AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #61 Skrevet 26. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også avhengig, må tenke... 12 år har det gått nå. Jeg syntes du er tøff som prøver å slutte. Jeg får faktisk panikk av tanken. Men sånn egentlig, hvorfor er det så farlig? For å si det sånn, jeg har vært en røyker og er nå en snuser istedet. Jeg hadde heller kutta snusen tvert enn å kutta nesesprayen. Sykt å tenke på.. Anonymkode: e03cf...1fe Huff... På en måte godt å vite at vi er flere som er/har vært avhengig lenge. Men samtidig så vet jeg hvor jævlig avhengigheten føles, og også hvor forferdelig det er å gå uten Otrivin når alt tetner til og man føler man blir kvalt.... Jeg får også panikk av tanken på å ikke skulle bruke nesespray.. Men nå SKAL JEG BARE IKKE!! Tusen takk for at du synes jeg er tøff, det syns jeg også at jeg er nå faktisk! Ikke tatt siden klokken 10 i går tidlig (hatt et grusomt siste 1,5 døgn...) Men ikke minst; jeg syns du også er tøff som står frem, og håper at du en gang greier å slutte du også. Det er bare å slenge seg på om du føler for å være litt spontan og prøve! Heia oss!!! TS Anonymkode: bb546...a96 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #62 Skrevet 26. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fuck it! Slenger meg på.. Har virkelig lyst å slutte, men da må jeg fokusere på det. Skal prøve å gå uten fra og med dette minuttet, så lenge jeg klarer. Oppdaterer her innimellom IKKE gi deg! 14 timer er DRITBRA! Bare stålsett deg selv, og tenk hvor stor befrielse det blir å måtte slippe å ha med seg nesespray overalt. Hvordan gikk det på jobben? Holdt deg eller har du sprayet idag? - C Anonymkode: 9ad7c...0df HURRA!!!! HEIA DEG! Ser jeg tar av med caps lock flere plasser i tråden her, men det er fordi jeg engasjerer meg og heier på oss alle! Jeg svarer litt sent, har vært fult opp på jobb idag! Men hvordan har det gått? Har du tatt nesespray siden du skrev dette innlegget? Om du ikke har: RÅBRA!! Om du har: shit au, prøv igjen!! Vi klarer dette sammen, ikke sant? Ja, 14 timer syns jeg er kjempebra og en veldig god start! Men nå har jeg faktisk (sykt å tenke på) ikke tatt nesespray siden klokken 10 igår tidlig!! Ingen spray inatt, idag tidlig eller på jobben. Det er snart to døgn det, og så lenge har jeg ikke vært uten på år og dag! Jeg skal IKKE gi meg nå, har virkelig bestemt meg og skal overhode ikke gi etter for kvelningsfølelsen!!! Det gikk sånn OK- på jobben. Var ganske irritabel og trøtt pga tett nese og lite søvn, men de stakkars kollegene mine får bare føle med meg noen dager til LYKKE TIL MED SLUTTINGA, og bruk gjerne tråden så mye som du ønsker. Jeg finner iallefall motivasjon i å snakke med hverandre om dette! TS Anonymkode: bb546...a96 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #63 Skrevet 26. mars 2019 9 timer siden, vintage skrev: Heia dere som skal slutte 🥇 Jeg var der jeg også. Da jeg snudde for å kjøre hjem fordi jeg hadde glemt nesesprayen var det nok. Var så lei av å alltid måtte huske på å ha med overalt, alltid måtte passe på å få kjøpt inn nok til å ikke få panikk for å gå tom. Det var helt jævlig i noen få dager, så ble det bedre og bedre. Brukte litt nasonex i mellomtiden. Nå kan jeg bruke nesespray som normale folk gjør det. Hei du, tusen takk for at du deler dine erfaringer med avhengighet og slutting! Det er motiverende å høre om folk som har vært avhengig og greid å kutte ut Otrivin! Enig, den lasten som ligger over deg med å alltid måtte huske å ta med nesespray over alt er virkelig slitsom.. Jeg nekter å la nesespray noen gang kontrollere meg og mitt liv igjen! Ikke brukt siden 10 igår tidlig nå, håper det fortsetter sånn! TS Anonymkode: bb546...a96 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #64 Skrevet 26. mars 2019 Hei Ts! Jeg sluttet etter 4 års avhengighet 1 januar i år 😄 Var vant med å bruke en spray om dagen! Fikk en runde med Nasodren i utlandet. (Ett spray hver kveld i 4dgr) fortsatt er jeg forholdsvis tett men kan puste gjennom nesen igjen! Dersom ikke neseveggenr har åpnet seg til sommeren vil legen inn å operere! Stålsett deg! Alle kan👊🏼 Heier på deg! Anonymkode: 70725...6d1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #65 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har vært uten nesespray i snart to år nå. Var kjempetøft å slutte, men jeg heier på deg ts👏 Anonymkode: a74f2...40b 1
Eneri Skrevet 26. mars 2019 #66 Skrevet 26. mars 2019 Er ikke avhengig selv, men skjønner at noen blir det! Stort sett bare tett i nesen når jeg er forkjølet (dvs jeg plages ikke av allergier el som hos noen gir tett nese). Men helt avhengig av å puste gjennom nesen for å få sove om natta. Og er jeg tett lenge kommer migrenen dundrende. Jeg bruker bare nesespray når jeg er svært forkjølet og tett, og maks to g pr døgn. Bruker den som er for barn. Bruker den aldri så lenge som ti dager, for min nese reagerer med neseblod etter fem-seks dagers bruk. Så KAN jo ikke bli hekta, det stopper seg selv. Bruker salve under nesen som bestemora mi smurte oss med når vi var forkjølet. Den heter champheratum, lignende som mentolatum tror jeg. Håper dere klarer å bli kvitt avhengigheten!
MissAlba Skrevet 26. mars 2019 #67 Skrevet 26. mars 2019 På 25.3.2019 den 22.26, AnonymBruker skrev: Du har tatt otrivin i 16 år før du skjønte at det ikke var lurt...? Beklager tonen, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig... Anonymkode: 8a0f9...7ec Det er jo OVERHODET ikke det som står i innlegget. Er du anonym fordi du vet at du er ekkel mot ts? 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #68 Skrevet 26. mars 2019 Hei! Jeg sluttet med otrivin i 2017 etter 5 års avhengighet. Sluttet tvert og gikk over til Nasonex (ikke reseptbelagt). Dette er en kortisonspray. Jeg begynte med to spray per dag og deretter en spray om dagen. Husker ikke hvor lenge jeg holdt på med dette, men kanskje en to-ukers periode. Deretter ingenting. Jeg har brukt otrivin ved et par anledninger etter at jeg sluttet som følge av forkjølelse. Hvis du gjør dette, vær obs! Jeg ble i hvert fall raskt «evig tett» igjen. Altså, nesetettheten ble værende selv om forkjølelsen gikk over. Trolig pga min tidligere avhengighet til sprayen. De gangene jeg har brukt otrivin pga forkjølelse har jeg vært nødt til å sette strek å komme meg igjennom et døgn med konstant tett nese, for å ikke falle tilbake i samme spor. Da har tettheten sluppet taket. Ønsker deg ts, og alle dere andre, masse lykke til! Dette får dere til 😊 Anonymkode: db88a...707 1
puffy123 Skrevet 27. mars 2019 #69 Skrevet 27. mars 2019 På 26.3.2019 den 0.47, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips, setter pris på det! 🙂 TS Anonymkode: bb546...a96 Vil tipse deg om neseolje fra apoteket! Slimhinnene mine var helt ødelagt etter avhengighet i flere år, øre-nese-hals lege som ba meg kjøpe. Føles ekkelt ut å ta det i nese, men er jeg helt tett og ikke har nesespray så føler jeg at det hjelper. Sikkert placebo fordi det ser ut som og kjennes ut som nesespray.. men bra for slimhinnene. Det er reseptfritt og koster en 50lapp ca.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #70 Skrevet 27. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei du! HURRA FOR DEG som har vært rusfri i 6 mnd!!!!!! Jeg heier evig mye på deg, du er så flink!!!! Tusen takk for at du deler dine erfaringer rundt avhengighet. Som du sier, så er det to vidt forskjellige avhengigheter med en stor forskjell i alvorlighetsgrad, men samtidig (og som du også sier) føler vi begge (og flere med oss!!! ) på å være avhengig av noe. Evig respekt til deg, stå på! Natten var tung. Jeg sov ikke mye, men kom meg igjennom både natten og dagen idag. Har ikke tatt en dråpe nesespray, for nå er nok nok!!! Veldig ubehagelig å "ikke få luft", men jeg har nå bestemt meg for at jeg bare må igjennom det. Kroppen min (iallefall nesen min) vil takke meg for deg senere. Igjen, tusen takk for at du deler. Du er tøff! Anonymkode: bb546...a96 Tusen takk. Og bare hyggelig. Nå er du vel snart oppe i to døgn. Anonymkode: dccf6...b28 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #71 Skrevet 27. mars 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei Ts! Jeg sluttet etter 4 års avhengighet 1 januar i år 😄 Var vant med å bruke en spray om dagen! Fikk en runde med Nasodren i utlandet. (Ett spray hver kveld i 4dgr) fortsatt er jeg forholdsvis tett men kan puste gjennom nesen igjen! Dersom ikke neseveggenr har åpnet seg til sommeren vil legen inn å operere! Stålsett deg! Alle kan👊🏼 Heier på deg! Anonymkode: 70725...6d1 Hei du! Så flott å høre at du greide å slutte. Var det total slutt fra første sekund, eller hadde du en nedtrappingsperiode? Har virkelig stålsatt meg nå ja. 2 døgn og snart 3 timer ute nå, hurra! Tusen takk for støtten! TS Anonymkode: bb546...a96 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #72 Skrevet 27. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har virkelig stålsatt meg nå ja. 2 døgn og snart 3 timer ute nå, hurra! Tusen takk for støtten! TS Anonymkode: bb546...a96 Heia! Anonymkode: 07449...0a6
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #73 Skrevet 27. mars 2019 Vær forsiktig med rinexin, tar man for mange kan man få hjerneblødning. Det er forbudt i USA fordi så mange døde fordi de ikke greide å følge bruksanvisning Anonymkode: a78cc...fdd
Oslogs Skrevet 27. mars 2019 #74 Skrevet 27. mars 2019 Heiaheia!! Jeg klarte (kanskje ikke så imponerende) å slutte etter 3 mnd med daglig bruk! Og du/dere som har holdt på mye lenger, det høres helt forjævlig ut det dere må igjennom! STÅ PÅ! 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #75 Skrevet 27. mars 2019 Når du blir tett går du på et gulv som er kaldt, barfot. Anonymkode: b32f4...56c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #76 Skrevet 27. mars 2019 Hvordan klarer du å spise? De gangene jeg har prøvd å slutte har jeg gått masse ned i vekt, fordi jeg nesten ikke får i meg mat 😂 Når nesa er potte tett og jeg ikke har anledning til å puste gjennom munnen, så blir det særdeles vanskelig hehe Anonymkode: 27928...1e5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #77 Skrevet 27. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vær forsiktig med rinexin, tar man for mange kan man få hjerneblødning. Det er forbudt i USA fordi så mange døde fordi de ikke greide å følge bruksanvisning Anonymkode: a78cc...fdd Det er jo bare å følge legens anvisning. Er ikke noe vanskeligere enn andre medisiner. Legen sa til meg at man kunne føle seg litt oppjaget og at man fikk masse energi. Det kjente jeg ingenting til. Merket egentlig veldig lite av dem, både av virkning og bivirkning. Anonymkode: 5062f...6cd
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #78 Skrevet 27. mars 2019 På 25.3.2019 den 20.58, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg regner med jeg ikke er alene om dette, og tenkte kanskje denne tråden kunne være til hjelp (eller iallefall støtte) til andre i samme situasjon 😊 Siden jeg gikk på barneskolen har jeg vært avhengig av Otrivin (jepp, et djevelsk verk som jeg skulle ønske jeg aldri begynte med). Har brukt det hver bidige dag siden dette, og nå nærmer jeg meg 30 år.... Nå har jeg innsett at nok er nok, og bestemt meg for å slutte tvert. Har prøvd noen ganger tidligere, men har gitt opp etter ett døgn eller to siden det føles så håpløst. Så nå sitter jeg her, potte tett i nesa med en forferdelig "kvelings-følelse", hurra! 😣😅 Håper jeg greier det denne gangen! Er vel bare å pine seg igjennom de første ukene i håp om bedring! Jeg har fått utskrevet renixin av legen min, da slimhinnene mine er helt ødelagte etter så mange års bruk. Føler det hjelper delvis, men gruer meg litt til natten som kommer... Er det flere avhengige med ønsker om å slutte her inne, eventuelt tidligere avhengige som vil dele sin erfaring? Hvordan greide du å slutte, og hvor lang tid gikk det før det endelig føltes som du fikk luft igjen? 😊 NB: Vet Otrivin kun skal brukes i max 10 dager sammenhengende, men jeg var bare et barn da jeg tok mine første dråper av dette og tenkte overhode ikke på konsekvensene rundt langvarig bruk. Husker jeg sneik med meg Otrivinflaska på skolen osv slik foreldrene mine ikke skulle merke det... 🙄 Husker også jeg synes det var kjempeflaut som barn å være avhengig av noe. Anonymkode: bb546...a96 Rinexin kan gi hjerneblødning. Du er særlig utsatt når du har brukt nesespray i mengder. Utrolig at legen din har gitt deg dette. Ellers bør du henvises til ørenesehalsspesialist. Anonymkode: b9335...75f
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #79 Skrevet 27. mars 2019 Breathe right strips og å sove med høyere pute kan hjelpe på tettheten om natten! Disse første dagene med nesesprayslutt, vil jeg også anbefale Physiomer jet spray. Det er saltvann med kraftig stråle og gir ingen avhengighet. Jeg har vært nesesprayavhengig i to omganger, den første i 8 år men klarte å slutte og holdt meg til jeg ble gravid med nr 2, da var det rett på kjøret igjen. Den andre runden varte i 9 år... Nå har jeg ikke brukt nesespray på 2 år takket være physiomer jet spray og nasonex mot allergien. Slimhinnene er helt fine! https://www.apotek1.no/produkter/physiomer-nesespray-jet-strong-210ml-817200p Dette klarer dere! Heia!! Anonymkode: f6c55...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå