AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Noen som har prøvd begge deler som kan liste opp fordeler og ulemper? Synes det er vanskelig å bestemme seg. Valper er skjønne og man kan jo til en viss grad forme dem til sitt «behov». Samtidig hadde det vært behagelig med en hund som har litt grunnleggende oppdragelse og ikke er så avhengig av 100 % fokus i månedsvis. Å finne et passende valpekull til riktig tid kan ta en stund. Men det kan også det å finne en passende voksen hund. Innspill? 🙈 (Har aldri eid hund før.) Anonymkode: 2122e...617
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Uten tvil en voksen hund som møkkafolk har dumpet! Har kun adoptert og mine hunder gir KUN glede. Anonymkode: 938d1...68f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Vi har hatt valp tidligere. Denne gang ble det omplasseringshund. Den trenger passeringstrening, men har ellers lydighet og kan være alene hjemme en arbeidsdag uten at vi har trent på det. Hadde jeg valgt på nytt hadde jeg nok valgt valp, men det er fordi jeg strever med passeringstrening. Hvis du spør meg når jeg er på tur og ikke treffer andre hunder eller vi er hjemme og slapper av, hadde jeg valgt omplassering igjen. Anonymkode: 2687e...68c 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har hatt begge deler. Omplasseringshunden er helt nydelig, men utfordringene til hunden var sterkt underdrevet. Fjerde hjemmet på halvannet år (det viste seg at de andre ga hunden opp), ergo hadde hunden sterk separasjonsangst som tok MYE tid og krefter til å trene noenlunde vekk. Mye unoter og lite oppdragelse. Urenslighet. Lite sosialisert og miljørett. Ganske stor kontrast til hunden jeg har hatt siden den var valp. Om du skal velge en omplasseringshund, ha i tankene at den kan ha større utfordringer enn du får opplyst, og at den er desto mer sårbar for å bli gitt opp. Min omplasseringshund har tatt mye tid, og krefter, men aldri om jeg hadde gitt den opp. Anonymkode: 0f625...0cb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Hvis du har bestemt deg for en spesiell rase er det ikke alltid lett å finne denne omplassert. Det er lettest å finne store hunder, blandingshunder og hunder med høyt aktivitetsnivå. Så det kommer litt an på hva du ser etter hos hunden. Det er også mange som vil omplassere hunden sin som stiller mange kriterier som at du må være erfarenhet og bosituasjon. Største fordelen med valp er jo at du får ha hunden din i mange år. Jeg har hatt valp før men de siste hundene har vært omplasseringer. Har vært heldig og fått godt oppdratte hunder som har funnet seg godt til rette så det har ikke vært de store utfordringene. Anonymkode: 40d2f...84e
Chantielle Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Med en valp kan man som du sier ha større innvirkning på det å prege hunden selv,du lærer den fra starten av hva som er ok eller ikke,selve oppdragelsen. Får den ligge i sofaen,i senga, er det ok å hoppe opp på deg,osvosv. Men valpeperioden er jo krevende,mye jobb det første året. Man kan være heldig med en omplasseringshund,men også det motsatte,man kan få mange utfordringer med 'på kjøpet'. En omplasseringshund,der ville jeg ha avtalt en prøveperiode,slik at du får lært hunden å kjenne før du overtar.
emilie123 Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Har hatt begge deler. Med valp er det mye jobb, men det kan det også være med en omplasserings hund. Jeg overtok en stor hund på 1 år som hadde vært grovt mishandlet og som preget den. Det var en stor jobb å få den trygg, men da den ble helt trygg, så vek den ikke fra min side. Det ble den flotteste hunden en kunne ha. Tenk deg godt om og gjerne les om div hunderaser, så du kan finne ut hvilken rase som kan passe inn i ditt liv.
Tanuki Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Har hatt begge deler, per dags dato har jeg en omplasseringshund. Mye jobb med valp, mye mer intenst enn jeg trodde det skulle bli, men det varer jo ikke så lenge, og greit å vite mest mulig om helsen og ha full oversikt over hva slags inngrep/sykdom hunden har hatt. Men igjen, gud så slitsomt! Min omplasseingshund er fantastisk på mange måter, rolig inne, bjeffer skjeldent/aldri inne, renslig, medgjørlig og veldig kontaktsøkende uten å være klengete. Men jeg vet veldig lite om fortiden hans, har grunn til å tro at han ble slått av tidligere eiere, han er redd for brå bevegelser mot hodet og "gjemmer" seg om man beveger en hånd over hodet hans. Han har hatt mange helseproblemer, kosetet meg ganske mye, og han er lite tålmodig med små og innpåslitene barn, blir defensiv og sier i fra med knurring.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 Takk for gode svar! Hvis det blir omplasseringshund vil jeg ha en som kommer fra en oppdretter eller fra en familie der jeg vet at den har blitt behandlet bra (i den grad man kan vite sånt). Jeg har ikke nok erfaring med hund til å overta en Vi må ha en hund som er vant til barn. Men igjen, det kan ta lang tid å finne den rette omplasseringshunden. Det er jo fristende å få en søt valp, men da blir det lenge til jeg kan bruke hunden til lange turer og slikt som jeg har lyst til. Og jeg må ta ut mye fri fra jobb (som jeg selvsagt skal, hvis det blir valp). Det er kanskje verdt det på sikt? Anonymkode: 2122e...617
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #10 Skrevet 26. mars 2019 Hadde aldri valgt omplasseringshund. En vet aldri hvilke traumer disse hundene har. Anonymkode: 8ebc6...092 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå