Gå til innhold

Praktiske spørsmål om kattunger!

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Lurer på følgende:

Når kan/bør man begynne å gi kattunger mat/vann?

Hva bør man gi kattunger?

Jeg gir ikke kattemoren melk, men kan kattunger få varm melk, eller skal de bare ha vann?

Når kan kattunger taes vekk fra mor?

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg husker ikke helt når jeg begynte å gi kattungene mat de gangene jeg har hatt kattunger.

Men det jeg ga de var sånn mat som var lett å spise: leverpostei feks, som jeg blandet med litt vann for å få den tynnere, og kattungetørrfor, tror jeg bløtet de i vann. (utrolig hvor fort man glemmer, har jo hatt kattunge kull tre ganger selv om det er en del år siden nå)

Kattungene bør være hos moren til de er 12 uker gamle, men det er veldig vanlig å gi de bort etter åtte uker. En av kattene jeg har hatt fikk jeg da hun var 7 uker, og hun viste ingen tegn på å ha blitt tatt bort for tidlig.

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

Kattemager er ikke så særlig glade i vanlig melk. Eneste som har funket på min katt er den spesielle "kattemelka" som du får kjøpt i butikken. Men har de helt sluttet å die da?

Gjest Catwoman
Skrevet

www.birmanett.no

her finner du en del informasjon om katter :-)

Gjest Embla s
Skrevet

Takk!

Og Northstar: De har ikke sluttet die, men jeg tenker på om de eventuelt trenger litt ekstra etterhvert i tillegg til morsmelken. :)

Skrevet

Du må ikke gi katter vanlig melk.

Jeg synes å huske at vi begynte å gi litt brødskive med leverpostei, kokt fisk o.l. når kattungene begynte å bli ganske store (-og mora litt lei).

(Åååå, jeg har ikke rotet meg til å se dem enda. Kanskje i dag?)

Skrevet

Det er laktosen i melka kattene reagerer på, så du kan gi katter vanlig laktoseredusert melk. Mye billigere i lengden enn kattemelk.

Skrevet

Når kan/bør man begynne å gi kattunger mat/vann?

De dier av moren så lenge de kan, og de finner ut selv når de vil ut av kassen og bort til matfatet. Jeg tror kanskje rundt 4-5 uker at de kan få annen mat.

Hva bør man gi kattunger?

- Det finnes tørrfor beregnet på små katter(babycat eller kitten), det er viktig at du kjøper dette hos dyrebutikk eller vetrinær slik at de får i seg riktig næring. De finnes også boksemat fra fex Iams eller Hills de kan få. Ikke gi menneskemat til disse små sarte magene deres. Kattemor kan også få spise samme tørrforet som kattungene mens hun ammer - det er næringsrikt.

Jeg gir ikke kattemoren melk, men kan kattunger få varm melk, eller skal de bare ha vann?

- De skal ha morsmelk og evt vann. Det finnes egen Kattemelk, morsmelkerstatning og laktoseredusert melk. Har også brukt geitemelk som fåes i små kartonger.

Når kan kattunger taes vekk fra mor?

12 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...