AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Hei! I dagens samfunn blir vi bombardert av reklame med slanke og veltrente mennesker. Selskapene vet at dette selger (til vår underbevissthet) gjennom empiri og forskning, selv om mange mener å ønske seg mer reelle modeller på plakatene og i reklamene. Jeg tror vi foretrekker slanke personer fordi det tyder på mental styrke (ikke alltid falle for fristelsen) samt en sunn og aktiv livsstil og et moderat matinntak. I dagens samfunn er dette i seg selv en bragd med såpass mange stillesittende yrker og feit/søt mat. Det er trist å se nordmenn forfalle i økende tempo, mens en liten andel blir sunnere og bedre trent enn noen gang. Hvorfor er du eller noen du kjenner overvektige? Latskap, matmoms, sykdom? Anonymkode: 26a3c...abb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Hvorfor spør du om det på seksualkategorien? Anonymkode: d7830...42f 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Alle overvektig kan selvsagt ikke noe for det, de har bare en eller annen sykdom som gjør at de ikke kan miste vekt. De er veldig aktive og spiser sunt, men veier fortsatt 100+ kg. Anonymkode: f9186...01c 3
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Jeg tror absolutt det handler om livsstil for noen. Men det kan også være medisiner, økt appetitt, sykdommer. Eller psykiske sykdommer som overspisingslidelse, bulimi eller senvirkninger av traumer som seksuelle overgrep. Noe som er dypt trist er at noen mennesker som har blitt misbrukt ønsker å gå opp i vekt fordi de tror at det vil gjøre de mindre utsatt for å oppleve overgrep. Dette er en posttraumatisk reaksjon; de gjør det for beskyttelse og for å unngå retraumatisering.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 Fordi jeg elsker god fettrik mat, og har aldri klart å like grønnsaker. Men jeg har blitt bedre. Hadde en BMI på 36 og nå er den på 27. Anonymkode: 982a4...064 4
Gjest #Rasshøl Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 (endret) Sett bort ifra sosiale medier, var det mindre kroppspress og et mindre krav om å væra slank/fit for 25-30 år siden? (er 30 sjæl, men husker ting fra TV fra da jeg var barn). Da var det morgengymnastikk på frokost tv, diverse ting på tv-shop og det fantes diverse magasiner om kosthold og slanking. Dette er ikke noe nytt i det 21. århundre. Endret 25. mars 2019 av #Rasshøl
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Overvektige spiser for mye, enkelt og greit. Anonymkode: f361f...a56 8
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Jeg ser selv veldig godt hva som er årsaken til overvekt hos de aller fleste, nemlig overspising ift aktivitetsnivå. Jeg ser det godt både blant kolleger og blant venner. De kollegene (og vennene mine) som er overvektige, er de samme som sjelden trener, som spiser et stort måltid med varmmat fra kantina (og det er alltid usunne ting, som pølse og pommes frites, kjøttdeig i pitabrød o.l) til lunsj hver dag, som alltid tar et ekstra kakestykke når vi har fredags-kake/bursdagsfeiring osv. De som er slanke eller normalvektige, er de som trener jevnlig, som går eller sykler til jobb hver dag, de som alltid spiser 2 knekkebrød med makrell i tomat eller smøreost til lunsj, og som alltid spiser bare et lite kakestykke (eller ofte til og med ikke tar kake i det hele tatt) når det blir servert kake på jobben. Likevel insisterer ALLE overvektige på at de ikke kan noe for at de er overvektige Anonymkode: 64a27...c24 9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 Nå er jeg ikke voldsomt overvektig, men noe. Og det er sannsynligvis fordi jeg håndterer følelser gjennom mat. Mat gjør meg rolig og glad. Angst, frykt, tristhet og sinne forsvinner når jeg spiser, og da gjerne noe søtt eller fettrikt. Anonymkode: f4f19...54d 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 Trodde jeg levde sundt da jeg trente mye og spiste sunn "husmannskost", men likevel gikk vektnålen oppover. Var ikke før jeg forstod at sunn næringsrik mat også har mye kalorier i seg i tillegg til noe småspising som sjokolade og rødvin osv osv som ikke ble tatt med i "regnskapet". Når jeg brukte litt tid på å regne på kalorier hvor mye jeg fikk i meg og hvor mye jeg forbrukte og begynte å veie maten på elektronisk vekt og var bevisst dette, så begynte jeg å rase ned i vekt. For de fleste er det sløvskap/uvitenhet om kalorier og forbrenning som gjør at folk blir overvektige, og at de tror de lever sunnere enn de gjør. En annen ting er at folk spiser alt for store porsjoner med mat. Tipps.. Mindre karbo, mere grønt og hold dere til karbonadedeig, egg, fisk og kylling. Rene produkter uten for mye fett. Styr unna fete sauser og vaffler, is og kaker/snop. Så enkelt men samtidig så vanskelig.🙂 Anonymkode: bea78...22d 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #11 Skrevet 25. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser selv veldig godt hva som er årsaken til overvekt hos de aller fleste, nemlig overspising ift aktivitetsnivå. Jeg ser det godt både blant kolleger og blant venner. De kollegene (og vennene mine) som er overvektige, er de samme som sjelden trener, som spiser et stort måltid med varmmat fra kantina (og det er alltid usunne ting, som pølse og pommes frites, kjøttdeig i pitabrød o.l) til lunsj hver dag, som alltid tar et ekstra kakestykke når vi har fredags-kake/bursdagsfeiring osv. De som er slanke eller normalvektige, er de som trener jevnlig, som går eller sykler til jobb hver dag, de som alltid spiser 2 knekkebrød med makrell i tomat eller smøreost til lunsj, og som alltid spiser bare et lite kakestykke (eller ofte til og med ikke tar kake i det hele tatt) når det blir servert kake på jobben. Likevel insisterer ALLE overvektige på at de ikke kan noe for at de er overvektige Anonymkode: 64a27...c24 Wow du er virkelig smart. De vet sikkert ikke dette selv. 🙄 innlegget ditt blir det samme som å si at du vet hvorfor alkoholikere er alkoholiserte : fordi de drikker for mye. Snakk om å ha lite innsikt. Anonymkode: 05724...d63 7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 Ikke veldig opptatt av mat det kan jeg fint stå over, men kan spise enorme mengder godis. Så er jeg noe inni granskauen lat. Nå hadde jeg 1 mnd uten noe som helst godis, normalt med mat og minimal aktivitet. Gikk ned 4 kg, sier sitt om inntaket jeg kan ha av godis og chips 😲. Anonymkode: 3a7ab...037 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 Kan bare snakke ut i fra det jeg ser, vet jo ikke hva som foregår på innsiden til de som er overvektige. Har en venninne som kan skylde på fibromyalgien sin for å være overvektig, men hun har ikke rørt en sykkel eller tatt seg en gåtur etter hun fikk lappen og bil, snapchatstoryen hennes florerer av kebab, boller og komler. Jeg og min mor er den eneste slanke i min nære familie. Jeg ser at vi spiser mindre porsjoner mat, jeg tar som regel bare en tallerken, ca 150-200g kjøtt, en potet, masse grønnsaker og saus. Min far og brødre spiser 2 store tallerker. Jeg spiser aldri mellommåltider, men mye godteri og pizza. Bruker bena hvor enn jeg skal gå, kjører sjelden bil. Min søsken kjører hvor enn de skal. Men min mor er lite aktiv, jeg vet ikke om et menneske som rører på seg mindre enn hu. Derfor lurer jeg på om det har noe med gener å gjøre. Mine andre søsken fikk gen fra min lubne far, mens jeg fikk fra min evig slanke mor. Jeg har miksede følelser om dette med kroppspositivitet for overvekt. Det er farlig å være overvektig, slik som å røyke, ruse seg, kutte seg etc. Har ingen tro på å skamme noen til forandring, så jeg vil heller se en bevegelse av å oppfordre til sunnere livsstil gjennom glede og positivitet. Anonymkode: 744e7...a2a
Thyra Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, #Rasshøl skrev: Sett bort ifra digitalie medier, var det mindre kroppspress og et mindre krav om å væra slank/fit for 25-30 år siden? (er 30 sjæl, men husker ting fra TV fra da jeg var barn). Da var det morgengymnastikk på frokost tv, diverse ting på tv-shop og det fantes diverse magasiner om kosthold og slanking. Dette er ikke noe nytt i det 21. århundre. Det er ikke noe nytt at det ses på som finest å være slank. Men i dag skal jo alle være "perfekte". Vi sammenligner oss med opererte krooper på retusjerte bilder. 1
Thyra Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 Det er ikke en felles grunn til at alle overvektige er overvektige. Livsstil er nok den største enkeltfaktoren. Men også fysis og psykisk sykdom og medisiner som påvirker forbrenningen, apetitten og aktivitetsnivået spiller inn. Og overspising er en psykisk lidelse på samme måte som anorexi, bulumi og rusavhengighet. 1
Gjest #Rasshøl Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 Akkurat nå, Thyra skrev: Det er ikke noe nytt at det ses på som finest å være slank. Men i dag skal jo alle være "perfekte". Vi sammenligner oss med opererte krooper på retusjerte bilder. Ja. Men det var ikke såå fryktelig annerledes da jeg vokste opp. Men da var det skuespillere og popartister for eksempel, som "alle" ville være/se ut som. Ta for eksempel den klassiske sveisen til J.A. i Friends, hvor mange var det ikke som kopierte den. Og silikon puppene til Pamela og Jordan. Jeg husker da Baywatch begynnte å gå på tv, da ble det kjempe pupulært med smale øyenbryn, og piercing i navlen. Barbie, har eksistert i mange år. Lenge før Facebook og insta. Barbie har ikke en kropp man kan få naturlig. Barbie har vært et dårlig forbilde i mange tiår. Just sayin’
altflyter Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 (endret) Overvekt kan handle om tusen forskjellige ting. Først et par av de generelle: Vi er på generell basis mindre aktive enn tidligere generasjoner. Vi har lett tilgang på hurtigmat som ofte er usunn. Usunn mat er ofte billigere eller enklere å lage til enn sunn mat. På individnivå, så er det et faktum at noen har dårlig selvkontroll og spiser gjerne Potetgull og brus daglig. Mange bruker også sykdommer som lavt stoffskifte og pcos som et alibi for hvorfor det ikke er vits i å prøve, framfor å lære seg å leve på tross av sykdommene. Jeg sier dette fordi jeg selv har begge disse lidelsene og brukte dem som unnskyldning for overvekt i mange år, før jeg innså at med livsstilendring så kan man faktisk holde seg slank. Jeg kan ikke spise like mye og heller ikke det samme som mange andre som er tynne, men det er fult mulig å være slank på tross av dette. Man må bare jobbe veldig hardt for det. Ikke alle har min viljestyrke og stahet og jeg tror at det er en del av det. Folk gir litt opp. Slik som jeg selv gjorde før jeg knakk koden. Det er lett å finne unnskyldninger, og ikke alle har kapasitet eller kunnskap nok til å forstå hva som kreves for å holde seg tynn/normalvektig på en sunn og stabil måte. Psykiske lidelser er selvsagt også en faktor for noen. Bulimi, medisiner og lignende. Endret 25. mars 2019 av altflyter 3
Gjest O.G. Skrevet 25. mars 2019 #18 Skrevet 25. mars 2019 Enda en sånn overvekt tråd på seksualforumet...-
Thyra Skrevet 25. mars 2019 #19 Skrevet 25. mars 2019 38 minutter siden, #Rasshøl skrev: Ja. Men det var ikke såå fryktelig annerledes da jeg vokste opp. Men da var det skuespillere og popartister for eksempel, som "alle" ville være/se ut som. Ta for eksempel den klassiske sveisen til J.A. i Friends, hvor mange var det ikke som kopierte den. Og silikon puppene til Pamela og Jordan. Jeg husker da Baywatch begynnte å gå på tv, da ble det kjempe pupulært med smale øyenbryn, og piercing i navlen. Barbie, har eksistert i mange år. Lenge før Facebook og insta. Barbie har ikke en kropp man kan få naturlig. Barbie har vært et dårlig forbilde i mange tiår. Just sayin’ Jeg lekte også med Barbie. Men tenkte aldri at hun skulle være noe ideal. Jeg tenkte mer at kroppen hennes nærnest så ut som en karikatur, veldig tynn med overdrevent smal midje, små føtter og store pupper fordi en såpass liten dukke ellers fort ville sett klumpete og formløs ut med klær på om hun hadde en mer naturlig størrelse og form. Gutter har jo lekt med Heman og andre actionfigurer, uten å tro at de måtte ha like store muskler som dem. 1
Mann1979 Skrevet 25. mars 2019 #20 Skrevet 25. mars 2019 Folk er overvektige på grunn av lite selvdisiplin. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå