AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Skal snart i gang med tredje og siste runde med ivf offentlig. Har hatt fem innsett så langt, men har ikke blitt gravid. Vurderer privat etterpå, men har det om egentlig noe for seg? Burde jeg ikke alt blitt gravid, om jeg kan bli det? Ser ikke ar det blir gjort noe annerledes ptivat enn ordentlig. Har prøvd i flere år før vi gikk i gang med ivf. Finner ingenting feil hos meg eller mannen. Håper noen kan ta seg tid til å svare ☺ Anonymkode: a3482...3ff
Gjest Albbas Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Ja. Tre offentlige forsøk er egentlig ganske lite, og noen trenger rett og slett flere. Men du kan høre med klinikken hva de tror, ofte ser man jo underveis hva problemet er. Nye øyne fra en privat klinikk kan også hjelpe. De gjør ingenting dramatisk annerledes, men små justeringer kan være alt som skal til. Mange som lykkes privat etter 3 offentlige forsøk. Og noen tar 3 private først før de går offentlig - hadde det ikke vært hensiktsmessig hadde det offentlige nektet disse pasientene, men det gjør de (som regel) ikke.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Vi fikk tvillinger på andre private forsøk etter tre offentlige. Jeg opplevde at de i det private gjorde mye mer for å tilrettelegge for at det skulle gå bra, jeg følte jeg var på et samlebånd i det offentlige, dessverre. Anonymkode: 88923...bce 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Hva er bmi-en din? Det er vitenskapelig bevist at overvekt kan sette ned fertiliteten hos kvinner. Jeg er rasende over at ingen lege fortalte meg det da vi var under utredning! Anonymkode: 19053...2b1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Det er ikke høyere sannsynlighet i det private enn i det offentlige. Fordelene med det private er 1) det går raskere 2) bedre service/omsorg. Ellers er tilbudene helt like. Noen trenger flere enn tre forsøk. Hos andre som er det en feil som gjør at det aldri vil lykkes uansett hvor mange forsøk man tar. Men fem innsett uten graviditet - da begynner sjansene å bli veldig små. Jeg ville gjettet kromosonfeil, og der kan ingen hjelpe dere. Anonymkode: 8bbff...ac2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke høyere sannsynlighet i det private enn i det offentlige. Fordelene med det private er 1) det går raskere 2) bedre service/omsorg. Ellers er tilbudene helt like. Noen trenger flere enn tre forsøk. Hos andre som er det en feil som gjør at det aldri vil lykkes uansett hvor mange forsøk man tar. Men fem innsett uten graviditet - da begynner sjansene å bli veldig små. Jeg ville gjettet kromosonfeil, og der kan ingen hjelpe dere. Anonymkode: 8bbff...ac2 Vel, da sier du motsatt av min lege. Hun sa at noen trenger flere forsøk enn 3. Ts har gjort 2, så synes der var litt voldsomt å hoppe til konklusjonen at det er kromosomfeil (!). Anonymkode: 58cc9...fac 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vel, da sier du motsatt av min lege. Hun sa at noen trenger flere forsøk enn 3. Ts har gjort 2, så synes der var litt voldsomt å hoppe til konklusjonen at det er kromosomfeil (!). Anonymkode: 58cc9...fac Fem innsett. Sannsynligvis tre frys og to fersk ut i fra det hun skriver. Om et av forsøkene hadde ført til positiv test (og SA/MA) ville jeg vurdert det på en annen måte. Men fem innsett med null resultat, da begynner det å å peke veldig i retning kromosonavvik. Anonymkode: 8bbff...ac2 2
Wiley Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Skal snart i gang med tredje og siste runde med ivf offentlig. Har hatt fem innsett så langt, men har ikke blitt gravid. Vurderer privat etterpå, men har det om egentlig noe for seg? Burde jeg ikke alt blitt gravid, om jeg kan bli det? Ser ikke ar det blir gjort noe annerledes ptivat enn ordentlig. Har prøvd i flere år før vi gikk i gang med ivf. Finner ingenting feil hos meg eller mannen. Håper noen kan ta seg tid til å svare ☺ Anonymkode: a3482...3ff Hvis legene ikke gir deg noen grunn til at du bør slutte, så synes jeg du selv skal finne din grense for hva som er nok for dere. Jeg er i litt samme båt, i gang med fryseforsøk som blir mitt 5 innsett, 2 ferske og 2 frys før det, første ferske endte i SA. Jeg har stilt spørsmålet både til gynekolog og legene på riksen og begge sier at det er uflaks. De finner ingen god forklaring på hvorfor det ikke har fungert så langt. Gynekologen min sa at jeg bør kjøre på så langt psyken og økonomien tillater, så selv om jeg har ett forsøk igjen offentlig velger jeg å gå privat om dette forsøket heller ikke sitter. Medisinsk ser jeg ingen stor gevinst, men jeg er nødt til å ha én lege å forholde meg til og litt annen oppfølging. Legene ville nok gitt deg beskjed om det er noe som ikke stemmer, enten med stimulering eller befruktning eller forhold i livmoren, så lenge du ikke har fått beskjed om at det er en medisinsk grunn til at det ikke går så får du heller finne egen smertegrense for hvor lenge du orker og ikke minst har råd. Endret 25. mars 2019 av Wiley 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fem innsett. Sannsynligvis tre frys og to fersk ut i fra det hun skriver. Om et av forsøkene hadde ført til positiv test (og SA/MA) ville jeg vurdert det på en annen måte. Men fem innsett med null resultat, da begynner det å å peke veldig i retning kromosonavvik. Anonymkode: 8bbff...ac2 Det her må være den merkeligste konklusjonen jeg har lest på lenge. Men du er jo tydeligvis ekspert som vet nøyaktig grunn for at egget ikke fester seg. Betydelig mindre sjanse ved fryseforsøk enn fersk, men det vet du jo. Anonymkode: 58cc9...fac 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det her må være den merkeligste konklusjonen jeg har lest på lenge. Men du er jo tydeligvis ekspert som vet nøyaktig grunn for at egget ikke fester seg. Betydelig mindre sjanse ved fryseforsøk enn fersk, men det vet du jo. Anonymkode: 58cc9...fac Handler ikke om at egget ikke fester seg, det så godt som aldri problemet ved prøverørsforsøk. Det handler om at egget ikke er levedyktig. Og jeg skulle virkelig, mer enn noe annet, ønske at jeg ikke kunne det meste om dette.... Anonymkode: 8bbff...ac2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Handler ikke om at egget ikke fester seg, det så godt som aldri problemet ved prøverørsforsøk. Det handler om at egget ikke er levedyktig. Og jeg skulle virkelig, mer enn noe annet, ønske at jeg ikke kunne det meste om dette.... Anonymkode: 8bbff...ac2 Det er mulig jeg misforstår deg helt og beklager isåfall det. For jeg ble litt krass. Jeg synes man skal tenke seg godt om før man skriver innlegg om at det garantert er kromosomfeil. Du vet ikke, du gjetter. I den andre enden kan det være en som leser dette som blir lei seg. Og så er det en spekulasjon, du vet ingenting om ts, verken alder, hvor mange egg, kvalitet på egg, hvor mange som er blitt befruktet etc. Det er jo en kompleks og sammensatt vurdering som er et spesialistfelt. Det må vi ikke glemme. Til ts. Wileys innlegg var godt, les det 🌸 Anonymkode: 58cc9...fac 4
Betta123 Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 Noen som kan fortelle meg hva synarela og klexane egentlig er til for?
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Ja, det er absolutt vits i å gå privat etter 3 forsøk i det offentlige. Vi hadde 4 uttak og 3 innsett på St Olav og kun en kjemisk pos test. Var ganske motløs, da jeg hadde amh på under 2.0 og mannen hadde nedsatt kvalitet. På ettersamtale spurte vi om det var noe vits i å fortsette og fikk til svar at det var det absolutt. «Normale» fertile par kan prøve 12 sykluser før de blir gravide og vi hadde jo bare prøvd 3 innsett, så de mente at der fortsatt var håp. Vi bestemte oss for å kjøpe en 3 for 2 pakke ved en privat klinikk, og at det skulle være våre siste forsøk, da jeg mentalt følte jeg ikke ville klare flere. Vi har et barn fra før, og det var veldig slitsomt å forsøke å være en god mor i ivf- tåka. Privat kjørte de samme protokoll, men med litt annen medisinkombo. Jeg var også sykmeldt 40 % fra jobb, da den mentale belastningen begynte å tære på, og jeg prøvde å fokusere på det positive i livet og ta vare på meg selv. Tidligere hadde jeg maks fått ut 4 egg og aldri noen på frys. Ved det første private forsøker fikk jeg ut 10 egg!!!, 8 ble befrukta, 4 på frys og en sprell levende jente 9 mnd senere!💖 Gynekolgen mente at vi hadde vært heldige med en god syklus med mange egg og at medisinkomboen muligens var litt bedre. Har også et vennepar som delvis var uforklarlig barnløs og ikke fikk det til før forsøk 8! Underveis ble det avdekket noen komplikasjoner hos mor, og da det ble fikset, ble de gravide. De ble også gravide av seg selv to år etter første barn. Det er fortsatt masse håp, det kommer bare Ann på hva dere orker. Men min anbefaling er å stå i det. Man glemmer alle sprøytestikk, tårer og frustrasjon når babyen ligger i armene dine. Lykke til i ivf land, det er ofte en lang og tøff vei til målet, men de fleste får en baby i premie til slutt. ❤️ Anonymkode: b16c1...534 2
Gjest Fnugg Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fem innsett. Sannsynligvis tre frys og to fersk ut i fra det hun skriver. Om et av forsøkene hadde ført til positiv test (og SA/MA) ville jeg vurdert det på en annen måte. Men fem innsett med null resultat, da begynner det å å peke veldig i retning kromosonavvik. Anonymkode: 8bbff...ac2 På den annen side: Sist jeg var på sjekk på min private klinikk kom det inn ei med en baby på 1 år - og den kom på tiende forsøket. Jess, nummer 10. Søteste jenta ever som krabbet rundt der, og de var da på time for søskenforsøk. Jeg aner ikke om jeg selv hadde orket å forsøke så lenge, men jeg tenker sånn at om økonomien, kroppen, forholdet og psyken tillater det så hvorfor ikke. Resultatet kan jo bli det viktigste en kan få oppleve i livet, og sålenge en har ork og mulighet ser jeg ikke problemet. Jeg fikk mitt første barn naturlig innen normal tid, men det har drøyd veldig med søskenforsøk. I hodet mitt er IVF litt som en ordinær prøveperiode, veldig mye skal liksom klaffe. Jeg ser liksom ikke helt hvor du har dette med kromosomavvik fra, det kan jo TS se bort fra inntil det påvises. Man bør «gi opp» når man må og/eller får beskjed om at det er minimal sjanse. Inntil da er det vel bare å forsøke på nytt. Jeg skjønner jo at du har en eller annen erfaring her som ikke er positiv, men av alle jeg kjenner som har prøvd IVF så har jo flertallet endt opp med barn. Men ikke alle, dessverre. Dog kan ikke alle gi opp fordi noen ikke lykkes. Endret 25. mars 2019 av Fnugg
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 27 minutter siden, Betta123 skrev: Noen som kan fortelle meg hva synarela og klexane egentlig er til for? Jeg brukte synarela i mitt første forsøk, og kan prøve å forklare ut i fra det jeg husker fra det. Synarela brukes i en såkalt lang protokoll, dette er for bl.a kontrollere syklusen til kvinnen, sluk at det blir lettere å planlegge uttak. Det er nok noen medisinske årsaker til at de hos noen bruker lang protokoll, men det kan jeg ikke noe om. Synarela inneholder hormoner som sender livmor og eggstokker i en kunstig overgangsalder, dvs systemet blir lagt i dvale. Slimhinnene blir tynne og eggløsning stanser. Da nedreguleringen når et tilfredsstillende nivå, vekkes systemet til live med hormoner, dvs sprøytene man setter i magen. Man kan også bruke kort protokoll, dvs at man dropper å sende livmor i dvale, og bruker kvinnens normale syklus. Anonymkode: b16c1...534
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Det er absolutt ingen grunn til å gi seg etter tre offentlige ferskforsøk. Selv gikk jeg rett på privat og ble gravid på fjerde innsett (fem uttak, et avbrutt). Før forsøket som lyktes gikk jeg og mannen på en heftig antibiotikakur, da det ble oppdaget en skjult bakterie som gjorde det vanskelig for egg å feste seg. Ville aldri fått den resepten av det offentlige. Nå har jeg snart termin med nummer to, denne gangen satt den på første innsett. Anonymkode: 8aec8...423 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 Takk for svar, alle dere snille kloke damer ❤ Ut i fra svarene deres, får jeg motivasjon til å forsøke en stund til i det private. Virker som noen bare må gjennom en god del forsøk før det klaffer. Alle tester ser fine ut, og legene er optimistiske. Bare meg som har blitt pessimistisk etter mange nedturer. Men håpet er der fortsatt, og hvem vet, kanskje klaffer siste forsøket i det offentlige. Takk for at dere tok dere tid til å svare meg ☺🌷 Anonymkode: a3482...3ff 2
eeqaz Skrevet 15. april 2019 #18 Skrevet 15. april 2019 Stor forskjell på klinikken, både innenlands og utenlands, ulike behandlingsmetoder, ulik oppfølging osv. Jeg ville sett utenfor Norge, jeg mislyktes her men traff på 1. forsøk utenfor
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå