Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med bruk av hormonspiral?

Det er jo hormoner i den og da kan man vel få en del bivirkninger også?

Jeg har brukt vanlig spiral i noen år, men er ikke så fornøyd fordi jeg har mye blødninger i hytt og pine...

:veldigsur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk på hormonspiral så finner du masse informasjon.

Skrevet

Jeg har hormonspiral, og er veldig fornøyd med det. Jeg var skeptisk til at det var hormoner, siden jeg har negativ erfaring med p-piller. Jeg snakket med legen min om dette, og hun sa at selv om man reagerte negativt på p-piller var det få som hadde problemer med hormonspiral, da den utskiller mye mindre hormoner enn p-pillene. Den er av de sikreste prevensjonsmidlene hvis jeg ikke husker helt feil, bortsett fra kondom, selvfølgelig. Og det er vanlig at man får mindre blødninger under menstruasjon.

Gjest marris75
Skrevet

Jeg har nå hatt hormonspiral i omtrent 1 år. Fordelen er at jeg nesten ikke har blødninger lenger. Har heller ikke menstrasjonssmerter. Men ulempen for min del er at sexlysten avtok. Jeg vet jo ikke 100% om det er spiralen som gjør det, men jeg regner med at det er den som gjør det. Jeg ammet jo også når jeg satt inn spiralen, og det også har jo innvirkning på sexlysten. Men når jeg sluttet å amme, så kom lysten noe tilbake, men må si at lysten var større før.

Skrevet

Er det vondt å sette den inn?

(Liten kommentar til Marris75: Tror småbarnstiden gjør noe med oss, det er ikke så lett å være impulsiv lenger, og nattesøvnen er plutselig blitt livsviktig. Ikke sikkert det er spiralen sin skyld at lysten var større før.... :ler: Men det var bare en sidekommentar - unnskyld avsporingen HIAS)

Gjest Anonymous
Skrevet
Er det vondt å sette den inn?

Jeg satt den inn 6 uker etter fødsel, så nei jeg synes ikke det var vondt. Men legen sa at det visst skulle gjøre litt vondt. Men i forhold til det jeg hadde gjort 6 uker før så nei! :hoho:

Skrevet

Man blir ofte rådet til å få satt den inn rett etter en menstruasjon, mens livmorhalsen fremdeles er litt myk og mer åpen enn ellers. Hvis du ikke har født, har trang livmorhals, og attpåtil får satt spiralen inn på et tidspunkt i syklusen hvor livmorhalsen er trangere enn ellers kan det gjøre vondt. Men det er jo så fort gjort.

Hormonspiralen inneholder visstnok samme type hormoner som mini-piller, men siden førstnevnte skiller ut hormonene lokalt i livmoren gir de ikke like mye bivirkninger. Tåler ikke minipiller, men tåler hormonspiralen godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...