Gå til innhold

Hvordan sikrer man gravemaskinen på tippkassen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kikket på denne videoen på youtube hvor en maskin klatrer opp på tippkassen, men hvordan sikrer man en gravemaskin på en tippkasse? er vel ingen jekkestropper der vel?

Anonymkode: 29ab8...14a

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen peiling, men du får ta kontakt med han på filmen. Navnet hans står på gravemaskina.

Anonymkode: a99d3...e15

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen peiling, men du får ta kontakt med han på filmen. Navnet hans står på gravemaskina.

Anonymkode: a99d3...e15

Hehe.. tror nok ikke det gitt. Men det er vanlig at de laster graveren på tippkassen og de må jo på en eller annen måte sikre maskinen på en trygg måte under transporten.

AnonymBruker
Skrevet

Med kjettinger.

Anonymkode: bffe7...189

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med kjettinger.

Men er det kjettingfester på en tippkasse?

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det kjettingfester på en tippkasse?

Ja

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja

Ok, var ikke klar over at det var kjettingfester på lasteplanet til en tippkasse.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, var ikke klar over at det var kjettingfester på lasteplanet til en tippkasse.

Du sier jo selv at det er vanlig å frakte maskiner (og mye annet) på en tippkasse, og da ville det jo være rart om ikke bilene ble solgt med festeanordninger. Bilen blir jo mye mer anvendelig da. 

Lurer forresten på hva Arbeidstilsynet hadde hatt å si til den videoen. Jeg har sett flere liknende videoer av gravere som klatrer opp på lasteplanet ganske elegant og kontrollert, men denne så ikke trygg ut. Jeg håper det var vinkelen det var filmet i som fikk det til å se verre ut enn det var. 

Anonymkode: ba34e...c01

• Liker 3
Skrevet

Er slik eg og transporterer maskina mi på lastebilen men eg bruka kjøyrebruer nå eg gå opp i kassen på grunn av kort understell på maskina og høg bil bli det svært bratt og risikabelt og klatre frå bakkenivå og må i såfall ha ein liten kant.Det er ikkje innvendige fester for stropper eller kjettingar på ein Dumperkasse eller aluminiumsplan vanligvis.Eg stroppar maskina  med utvendige fester på planet.Men er egentlig litt i grenseland med denne metode.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier jo selv at det er vanlig å frakte maskiner (og mye annet) på en tippkasse, og da ville det jo være rart om ikke bilene ble solgt med festeanordninger. Bilen blir jo mye mer anvendelig da. 

Lurer forresten på hva Arbeidstilsynet hadde hatt å si til den videoen. Jeg har sett flere liknende videoer av gravere som klatrer opp på lasteplanet ganske elegant og kontrollert, men denne så ikke trygg ut. Jeg håper det var vinkelen det var filmet i som fikk det til å se verre ut enn det var. 

Anonymkode: ba34e...c01

"Alle" entreprenører frakter jo graverne sine enten på tippkassa til lastebilen eller på hengeren etter traktoren, og man kan fint frakte en graver på opptil 8-10 tonn på en tippbil men etter 10t så blir nok maskinen for bred for en tippkasse eller en trakorhenger. Jeg husker tilbake til når jeg var maskinfører så pleide det firmaet jeg jobbet for og frakte gravemaskiner/hjullastere og dumpere med en tungtrekker som dro på en maskintralle også hadde vi 2 fireakslede maskinhengere med en tillatt totalvekt på 48t. Men dette var veibygging og fjellsprenging, ikke grunnarbeid. Selv så har jeg aldri kjørt tippbil, tross i at jeg har kjørt lastebil i over 10 år nå og har derfor ingen erfaring med lasting av en graver på en tippkasse. Men jeg skal høre mer med kollegaer av meg.

Ser ikke hva som er så galt i måten han kjører graveren opp på tippkassa i denne videoen, vinkelen ser verre ut enn hva den egentlig er. Morsomt at du nevner arbeidstilsynet, er det noen som ikke vet hva som er galt og riktig så er det trolla i arbeidstilsynet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, county1174 skrev:

Er slik eg og transporterer maskina mi på lastebilen men eg bruka kjøyrebruer nå eg gå opp i kassen på grunn av kort understell på maskina og høg bil bli det svært bratt og risikabelt og klatre frå bakkenivå og må i såfall ha ein liten kant.Det er ikkje innvendige fester for stropper eller kjettingar på ein Dumperkasse eller aluminiumsplan vanligvis.Eg stroppar maskina  med utvendige fester på planet.Men er egentlig litt i grenseland med denne metode.

Ja, rektig. Var ganske så sikker på at det ikke finnes noen fester på en tippkasse.

Skrevet

Vanligvis er det utvendige fester for Stropping om det er,men det varierer litt frå produsenter av Dumperkasser/tippplan.Problemet med slik transport av småe gravemaskiner som for exsempel ei gravemaskin på 3.5 tonn som denne på videoen er at høgde ofte på karmsidene blir for høge i forhold til maskina som skal sikkrast med utvendig stropping på planet. Då det blir feil vinkel på stropper og lite moment tilltrekt mot planbunnen og at mange maskiner har lite egnende feste/stroppepunkt som er solide nok.Det er ikkje alle plassar ein berre kan legge stroppene over og trekke til heller på grunn av diverse deksel og andre komponentar som er utsatt for skade.Men ei 8tonns gravemaskin er litt greiare og flytte for den vil stå litt meir låst i ein dumperkasse sidesvegs og er høgare med tanke på stropping.Ein grunnregel er at alt gods skal sikkrast med egnende/sikre metoder for lastsikkring og transportenet skal vere egna til den transport som utføres.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, rektig. Var ganske så sikker på at det ikke finnes noen fester på en tippkasse.

Jo, det er festeører i dumperkasser. Men man må jo da kjøpe type dumperkasse som har dette. 

Anonymkode: 076a3...da5

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er festeører i dumperkasser. Men man må jo da kjøpe type dumperkasse som har dette. 

Anonymkode: 076a3...da5

Okei. Men det er vel mer vanlig på dumperkasser med sidetipp og lemmer på siden?

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg har lurt på daglig de siste 15 årene...

Anonymkode: a8b95...b2b

Annonse
Skrevet

Dette jobber æ daglig me. Null problem å belte opp å ned. Bare husk å belt sæ fast i sæte, vis ikke blir du klistra i ruta ( snakk av erfaring) Sikting e som oftes null vis de e snakk om intern transport på større anlegg. Men lenger så vil de brukes kjetting eller stroppe. Ingen ting å si om de e sidelem eller ikke. går oppi vanlig tippkassa, dumper kassa, traktor henger eller skuffa omså på hjullastern på di minste graveran. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakka med en kjenning som har over 30 års erfaring fra entreprenørbransjen, og det er null problem og hive en graver på opptil 10t i dumperkasse og de stropper aldri graveren når den skal transporteres i dumperkasse fordi beltene på graveren går vanligvis imot veggen på dumperkassa og da står den som heia, og de har null problem med politi eller biltilsynet hvis de blir stoppa i en kontroll.

AnonymBruker
Skrevet
På Monday, March 25, 2019 den 23.09, AnonymBruker skrev:

Hva er egentlig greia med Kvinneguiden og "logisk" sans?                  

Anonymkode: e82ee...b29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...