Gå til innhold

Nesesprayavhengig i 16 år - slutter NÅ! Andre i samme båt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg regner med jeg ikke er alene om dette, og tenkte kanskje denne tråden kunne være til hjelp (eller iallefall støtte) til andre i samme situasjon 😊 

Siden jeg gikk på barneskolen har jeg vært avhengig av Otrivin (jepp, et djevelsk verk som jeg skulle ønske jeg aldri begynte med). Har brukt det hver bidige dag siden dette, og nå nærmer jeg meg 30 år.... Nå har jeg innsett at nok er nok, og bestemt meg for å slutte tvert. Har prøvd noen ganger tidligere, men har gitt opp etter ett døgn eller to siden det føles så håpløst. Så nå sitter jeg her, potte tett i nesa med en forferdelig "kvelings-følelse", hurra! 😣😅 Håper jeg greier det denne gangen! Er vel bare å pine seg igjennom de første ukene i håp om bedring!

Jeg har fått utskrevet renixin av legen min, da slimhinnene mine er helt ødelagte etter så mange års bruk. Føler det hjelper delvis, men gruer meg litt til natten som kommer...

Er det flere avhengige med ønsker om å slutte her inne, eventuelt tidligere avhengige som vil dele sin erfaring? Hvordan greide du å slutte, og hvor lang tid gikk det før det endelig føltes som du fikk luft igjen? 😊

NB: Vet Otrivin kun skal brukes i max 10 dager sammenhengende, men jeg var bare et barn da jeg tok mine første dråper av dette og tenkte overhode ikke på konsekvensene rundt langvarig bruk. Husker jeg sneik med meg Otrivinflaska på skolen osv slik foreldrene mine ikke skulle merke det... 🙄 Husker også jeg synes det var kjempeflaut som barn å være avhengig av noe.

Anonymkode: bb546...a96

• Liker 3
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Heier på deg! Dette klarer du ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Du har tatt otrivin i 16 år før du skjønte at det ikke var lurt...? 

Beklager tonen, men jeg skjønner ikke hvordan det er mulig...

Anonymkode: 8a0f9...7ec

Skrevet

Hvordan kan man være avhengig av otrivin? Det gir jo ingen rus...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

He?? Hvorfor???

Anonymkode: a7606...0a3

Skrevet

Har blitt avhengig selv de siste mnd, men bruker medisiner som en av bivirkn er tett/delvis tett nese. Er jo helt pyton å bli så tett at man føler man ikke får puste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rinexin hjalp ikke meg. Heller ikke nesespray med kortison som skal roe ned slimhinnene. For min del så er det cold turkey som fungerer, først ett nesebor og når det har blitt bra, så det andre. Det tok nesten 2 uker før det var over. Problemet kom neste gang jeg ble forkjølet, da kom avhengigheten lenge før 10 dager. 

Anonymkode: 5062f...6cd

Gjest GulSol
Skrevet
5 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Slimhinnene blir avhengig av stoffet i nesesprayen, de trekker seg sammen og tetter nesen helt tett om det ikke sprayes. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen plass har TS skrevet at det tok henne 16 år å skjønne dette. Tonen din kan du ta en helt annen plass! Hun skriver tilogmed at hun har forsøkt å slutte flere ganger??? Hvor finner du denne kvalme holdningen fra?

Jeg er avhengig selv, på tredje året. Ikke morro å våkne midt på natten med pottetett nese.... Meeeen slutte har jeg ikke tenkt til enda 🙈 Lykke til TS!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt neseoperasjon for 4 mnd siden, jeg var så tett i nese etter legen tok ut bandasje fra nesen, og begynte med nesespray. Helt siden bruker jeg den, og med engang jeg sluttet klarer jeg ikke puste! 

Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal slutte

Anonymkode: 7ad77...6fd

Skrevet
37 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det er mange som er avhengige av nesespray. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vært avhengig i 7-8 år selv. Har klart å slutte engang før, men var så dum at jeg begynte igjen. Det som hjalp var dog nedtrapping. Gikk uten så lenge jeg maktet, før jeg tok en liten spray. Repeat. Trengte den mindre og mindre, men tror det kan ta mange måneder før nesa er tilbake til "normalt" om den noen gang blir det etter så langt bruk. 

Anonymkode: 9ad7c...0df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt neseoperasjon for 4 mnd siden, jeg var så tett i nese etter legen tok ut bandasje fra nesen, og begynte med nesespray. Helt siden bruker jeg den, og med engang jeg sluttet klarer jeg ikke puste! 

Nå vet jeg ikke hvordan jeg skal slutte

Anonymkode: 7ad77...6fd

Nedtrapping. Ha nesesprayen klar, men hold deg så lenge du klarer før du tar en liten spray. Fortsatt så, med så lange pause i mellom som mulig. Dette er snakk om 4 mnd, DU burde virkelig slutte før nesa tar virkelig skade av det. Om det ikke har gjort det ennå.

Anonymkode: 9ad7c...0df

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner at du er er slikt type menneske som elsker å få andre til å føle seg uintelligente. Fungerer sikkert på noen, men dessverre ikke på meg.

Forholder meg saklig å svarer på spørsmålet ditt:

1. Det tok da virkelig ikke 16 år før jeg forstod at det var dumt? Det har jeg da forstått for mange, mange år siden. Kan jeg spørre hvor du leser dette, for det lurer jeg oppriktig på... Men du er vel kanskje av den typen som sier dette til røykere/snusere/alkoholikere/narkomane også (sammenligner ikke alvorlighetsgrad i avhengighet her, for å presisere)?

TS

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Det stemmer, det gir ikke noe form for rus. Men etter langtidsbruk får mange noe som heter medikamell rhinitt, dvs at slimhinnene er kronisk forstørret og blokkerer alt av åpning. Slitsomt, men tror flere enn vi tror er «rammet» av det.

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Tessa12 skrev:

Har blitt avhengig selv de siste mnd, men bruker medisiner som en av bivirkn er tett/delvis tett nese. Er jo helt pyton å bli så tett at man føler man ikke får puste.

Huff, ja det er helt forferdelig! Føler med deg, og håper du kommer deg Otrivin-«kjøret»! 🙂

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tvang meg selv til å kun bruke den om kvelden og natten i en periode. De første ukene var tøffe med mye pesing og hodepine, men så gikk det over. Deretter kun om kvelden, og så slutta jeg helt etter en måned eller to. Jeg brukte spray mange ganger daglig i fem år, og måtte slutte da jeg begynte å våkne fire-fem ganger hver natt av at nesen var tett. De første nettene uten våkner jeg og hadde trøbbel med å sovne igjen, men etter et par netter slutta jeg å våkne. Nå er nesen bra igjen, og jeg bruker ikke spray når jeg er forkjøla en gang. Nekter å havne inn i det der en gang til. 

Anonymkode: 9b503...f88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet hvordan du har det. Jeg var avhengig av Otrivin før jeg bestemte meg for å slutte tvert. Det var et helvete i flere dager. Nesen var pottetett og det føltes som om jeg skulle kveles. 

Et lite tips. Slutt med Otrivin i et nesebor før du går over til det andre. Da er det lettere å gjennomføre hele prosessen.

Anonymkode: bbea9...b26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rinexin hjalp ikke meg. Heller ikke nesespray med kortison som skal roe ned slimhinnene. For min del så er det cold turkey som fungerer, først ett nesebor og når det har blitt bra, så det andre. Det tok nesten 2 uker før det var over. Problemet kom neste gang jeg ble forkjølet, da kom avhengigheten lenge før 10 dager. 

Anonymkode: 5062f...6cd

Takk for tips, det var lurt! 🙂 Jeg får prøve dette om Rinexin ikke hjelper overhode. 

Og ja, har fått høre av legen at når man først har vært avhengig, for så klart å slutte; så er det mye større risiko for å bli avhengig på nytt. Én spray kan være nok sier han. Om jeg greier å slutte nå, så skal jeg aldri så mye som se på en Otrivin flaske ever again!

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, GulSol skrev:

Slimhinnene blir avhengig av stoffet i nesesprayen, de trekker seg sammen og tetter nesen helt tett om det ikke sprayes. 

Ingen plass har TS skrevet at det tok henne 16 år å skjønne dette. Tonen din kan du ta en helt annen plass! Hun skriver tilogmed at hun har forsøkt å slutte flere ganger??? Hvor finner du denne kvalme holdningen fra?

Jeg er avhengig selv, på tredje året. Ikke morro å våkne midt på natten med pottetett nese.... Meeeen slutte har jeg ikke tenkt til enda 🙈 Lykke til TS!

Helt utrolig hvordan enkelte feiltolker ting. Skulle tro det var gjort med vilje for å lage kvalme🙈 Takk for støtten ❤️

Huff, det er ikke noe gøy nei! Det føles jo regelrett ut som om man blir kvalt! Når det er sagt; håper du greier å slutte når du vil det, jeg har troen på deg! Og tusen takk for lykkeønskninger! 🙂 

TS

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, det gir ikke noe form for rus. Men etter langtidsbruk får mange noe som heter medikamell rhinitt, dvs at slimhinnene er kronisk forstørret og blokkerer alt av åpning. Slitsomt, men tror flere enn vi tror er «rammet» av det.

Da er det bare å stålsette seg! Er du heldig så er det over i løpet av en uke

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...