AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Del Skrevet 25. mars 2019 Jeg ønsker å betale 0% skatt i år, og heller betale alt skatt i form av resteskatt. Til nå, så har jeg bare benyttet meg av frikort. Hvordan går jeg fram med å bytte fra frikort, til skattekort med 0% skatt? Slik jeg ser det på skatteetaten sin side, så står det at jeg må oppgi en forventet månedlig inntekt. Vil det si at for å få 0% skattekort, så må jeg oppgi forventet månedlig inntekt på 4500 kr (dvs. under den skattefrie grensen), selv om jeg blir å tjene mer enn det? Anonymkode: e3a18...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet 25. mars 2019 #2 Del Skrevet 25. mars 2019 0 % er frikort, så i realiteten må du vel oppgi en inntekt som faller inn under denne grensen. Du tror ikke arbeidsgiver blir å stille spørsmålstegn ved dette? 🙄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Del Skrevet 25. mars 2019 11 minutter siden, nordlending said: 0 % er frikort, så i realiteten må du vel oppgi en inntekt som faller inn under denne grensen. Du tror ikke arbeidsgiver blir å stille spørsmålstegn ved dette? 🙄 Ser ikke noe problem, betaler jo uansett skatten etterskuddsvis (når man får baksmell). Men, ja, frikortgrensa er på 55000 kr, så da som blir ca. 4583 kr / mnd. Slik at om man oppgir den summen som forventet månedlig inntekt, så burde man jo komme under grensa - og da effektivt bli trukket 0% i skatt? Hele formålet er som sagt å heller betale skatten i etterskudd, i 2020 Anonymkode: e3a18...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2019 #4 Del Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke noe problem, betaler jo uansett skatten etterskuddsvis (når man får baksmell). Men, ja, frikortgrensa er på 55000 kr, så da som blir ca. 4583 kr / mnd. Slik at om man oppgir den summen som forventet månedlig inntekt, så burde man jo komme under grensa - og da effektivt bli trukket 0% i skatt? Hele formålet er som sagt å heller betale skatten i etterskudd, i 2020 Anonymkode: e3a18...d76 Jeg har prøvd det med å manipulere tallene. Det laveste jeg kommer er 20%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Del Skrevet 25. mars 2019 Du får ikke lov til å vente. Anonymkode: 00a33...715 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Del Skrevet 25. mars 2019 20 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg har prøvd det med å manipulere tallene. Det laveste jeg kommer er 20%. Jeg får til lavere ved å skrive høyere på "allerede innbetalt skatt". Anonymkode: 65b8a...4df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2019 #7 Del Skrevet 25. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får til lavere ved å skrive høyere på "allerede innbetalt skatt". Anonymkode: 65b8a...4df Har du sendt det inn? Når jeg gjør det justerer de det til 20%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #8 Del Skrevet 25. mars 2019 Det foretas en manuell kontroll i tilfeller der oppgitte tall avviker fra tallene hos Skatteetaten. Du får derfor ikke manipulert skattetrekket ditt til ingenting. Videre utstedes det ikke skattekort med lavere trekkprosent enn fem. Anonymkode: 45854...3e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #9 Del Skrevet 25. mars 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke noe problem, betaler jo uansett skatten etterskuddsvis (når man får baksmell). Men, ja, frikortgrensa er på 55000 kr, så da som blir ca. 4583 kr / mnd. Slik at om man oppgir den summen som forventet månedlig inntekt, så burde man jo komme under grensa - og da effektivt bli trukket 0% i skatt? Hele formålet er som sagt å heller betale skatten i etterskudd, i 2020 Anonymkode: e3a18...d76 Arbeidsgiver må trekke 50% skatt når frikortet er oppbrukt. Anonymkode: 6b469...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 25. mars 2019 #10 Del Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Arbeidsgiver må trekke 50% skatt når frikortet er oppbrukt. Anonymkode: 6b469...448 Ergo det er ganske ulønnsomt å bruke frikort hvis man overstiger grensen. Ts. Du kan bli selvstendig næringsdrivende. Da er du selv ansvarlig for å trekke skatt. Risikerer fengselsstraff da men... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Del Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å betale 0% skatt i år, og heller betale alt skatt i form av resteskatt. Til nå, så har jeg bare benyttet meg av frikort. Hvordan går jeg fram med å bytte fra frikort, til skattekort med 0% skatt? Slik jeg ser det på skatteetaten sin side, så står det at jeg må oppgi en forventet månedlig inntekt. Vil det si at for å få 0% skattekort, så må jeg oppgi forventet månedlig inntekt på 4500 kr (dvs. under den skattefrie grensen), selv om jeg blir å tjene mer enn det? Anonymkode: e3a18...d76 En arbeidsgiver har ikke lov å ikke trekke skatt. har du frikort så frodeler du de 55 000 på arbeidsgiver. De har oversikt over hvor mye du har igjen på frikort av den potten du har fordelt. Har en datter på 17 som har to jobber, og på hennes lønns slipper står det rswt frikort og hva som er igjen som hun lan tjene på x sted før hun må endre til trekk prosent om hun skal overstige fordelt beløp. Du har altså ikke lov å motta inntekt uten å trekke skatt. Og arbeidsgiver kan også melde ifra om de ser du har unaturlig lavt trekk Anonymkode: 0ed2a...caa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Del Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En arbeidsgiver har ikke lov å ikke trekke skatt. har du frikort så frodeler du de 55 000 på arbeidsgiver. De har oversikt over hvor mye du har igjen på frikort av den potten du har fordelt. Har en datter på 17 som har to jobber, og på hennes lønns slipper står det rswt frikort og hva som er igjen som hun lan tjene på x sted før hun må endre til trekk prosent om hun skal overstige fordelt beløp. Du har altså ikke lov å motta inntekt uten å trekke skatt. Og arbeidsgiver kan også melde ifra om de ser du har unaturlig lavt trekk Anonymkode: 0ed2a...caa Tjener hun over 55000 iløpet av året, blir fribeløpet medregnet i skattetrekk for hele året. Man kan ikke ha frikort opp til 55000 og bare skatte for det over. Anonymkode: 6b685...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Del Skrevet 25. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tjener hun over 55000 iløpet av året, blir fribeløpet medregnet i skattetrekk for hele året. Man kan ikke ha frikort opp til 55000 og bare skatte for det over. Anonymkode: 6b685...722 da oppgis forventet beløp hun skal tjene og så rtegnes prosent trekk uifra det. Skjedde for 2018, så da betalte hun 19 prosent de siste 3 månedene ifjor. Men som ts tenker så må inntekt oppgis for å finne riktig trekk og arbeidsgiver har et ansvar og må forholde seg til loven Anonymkode: 0ed2a...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #14 Del Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: da oppgis forventet beløp hun skal tjene og så rtegnes prosent trekk uifra det. Skjedde for 2018, så da betalte hun 19 prosent de siste 3 månedene ifjor. Men som ts tenker så må inntekt oppgis for å finne riktig trekk og arbeidsgiver har et ansvar og må forholde seg til loven Anonymkode: 0ed2a...caa Det viser seg 4/4. Anonymkode: 6b685...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juks Skrevet 25. mars 2019 #15 Del Skrevet 25. mars 2019 Gå inn på skatteetaten.no og juster skattekort til akkurat det du har lyst til. Både opp og ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Del Skrevet 25. mars 2019 Men hva slags fordeler gir det deg å ikke trekke skatt månedsvis, men få en restskatt? Anonymkode: 9e5b1...873 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #17 Del Skrevet 25. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: da oppgis forventet beløp hun skal tjene og så rtegnes prosent trekk uifra det. Skjedde for 2018, så da betalte hun 19 prosent de siste 3 månedene ifjor. Men som ts tenker så må inntekt oppgis for å finne riktig trekk og arbeidsgiver har et ansvar og må forholde seg til loven Anonymkode: 0ed2a...caa «Det beløpet du allerede har tjent uten å trekke skatt, tas med i grunnlaget for beregningen av nytt skattekort. Uansett om du først har hatt frikort eller ikke, vil den totale skatten du betaler bli den samme.» Anonymkode: 6b685...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #18 Del Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å betale 0% skatt i år, og heller betale alt skatt i form av resteskatt. Til nå, så har jeg bare benyttet meg av frikort. Hvordan går jeg fram med å bytte fra frikort, til skattekort med 0% skatt? Slik jeg ser det på skatteetaten sin side, så står det at jeg må oppgi en forventet månedlig inntekt. Vil det si at for å få 0% skattekort, så må jeg oppgi forventet månedlig inntekt på 4500 kr (dvs. under den skattefrie grensen), selv om jeg blir å tjene mer enn det? Anonymkode: e3a18...d76 Flott det at du prøver å gjøre ting på "din egen måte" og ikke som alle andre i resten av Norge. Det er en grunn til at ting er slik de er. Foreslår at du prøver en litt mer vanlig metoden for skatteinnbetaling enn den "lure" ideen du har klekket ut selv. Du skal vel ikke bæsje på leggen samtidig som du skatter 0% ? Anonymkode: 6a0d8...d5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Traktor Skrevet 25. mars 2019 #19 Del Skrevet 25. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva slags fordeler gir det deg å ikke trekke skatt månedsvis, men få en restskatt? Anonymkode: 9e5b1...873 Rentefritt lån som man kan sette på høyrentekonto. Dersom man har orden på økonomien og klarer å la være å bruke pengene er mest mulig restskatt lønnsomt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #20 Del Skrevet 25. mars 2019 Du kan ikke gjøre dette dersom du har tjent 55.000,- hittil i år, da får du ikke frikort. Dersom du prøver deg på dette fra 01.01.20 så vil lønningansvarlig automatisk trekke deg 50% i skatt når frikortet har gått ut, dersom du ikke endrer til skattekort. Anonymkode: a210f...ffc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå