Gå til innhold

Nesesprayavhengig i 16 år - slutter NÅ! Andre i samme båt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medlem av anonyme-otrivin-avhengige selv, så skjønner hvordan du har det! Og det er mange av oss

Det som hjalp meg var å først gå ned til barneotrivin i ei ukes tid, deretter saltvann og neseoljespray (tror det er sesamolje). Oljesprayen er fin for slimhinnene og saltvannnesesprayen hjelper på. Bruker den saltvannssprayen med aloe vera. 

En annen ting som jeg tror kan hjelpe, men ikke testet ut selv, er mentholatum-salve. Husker bestemoren min klinte mentholatum under neseborene da vi var små og tette i nesen. Åpnet opp husker jeg (så tårene rant)

Og det hjelper å prøve å tenke at det er verst første uka 

Nettene syntes jeg var verst, men det hjalp litt å ligge med hodet høyt og ha vinduet på gløtt så det var frisk luft på soverommet. I tillegg såklart saltvannnesespray 

Lykke til 🌺

Gjest NotYou
Skrevet

Avhengig på 15ende året. ØNH-leger anbefaler operasjon dersom jeg vil slutte, men jeg orker ikke tanken på å slutte. Må ha otrivin med menthol. Bruker vell 3-4 flasker i uka, så dyrt er det også. 

Vil følge med her inne å se hvordan du klarer deg :) Lykke til ts! 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har vært av og på nesespray-kjøret i flere år men nå har jeg klart å slutte helt🥳 det som funket for meg var å ha en chili i nærheten og stikke den litt opp i nesen når det tettet seg🌶🌶 da løsner det opp. Husker klaustrofobi følelsen av å ikke få puste, verste følelsen!

Anonymkode: 3e192...c5c

Chilli faktisk! Morsomt tips, men hva gjør man ikke for å bli kvitt avhengigheten 🙂 

TS

Anonymkode: bb546...a96

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til! Sliter med det samme før, også mannen min - han gikk til spesialist og fikk der beskjed om at Otrivin er mer avhengighetsskapende en heroin... Han fikk også beskjed om å bruke Nasonex i kombinasjon med renixnkuren, han har blitt helt kvitt avhengigheten. 

Anonymkode: 1536e...fb6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det i natt, ts? 

Har ikke vært avhengig av nesespray, men er rusmisbruker. Den grusomme følelsen i en abstinent kropp etter å ha sovet. Kunne knapt stå på beina før jeg hadde satt det første skuddet. Og når jeg for alvor skulle avruses. Selv med legemiddelassistert avrusning (benzo) var det et helvete. Husket jeg lå og rev og røsket meg i håret. Lå som en makk i senga de første dagene. Husker det var nærmest en seier når jeg klarte å sitte fem minutter i ro i fellesarealet før uroen tok over igjen. Det var grusomt. 

Må være veldig ubehagelig å ikke få puste. Vil tro trykket i nesen skaper hodepine også, men hold ut! Det er to helt ulike avhengigheter, men felles for begge er at man er helt prisgitt å ha sin "krykke" tilgjengelig for å klare å fungere uten masse ubehag og ikke minst det stresset som kommer hvis man går tom før man har fått ordnet nok. 

Det positive er vel at når du har kommet deg gjennom denne avvenningen og kan puste fritt igjen så har du ikke et liv i ruiner og kanskje mange måneder i behandling i tillegg. :ler: Så dette tenker jeg du klarer. :)

til sammenligning så holder jeg på å kutte ned på snus nå. Har vel halvert forbruket, men jeg orker ikke gå cold turkey for det gir så voldsomt ubehag. Så selv om jeg har gått gjennom et to ukers fysisk abstinenshelvete etterfulgt av mange måneder med psykisk abstinens så synes jeg det er vanlig å slutte med snus. :ler: Så jeg har tatt en pause i nedtrappingen. Har bare vært rusfri i seks måneder så tenker å ta en ting av gangen. :)

Lykke til i hvert fall. 

Anonymkode: dccf6...b28

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vært avhengig av nesespray, men er rusmisbruker. Den grusomme følelsen i en abstinent kropp etter å ha sovet. Kunne knapt stå på beina før jeg hadde satt det første skuddet. Og når jeg for alvor skulle avruses. Selv med legemiddelassistert avrusning (benzo) var det et helvete. Husket jeg lå og rev og røsket meg i håret. Lå som en makk i senga de første dagene. Husker det var nærmest en seier når jeg klarte å sitte fem minutter i ro i fellesarealet før uroen tok over igjen. Det var grusomt. 

Må være veldig ubehagelig å ikke få puste. Vil tro trykket i nesen skaper hodepine også, men hold ut! Det er to helt ulike avhengigheter, men felles for begge er at man er helt prisgitt å ha sin "krykke" tilgjengelig for å klare å fungere uten masse ubehag og ikke minst det stresset som kommer hvis man går tom før man har fått ordnet nok. 

Det positive er vel at når du har kommet deg gjennom denne avvenningen og kan puste fritt igjen så har du ikke et liv i ruiner og kanskje mange måneder i behandling i tillegg. :ler: Så dette tenker jeg du klarer. :)

til sammenligning så holder jeg på å kutte ned på snus nå. Har vel halvert forbruket, men jeg orker ikke gå cold turkey for det gir så voldsomt ubehag. Så selv om jeg har gått gjennom et to ukers fysisk abstinenshelvete etterfulgt av mange måneder med psykisk abstinens så synes jeg det er vanlig å slutte med snus. :ler: Så jeg har tatt en pause i nedtrappingen. Har bare vært rusfri i seks måneder så tenker å ta en ting av gangen. :)

Lykke til i hvert fall. 

Synes det er vanskelig å slutte med snus, mente jeg. 

Du kan også koke dampvann av ingefær og stå over kjelen en stund. Det skal åpne litt opp tror jeg. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder du ut, ts?

Anonymkode: 07449...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, skruf skrev:

Medlem av anonyme-otrivin-avhengige selv, så skjønner hvordan du har det! Og det er mange av oss

Det som hjalp meg var å først gå ned til barneotrivin i ei ukes tid, deretter saltvann og neseoljespray (tror det er sesamolje). Oljesprayen er fin for slimhinnene og saltvannnesesprayen hjelper på. Bruker den saltvannssprayen med aloe vera. 

En annen ting som jeg tror kan hjelpe, men ikke testet ut selv, er mentholatum-salve. Husker bestemoren min klinte mentholatum under neseborene da vi var små og tette i nesen. Åpnet opp husker jeg (så tårene rant)

Og det hjelper å prøve å tenke at det er verst første uka 

Nettene syntes jeg var verst, men det hjalp litt å ligge med hodet høyt og ha vinduet på gløtt så det var frisk luft på soverommet. I tillegg såklart saltvannnesespray 

Lykke til 🌺

Helt klart mange av oss, og det er fint å kunne dele erfaringer med andre i samme situasjon 🙂

Oljespray har jeg aldri hørt om. Jeg skal sjekke det ut, men enn så lenge går det faktisk OK på dagtid ved hjelp av Rinexinen jeg fikk av legen (takk gud!). Men inatt var et rent helvette, for å si det mildt. Tror jeg fikk 2t sporadisk søvn totalt, er rimelig kake i dag for å si det sånn 😛

Helt enig, prøver å tenke at det er verst i starten, og at det blir litt bedre for hver minutt, time og dag som går :) Alt for å holde motet oppe!

Takk for tips og erfaringer, setter pris på det! 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har en jobb hvor jeg må være sykt skjerpa, så her slutta jeg med å ikke bruke noe. På kvelden tok jeg en sprut barnespray i ett nesebor. Og gjentok ved behov ila natta. Når det ene boret fungerte sånn tålelig så sluttet jeg på det andre også. Heøt forferdelig! 

Anonymkode: 9389e...5c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har en jobb hvor jeg må være sykt skjerpa, så her slutta jeg med å ikke bruke noe. På kvelden tok jeg en sprut barnespray i ett nesebor. Og gjentok ved behov ila natta. Når det ene boret fungerte sånn tålelig så sluttet jeg på det andre også. Heøt forferdelig! 

*med å ikle bruke noe på dagtid. På kvelden...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, NotYou skrev:

Avhengig på 15ende året. ØNH-leger anbefaler operasjon dersom jeg vil slutte, men jeg orker ikke tanken på å slutte. Må ha otrivin med menthol. Bruker vell 3-4 flasker i uka, så dyrt er det også. 

Vil følge med her inne å se hvordan du klarer deg :) Lykke til ts! 

Min ØNH-lege anbefalte også operasjon om jeg ikke greier å slutte, men jeg vil gjøre alt for å unngå det og derfor prøver jeg å slutte nå :):)  Håper du også greier å slutte, eventuelt får hjelp via operasjon! :) 

Tusen takk for lykkeønskninger, skal prøve å holde dere oppdaterte! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også avhengig, må tenke... 12 år har det gått nå. Jeg syntes du er tøff som prøver å slutte. Jeg får faktisk panikk av tanken. Men sånn egentlig, hvorfor er det så farlig? For å si det sånn, jeg har vært en røyker og er nå en snuser istedet. Jeg hadde heller kutta snusen tvert enn å kutta nesesprayen. Sykt å tenke på..

Anonymkode: e03cf...1fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra du har greid å slutte tidligere! Da veit du at du klarer det om du VIRKELIG kan/må! 🙂 Kanskje du vil bli med å slutte sammen, om jeg forstår deg riktig og du fortsatt er avhengig? Jeg er på min 14. time uten nå, et rent helvette.... Men jeg NEKTER å gi meg denne gangen, og når jeg først har greid det (noe jeg skal!) skal jeg aldri legge mine øyne på en Otrivinflaske igjen!

Takk for tips forresten! 🙂

Dette blir en lang natt... Kan ikke si at jeg gleder meg til å både være potte tett og ekstremt trøtt på jobb imorgen 🙈

TS

Fuck it! Slenger meg på.. Har virkelig lyst å slutte, men da må jeg fokusere på det. Skal prøve å gå uten fra og med dette minuttet, så lenge jeg klarer. Oppdaterer her innimellom :)

IKKE gi deg! 14 timer er DRITBRA! :) Bare stålsett deg selv, og tenk hvor stor befrielse det blir å måtte slippe å ha med seg nesespray overalt. 

Hvordan gikk det på jobben? Holdt deg eller har du sprayet idag? 

- C

Anonymkode: 9ad7c...0df

• Liker 2
Skrevet

Heia dere som skal slutte 🥇 Jeg var der jeg også. Da jeg snudde for å kjøre hjem fordi jeg hadde glemt nesesprayen var det nok. Var så lei av å alltid måtte huske på å ha med overalt, alltid måtte passe på å få kjøpt inn nok til å ikke få panikk for å gå tom.

Det var helt jævlig i noen få dager, så ble det bedre og bedre. Brukte litt nasonex i mellomtiden.

Nå kan jeg bruke nesespray som normale folk gjør det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Sliter med det samme før, også mannen min - han gikk til spesialist og fikk der beskjed om at Otrivin er mer avhengighetsskapende en heroin... Han fikk også beskjed om å bruke Nasonex i kombinasjon med renixnkuren, han har blitt helt kvitt avhengigheten. 

Anonymkode: 1536e...fb6

Tusen takk for det! :) Så fint at mannen din greide å slutte ved god hjelp av legen, og at du også ikke sliter med dette lenger! Jeg bruker Avamys sammen med Renixin, så håper det virker for meg også :) Ikke brukt siden igår klokken 10 nå, for en mestringsfølelse!

TS

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til i hvert fall. 

Hei du! :)

HURRA FOR DEG som har vært rusfri i 6 mnd!!!!!! Jeg heier evig mye på deg, du er så flink!!!! Tusen takk for at du deler dine erfaringer rundt avhengighet. Som du sier, så er det to vidt forskjellige avhengigheter med en stor forskjell i alvorlighetsgrad, men samtidig (og som du også sier) føler vi begge (og flere med oss!!! :) ) på å være avhengig av noe. 

Evig respekt til deg, stå på!

Natten var tung. Jeg sov ikke mye, men kom meg igjennom både natten og dagen idag. Har ikke tatt en dråpe nesespray, for nå er nok nok!!! :) Veldig ubehagelig å "ikke få luft", men jeg har nå bestemt meg for at jeg bare må igjennom det. Kroppen min (iallefall nesen min) vil takke meg for deg senere.

Igjen, tusen takk for at du deler. Du er tøff! :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Holder du ut, ts?

Anonymkode: 07449...0a6

Helt utrolig, men JA! :) Jeg har ikke brukt nesespray siden klokken 10 igår tidlig nå, så må innrømme at jeg er veldig stolt av meg selv! :) Forferdelig ekkelt å gå rundt uten å få puste ordentlig, og også å gå rundt med tankene om at alt ordner seg med bare en liiiten spray. Men jeg skal ikke gi etter, ikke denne gangen. Har stålsatt meg nå! :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

*med å ikle bruke noe på dagtid. På kvelden...

Ja, det er faktisk helt forferdelig denne avhengigheten... Men det er godt å vite at vi er flere. Er du helt fri, nå da? :) i såfall, klapp på skuldra til deg! Og om du fortsatt jobber for å bli 100% fri; jeg heier på deg!! :) 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...