Gå til innhold

Tidsskjema og hvordan holde stemningen oppe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har ikke vært i så mange bryllup før, så jeg trenger råd og innspill om så mye! 

Lokalet er en ti minutters kjøretur fra kirken, og kirken befinner seg i sentrum av en by. 

Ser denne tidsplanen ok ut?

Vielse 13.30-14.00

Hilse på gjester ettee vielsen 14.15-14.30

Fotograf (inkl kjøring) 14.30-15.30

Mottagelse og prosecco på lokalet 15.45

Middag 16.00-19.30

Og hva bør skje etter middagen (kakespising og vals, hvordan er det lurt å gjøre det)?Hvordan sørger man for at ikke folk blir slappe og trøtte før festen starter? 

Er det verdt å bruke penger på en DJ? 

Ville dere hatt fotograf hele dagen, eller var det nok med bilder på kirketrappen og frem til mottagelsen? Hva betalte dere for fotograf?

Er det ok å la gjestene underholde seg selv i sentrum før de drar til lokalet (ca. Kl 15.15?) og at de betaler skyss frem og tilbake selv fra lokalet (siden det bare er 10 minutter)? Skal nevnes at vi skal servere treretters og ha åpen bar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våre gjester underholdt seg selv frem til middag på lokalet, men lokalet var åpent mellom kirken og middag slik at de som ville kunne dra dit om de ikke ville "henge" i sentrum. De måtte ordne skyss selv.  Under kakeservering hadde vi litt underholdning og fikk opp stemningen herfra og etter brudevalsen satte dj-en i gang. 

Fotograf hadde vi fra frisør til litt under middagen og betalte ca 10.000kr. 

Det virker litt knapt med en time til fotografering, men der må dere se selv om hvor mange bilder dere vil ha/lokasjon på det.

Anonymkode: f5ba3...b46

Skrevet
6 timer siden, Ugle1234 skrev:

Hei! 

Jeg har ikke vært i så mange bryllup før, så jeg trenger råd og innspill om så mye! 

Lokalet er en ti minutters kjøretur fra kirken, og kirken befinner seg i sentrum av en by. 

Vielse 13.30-14.00

Middag 16.00-19.30

Og hva bør skje etter middagen (kakespising og vals, hvordan er det lurt å gjøre det)?Hvordan sørger man for at ikke folk blir slappe og trøtte før festen starter? 

Ville dere hatt fotograf hele dagen, eller var det nok med bilder på kirketrappen og frem til mottagelsen? Hva betalte dere for fotograf?

Er det ok å la gjestene underholde seg selv i sentrum før de drar til lokalet (ca. Kl 15.15?) og at de betaler skyss frem og tilbake selv fra lokalet (siden det bare er 10 minutter)? Skal nevnes at vi skal servere treretters og ha åpen bar 😊

Jeg ville hatt middagen senere. Slik dere har lagt det opp rekker jo ikke gjestene å finne på noe i mellomtiden. De blir bare gående og vente. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er lokalet åpent i mellomtiden? Jeg hadde satt pris på åpent lokale og kanskje noe enkel fingermat (eller frukt). Sånn som det er lagt opp nå har ikke gjestene mulighet til å gjøre noe annet enn å vente. De kan selvsagt dra på cafe eller liknende, men det beste er å kunne dra til lokalet 

Anonymkode: cbdc3...93b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes middagen ser veldig tidlig (og lang) ut. Jeg hadde satt pris på lenger tid før middagen. 

Jeg er av typen som ville foretrukket å få den tiden for meg selv med å tutle på eller sitte et sted og slappe av aleine, men å ha lokalet åpent for de som vil henge der er greit. 

Anonymkode: b17e6...960

• Liker 2
Gjest Kritt
Skrevet
21 timer siden, Ugle1234 skrev:

Hei! 

Vielse 13.30-14.00

Middag 16.00-19.30

Jeg synes tidsplanen ser ganske bra ut, men har noen kommentarer. 

Da vi giftet oss hadde vi bobler kort etter ankomst selskapslokale, så ble det tatt brudebilder av fotograf i hagen der, mens gjestene drakk bobler og mineralvann. Det fungerte veldig bra. Var proff fotograf som hadde rigget/forberedt, og fotograferingen tok vel ikke mer enn en halvtimes tid. Vår fotograf var der også og fotograferte første del av middagen - koselige minner. Husker ikke pris, et er lenge siden.

Høres uansett for lite ut med 15 minutters mottakelse og prosecco - husk at mange skal ordne seg litt, gå på toalettet og folk ønsker å hilse på hverandre - ville hatt minimum 45 minutter her (med mindre dere gjør som vi gjorde mhp fotografering, beskrevet over).

Du bør ha en viss oversikt over hvor mange taler det er om du ønsker å vite hvor lenge middagen varer. Det er ikke uvanlig at en bryllupsmiddag med flere retter, flere taler og sanger gjerne varer 4 timer. Høres mye ut, men med nok vin går det fort ;). Husk å ha toastmaster som holder orden på innslagene. Selv sa jeg fra at jeg ikke ønsket noen taler på over 15 minutter for å være i forkant av enkelte taletrengte nære slektninger.

Om du har råd burde du absolutt bruke litt penger på DJ eller band. Eventuelt lage klar spilleliste som skal være ganske ufravikelig. Har vært i bryllup der gjester sloss om å spille sin musikk, med den følge at ingen låter blir ferdigspilt (og tiåringer som stadig vil ha Marcus og Martinus e.l...), ikke moro. Et band eller DJ vil sørge for at det blir en passe mix av rolige og raske melodier, av gammelt og nytt etc., og vil dessuten være mottakelig for ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er beregnet for kort tid på fotograf. Vi hadde nok 2.5 time med fotograf og middagen begynner litt tidlig. Er vanlig at den begynner 18-19. 

Hos oss så det ca slik ut: 

Vielse 14-15

Fotograf 15.15- 17.30

Middag 18.00-22.00 (middag, dessert og pauser) 

Kaker og fest 22-03 ca 

Mellom vielsen og middagen var det åpent på lokalet der det var mingling, fingermat og velkomstdrink. Vi hadde photobooth hvor gjestene koste seg og tok bilder.

Anonymkode: 50114...124

AnonymBruker
Skrevet
On 3/25/2019 at 10:28 PM, The Kitten said:

Jeg ville hatt middagen senere. Slik dere har lagt det opp rekker jo ikke gjestene å finne på noe i mellomtiden. De blir bare gående og vente. 

Helt uenig. Veldig bra med tidlig middag. Så slipper gjestene å gå rundt å vente.

Anonymkode: e7e78...2c5

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig. Veldig bra med tidlig middag. Så slipper gjestene å gå rundt å vente.

Anonymkode: e7e78...2c5

Hadde de hatt lengre tid mellom vielse og middag så kunne de funnet på noe i mellomtiden. Slik det er lagt opp nå blir de jo bare gående og vente.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hatt mer tid med fotograf, samt mer tid mellom fotografering og middag. (Flytt middagen 1-2 timer seinere). Som gjest foretrekker jeg å kunne dra til lokalet etter vielsen, og at det er fruktfat der e.l.  litt påfyll gjør at middagen ikke haster .

Anonymkode: 5593b...e05

Skrevet

Middag 16.00-19.30

Tidsplanen er for stram her. Hvor stor middag skal du ha? Med mindre du sikter deg inn på sju retter og en haug med taler, så kan du forskyve start på middag med en halv time og fremdeles bli ferdige med middagen til 1930. Det gjør ellers ikke noe å la middagen gå til 20:00 heller. Gjestene ankommer lokalet mens dere er til fotografering, greit, men husk at dere selv skal ha tid å områ dere, og at gjestene skal ha tid til å mingle med dere.

Hvordan holde stemingen oppe. Vel, her ser det ut for at du har tenkt å ha kaffe og dans-fest fra klokka 20:00 og utover. Det er to ting som gjelder:
- Band er bedre enn dj eller spilleliste. Alltid! Det trenger ikke bli så dyrt heller: musikklinje, bandklubb, noe finnes det garantert i nærheten. Ungdommer (18-19 år) som spiller bra og er glade til for å få jobb. Til fjerdedelen av hva et halvgodt lokalt danseband tar i pris. Heller ikke dj- en spiller gratis. Bestill de til å spille til rundt midnatt.
- MAT. Folk må ha mat. Med den tiden du har satt til middag, serveres hovedretten rundt klokka 18:00. Kaker sitter dårlig, og når klokka bikker 22:00, så begynner folk å trenge påfyll av noe solid. Fôr gjesten dine (vi snakker om kjøttsuppe, minestrone eller noe sånt - pølser med brød!) i 22-23- tiden, og så holder de på til langt på natt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...