AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Har en jente på 10 som mangler impulskontroll. Hun kan fint finne på å tegne på veggen på rommet sitt, tegne på seg selv (i lek med andre), spise mat som feks er til tur (spiste opp pølsebrød igår, selv om de var til turen til søsteren) og lista ruller videre. Har hundre eksempler. Hun har problemer med å regulere følelser på skolen og hjemme og "låser seg lett". Tar lett til tårer. Om jeg spør hvorfor hun gjør ditt og datt får jeg til svar "vet ikke". Forventer jeg for mye? At en 3-4 åring ikke tenker konsekvenser forstår jeg da, men en unge på ti..? Dette er en vanskelig alder. Anonymkode: a05fd...2ea
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 http://www.statped.no/fagomrader-og-laringsressurser/finn-laringsressurs/sammensatte-larevansker/Fokus-pa-tidlig-innsats/fokus-pa-tidlig-innsats2/Hva-ser-du-etter1/ https://levemedadhd.info/å-leve-med-adhd/tenaaringer-med-adhd kjenner du igjen noe?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Hvordan er familiesituasjonen deres? Anonymkode: 3862b...1e4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er familiesituasjonen deres? Anonymkode: 3862b...1e4 Bor hos meg 50/50. Jeg har ingen samboer. Vært slutt mlm far og meg i 8 år. Anonymkode: a05fd...2ea
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Bor hos meg 50/50. Jeg har ingen samboer. Vært slutt mlm far og meg i 8 år. Anonymkode: a05fd...2ea Hvordan har barnet det hos far? Anonymkode: 3862b...1e4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 Og har hun alltid oppført seg slik? Anonymkode: 3862b...1e4 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en jente på 10 som mangler impulskontroll. Hun kan fint finne på å tegne på veggen på rommet sitt, tegne på seg selv (i lek med andre), spise mat som feks er til tur (spiste opp pølsebrød igår, selv om de var til turen til søsteren) og lista ruller videre. Har hundre eksempler. Hun har problemer med å regulere følelser på skolen og hjemme og "låser seg lett". Tar lett til tårer. Om jeg spør hvorfor hun gjør ditt og datt får jeg til svar "vet ikke". Forventer jeg for mye? At en 3-4 åring ikke tenker konsekvenser forstår jeg da, men en unge på ti..? Dette er en vanskelig alder. Anonymkode: a05fd...2ea Kjære deg❤️. Mange hopper fort til ADHD-stempelet uten å tenke på at det ofte kan være flere årsaker. Jeg har jobbet uttallige år med familier der barna har vansker, og min konklusjon er: -reguleringsvansker kan ofte bunne i manglende regulering fra foreldrene. skal forklare hva jeg mener: barn er utrustet med ulikt temperament, ulike tendenser , samt med ulik sårbarhet. Det et barn trenger, trenger ikke et annet. Her er hva jeg foreslår at du gjør: 1. Øk positiv oppmerksomhet gjennom hele dagen. «Så god du er»,» jeg er så glad du er deg,» « du betyr så mye for meg», osv. 2. Sett av tid hver dag til mamma -og-meg-tid. Gjør da noe hyggelig sammen. 3. Øk antall klemmer, koser, antall tilbud om å holde i hånda, og antall tilbud om å være med på dine aktiviteter (rydde, vaske etc). 4. Få henne til å sette ord på hva som plager henne. IKKE midt i en episode, men etterpå. Unngå ord som «hvorfor,» det har barn vanskeligheter med å svare på. Si feks:» jeg så du var sint istad. Fortell meg om det..». NB! Hvis hun ikke vil snakke, så kan du gjette deg fram til årsaken sammen med henne. «Jeg synes du så trist ut, stemmer det?» osv. 5. Bruk andre barn som eksempler :» jeg kjenner en gutt som synes det er vanskelig å bo litt hos mamma og litt hos pappa. Han blir av og til sint/trist/lei seg». Da vil hun sikkert si at det gjelder for henne også. Da kan du svare:» åja? Fortell!». Oppsummert: hjelp henne til å sette ord på situasjonen. 6. Lag klage regler hjemme, og forklar henne hva som gjelder. Ros henne MASSE og hele tiden når hun mestrer regelen. Det innebærer at du MÅ være i forkant hele tiden, men det betaler seg. Feks:» nå har mamma laget turmat. Jeg vet den ser fristende ut, men vi skal spise den ute. Jeg stoler på at du ikke spiser av den.». Så kort tid etterpå:»så flott at du gjorde slik jeg sa. Maten er fortsatt her- superbra!». Slik kan du gjøre med alle «problemområder,» men du må ikke glemme forklaringen av reglene forkant og ros i etterkant . 7. Snakk med far om omsorgsfordelingen. Kanskje hun responderer dårlig på 50-50? Kan dere prøve med feks 70-30 en periode? 8. Tenk deg godt om: er det konflikter mellom deg og far? Har det nylig skjedd noe? Har du vært inkonsekvent til nå? Uansett hva, kan du rette på det nå. Det viktigste du gjør, er å ha faste rutiner HVER dag med få unntak. Fortell henne hver dag hva som skal skje, og øk oppmerksomheten kraftig. 9. Hvis det er en atferd du MÅ grensesette, holder jeg en knapp på å ta bort TV, telefon eller PC en kveld. Stå i reaksjonen , og tilby trøst etterpå. Snakk med henne etterpå, og understrek at du er sikker på at det vil gå bra neste gang, og at hun vil høre på deg. 10. Sist, og viktigst: øk tilbud om trøst når hun er lei seg/trist. For å øke tilknytningen deres igjen, må hun trygges kraftig. Når hun er blitt roligere igjen, spør du om hun vil komme til deg og få trøst? Hvis nei: hi henne beskjed om at tilbudet står beslag. Hvis ja: strekk ut armene så langt du kan, klem rundt henne og si at alt blir bra. Klem henne til du hører et rolig sukk/tegn på at hun har roet seg inni seg. prøv dette i 3 mnd, og IKKE gi opp. Første uka blir verst, men etter det ser du resultater. Er det like ille etter 3 mnd, foreslår jeg henvisning til bup gjennom fastlege. Men det mange ikke vet, er at eventuelle diagnose (ADHD), gir de samme tiltakene hos barnet som nevnt over. Masse masse lykke til! Jeg håper virkelig du tar kampen! Du kommer til å se masse bedring fort❤️. Anonymkode: a2d81...ee4 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå