AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har en stor datter hun er over 18 år altså. Vi bor sammen hun har ikke flyttet ennå men hun skal til høsten. Kommer til å savne hun men jeg gleder meg også. Hun har en personlighet som tar stor plass. Tåler ikke å få noe negativt må pakke alt inn i plast og gode ord. Jeg kan ikke nevne at jeg vil flytte til et bedre sted etter på eller at blir litt bedre plass her etter hun flytter for da blir hun fornærmet og mener jeg kaster henne ut. ( hun flytter veldig frivillig pga skole og kjæreste) . Hun vet også alt og jeg vet jo ikke noe. Jeg blir så sliten å ta hensyn til henne og hennes følelser. Men å ta hensyn til meg nei da er bare mamma jeg. Jeg elsker jo å rydde og styre. Jeg gleder m3g så til Hun flytter og vi får litt avstand fra hverandre. Vi er jo glad i hverandre og hun er ho jenta mi. Men hun skjønner ikke helt at hun er voksen . Anonymkode: c2fde...bce
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Jeg skjønner deg. Har også en stor datter med stor personlighet. Skal tilstå at jeg ser frem til hun flytter for seg selv. Jeg tror relasjonen vår vil bli bedre når vi ikke er så tett på hverandre. Anonymkode: 9226b...8bb
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Du er mamma og du rydder? Det har ikke noe med stor personlighet å gjøre. Det kalles bortskjemt. Hadde aldri giddet å være hushjelp for ungen min, selv ikke 4 åringen min. Han vet godt at om han roter mer enn normalt under lek og ikke rydder så fjernes lekene over tid. Og en ting er å være sensitiv, men ungen får søren med tåle tilsnakk og bli snakket til normalt uten å lage drama og bælje løs om at verden er urettferdig og fæl. Går ikke på eggeskall unde eget tak.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 1 time siden, BearMama skrev: Du er mamma og du rydder? Det har ikke noe med stor personlighet å gjøre. Det kalles bortskjemt. Hadde aldri giddet å være hushjelp for ungen min, selv ikke 4 åringen min. Han vet godt at om han roter mer enn normalt under lek og ikke rydder så fjernes lekene over tid. Og en ting er å være sensitiv, men ungen får søren med tåle tilsnakk og bli snakket til normalt uten å lage drama og bælje løs om at verden er urettferdig og fæl. Går ikke på eggeskall unde eget tak. Hvor gamle er dinne barn? Nei hun er ikke bortskjemt og hun får tilsnakk. Men etter vært som ungene blir større er den mamma / datter grensen litt utydelig. Man mister podusen og makten . Hun er overmoden å flytte ut. Hun rydder når jeg vet henne men hun ser ikke sitt rot og at hun faktisk setter spor. Men det er lett for henne å overse rot. Er jo ikke hennes oppgave. Men hun tar så stor plass jeg merker hvor rolig det er når hun ikke er her. At søsknene kommer mere fram. Hun har en dominant personlighet.og selv om hun er snill og grei . Kommer den personligheten godt fram . Hun prøver faktisk å være mamma for yngste bror ( da ble det leven) fordi hun mente hun viste bedre. Så ikke alt kan kjeften tilsnakkes og styres . Må nevnes jeg er alene og vært det i over 17 år med disse ungene. Hun er den eneste som bodde 50 50 med far men det gikk ikke . Og hun fikk en psykisk relasjon av det . Anonymkode: c2fde...bce
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gamle er dinne barn? Nei hun er ikke bortskjemt og hun får tilsnakk. Men etter vært som ungene blir større er den mamma / datter grensen litt utydelig. Man mister podusen og makten . Hun er overmoden å flytte ut. Hun rydder når jeg vet henne men hun ser ikke sitt rot og at hun faktisk setter spor. Men det er lett for henne å overse rot. Er jo ikke hennes oppgave. Men hun tar så stor plass jeg merker hvor rolig det er når hun ikke er her. At søsknene kommer mere fram. Hun har en dominant personlighet.og selv om hun er snill og grei . Kommer den personligheten godt fram . Hun prøver faktisk å være mamma for yngste bror ( da ble det leven) fordi hun mente hun viste bedre. Så ikke alt kan kjeften tilsnakkes og styres . Må nevnes jeg er alene og vært det i over 17 år med disse ungene. Hun er den eneste som bodde 50 50 med far men det gikk ikke . Og hun fikk en psykisk relasjon av det . Anonymkode: c2fde...bce Det er faktisk hennes jobb å rydde etter seg selv og holde det ryddig i felles hjem. Barn er ikke fritatt for ansvar fordi de er barn. Min er 4 år gammel, men verken nå eller senere vil jeg på noen måte fungere som hushjelp eller tjener. Klart jeg gjøre mer nå siden han er så ung, men ansvaret vil vokse med alderen hans. Og hvem som er mor og bestemmer vil ikke påvirkes ettersom barnet blir eldre om du setter grenser og er tydelig. Jeg er ikke min sønns venn eller søster. Jeg er moren hans og under mitt tak gjelder mine regler. Så enkelt er det. Jeg har stor tro på frihet under ansvar, men også at uakseptabel og uønsket atferd får konsekvenser. Uten at det involverer verken straff eller kjefting.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 3 minutter siden, BearMama skrev: Det er faktisk hennes jobb å rydde etter seg selv og holde det ryddig i felles hjem. Barn er ikke fritatt for ansvar fordi de er barn. Min er 4 år gammel, men verken nå eller senere vil jeg på noen måte fungere som hushjelp eller tjener. Klart jeg gjøre mer nå siden han er så ung, men ansvaret vil vokse med alderen hans. Og hvem som er mor og bestemmer vil ikke påvirkes ettersom barnet blir eldre om du setter grenser og er tydelig. Jeg er ikke min sønns venn eller søster. Jeg er moren hans og under mitt tak gjelder mine regler. Så enkelt er det. Jeg har stor tro på frihet under ansvar, men også at uakseptabel og uønsket atferd får konsekvenser. Uten at det involverer verken straff eller kjefting. Sånn så jeg å når de var på den alderen. Og gruet meg masse til de skulle forlate meg. Men naturen går sin dag. Oki. Forklar en passe konsekvens til en over 18 år med egene penger. Kjøpt mobil selv og alt av data utsyr .altså et voksen menneske. Noen ganger er det eneste kontakten vi har over sms . Jeg går før hun våkner og jeg sover for hun er hjemme. Jeg sier ikke at hun aldri gjør noe. Men uansett så er det noe som ikke blir gjort. Tror du at din kommer til å bli lett å leve med når tenåringen kommer. Ja jeg vet du har et diagnose barn. Jeg å samme diagnose . Det barnet er faktisk lettere å takle en den elste . Så ikke vær så bastant å hyl ut om bortskjemthet og dårlig oppdragelse. Men det er faktisk lov å si at det er noe man er lei av når det gjeller barna . Og at man ser fram til neste fase . Anonymkode: c2fde...bce 2
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sånn så jeg å når de var på den alderen. Og gruet meg masse til de skulle forlate meg. Men naturen går sin dag. Oki. Forklar en passe konsekvens til en over 18 år med egene penger. Kjøpt mobil selv og alt av data utsyr .altså et voksen menneske. Noen ganger er det eneste kontakten vi har over sms . Jeg går før hun våkner og jeg sover for hun er hjemme. Jeg sier ikke at hun aldri gjør noe. Men uansett så er det noe som ikke blir gjort. Tror du at din kommer til å bli lett å leve med når tenåringen kommer. Ja jeg vet du har et diagnose barn. Jeg å samme diagnose . Det barnet er faktisk lettere å takle en den elste . Så ikke vær så bastant å hyl ut om bortskjemthet og dårlig oppdragelse. Men det er faktisk lov å si at det er noe man er lei av når det gjeller barna . Og at man ser fram til neste fase . Anonymkode: c2fde...bce Ja, det er helt lov å være lei. Men jeg hadde ikke vasket klærne hennes, hadde kastet rotet hennes inn på hennes rom og så får det være opp til henne om hun vil bo i rot og ikke ha rene klær. Tjener hun egne penger så hadde jeg krevd penger til vaskehjelp om hun selv ikke bidrar i huset.
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Og jeg sier ikke at det er dårlig oppdragelse. Men du lar henne slippe unna om du føler deg overkjørt. Og at jeg har en sønn med barneautsime har ikke noe med saken å gjøre. Det handler om å sette foten ned og skille mellom mor og datter rollen. Du er mor. Ditt hjem, dine regler. Respekterer hun ikke det så får det konsekvenser. Hun er myndig og du kan sette krav og hardt mot hardt i ditt eget hjem.
Gjest månedrømmer Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, BearMama skrev: Ja, det er helt lov å være lei. Men jeg hadde ikke vasket klærne hennes, hadde kastet rotet hennes inn på hennes rom og så får det være opp til henne om hun vil bo i rot og ikke ha rene klær. Tjener hun egne penger så hadde jeg krevd penger til vaskehjelp om hun selv ikke bidrar i huset. Hun betaler husleie. Rommet blir ikke rørt . Klesvask tar jeg pga trang plass og jeg må vaske resten . Og lukt . Men fra de er vasket og hengt opp gidder jeg ikke brette å hente.
Gjest månedrømmer Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 Det er ikke alltid lett å be om hjelp fra voksen barn.
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #12 Skrevet 25. mars 2019 3 minutter siden, månedrømmer skrev: Hun betaler husleie. Rommet blir ikke rørt . Klesvask tar jeg pga trang plass og jeg må vaske resten . Og lukt . Men fra de er vasket og hengt opp gidder jeg ikke brette å hente. Ta de skitne klærne i en søppelpose 😬
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #13 Skrevet 25. mars 2019 5 minutter siden, månedrømmer skrev: Det er ikke alltid lett å be om hjelp fra voksen barn. Jeg forstår det. Det er ikke kritikk mot deg. Men det virker som om hun overkjører deg og det er ikke ok. Nå skal hun flytte ut og ser at det er en lettelse når ting er som det er. Men om du hadde vært hardere og mer konsekvent mot henne hele veien så tror jeg ikke hun ville vært like lite hensynsfull. For det er det det er snakk om. At hun ikke viser hensyn eller respektere deg. Synes ikke du skal godta det.
Gjest O.G. Skrevet 25. mars 2019 #14 Skrevet 25. mars 2019 Stor personlighet som ikke tåler kritikk? Hun høres bare slitsom ut og jeg lurer på hvordan det skal gå i den store vide verden når ikke det er noen der som rydder og pakker alt det de skal si til henne i bobleplast.
Gjest månedrømmer Skrevet 25. mars 2019 #15 Skrevet 25. mars 2019 2 minutter siden, O.G. skrev: Stor personlighet som ikke tåler kritikk? Hun høres bare slitsom ut og jeg lurer på hvordan det skal gå i den store vide verden når ikke det er noen der som rydder og pakker alt det de skal si til henne i bobleplast. Egentlig glad hun nå skal ut å oppleve dette. Hun er godt likt og hun er høflig og snill. Hun jobber hardt . Så mye har jeg gjort rett. Men skal bli intresant å se når hun må klare seg selv å ikke kan gi opp. Tror hun modnes mye på det. Så dette er bra for henne. Hun er ikke slitsom i det sosial ute . Bare på hjemmebane hvor hun føler seg trygg.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #16 Skrevet 25. mars 2019 1 hour ago, BearMama said: Ja, det er helt lov å være lei. Men jeg hadde ikke vasket klærne hennes, hadde kastet rotet hennes inn på hennes rom og så får det være opp til henne om hun vil bo i rot og ikke ha rene klær. Tjener hun egne penger så hadde jeg krevd penger til vaskehjelp om hun selv ikke bidrar i huset. Dette prøvde jeg med mitt barn som var endel yngre. For å si det sånn, det ble bare mer plagsomt for det ble aldri til rydding og alt fløt. Kunne ikke ha besøk eller noe. Synd, da dette kanskje fungerer når barnet er større ja. Det kommer litt an på om barnet klarer å rydde og sortere 100 forskjellige leker i ulike bokser. Det krever endel planlegging. Anonymkode: e0c23...d6b
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #17 Skrevet 25. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette prøvde jeg med mitt barn som var endel yngre. For å si det sånn, det ble bare mer plagsomt for det ble aldri til rydding og alt fløt. Kunne ikke ha besøk eller noe. Synd, da dette kanskje fungerer når barnet er større ja. Det kommer litt an på om barnet klarer å rydde og sortere 100 forskjellige leker i ulike bokser. Det krever endel planlegging. Anonymkode: e0c23...d6b Er litt forskjell på småbarn og tenåringer og ikke minst myndige. Fremgangsmåten mht rydding blir jo litt mer oppmuntrende og gjennom lek med småbarn. Med større barn hadde jeg ikke hatt noen problemer med å samle rotet i søppelsekker og dumpet det på rommet til ungen. Ikke minst inndra goder og morsomme ting etter skole og i helger inntil plikter er gjort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå