man først skal gå i minus så er det mer nyttig å gå i minus for Oslo (2 år) enn å gå i minus for Edinburgh (1 år).

En annen ting som er verdt å nevne - kanskje det ikke er så nøye for noen - men NOKUT anser ikke den britiske mastergraden på lik linje med den norske og NOKUT gir den 1-årige mastergraden fra UK 75 ECTS, selv om nettsidene til diverse universiteter "reklamerer" for 90 ECTS. Men som vi vet så utgjør den norske mastergraden 120 ECTS. 

Ok. Jeg levde kjempefint på pengene fra Lånekassen, og det er alt jeg kan si. Hadde leie på rundt 375 pund i mnd like ved universitetet, 50 pund på telefon, internett og strøm, rundt 120 pund på mat. Man trenger ikke kjøpe skolebøker her. Jeg kunne ikke gjøre alt jeg ville hele tiden, men jeg greide meg utrolig bra. 

Men det går jo ikke an å diskutere det når vi har totalt forskjellige utgangspunkt. Hvis du mener at det ikke går an å dele kjøleskap med folk fra andre land i fire måneder, så kan du selvsagt ikke leve på 700 pund i mnd. 

Jeg synes du generelt høres utrolig negativ ut til folk fra utlandet og utlandet generelt, og det er også et fryktelig dårlig utgangspunkt om man skal ut og oppleve verden, så det er kanskje like greit at du ble hjemme. 

Det er forresten flere som er uenige med Iselin Nybø i hvor vidt det er lurt å dra til UK:
https://khrono.no/brexit-det-norske-studiesenteret-i-storbritannia-iselin-nybo/storbritannia-er-fremdeles-apent-for-norske-studenter/260317

AnonymBruker
Skrevet

Utveksling har aldri fristet, det virker bare stressende. Men jeg er i gang med å flytte til utlandet nå, siden både jeg og samboeren min endelig kan jobbe fra hvor som helst i verden. Så det handler ikke nødvendigvis om eventyrlyst, men om hvilken form dette eventyret kommer i. Utveksling er ikke for alle, og jeg skjønner ikke hvorfor det er så provoserende. Det er som å høre på folk som har gått på folkehøyskole..

Anonymkode: 53324...53b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

En stor del av grunnen til at det bygges ned er at de ikke vil ta seg råd til det lenger. Den hvite middelklassen betaler en uforholdsmessig stor del av velferdsgodene, og i begge landene blir den en stadig mindre andel av befolkingen. Slik vil det gå i alle land med store grupper som ikke kan eller vil bidra like mye som andre.

Anonymkode: 6cf72...f96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Linaria skrev:

Ok. Jeg levde kjempefint på pengene fra Lånekassen, og det er alt jeg kan si. Hadde leie på rundt 375 pund i mnd like ved universitetet, 50 pund på telefon, internett og strøm, rundt 120 pund på mat. Man trenger ikke kjøpe skolebøker her. Jeg kunne ikke gjøre alt jeg ville hele tiden, men jeg greide meg utrolig bra. 

Hvis du mener at det ikke går an å dele kjøleskap med folk fra andre land i fire måneder

Jeg synes du generelt høres utrolig negativ ut til folk fra utlandet og utlandet generelt, og det er også et fryktelig dårlig utgangspunkt om man skal ut og oppleve verden, så det er kanskje like greit at du ble hjemme. 

Det er forresten flere som er uenige med Iselin Nybø i hvor vidt det er lurt å dra til UK:
https://khrono.no/brexit-det-norske-studiesenteret-i-storbritannia-iselin-nybo/storbritannia-er-fremdeles-apent-for-norske-studenter/260317

Så du mener at du lever "fint" av 375 + 50 + 120 = 545 Pund per måned. Som sagt, det får være opp til andre å bedømme, men jeg mener at det er utrolig misvisende å operere med et slikt budsjett for en by som Edinburgh. 

Som du ser så er iallfall London estimert til 1.667 Pund per måned, så de totale kostnadene i Edinburgh er ikke 32% av London sine utgifter, men vi får la det være. 

Jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til at jeg er "negativ til folk fra utlandet", all den tid jeg diskuterer imot en annen her i tråden som er anti-innvandrer paranoia. 

Alt jeg har nevnt gjelder altså fremmede individer for min del. De kan være så hvite som snø - det er snakk om mennesker man altså ikke kjenner. Det jeg har nevnt gjelder også for Norge bare så du vet det. Som student - hvis man ikke har nære venner som studerer samtidig med deg på akkurat samme universitetet, så blir det problematisk å dele noe så intimt som dusj og toalett med noen helt fremmede. 

Når det gjelder kjøleskap så har jeg bare fortalt fakta hva folk opplever fra tid til annet - at folk stjeler maten deres eller gjør noe enda verre med den. Det samme gjelder dusj. Du har folk du deler dusj og badet med som nekter å vaske badet etter seg. Du står hårrester, ekskrementrester etter diare eller spor av urin her og der. Dette er ting som faktisk kan bringe sykdom og de bringer med seg iallfall stress. Synes at det er naivt at man skal gå automatisk utifra at en fremmed er 100% frisk da man ikke vet hvem denne personen er. 

Jeg har ellers skissert utifra et hypotetisk scenario hvorfor det er svært viktig med fred og ro hvis man da skulle ha gått for en 1-årig mastergrad. Den er intensiv, man har ikke tid til stress på hjemmebane med tanke på hybel og bad og man må ha ordentlig konsentrasjon for å ikke bli forsinket og dermed sitte med enda større regning enn man allerede gjør. 

Når det gjelder fire måneder, så kan man sikkert dele noe, men nå nevnte jeg mastergrad som varer i 12 måneder. 

Jeg har ellers opplevd verden gjennom å reise på egen hånd og møtt mange mennesker slik, og jeg trengte ikke å dele dusj / toalettskåla med dem. Du prøver hele tiden å koble dette til en slags "luksus", mens jeg poengterer at dette er minimum man bør forvente av standard (å ha et lite bad for seg selv) hvis man først skulle ha gått og betalt 250.000 kroner i skolepenger for å studere i 12 måneder.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva Nybø sier i utgangspunktet uansett hvilket tema det måtte gjelde. Studenter flest ser frem til den dagen hun mister jobben og regjeringen blir kastet ut. Det jeg har sagt er mye viktigere, nemlig det jeg har linket i begynnelsen av denne tråden som viser fakta og tall. Antallet studenter i UK er synkende - det går altså ned, uavhengig av hvem som "advarer" eller ikke, noe som betyr at mange studenter er på linje med det jeg sier. 

Det er du som tilhører mindretallet og som mener at det "store flertallet" av studentene tar "feil".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høyresiden ønsker så høy innvandring som mulig, nettopp for å knuse velferden og få gratis arbeidskraft. gjennomsnittlig pris for en flyktning er 10 mill i løpet av livet? Kommer omtrent 20 000 i året på familiegjenforening. 

Innvandrerne som kommer til Sveits er jo av en ganske annen art enn de som kommer til oss. Sveits er et attraktivt land for mange internasjonale karrieremennesker, det er ikke Norge. De som kommer til Sveits er velutdannede og kan bidra fra ankomstdagen. De som kommer til oss er voksne folk fra den tredje verden uten utdanning eller arbeidserfaring. Ikke helt det samme eller?

Skjønner at du har lest litt for mye også på han fra "Finansavisen". Fyren som ble tatt for å spy ut rasistiske kommentarer på Facebook. Herlige "kilder" du har. 

I motsetning til deg så forstår jeg at høyere utdanning i seg selv "holder ikke" så lenge norske arb.givere diskriminerer mennesker på det norske arb.markedet. 

Sveits har masse folk fra mange forskjellige land - forskjellen er ikke at folk har også høyere utdanning i Sveits, men at folk faktisk FÅR den jobben de er kvalifisert for i Sveits. Det gjør de IKKE i Norge grunnet omfattende diskriminering.

Det er ingenting galt med innvandrere sin høyere utdanning - de tar mer utdanning enn det nordmenn gjør prosentmessig. 

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737

Problemet er dette her - FIRE ( 4 ) ganger høyere ledighet for nyutdannede innvandrere sammenlignet med etniske nordmenn til tross for samme utdanning (fra samme utdanningskull). Se faktaboks til høyre.

https://universitas.no/sak/64761/abdoollah-har-fatt-avslag-pa-over-60-jobbsoknader-/

Abdoollah hadde nok fått jobb mye lettere i Canada eller Sveits, men dessverre kan man ikke bruke norsk lovverk (jus) i disse landene.

Det er norske arb.givere (som regel etnisk norske menn som stemmer på høyresiden) som er i en maktposisjon med tanke på hvem som får lov å bidra. Det er arb.givere som kan diskriminere og som kan si nei til velkvalifiserte innvandrere med høyere utdanning. Til tross for at dette strider mot norsk lov. 

Her har du enda en artikkel som ble postet idag - du kan se her hvordan arb.givere prøver å tøye reglene hele tiden.

https://www.dagbladet.no/tema/roper-varsko-arne-orket-ikke-jobben-lenger/70773286

Så lenge du nekter å anerkjenne dette problemet, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsette å diskutere med noen som ser ut til å lese kun "fakta" fra høyreradikale nettsider fremfor å faktisk foreta en analyse av hvordan et samfunn fungerer. 

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at du lever "fint" av 375 + 50 + 120 = 545 Pund per måned. Som sagt, det får være opp til andre å bedømme, men jeg mener at det er utrolig misvisende å operere med et slikt budsjett for en by som Edinburgh. 

Som du ser så er iallfall London estimert til 1.667 Pund per måned, så de totale kostnadene i Edinburgh er ikke 32% av London sine utgifter, men vi får la det være. 

Jeg skjønner ikke hvordan du kommer frem til at jeg er "negativ til folk fra utlandet", all den tid jeg diskuterer imot en annen her i tråden som er anti-innvandrer paranoia. 

Alt jeg har nevnt gjelder altså fremmede individer for min del. De kan være så hvite som snø - det er snakk om mennesker man altså ikke kjenner. Det jeg har nevnt gjelder også for Norge bare så du vet det. Som student - hvis man ikke har nære venner som studerer samtidig med deg på akkurat samme universitetet, så blir det problematisk å dele noe så intimt som dusj og toalett med noen helt fremmede. 

Når det gjelder kjøleskap så har jeg bare fortalt fakta hva folk opplever fra tid til annet - at folk stjeler maten deres eller gjør noe enda verre med den. Det samme gjelder dusj. Du har folk du deler dusj og badet med som nekter å vaske badet etter seg. Du står hårrester, ekskrementrester etter diare eller spor av urin her og der. Dette er ting som faktisk kan bringe sykdom og de bringer med seg iallfall stress. Synes at det er naivt at man skal gå automatisk utifra at en fremmed er 100% frisk da man ikke vet hvem denne personen er. 

Jeg har ellers skissert utifra et hypotetisk scenario hvorfor det er svært viktig med fred og ro hvis man da skulle ha gått for en 1-årig mastergrad. Den er intensiv, man har ikke tid til stress på hjemmebane med tanke på hybel og bad og man må ha ordentlig konsentrasjon for å ikke bli forsinket og dermed sitte med enda større regning enn man allerede gjør. 

Når det gjelder fire måneder, så kan man sikkert dele noe, men nå nevnte jeg mastergrad som varer i 12 måneder. 

Jeg har ellers opplevd verden gjennom å reise på egen hånd og møtt mange mennesker slik, og jeg trengte ikke å dele dusj / toalettskåla med dem. Du prøver hele tiden å koble dette til en slags "luksus", mens jeg poengterer at dette er minimum man bør forvente av standard (å ha et lite bad for seg selv) hvis man først skulle ha gått og betalt 250.000 kroner i skolepenger for å studere i 12 måneder.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva Nybø sier i utgangspunktet uansett hvilket tema det måtte gjelde. Studenter flest ser frem til den dagen hun mister jobben og regjeringen blir kastet ut. Det jeg har sagt er mye viktigere, nemlig det jeg har linket i begynnelsen av denne tråden som viser fakta og tall. Antallet studenter i UK er synkende - det går altså ned, uavhengig av hvem som "advarer" eller ikke, noe som betyr at mange studenter er på linje med det jeg sier. 

Det er du som tilhører mindretallet og som mener at det "store flertallet" av studentene tar "feil".

Du sa: "Jeg skal definitivt ikke dele dusjen med et helt fremmed fra et annet land / kontinent." og "Jeg synes at det er mer enn nok utfordrende å måtte dele kjøleskapet med en rekke fremmede fra andre land / kontinenter og jeg har hørt mange rare historier der. ", så det hørtes ut som om det var det at de kom fra andre land som var problemet. 

Det var du som linket til Nybøs advarsel og brukte den som argument, så jeg linket til folk som var uenige med henne. 

Jeg har da aldri sagt at studenter tar feil? Jeg sa tidligere at jeg er helt enig i at det kan være vanskelig å studere i UK nå og sikkert ikke smart fra et økonomisk ståsted. Det har jeg aldri nektet for. Det eneste jeg har argumentert for gjennom hele tråden er at det er mulig å leve i Edinburgh på bare studielån om man lever veldig sparsommelig, men du sier at det ikke går fordi du nekter å dele do med folk fra andre land, og det er helt greit. Jeg er enig i at det ikke går an å bo i Edinburgh på 700 pund hvis man ikke vil dele do med fremmede. Og nei, man kan ikke leve fint på 545 pund i mnd, men om du legger til 300 pund oppå det, som man får med studielån, så går det an å ha en fin opplevelse som mange vil si er verdt det. Det finnes mange arrangementer på universitetet der man får gratis mat og alkohol, så man kan sosialisere masse uten å bruke alt for mye penger på det, så man trenger absolutt ikke sitte inne og synes synd på seg selv hvis man ikke har så mye penger.

Jeg er ikke interessert i å diskutere mastergraden min her. Denne tråden handler om utveksling. Jeg nevnte så vidt mastergraden min i en helt annen tråd, og jeg forstår ikke hvorfor du skal nevne den hele tiden. Denne tråden handler om å dra på utveksling hvor som helst i verden, ikke hvor lurt det er å ta hele grader i UK midt i Brexit-styret. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du har lest litt for mye også på han fra "Finansavisen". Fyren som ble tatt for å spy ut rasistiske kommentarer på Facebook. Herlige "kilder" du har. 

I motsetning til deg så forstår jeg at høyere utdanning i seg selv "holder ikke" så lenge norske arb.givere diskriminerer mennesker på det norske arb.markedet. 

Sveits har masse folk fra mange forskjellige land - forskjellen er ikke at folk har også høyere utdanning i Sveits, men at folk faktisk FÅR den jobben de er kvalifisert for i Sveits. Det gjør de IKKE i Norge grunnet omfattende diskriminering.

Det er ingenting galt med innvandrere sin høyere utdanning - de tar mer utdanning enn det nordmenn gjør prosentmessig. 

https://www.nrk.no/norge/barn-av-innvandrere-topper-statistikken-for-hoyere-utdanning-1.13576737

Problemet er dette her - FIRE ( 4 ) ganger høyere ledighet for nyutdannede innvandrere sammenlignet med etniske nordmenn til tross for samme utdanning (fra samme utdanningskull). Se faktaboks til høyre.

https://universitas.no/sak/64761/abdoollah-har-fatt-avslag-pa-over-60-jobbsoknader-/

Abdoollah hadde nok fått jobb mye lettere i Canada eller Sveits, men dessverre kan man ikke bruke norsk lovverk (jus) i disse landene.

Det er norske arb.givere (som regel etnisk norske menn som stemmer på høyresiden) som er i en maktposisjon med tanke på hvem som får lov å bidra. Det er arb.givere som kan diskriminere og som kan si nei til velkvalifiserte innvandrere med høyere utdanning. Til tross for at dette strider mot norsk lov. 

Her har du enda en artikkel som ble postet idag - du kan se her hvordan arb.givere prøver å tøye reglene hele tiden.

https://www.dagbladet.no/tema/roper-varsko-arne-orket-ikke-jobben-lenger/70773286

Så lenge du nekter å anerkjenne dette problemet, så ser jeg ikke noe poeng i å fortsette å diskutere med noen som ser ut til å lese kun "fakta" fra høyreradikale nettsider fremfor å faktisk foreta en analyse av hvordan et samfunn fungerer. 

Velferden belastes iallefall enormt. 

Skjønner heller ikke hva som er så ille med å dele dusj og do med noen? På hoteller vaskes det ikke alltid like bra så du kan like gjerne smittes der. Noen har jo bodd i hybelen du overtar før deg og er det ikke rengjort bra nok kan du smittes. De fleste lever jo i kollektiv som studenter.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Linaria skrev:

Det var du som linket til Nybøs advarsel og brukte den som argument, så jeg linket til folk som var uenige med henne. 

Jeg har da aldri sagt at studenter tar feil? Jeg sa tidligere at jeg er helt enig i at det kan være vanskelig å studere i UK nå og sikkert ikke smart fra et økonomisk ståsted. Det har jeg aldri nektet for. Det eneste jeg har argumentert for gjennom hele tråden er at det er mulig å leve i Edinburgh på bare studielån om man lever veldig sparsommelig, men du sier at det ikke går fordi du nekter å dele do med folk fra andre land, og det er helt greit. Jeg er enig i at det ikke går an å bo i Edinburgh på 700 pund hvis man ikke vil dele do med fremmede. Og nei, man kan ikke leve fint på 545 pund i mnd, men om du legger til 300 pund oppå det, som man får med studielån, så går det an å ha en fin opplevelse som mange vil si er verdt det. Det finnes mange arrangementer på universitetet der man får gratis mat og alkohol, så man kan sosialisere masse uten å bruke alt for mye penger på det, så man trenger absolutt ikke 

forstår ikke hvorfor du skal nevne den hele tiden. Denne tråden handler om å dra på utveksling hvor som helst i verden, ikke hvor lurt det er å ta hele grader i UK midt i Brexit-styret. 

Ja, jeg sa fremmed - jeg spesifiserte ikke hvilke land det gjelder. Fremmed er også en hvit fyr fra Finland eller Island, en hvit danske, en hvit amerikaner, en hvit franskmann, en hvit tysker, en hvit fyr fra Nederland, Canada, Argentina, Chile, Spania, Russland, osv - dette har ingenting med "hudfarge" å gjøre som du prøver å "stemple og ta meg" for. Jeg snakker om generelt sett fremmede folk fra andre land som ikke nødvendigvis tenker likt hva gjelder forventninger og sosiale koder og ikke minst hygiene på hybelen. 

Min reaksjon i forhold til dette er når du sa at man "finner venner på Gumtree" eller hva det heter. Det er ikke sånn man "finner venner" - dette er en helt fremmed person man ikke vet hvem de er i det hele tatt som man plutselig skal dele dusj og toalettet med. Du må respektere at en del ikke synes noe om dette.

Jeg har linket til mye mer enn Nybø, i hele denne tråden. Som sagt, jeg synes veldig lite om henne - det var bare en generell advarsel jeg linket til. Siden hun representerer det offentlige (dessverre). 

Du har en rekke andre linker som som viser ferske undersøkelser blant studenter og hva de mener om både utveksling og mye mer rundt den generelle studenttilværelsen. Så du får lese det.

Du har også fått veldig mange gode grunner i denne tråden (ikke bare fra meg) angående hvorfor folk ikke reiser ut i 4 - 5 måneder. Jeg har dokumentert en rekke grunner hvorfor en del ikke gjør det (mye unødvendig stress, norske arb.givere setter ikke pris på det, osv). Andre debattanter har fylt på med flere gode grunner - slik som at man ikke ønsker å si ifra seg hybelen fordi det innebærer at man må finne ny hybel igjen etter 4 - 5 måneder. Andre folk har nevnt at de naturlig nok ikke vil gå fra sin kjæreste eller barn. Og andre debattanter igjen har påpekt at de har stresset mer enn nok med å finne en liten deltidsjobb ved siden av (som man er helt avhengig av å ha for å kunne studere i Norge med mindre man får penger fra foreldrene), og at det ikke er "bare bare" å gå til lederen og spørre om 4 - 5 måneders "permisjon". 

Selv om man hadde fått den "permisjonen", så betyr det å si ifra seg en inntekt (deltid) på 4 - 5 måneder i tillegg til at man sier fra seg jobben "på CV-en" til fordel for en "utveksling" som altså ingen i Norge bryr seg om uansett.

Nå som vi er inne på "rent" igjen, så kan du se oversikten fra organisasjonen Save The Student (UK) har hentet frem hva ulike universiteter krever i leie. 

Edinburgh koster 187 Pund i snitt per uke - så da sprenger Edinburgh det "gjennomsnittelige" studentbudsjettet som gjelder hele UK med fin margin. Gjennomsnittelig budsjett for hele landet er ikke så nyttig for man bor en plass og ikke "overalt", men det gir en pekepinn på hvor mye diverse storbyer overskrider dette snittet.

https://www.savethestudent.org/money/student-budgeting/what-do-students-spend-their-money-on.html

Vi får si oss enige om å være uenig med tanke på utgifter per måned, men jeg har iallfall dokumentert at du opererer med ekstremt lave tall. Men som sagt, det får være opp til andre å bedømme hva de synes er "greit" å leve av per måned og om de skal ta å besvare en annonse til en fremmed (potensielt farlig) person og leietaker på "Gumtree" sin nettside der man angivelig skal finne et greit rom til 375 Pund per måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hoteller vaskes det ikke alltid like bra så du kan like gjerne smittes der. Noen har jo bodd i hybelen du overtar før deg og er det ikke rengjort bra nok kan du smittes. De fleste lever jo i kollektiv som studenter.  

Jeg vasket min egen hybel da jeg tok over den - selv om den var vasket av den forrige som bodde der. Så jeg har vasket den uansett etter min standard - hva jeg føler er bra nok for meg. Så når man bor alene så har man kontrollen på det. Deler du med noen derimot, så oppstår det problemer hver dag. Ja, det er tydeligvis en god del du ikke skjønner - det har jeg fått med meg.

Merk at jeg ikke har noe imot om man deler hybel med gode venner som man har kjent lenge og kan stole på. Jeg snakker om fremmede folk som man ikke har peiling på hvem de er.

Du skjønner heller ikke hva fred og ro betyr hvis man først skal punge ut 250.000 kr i skolepenger for å studere i 12 måneder, ei heller ser det ut til at du forstår at man får mindre stipend om man blir forsinket. Akkurat dette gjelder uansett om man betaler skolepenger eller ikke. 

Når jeg skal på toalettet eller dusje, så skal det ikke være ekskrementer, håravfall, urin eller lignende rundt. Samtidig er det jo greit å vite at maten man betalte for ikke er blitt stjelt (eller spyttet i melka) når man åpner kjøleskapet på felleskjøkkenet man deler med andre.

Sånne ting trenger man ikke bekymre seg for hvis man deler med gode venner, men disse problemer må man dessverre bekymre seg for hvis man deler med en gjeng helt fremmede man overhodet ikke vet hvem de er. 

• Liker 1
Gjest Linaria
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg sa fremmed - jeg spesifiserte ikke hvilke land det gjelder. Fremmed er også en hvit fyr fra Finland eller Island, en hvit danske, en hvit amerikaner, en hvit franskmann, en hvit tysker, en hvit fyr fra Nederland, Canada, Argentina, Chile, Spania, Russland, osv - dette har ingenting med "hudfarge" å gjøre som du prøver å "stemple og ta meg" for. Jeg snakker om generelt sett fremmede folk fra andre land som ikke nødvendigvis tenker likt hva gjelder forventninger og sosiale koder og ikke minst hygiene på hybelen. 

Min reaksjon i forhold til dette er når du sa at man "finner venner på Gumtree" eller hva det heter. Det er ikke sånn man "finner venner" - dette er en helt fremmed person man ikke vet hvem de er i det hele tatt som man plutselig skal dele dusj og toalettet med. Du må respektere at en del ikke synes noe om dette.

Jeg har linket til mye mer enn Nybø, i hele denne tråden. Som sagt, jeg synes veldig lite om henne - det var bare en generell advarsel jeg linket til. Siden hun representerer det offentlige (dessverre). 

Du har en rekke andre linker som som viser ferske undersøkelser blant studenter og hva de mener om både utveksling og mye mer rundt den generelle studenttilværelsen. Så du får lese det.

Du har også fått veldig mange gode grunner i denne tråden (ikke bare fra meg) angående hvorfor folk ikke reiser ut i 4 - 5 måneder. Jeg har dokumentert en rekke grunner hvorfor en del ikke gjør det (mye unødvendig stress, norske arb.givere setter ikke pris på det, osv). Andre debattanter har fylt på med flere gode grunner - slik som at man ikke ønsker å si ifra seg hybelen fordi det innebærer at man må finne ny hybel igjen etter 4 - 5 måneder. Andre folk har nevnt at de naturlig nok ikke vil gå fra sin kjæreste eller barn. Og andre debattanter igjen har påpekt at de har stresset mer enn nok med å finne en liten deltidsjobb ved siden av (som man er helt avhengig av å ha for å kunne studere i Norge med mindre man får penger fra foreldrene), og at det ikke er "bare bare" å gå til lederen og spørre om 4 - 5 måneders "permisjon". 

Selv om man hadde fått den "permisjonen", så betyr det å si ifra seg en inntekt (deltid) på 4 - 5 måneder i tillegg til at man sier fra seg jobben "på CV-en" til fordel for en "utveksling" som altså ingen i Norge bryr seg om uansett.

Nå som vi er inne på "rent" igjen, så kan du se oversikten fra organisasjonen Save The Student (UK) har hentet frem hva ulike universiteter krever i leie. 

Edinburgh koster 187 Pund i snitt per uke - så da sprenger Edinburgh det "gjennomsnittelige" studentbudsjettet som gjelder hele UK med fin margin. Gjennomsnittelig budsjett for hele landet er ikke så nyttig for man bor en plass og ikke "overalt", men det gir en pekepinn på hvor mye diverse storbyer overskrider dette snittet.

https://www.savethestudent.org/money/student-budgeting/what-do-students-spend-their-money-on.html

Vi får si oss enige om å være uenig med tanke på utgifter per måned, men jeg har iallfall dokumentert at du opererer med ekstremt lave tall. Men som sagt, det får være opp til andre å bedømme hva de synes er "greit" å leve av per måned og om de skal ta å besvare en annonse til en fremmed (potensielt farlig) person og leietaker på "Gumtree" sin nettside der man angivelig skal finne et greit rom til 375 Pund per måned.

Jeg sa heller ikke hvilke land det var du ikke likte, og jeg sa heller aldri at det hadde noe med hudfarge å gjøre. Du poengterte at du ikke ville dele do med fremmede fra andre land. Det fikk det bare til å høres ut som om det hadde vært greit om de var norske.

Jeg sa ikke at man finner venner på Gumtree, jeg sa at man finner leilighet på Gumtree sammen med venner, altså folk man kjenner fra før.

Alle jeg kjenner her finner hybel eller leilighet på Gumtree. Det er litt som den britiske versjonen av finn.no. Man kan heller ikke "angivelig" finne greit rom til 375 der, man kan finne et greit rom til 375 der. Selvfølgelig er standarden i hele Edinburgh dårligere enn standarden som ofte forventes i Norge, da veldig mange av leilighetene her er gamle og har single glazing, så man må endre litt på kravene sine.

Jeg liker forresten at Save the Student har "drugs" som en utgiftspost for studenter 😂

Uansett, jeg vil bare være enig om å være uenig om dette med penger akkurat nå, så er jeg ikke uenig med deg i noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare snakke for meg selv, men for min del ble det uaktuelt fordi jeg har barn. Hadde jeg ikke hatt barn hadde det vært uaktuelt fordi;
1. Vi ikke får mulighet til å "dekke" alle poengene, så vi må ta et ekstra fag her hjemme samtidig, som vi ikke får undervisning i (heller ikke fjernundervisning). 
2. Egen leilighet + leilighet i et annet land = 2 husleier på et semester hvor jeg ikke har jobb (eller, ikke har jobb med en gang fordi jeg er i et annet land, og tror ikke det er så lett å få seg en godt betalt deltidsjobb i Tanzania). 
3. Fordi det er alt for lite og for dårlig informasjon fra skolen. 

Anonymkode: b17e1...9d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...