Gå til innhold

Hvilket veldedig formål er det beste?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i bryllup til sommeren og brudeparet sier i invitasjonen at de har mer enn nok av alt. Samtidig ønsker de seg penger og ingenting annet i bryllupsgave. Det var ikke engang formulert som «penger til bryllupsreise e.l.» i ønskelisten. Jeg får litt vond smak i munnen av å gi penger i gave til voksne mennesker som på alle måter forteller at de har det de trenger. Derfor tenkte jeg å gi en sum til et veldedig formål, slik at det kan komme til gode for noen som faktisk trenger det. 

Hvilket formål er best å gi til? Er det noen av organisasjonene som burde unngås? Jeg har tenkt å unngå livssynsbaserte organisasjoner, da mitt inntrykk er at de er mer kontroversielle enn andre. Det samme kan kanskje også gjelde miljøorganisasjoner. Men hvilke andre bør man velge? 

Jeg kan naturlig nok ikke spørre brudeparet hva de foretrekker, men ønsker samtidig ikke å fornærme dem ved å velge noe som de ikke kan stå inne for. Derfor bør det være så nøytralt at alle kan støtte det, og at brudeparet kan bli glade for donasjonen selv om det ikke var en donasjon til deres egne lommer. Er Leger uten grenser innafor? Er Røde kors bedre? Andre seriøse forslag? 

Anonymkode: 6c398...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal i bryllup til sommeren og brudeparet sier i invitasjonen at de har mer enn nok av alt. Samtidig ønsker de seg penger og ingenting annet i bryllupsgave. Det var ikke engang formulert som «penger til bryllupsreise e.l.» i ønskelisten. Jeg får litt vond smak i munnen av å gi penger i gave til voksne mennesker som på alle måter forteller at de har det de trenger. Derfor tenkte jeg å gi en sum til et veldedig formål, slik at det kan komme til gode for noen som faktisk trenger det. 

Hvilket formål er best å gi til? Er det noen av organisasjonene som burde unngås? Jeg har tenkt å unngå livssynsbaserte organisasjoner, da mitt inntrykk er at de er mer kontroversielle enn andre. Det samme kan kanskje også gjelde miljøorganisasjoner. Men hvilke andre bør man velge? 

Jeg kan naturlig nok ikke spørre brudeparet hva de foretrekker, men ønsker samtidig ikke å fornærme dem ved å velge noe som de ikke kan stå inne for. Derfor bør det være så nøytralt at alle kan støtte det, og at brudeparet kan bli glade for donasjonen selv om det ikke var en donasjon til deres egne lommer. Er Leger uten grenser innafor? Er Røde kors bedre? Andre seriøse forslag? 

En gave til en veldedig organisasjon er en gave fra deg til dem og ikke fra brudeparet.

Hadde brudeparet vært lidenskapelig opptatt av en organisasjon kunne jeg kanskje valgt denne løsningen, ikke ellers.

Om jeg ikke ville gitt penger ville jeg nok heller kjøpt et gavekort på spahotell eller noe tilsvarense.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Da gir du i praksis pengene til styrtrike NGO-sjefer eller statsoverhoder i Afrika, i stedet for til bruddparet.

Anonymkode: 14e07...379

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Og veldig merkelig at du vil "straffe" brudeparet for å være ærlige om at de ønsker et økonomisk bidrag og ikke masse nips. Da kan du kanskje få servert ritzkjeks og smøreost som gjest i bryllupet da? Det er jo ikke akkurat slik at vi ikke fråtser fra før her i landet.

Anonymkode: 14e07...379

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Leger uten grenser er også kontroversielle.

Jeg synes det i denne situasjonen er en dårlig idé å gi en veldedighetsgave.

Anonymkode: 5faa4...001

• Liker 4
Skrevet

Kreftforeningen er rimelig nøytralt. Barnekreftforeningen kanskje.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener med nøytrale foreninger- jeg vil tro at Røde Kors, Redd Barna, SOS Barnebyer, Unicef og Kreftforeningen er store, seriøse organisasjoner som "alle" kan støtte uansett livssyn og særinteresser (Røde Kors har riktignok kors, men opererer jo under flere livssynsmessige faner). Eventuelt om du vet om noe som ligger deres hjerte nært.

Men jeg er ikke sikker på at jeg ville gitt en slik gave i et bryllup når de ikke har ønsket seg det. Jeg skjønner tankegangen din og ville absolutt valgt å sette gave til veldedig formål på ønskelista selv hvis jeg giftet meg nå, men når de ikke har ønsket seg det blir det litt rart likevel, på grensen til ufint. Å få en geit i julegave synes jeg de fleste burde tåle, men bryllup er jo litt spesielt da...

Anonymkode: 471b9...15e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Redd barna.
Men: Hva med et gavekort på en god restaurant, eller teaterbilletter?

Anonymkode: 7cea4...228

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er litt spesielt å gi donasjon til veldedig formål fordi brudeparet ikke ønsker deg gaver. Kan du ikke heller gi gavekort på en opplevelse hvis du syns det er så ille å gi penger?

Anonymkode: 07da6...1f9

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg er redd du kommer til å fremstå som enten misunnelig eller smålig, hvis du gjennomfører denne ideen du har om å gi en gave til veldedighet. Jeg skjønner at du synes de virker litt "kvalme" når de sier de har alt de trenger, men denne gaven til veldedighet vil bare få deg til å se dum ut selv. Hold det for deg selv at du føler det sånn, og gi enten penger eller et gavekort på en opplevelse. F.eks "Escape room" er jo veldig populært☺

Kan det forresten hende at de ønsker seg penger fordi de sparer til noe de ikke har fortalt folk om?

Ellers kan det være greit å minne seg selv på at det ikke alltid står så bra til som folk vil ha det til. I disse facebook og instagram-tider, med skrytebilder og fasadespill over en lav sko, kan det være greit å minne seg selv på at alle har et ønske om å fremstå som vellykkede utad. Sannheten kan være en helt annen.

Når det gjelder frivillige organisasjoner, synes jeg Kirkens bymisjon gjør mye bra for folk som har det vanskelig. Hvis jeg skulle gitt en stor slump penger til en veldedig organsisasjon, ville jeg valgt en som støttet "Bolig for velferd": https://www.veiviseren.no/planlegge-lede-og-utvikle/fra-plan-til-handling/samarbeid-offentlig-frivillig-privat

Ideelt sett skulle jeg opprettet et fond/legat som tok for seg bolig-problematikken for vanskeligstilte. Men det får komme når jeg vinner i lotto☺

Endret av etnavn
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tilbakemeldingene. Selv om jeg har fått mange innspill om andre ting enn jeg spør om skal jeg absolutt ta dem med meg i videre vurdering. Jeg spurte jo egentlig ikke om det var innafor å gi veldedig gave, eller hva KG-brukerne mener om veldedige gaver generelt. Måten jeg skrev innlegget på får det til å se ut som om veldedig gave er det eneste alternativet jeg har tenkt på. Det var bevisst gjort for ikke å blande andre faktorer inn i spørsmålet mitt. Jeg har vurdert andre gaver også, både før og etter innlegget ble skrevet, og tilbakemeldingene herfra gjør meg sikrere på at andre alternativer er bedre. 👍

Siden de sier at de har alt de trenger kommer jeg selvsagt ikke til å kjøre på med vaffeljern, brødrister, kakespade og suppeterrin. Jeg lander trolig på en eller annen opplevelsesgave. Akkurat hva det blir har jeg ikke helt bestemt meg for. Jeg følger bl.a. med på hva som foregår av konserter og show, men venter trolig til nærmere bryllupsdatoen før jeg bestemmer meg, for jeg vet det kommer mer før den tid og at det er mye bra å velge mellom. 

Skrevet

Ville gitt en pengegave til et formål som de som gifter seg liker og bryr seg om. Alle har ulike ting de brenner for. Om det så er barn, helse, menesker, dyr, miljø osv. Jeg ville kun ha blitt glad for en slik gave, om det hadde vært til en organisasjon jeg selv likte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i hvert fall blitt superglad for en slik gave! Vi sliter med å finne en bra formulering for å fortelle at vi ikke ønsker oss gaver annet enn oppmøte og eventuelt donasjoner til veldedige organisasjoner. Syns det virker litt sprøtt å bli sur for noe sånt, så lenge man får bevis for at pengene er donert og et fint kort, med mindre brudeparet sliter økonomisk. Vi ønsker oss donasjoner til Regnskogfondet, Leger uten Grenser og Oceana, men blir glad for alt så lenge det er noenlunde livssynsnøytralt. 

Anonymkode: bbecb...ee0

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde i hvert fall blitt superglad for en slik gave! Vi sliter med å finne en bra formulering for å fortelle at vi ikke ønsker oss gaver annet enn oppmøte og eventuelt donasjoner til veldedige organisasjoner. 

"Vi er så heldige å være friske og ha alt vi trenger, slik de fleste vår del av verden. Derfor ønsker vi oss ikke mer ting og tang til oss selv, for den største gleden for oss er om dere vil komme og dele dagen med oss. Men hvis noen likevel skulle ha ønske om å markere dagen vår med en gave, ville vi satt pris på en donasjon til Leger uten Grenser, konto nr. xxxxxxxx".

Men til trådens tema: nei, jeg ville ikke gitt til en veldedig organisasjon dersom brudeparet ønsker seg penger. Dersom du ikke ønsker å gi dem kontanter, kan du godt gi dem et gavekort på en opplevelse/restaurant eller kanskje billetter til noe kulturelt du tror de vil like.

Skrevet

Ingen ønskeliste = gave etter eget innfall, dette inkluderer da donasjon til organisasjon i deres navn. Jeg gir da ikke penger til godt voksne mennesker!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...