AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #1 Skrevet 25. mars 2019 Hei. Jeg har en jobb som er til tider veldig krevende mentalt, mye konflikter, vanskelig sjef, jeg står "i midten av mye". Dette preger meg og jeg tar det med meg hjem. En ting er å være sliten etter jobb, men å være sinna, frustrert, trist eller lei seg, synes jeg ikke er hyggelig å dra med hjem til 2 små barn med. Akkurat nå er det ikke aktuelt for meg å bytte jobb, så det jeg lurer på - hva slags triks har dere for ikke ta med dere negative følelser fra jobben hjem? Hva gjør dere for å "nullestille" dere? Jeg er ikke i helsesektorene eller noe, så det er ikke slik at jeg ser sykdom, store lidelser eller sånt, men som sagt jobbsituasjonen preger meg. Hva gjør dere? Anonymkode: 03cf8...b6b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #2 Skrevet 25. mars 2019 Jeg har en fantastisk partner som jeg kan snakke med og tømme hode hos. Han lytter, støtter og bygger meg opp. Dette gjør det enklere. Anonymkode: 1ff8b...31f 2
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 25. mars 2019 #3 Skrevet 25. mars 2019 Har du mulighet til å bare sette deg ned i 10 min for å slappe av og fokusere på pusten?
Jabbadabbaduu Skrevet 25. mars 2019 #4 Skrevet 25. mars 2019 Jeg vil anbefale deg å bruke hjemveien på å nullstille deg. Dette er kanskje mest aktuelt hvis du har litt mer enn 5 minutters reisevei, men likevel. Du kan finne et bestemt sted på hjemveien som du bestemmer deg for å bruke som nullstillingspunkt. Når du drar fra jobb, og fram til dette punktet, så fokuserer du på å gå gjennom arbeidsdagen i hodet. Skriv ned eller noter deg mentalt - hva var bra i dag? - hva var vanskelig? - er det noe jeg må gjøre noe med, i så fall hva? Når du kommer til «nullstillingspunktet» på hjemturen, så pakker du ned disse tankene. Hvis de popper opp etter dette, så sier du til deg selv, at du tar det opp igjen i morgen. Neste dag, når du er på vei til jobb og kommer til nullstillingspunktet, så kan du ta opp «tanketråden» igjen. Det krever trening og utholdenhet, men kan funke. Lykke til! 10
Skiftenøkkel Skrevet 25. mars 2019 #5 Skrevet 25. mars 2019 ville forsøkt styrketrening, type tung. etterfulgt av en dusj.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #6 Skrevet 25. mars 2019 Kan du sykle hjem fra jobb? Sitter jeg på bussen trykker jeg på mobilen, men merker jeg har lettere for å omstille meg når jeg sykler. Lufter hodet og får tenkt gjennom dagen før jeg er hjemme Anonymkode: 7c565...7c8 2
Whistler Skrevet 25. mars 2019 #7 Skrevet 25. mars 2019 Det er mange tips og verktøy som kan hjelpe deg med dette. Det finnes nok ikke en løsning som passer for alle så du må kanskje prøve deg litt frem. Jeg stiller med et par relativt enkle tips. - Sett et markert "geografisk/konkret" skille mellom jobb og fritid (fungerer dårlig for de med hjemmkontorordning). Det kan være en utgangsdør, kortleser, p-plassbom hvor man forteller seg selv at jobben er bak dette punktet. - Bytt fra arbeidslær til "sivile klær". - Alltid tenk at "hva er det verste som kan hende hvis dette må vente til i morgen, og betaler arbeidsgiver for at jeg beskjeftiger meg med dette utover ettermiddagen og natta"? 2
Nuwanda2 Skrevet 25. mars 2019 #8 Skrevet 25. mars 2019 Takk for gode tips! Jeg skal jobbe med "nullstilling" ( har allerede funnet punktet på hjemveien, hvor jeg skal "legge fra meg jobben" og så bli bedre på å eks skifte klær! 3
Gjest BearMama Skrevet 25. mars 2019 #9 Skrevet 25. mars 2019 Og kanskje kjøpe en boksesekk som du kan denge løs på og late som det er jobben din 😬
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2019 #10 Skrevet 25. mars 2019 En fin løsning er å stikke innom en thaimassasje og få 30 min massasje og en HJ. Blir et nytt menneske av det. Anonymkode: e27a4...b7c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #11 Skrevet 26. mars 2019 Jeg løper hjem fra jobb tre dager i uken, og de dagene merker jeg enorm forskjell på humør og energinivå om ettermiddagen og kvelden hjemme. Hadde knærene holdt skulle jeg løpt hjem hver dag. Anonymkode: 0df8b...1ed
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #12 Skrevet 26. mars 2019 Jeg bruker eksempelvis en podcast dersom jeg skal nullstille. Favoritt nå for tiden er Jan Thomas og Einar blir venner. Den får meg til å lytte og verden virker ikke så farlig lenger etter å ha hørt litt på de. Misjonen fungerer også fint Anonymkode: af6dc...da9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #13 Skrevet 26. mars 2019 Jeg går til og fra jobb, da jeg ikke hadde gangavstand parkerte jeg et stykke fra og gikk resten av veien. Med musikk/podcast i øret kombinert med å få pulsen opp gjør underverker for å koble av/nullstilling. Det trenger ikke ta mange minuttene av dagen Anonymkode: 0cd9f...a71
Mrs.Under Skrevet 26. mars 2019 #14 Skrevet 26. mars 2019 Jeg har det ikke så ulikt deg på jobb. Jeg er så heldig at jeg går på beina hjem, tar 20 minutter. Disse minuttene bruker jeg å ha fokus på pust, jeg hører på bakgrunnlyd fra en app som heter Calm. (sjekk den ut) Bytter alltid klær når jeg kommer hjem,(går ikke i uniform på jobb) vasker hendene grundig, setter håret i strikk og tar på ny parfyme. Da er jeg klar for å være hjemme, og bare hjemme, helt til neste morgen. 3
MammaV Skrevet 26. mars 2019 #15 Skrevet 26. mars 2019 For meg har løsningen blitt en telefonsamtale til mannen og klage fra meg og dermed hører jeg på podcast resten av veien
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #16 Skrevet 26. mars 2019 Jeg hadde for rundt 13 år siden en jobb som var veldig krevende, både for fysisk og psykisk. I gruppa vår prøvde vi alltid å få til 2-3 samtaler i uken, for å diskutere hva vi har sett, hvordan vi reagerte, hva vi skulle ønskt vi kunne oppnå, hva man tenker og kjenner på, også videre. Det hjelper! Finn deg noen å snakke med, gjerne noen som kan vise forståelse og less ut alt du tenker på. Finner du ikke noen å snakke med, spill det inn på diktafon og snakk med deg selv. I tillegg er det viktig å gjennomføre en indre samtale med deg selv, og rett og slett få satt ord på følelsene og opplevelsene du går igjennom. Anonymkode: eda23...cd9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå