AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Jeg er helt alene med et barn i tidlig barneskolealder, fordi mannen min døde for noen år siden, og i år er det trinnet til barnet mitt som skal "arrangere" 17. mai. Vi har fått hjem en liste der det står at "hver familie må melde seg på to aktiviteter". Det er ting som å sette ut benker og bord i skolegården, selge mat og drikke, arrangere leker og rydde opp igjen etterpå. Jeg tok kontakt med skolen og sa at siden jeg er helt alene, kan jeg ikke melde meg på mer enn én aktivitet. Det var ikke skolen noe interessert i å ta hensyn til, så mens de andre foreldrene kan gjøre én aktivitet og så ha resten av 17. mai med barnet sitt, må jeg bruke hele dagen for å dekke opp at vi ikke er to foreldre. I tillegg står det at jeg må levere hjemmelaget mat som skolen kan selge, nok mat til at ca 70-100 kan kjøpe det. Det blir jo kjempedyrt og veldig mye jobb. Barnet mitt ble veldig lei seg etter å ha lest lappen fra skolen og skjønt at vi da ikke får vært sammen i det hele tatt på 17. mai. Anonymkode: 5e6c0...9ab 13
Gjest nicecar Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 (endret) Det er sånne ting som gjør 17.mai mindre morsomt.. JA, det burde tas hensyn til aleneforeldre, eller i det minste utvises skjønn. Endret 25. mars 2019 av nicecar
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 Populært innlegg #3 Skrevet 25. mars 2019 Skolen kan ikke pålegge deg dette.. Hadde gitt beskjed om at du ikke har barnepass den dagen og dropper hele greiene. Maken til frekt opplegg. At de krever at du skal lage mat også er uhørt for min del. Jeg hadde satt ned foten her og krevd et møte med rektor. Anonymkode: 646e5...c19 102
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Jeg hadde sagt at "nei, men jeg kan sette av to timer" for barnet mitt trenger meg også. Mat til 70-100??? Er de gale? Da kan de velge en kjele Toro tomatsuppe eller jeg kan bake kake. Riktignok fra frysedisken på rema. Anonymkode: 1a66f...4ac 32
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Meld deg på en ting og bak en langpannekake. Er dette noe skolen står for eller FAU? Mannen var med et år, da ingen i klassen ville være med i 17 gruppen. Tok da hensyn til de som hadde små barn og flere barn. Her i huset er det mannen som har vært med i mange år på rigging at bord, benker og telt. Anonymkode: 5364f...fcd 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Dette hørtes helt hårreisende ut. En person skal da ikke lage mat til 70-100 mennesker. Er barnet under 12 år, så kan det ikke gå rundt alene hele dagen.. Ikke bra for eldre barn heller. Anonymkode: 5d55f...7a9 16
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Skolen har da ingen som helst myndighet til å bestemme noe som helst i forhold til hva som skal foregå på 17. mai. Er du sikker på at det er skolen som har bestemt disse tingene og ikke foreldregruppa i form av klassekontaktene? Anonymkode: 4edb2...154 31
Kontorotta Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Både ja og nei. Jeg skjønner deg godt. Og jeg hater denne type 17. mai feiring. Der jeg vokste opp og bodde med mine to eldste, er det felles feiring for hele bygda. Her er det egen 17. mai komité og all dugnad blir betalt for på en eller annen måte. Her hvor jeg bor nå, er det egen feiring på hver skole og et trinn har ansvar for arrangementet. Hater det. Men ser jeg bort fra måten det utføres på, så mener jeg at alle skal delta. Hadde jeg vært deg, ville jeg for eksempel valgt å rydde ut og eventuelt rydde inn etterpå. Dermed får du selve arrangementet sammen med barnet ditt. Det var slik jeg ordnet meg i de 10 årene jeg var alene. At foreldre skal lage mat til 70 - 100 personer er helt horribelt. 10
The Kitten Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 Skal alle lage mat til 70-100 personer? For det blir veldig, veldig mye mat tilsammen. 14
Måbarefåsiat... Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 Her er det FAU som står for 17.maifeiringen. Hvert trinn har sin oppgave. Et år står man for leker, et år baker man kake etc. Det betyr at man gjør litt hvert år, og hele dagen går ikke. Det er alltid noen som driter i det, av ulike årsaker. Men samma det, hvis alle gjør litt, slipper noen å gjøre alt. Det sagt, å lage mat til 100 pers er ikke innafor, aleneforelder eller ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 Alle foreldrene på trinnet vårt skal lage mat til 70-100 personer ja. F.eks. 70-100 kakestykker. Dette er en veldig stor skole, med trinn 1. - 10. Og de fleste av barna har med seg foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken, så det trengs en del mat. Men jeg mener likevel det er absurd, hvor mange langpannekaker trengs det for å være nok til 70 personer? Jeg tror ikke jeg har nok langpanner engang. Anonymkode: 5e6c0...9ab 2
The Kitten Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle foreldrene på trinnet vårt skal lage mat til 70-100 personer ja. F.eks. 70-100 kakestykker. Dette er en veldig stor skole, med trinn 1. - 10. Og de fleste av barna har med seg foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken, så det trengs en del mat. Men jeg mener likevel det er absurd, hvor mange langpannekaker trengs det for å være nok til 70 personer? Jeg tror ikke jeg har nok langpanner engang. Anonymkode: 5e6c0...9ab Da ville jeg kjøpt en ferdigkake (rema sin er veldig god) og delt den opp i 100 veldig små biter. 26
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 Grøss. Hva skjer om man IKKE stiller opp? Har skolen egen purk som arresterer foreldre som ikke gjør disse tingene? Sånn seriøst. Hva skjer om man ikke deltar?
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, The Kitten skrev: Da ville jeg kjøpt en ferdigkake (rema sin er veldig god) og delt den opp i 100 veldig små biter. En liten munnfull hver. De får nok mat den dagen anyway 😬😂
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, BearMama skrev: Grøss. Hva skjer om man IKKE stiller opp? Har skolen egen purk som arresterer foreldre som ikke gjør disse tingene? Sånn seriøst. Hva skjer om man ikke deltar? Jeg vet ikke, men jeg synes jo det er ubehagelig å "snike meg unna". Og barnet mitt gleder seg veldig til 17. mai-tog og feiring, så det er ikke egentlig noe alternativ å være borte den dagen heller. Anonymkode: 5e6c0...9ab
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt alene med et barn i tidlig barneskolealder, fordi mannen min døde for noen år siden, og i år er det trinnet til barnet mitt som skal "arrangere" 17. mai. Vi har fått hjem en liste der det står at "hver familie må melde seg på to aktiviteter". Det er ting som å sette ut benker og bord i skolegården, selge mat og drikke, arrangere leker og rydde opp igjen etterpå. Jeg tok kontakt med skolen og sa at siden jeg er helt alene, kan jeg ikke melde meg på mer enn én aktivitet. Det var ikke skolen noe interessert i å ta hensyn til, så mens de andre foreldrene kan gjøre én aktivitet og så ha resten av 17. mai med barnet sitt, må jeg bruke hele dagen for å dekke opp at vi ikke er to foreldre. I tillegg står det at jeg må levere hjemmelaget mat som skolen kan selge, nok mat til at ca 70-100 kan kjøpe det. Det blir jo kjempedyrt og veldig mye jobb. Barnet mitt ble veldig lei seg etter å ha lest lappen fra skolen og skjønt at vi da ikke får vært sammen i det hele tatt på 17. mai. Anonymkode: 5e6c0...9ab Går ut fra at overskuddet etter 17. mai går til leirskole? Jeg hadde meldt meg på en aktivitet og bakt en langpanne med sjokoladekake. Det må holde når man er alene. Anonymkode: bfc7e...4ae 4
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #18 Skrevet 25. mars 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke, men jeg synes jo det er ubehagelig å "snike meg unna". Og barnet mitt gleder seg veldig til 17. mai-tog og feiring, så det er ikke egentlig noe alternativ å være borte den dagen heller. Anonymkode: 5e6c0...9ab Støtter forslaget om en enkelt aktivitet og gitt f om de blir snurt og frossen kake. Da har du gjort ditt. Barnet skal selvsagt være med mor eller far på 17. Mai. Gud bedre, kjenner jeg gruer meg allerede til dette...🙈 Endret 25. mars 2019 av BearMama
ViljaH Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 Ingen foreldre kan da bake til 70-100 personer?? Det er jo et helt bryllup det! Jeg hadde sagt nei til den bakingen, og bedt de som planlegger logistikken komme opp med en bedre plan. For eksempel at 10 foreldre i alle klassene leverer 1 kake hver. Heller enn at alle foreldre i en klasse leverer 10 kaker hver. Ellers så pleier jeg/vi å melde oss tidlig på ting som gjøres før arrangementet. Rigge opp kvelden før, levere kake o.l. Og her er det 1 jobb hver. Noen foretrekker å bake kvelden før, noen foretrekker å stå i kiosk 2 timer under. Litt for enhver smak. 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #20 Skrevet 25. mars 2019 Har du helt seriøst blitt bedt om å ta med 70-100 kakestykker ?! Er du sikker på at du ikke har misforstått og en langpannekake er nok ? Skal man lage 100 kakestykker må man jo ta fri fra jobb dagen i forveien for å stå på kjøkkenet For ikke å snakke om hvor mye dette kommer til å koste. Dersom det faktisk er slik så hadde jeg faktisk spurt poden om h*n hadde lyst til å skippe 17. mai feiringen på skolen denne dagen, og heller dra inn til byen og se russetoget/gå på tivoli eller lignende. Skolen kan faktisk ikke kreve at du verken tar med mat, i henhold til gratisprinsippet, eller kreve oppmøte på en nasjonal helligdag. Så for å unngå å delta og bli stemplet som den som ikke gidder å bidra så hadde jeg heller tatt med barnet og feiret 17. mai et annet sted. Anonymkode: 9bcd8...b93 24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå