Gå til innhold

Hvorfor reiser ikke flere enn 15 % av studentene på utveksling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Norske studenter er lite eventyrlystne. De fleste universiteter har avtaler om utveksling med hundrevis av spennende universiteter i og utenfor Europa. Hvorfor velger bare 15 % av norske studenter å benytte seg av tilbudene?

Anonymkode: ca097...7a7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de trives her i den trygge lille norske boblen hvor alt serveres på fat. 

Anonymkode: b175d...4d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og fordi de mener at det ikke «lønner» seg karriere-messig. 

Utrolig trist at ikke flere vil se hva verden har å tilby mens man er ung og fri. Man kan fint begynne på en bachelor som 23,24,25 åring og eldre for den saks skyld. 

• Liker 7
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet (endret)

Det skjønner ikke jeg heller. Vil ut i verden selv, men har en sykdom som begrenser meg, så jeg kan ikke. Et par dager og jeg spyr av utmattelse.

Hadde jeg hatt helse, absolutt 

Endret av Kjærlighetsbarn98
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norske studenter er lite eventyrlystne. De fleste universiteter har avtaler om utveksling med hundrevis av spennende universiteter i og utenfor Europa. Hvorfor velger bare 15 % av norske studenter å benytte seg av tilbudene?

Karrieremessig har det begrenset verdi. En del av studentene har forpliktelser utover bare å studere. Mange studenter er i forhold som naturligvis kan være en hindring. En del mulige utvekslingsteder er veldig interessant - andre not so much.

Alt i alt tipper jeg 15% står seg ganske bra internasjonalt sett?

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange grunner, kanskje først og fremst at det koster en del. For noen kan det være skummelt å reise utenlands. Hva om man ikke trives? Det er også slike ting som å skulle følge undervisning på et annet språk, hvordan det passer inn i et gitt studium, og akkurat hvilke muligheter som tilbys. Jeg vurderte det til at det kostet mer enn det smakte.

Anonymkode: ddb93...222

• Liker 18
Skrevet

Det er så mange faktorer som spiller inn her.

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange grunner, kanskje først og fremst at det koster en del. For noen kan det være skummelt å reise utenlands. Hva om man ikke trives? Det er også slike ting som å skulle følge undervisning på et annet språk, hvordan det passer inn i et gitt studium, og akkurat hvilke muligheter som tilbys. Jeg vurderte det til at det kostet mer enn det smakte.

Anonymkode: ddb93...222

Det er faktisk billig å studere i utlandet om en får studie støtte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er tullete å måle utveksling i prosent av antall studenter. På mitt studie drar halvparten på utveksling. Skjønner godt at absolutt ikke alle drar på utveksling. Selv har jeg mann og barn. 

Anonymkode: fb747...4a3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student nå, og det var egentlig aktuelt med utveksling til høsten. Men så dukket det opp endel problemer som gjorde det vanskelig. 

- har ikke råd til å betale to husleier samtidig, og har ikke mulighet til å stå på bar bakke når jeg kommer hjem. 

- hyblene i regi av universitetet jeg vurderte var 10 pers per kjøkken, noe som ville vært uaktuelt for meg. 

- Brexit har laget jævlig mye problemer hittil. 

- skolen har gitt lite og dårlig info om utveksling. 

- fagene som foregår her hjemme det semesteret er viktigere enn fagene jeg ville tatt i England. 

- Dessuten ville jeg ikke fått fullt opp med poeng, så jeg måtte tatt ekstra fag. 

- det er dyrere der enn her akkurat nå, og jeg ville ikke hatt noen ekstrainntekt.

Også er det toppen av kransekaka, som egentlig ikke hadde vært noe problem om det var det eneste problemet: kjæresten min bor jo her og jeg gidder ikke å ha avstandsforhold i et halvt år. 

Så det er ikke alltid at man "ikke gidder", det er for noen ganske vanskelig å få til. 

Anonymkode: 95a4e...d44

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg ikke å studere i utlandet - i de aller, aller fleste tilfeller. Det er ikke noe pluss inne i bildet for nordmenn å gjøre dette. 

Les i artikkelen, under "Utenlandserfaring lite verdsatt". Det samme gjelder språkferdigheter - lite verdsatt dette også.

https://e24.no/naeringsliv/arbeidsliv/dette-oensker-arbeidsgivere-av-deg-som-nyutdannet/24583531

Vi har allerede et klasseskille i landet, der mange ikke greier å studere med mindre de får støtte og penger hjemmeifra - dette er tragisk og meget trist og uheldig. For noen dager siden kunne man lese at nesten 40% av studenter får penger hjemmeifra for å kunne greier studiene.

Over 50 prosent av studentene mener også at det er dyrt med utveksling. 

Artikkelen er fra igår:

https://www.dn.no/utdannelse/utdannelse/utveksling/reise/over-50-prosent-av-norske-studenter-synes-utveksling-er-for-dyrt-guro-28-gikk-i-pluss-ved-a-reise-ut/2-1-567655

Og det er klart at man kan finne "billig utveksling" slik hun i artikkelen gjorde ved å reise til Pisa i Italia. Er billigere å bo i Pisa enn i Oslo eller Bergen. Men igjen, norske arb.givere kunne ikke gitt mer blaffen i at man tok en utveksling til Italia. De anser ikke det som nyttig. Det samme gjelder andre land. Dessverre, men Norge er bare slik - rar på sin egen måte.

Anonymkode: 2b7ea...7c5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lønner seg ikke å studere i utlandet - i de aller, aller fleste tilfeller. Det er ikke noe pluss inne i bildet for nordmenn å gjøre dette. 

Les i artikkelen, under "Utenlandserfaring lite verdsatt". Det samme gjelder språkferdigheter - lite verdsatt dette også.

https://e24.no/naeringsliv/arbeidsliv/dette-oensker-arbeidsgivere-av-deg-som-nyutdannet/24583531

Vi har allerede et klasseskille i landet, der mange ikke greier å studere med mindre de får støtte og penger hjemmeifra - dette er tragisk og meget trist og uheldig. For noen dager siden kunne man lese at nesten 40% av studenter får penger hjemmeifra for å kunne greier studiene.

Over 50 prosent av studentene mener også at det er dyrt med utveksling. 

Artikkelen er fra igår:

https://www.dn.no/utdannelse/utdannelse/utveksling/reise/over-50-prosent-av-norske-studenter-synes-utveksling-er-for-dyrt-guro-28-gikk-i-pluss-ved-a-reise-ut/2-1-567655

Og det er klart at man kan finne "billig utveksling" slik hun i artikkelen gjorde ved å reise til Pisa i Italia. Er billigere å bo i Pisa enn i Oslo eller Bergen. Men igjen, norske arb.givere kunne ikke gitt mer blaffen i at man tok en utveksling til Italia. De anser ikke det som nyttig. Det samme gjelder andre land. Dessverre, men Norge er bare slik - rar på sin egen måte.

Har inntrykk av at Tyskland er populært blant arbeidsgivere i Norge? Har iallefall hørt det 

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig trist at ikke flere vil se hva verden har å tilby mens man er ung og fri

Aldri forstått hva verden der ute har å tilby som er bedre enn det som finnes her. Norge er jo kåret til et av verdens beste land å bo i, hvorfor skal man da lengte ut? Stort sett naive mennesker som drømmer om lykken i utlandet...

Anonymkode: 47705...74d

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de fleste ikke har mulighet.

Anonymkode: 8b490...68e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aldri forstått hva verden der ute har å tilby som er bedre enn det som finnes her. Norge er jo kåret til et av verdens beste land å bo i, hvorfor skal man da lengte ut? Stort sett naive mennesker som drømmer om lykken i utlandet...

Folk har så godt av å få huet sitt ut av rævva og pelle seg til et annet land en stund. Veldig lærerikt, samt at du blir litt mer vidsynt. 

Anonymkode: b1143...647

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo typisk sånn norsk arroganse. Man har jo godt av å se andre ting, og ha ting å fortelle om.

Var ikke utvekslingsstudent, jobbet i utlandet og jeg vil tilbake.

Anonymkode: 761d1...e71

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Norge er et pinlig, lite land. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har så godt av å få huet sitt ut av rævva og pelle seg til et annet land en stund. Veldig lærerikt, samt at du blir litt mer vidsynt. 

På hvilken måte er det lærerikt? Dette kunne vært et godt argument for 70 år siden, men i dag er de fleste ganske inneforstått med hvordan verden er der ute. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har inntrykk av at Tyskland er populært blant arbeidsgivere i Norge? Har iallefall hørt det 

Det har vært et par "offentlige" personer som har oppfordret flere til å gjerne studere i Tyskland, men det er lett for personer som har fast jobb i Norge og tjener sikkert 800.000+ kr i året å gå ut i media og "anbefale" noe ut av det blå - det er ikke dem som skal leve på det lille budsjettet fra Lånekassen. Men det er ikke Lånekassen sin skyld - de administrerer bare beløpet fra den latterlige regjeringen som vi har hatt i 5,5 år nå. 

Den samme type personer anbefalte "oss" alle å begynne å lære kinesisk for vel 10 år siden. Men så begynte kinesere å heller lære engelsk - og oops, så var det plutselig ikke så "attraktivt" å lære kinesisk likevel. Liksom, hva er vitsen med kinesisk om man kan snakke på engelsk med kineseren uansett og Kina er ikke en del av EU / EØS, så vi kan ikke jobbe i Kina sånn uten videre og uten restriksjoner, slik man kan i Tyskland.

Tyskland er jo vår største handelspartner, så sånn sett er det et viktig land. Men først og fremst er det å kunne tysk minst like viktig som å studere i Tyskland og tysk kan man lære på videregående skole nivå eller å ta kveldskurs. Man kan godt studere i Tyskland opptil 1 år, men ikke mer, fordi da mister man mer og mer sjansen på å kunne bygge nettverk i Norge. Du kan ikke bygge nettverk i Norge hvis du studerer i Tyskland.

Men om du har tenkt å jobbe i Tyskland etter studiene, så må du helst kunne tysk selv om en del tyskere snakker engelsk. Det som også er bra med tyske universiteter er at de fleste av dem er gratis, så det er en fordel. Men som sagt, du får mest utbytte av å studere i Tyskland hvis du faktisk har tenkt å jobbe i Tyskland - du får ikke noe særlig "pluss" ut av det hvis du skal tilbake til Norge for å jobbe. 

Per idag er det ikke mer enn 250 norske studenter som studerer i Tyskland på heltid og ytterliggere like mange er på utveksling, så totalt litt over 500 stykker. Ludwig-Max Uni (LMU) i Munchen og Konstanz er mest "populære" sånn sett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud alle dere som sier dere ikke kan pga ditt eller datt ; dette handler om prioriteringer ! 

Spar penger, ring kjæresten på skype, studer og lær deg et nytt språk og kultur ! Handler ikke livene deres om mer enn å tilfredsstille en eller annen random arbeidsgiver ?? 

Livet er mer enn å omgåes jevnaldrende på samme studie og dra på studentpub her hjemme. 

Norge er ekstremt lite. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...