Gå til innhold

Kjøttfri mandag - men lei linser,bønner og kikerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør mitt beste for å spise vegetarisk minst èn - og helst to - ganger i uka, men merker at "repertoaret" av vegetariske middagsretter er begrenset. Bruker mye bønner, linser og kikerter fordi det metter godt, men begynner å bli litt lei av disse. Jeg bor på et lite sted, så utvalget av vegetariske ferdigprodukter som Oumph! og tilsvarende er svært begrenset. Noen som har oppskrifter på gode og mettende vegetarretter uten linser, bønner eller kikerter? Det er jo uansett fint å ha litt å variere med.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå i veganertråden, kanskje du kan få ideer der. Veganerretter uten "fortettet" mat som belgfrukter er sjeldent særlig mettende, og veganermat er jo i utgangspunktet aldri så mettende som kjøtt. Så vil råde til å spise mere og oftere den dagen uansett. Belgfrukter er ikke alltid nødvendig da det er en myte at man skal ha så mye protein. Selv spiser jeg det sjeldent, jeg spiser stort sett bare frukt og grønnsaker.

Anonymkode: 7e37c...b60

Skrevet

Supper.

Omelett med sopp og urter.

Pai?

Pannekaker 

Pasta med tomatsaus (kan varieres i det uendelige) 

Focaccia 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tofu? Egg?

Anonymkode: 65718...dd2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tofu? Egg?

Anonymkode: 65718...dd2

Får ikke tak i tofu her jeg bor. Egg/omelett betrakter jeg ikke som middagsmat, men lunsj :) Men takk for at du tar deg tid til å svare.

AnonymBruker
Skrevet

Det fins en egen tråd om veganske middager her inne, du finner sikkert litt inspirasjon der

Anonymkode: f6f6c...bc0

Skrevet
3 minutter siden, Lammelåret skrev:

Supper.

Omelett med sopp og urter.

Pai?

Pannekaker 

Pasta med tomatsaus (kan varieres i det uendelige) 

Focaccia 

Pai var faktisk et veldig godt tips :) Suppe og pannekake står fast på ukesmenyen, og jeg/vi har èn pastamiddag i uka, med eller uten kjøtt. Focaccia er godt som tilbehør, men jeg prøver egentlig å begrense mengden raske karbohydrater i kostholdet.

AnonymBruker
Skrevet

Alle slags supper. Gulrotsuppe, brokkolisuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsaksuppe osv. med brød til.

Pasta med pesto, spinat, avokado og parmesan.

Vegetarsalat med salat, grønnsaker, fetaost, egg og pastaskruer. Gjerne med dressing til (kidneybønner kommer virkelig til sin rett i salater)

Pizza med tomatsaus, ost, grønn pesto, sopp og oliven (kan ha på alt mulig her)

Vegetarlasagne

Anonymkode: e9ab8...5c5

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det fins en egen tråd om veganske middager her inne, du finner sikkert litt inspirasjon der

Anonymkode: f6f6c...bc0

Jeg skal sjekke den ut, men tenkte mer på lakto-ovo-vegetariske retter som kan omfatte egg og melkeprodukter :)

Skrevet

Grønnsakssuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe, linsesuppe....gjerne med varme rundstykker til. Eller med focaccia til 

Risengrynsgrøt eller rømmegrøt 

Skrevet

En god grønnsakssuppe jevnet med creme fraiche, rømme eller fløte metter godt. Krydret med litt sterkt blir den veldig god! Eller du kan prøve kokosmelk. 

Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Må du ha en proteinerstatning for kjøtt da? Jeg pleier bare å ha en grønnsaksrik middag, uten å stresse med å erstatte kjøttet med noe, siden mannen hater bønner/linser. Grønnsaksburger, supper, gryter, pastaretter uten kjøtt,pizza. 

Endret av Albbas
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alle slags supper. Gulrotsuppe, brokkolisuppe, blomkålsuppe, tomatsuppe, grønnsaksuppe osv. med brød til.

Pasta med pesto, spinat, avokado og parmesan.

Vegetarsalat med salat, grønnsaker, fetaost, egg og pastaskruer. Gjerne med dressing til (kidneybønner kommer virkelig til sin rett i salater)

Pizza med tomatsaus, ost, grønn pesto, sopp og oliven (kan ha på alt mulig her)

Vegetarlasagne

Anonymkode: e9ab8...5c5

Vegetarlasagne er jo kjempegodt! Hadde jeg helt glemt, men det tar jo litt tid å lage det, da :) Salat får jeg nok ikke kjæresten til å spise, han synes ikke at "blader" er menneskemat ;) Men jeg skal definitivt prøve den til lunsj en dag.Takk for tips! 

Skrevet (endret)
2 minutter siden, skruf skrev:

Grønnsakssuppe, tomatsuppe, blomkålsuppe, linsesuppe....gjerne med varme rundstykker til. Eller med focaccia til 

Risengrynsgrøt eller rømmegrøt 

Takk for tips, men både kjæresten og jeg er lakoseintolerante og ikke spesielt glad i grøt :) Supper er godt.

Endret av Roci
AnonymBruker
Skrevet

Vegetarlasagne, bruk bønner etc istedet for kjøtt :) 

Anonymkode: 1e600...243

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Roci skrev:

Pai var faktisk et veldig godt tips :) Suppe og pannekake står fast på ukesmenyen, og jeg/vi har èn pastamiddag i uka, med eller uten kjøtt. Focaccia er godt som tilbehør, men jeg prøver egentlig å begrense mengden raske karbohydrater i kostholdet.

Du prøver å begrense mengden raske karbohydrater men har en pastadag og en pannekakedag? Man får ingen sunn kropp av det der..  

Anonymkode: 1586b...f32

• Liker 2
Skrevet

Ovnsbakte søtpoteter er rågode! Men det ta tid da🙈 Det er også veldig godt å gratinere de f.eks., jeg pleier å skjære den opp i biter, blande med olje og krydder og la det stå i ovnen til bitene er møre, så hiver jeg de i en ildfast form med tomatpuré eller lignende og med ost på toppen og så inn i ovnen igjen til osten er smeltet😋

Skrevet
1 minutt siden, Albbas skrev:

Må du ha en proteinerstatning for kjøtt da? Jeg pleier bare å ha en grønnsaksrik middag, uten å stresse med å erstatte kjøttet med noe, siden mannen hater bønner/linser. Grønnsaksburger, supper, gryter, pastaretter uten kjøtt. 

Nei, jeg må sikkert ikke det, men det er jo ofte en ingrediens i diverse vegetaroppskrifter, da :) Men jeg må innrømme at jeg synes rene grønnsakretter ofte blir litt lite mettende, og kjæresten er en skikkelig kjøttelsker som forsåvidt gjerne spiser vegetarisk, men han trenger en proteinerstatning for å føle seg mett.

AnonymBruker
Skrevet

Hva med champignon og en god saus og pasta? Ellers synes jeg det er håpløst at folk skal leve som vegetarianere og spise opp maten til dyra. Synes dette miljøinspirerte kostholdet er håpløst. Hva blir neste knefall for miljøet? at vi går med gresstuster og kvister i håret?

Anonymkode: 6954e...f88

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fint spise omelett+avocado+hummus, eller diverse grønnsaker, til middag. Egg er en super proteinkilde til middag om man vil droppe kjøtt/fisk. 

Pastaretter, som lasagne med en god tomatsaus. 

Chili sin carne (google trines oppskrift). 

Pai med fetaost og spinat. 

Indiske gryter med søtpoteter i stedet for kjøtt. 

Det trenger ikke være helt kjøttfritt. For eksempel en suppe med litt bacon, kylling eller krepsehaler, eller en omelett med litt skinke. 

Anonymkode: e59ee...3a6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...